UNIA EUROPEJSKA, zwana dalej również "Unią",z jednej strony,
oraz
UKRAINA,
z drugiej strony,
zwane dalej indywidualnie "Stroną", a łącznie "Stronami",
UZNAJĄC, że Umowa między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 r. (zwana dalej "Umową") okazała się niezbędna dla Ukrainy, ponieważ wspiera ukraińskie społeczeństwo i gospodarkę, umożliwiając unijnym i ukraińskim przewoźnikom drogowym towarów wykonywanie przewozów towarowych do i przez terytorium Ukrainy do Unii i w odwrotnym kierunku, wspierając tym samym również korytarze solidarnościowe dla Ukrainy,
BIORĄC POD UWAGĘ fakt, że jej skutki są nadal pozytywne również dla Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie wywozu z Unii do Ukrainy,
UZNAJĄC, że nadal istnieją warunki uzasadniające zawarcie Umowy, w szczególności poważne zakłócenia, z którymi boryka się sektor transportu w Ukrainie w następstwie rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie,
ODNOTOWUJĄC, że na posiedzeniu Wspólnego Komitetu, które odbyło się w dniu 18 grudnia 2023 r., stwierdzono, że Umowa spełnia zamierzony cel i że warunki leżące u podstaw Umowy pozostają w mocy,
POTWIERDZAJĄC w związku z tym znaczenie utrzymania przez obie Strony Umowy i wprowadzenia skutecznych środków w celu zapewnienia jej właściwego funkcjonowania, w tym w odniesieniu do usuwania przeszkód w swobodnym przemieszczaniu się, w szczególności na przejściach granicznych, zgodnie z niniejszą Umową i w jej granicach; obejmuje to środki niezbędne do zapobiegania utrudnieniom wynikającym z działań osób prywatnych,
ODNOTOWUJĄC jednak, że na posiedzeniu Wspólnego Komitetu Strony zwróciły również uwagę na szereg kwestii wynikających ze stosowania i wdrażania Umowy oraz jej ewentualnego wpływu na szczeblu lokalnym na sektor transportu drogowego w Unii Europejskiej,
UZNAJĄC w związku z tym, że konieczne są jedynie ograniczone zmiany w Umowie, aby ułatwić jej egzekwowanie i usprawnić jej wdrażanie,
UZNAJĄC, że wszystkie wydane w Ukrainie prawa jazdy, które utraciły ważność od wejścia w życie Umowy, zostały przedłużone zgodnie z dekretem Rady Ministrów Ukrainy nr 184 przyjętym w dniu 3 marca 2022 r.,
UZNAJĄC, że jeżeli Ukraina przyjmie w przyszłości nowe środki mające na celu przedłużenie administracyjnej ważności dokumentów kierowcy, ważne jest, aby wszystkie właściwe organy państw członkowskich były o nich terminowo powiadamiane,
ZDECYDOWANE ułatwić weryfikację w czasie kontroli drogowych zezwoleń, o których mowa w art. 3 ust. 2 Umowy,
ZDECYDOWANE ułatwić weryfikację w czasie kontroli drogowych, czy przewoźnicy drogowi towarów wykonują przewozy drogowe towarów dozwolone na mocy art. 4 Umowy,
PODKREŚLAJĄC, ŻE art. 4 lit. d) Umowy dopuszcza w szczególności przejazdy wykonywane pojazdem bez ładunku, jeżeli odbywają się one w połączeniu z innym przejazdem, o którym mowa w art. 4 lit. a)-c) Umowy,
PODKREŚLAJĄC, ŻE celem wszelkich dodatkowych wymogów powinno być ułatwienie kontroli, a tym samym egzekwowania Umowy przez organy krajowe, w celu zminimalizowania wpływu kontroli na przepływy transportowe,
ZAUWAŻAJĄC również, że stosowanie naklejki na pojazdach wykonujących przewozy drogowe w ramach Umowy ułatwi kontrolę, a tym samym egzekwowanie Umowy przez organy krajowe,
UZNAJĄC, że aby umożliwić prawidłowe wdrożenie Umowy i zapewnić jej odpowiednie egzekwowanie, Strony powinny monitorować wypełnianie przez przewoźników drogowych towarów ich obowiązków wynikających z Umowy i w tym celu przekazywać sobie wzajemnie odpowiednie informacje na temat wyroków skazujących i środków następczych,
UZNAJĄC ponadto, że w należycie uzasadnionych przypadkach podmioty gospodarcze, które nie wywiązują się ze swoich zobowiązań wynikających z Umowy, powinny zostać wyłączone z możliwości korzystania z praw określonych w Umowie,
UZNAJĄC, że ponieważ okoliczności, które sprawiły, że zawarcie Umowy było konieczne, pozostają aktualne, niezbędne jest przedłużenie okresu jej obowiązywania do dnia 30 czerwca 2025 r.,
MAJĄC NA UWADZE potrzebę uniknięcia niepotrzebnych zakłóceń w przepływach handlowych i uniknięcia dodatkowych obciążeń administracyjnych, należy zezwolić na automatyczne przedłużenie obowiązywania Umowy na kolejny okres sześciu miesięcy, pod warunkiem że Umowa nie powoduje poważnych zakłóceń na całym rynku transportu drogowego jednej ze Stron, w wyniku niniejszej Umowy i zgodnie z definicją zawartą w niniejszej Umowie zmieniającej, oraz że cele Umowy są nadal osiągane,
UZNAJĄC potrzebę ustanowienia specjalnego organu technicznego pod zwierzchnictwem Wspólnego Komitetu w celu ułatwienia praktycznego wdrażania Umowy, w szczególności nowych postanowień zawartych w niniejszej Umowie zmieniającej,
ODNOTOWUJĄC ewentualną potrzebę reagowania na poważne trudności lokalne lub regionalne, jakie mogą napotkać przewoźnicy drogowi jednej ze Stron w wyniku stosowania Umowy,
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE: