KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 9 oraz art. 6 ust. 12, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/758 nakłada obowiązek instalowania systemu pokładowego eCall opartego na numerze 112 we wszystkich nowych typach pojazdów kategorii M1 i N1.
(2) W komunikacie Komisji w sprawie strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności 2 wskazano na potrzebę dostosowania ram prawnych eCall do nowych technologii telekomunikacyjnych.
(3) Rozporządzenie (UE) 2015/758 zawiera wykaz norm europejskich, na których opierają się wymogi techniczne dotyczące homologacji systemów eCall i pojazdów wyposażonych w takie systemy.
(4) Od czasu wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2015/758 Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) przyjął nowe wersje normy EN 15722 "Inteligentne systemy transportowe - e-bezpieczeństwo - Minimalny zbiór danych eCall", normy EN 16072 "Inteligentne systemy transportowe - e-bezpieczeństwo - Wymagania operacyjne dotyczące ogólnoeuropejskiego eCall" oraz normy EN 16454 "Inteligentne systemy transportowe - e-bezpieczeństwo - Kompleksowe badanie zgodności eCall". Należy zatem zmienić to rozporządzenie w celu uwzględnienia odniesień do nowych wersji tych norm.
(5) Normy europejskie EN 16062 "Inteligentne systemy transportowe - e-bezpieczeństwo - Wymagania wysokiego poziomu dla aplikacji (HLAP) eCall" oraz EN 16454 "Inteligentne systemy transportowe - e-bezpieczeństwo - Kompleksowe badanie zgodności eCall" opierają się na systemie eCall pracującym w sieciach z komutacją łączy (2G/3G). Ponieważ operatorzy sieci komórkowych planują stopniowe wycofywanie sieci 2G/3G w latach 2025-2030 we wszystkich państwach członkowskich, istnieje pilna potrzeba dostosowania pokładowych systemów szybkiego powiadamiania o wypadkach do najnowszych sieci łączności z komutacją pakietów (4G/5G).
(6) CEN przyjął niedawno dwie nowe specyfikacje techniczne dotyczące systemu eCall oparte na sieciach z komutacją pakietów zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 3 . Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) 2015/758, dodając do niego odesłanie do przedmiotowych norm.
(7) Aby zapewnić państwom członkowskim, organom krajowym i podmiotom gospodarczym wystarczającą ilość czasu na przygotowanie się do wdrożenia systemów pokładowych eCall opartych na normach dotyczących sieci łączności elektronicznej z komutacją pakietów, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania tych norm w odniesieniu do homologacji nowych typów systemów pokładowych eCall i nowych typów pojazdów wyposażonych w takie systemy.
(8) Ponadto konieczne jest zapewnienie, aby systemy pokładowe eCall homologowane po dacie rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2015/758 (tj. 31 marca 2018 r.) i zamontowane w nowych pojazdach nadal funkcjonowały po całkowitym wyłączeniu sieci z komutacją łączy we wszystkich państwach członkowskich. Z tego powodu od 1 stycznia 2027 r. świadectwa zgodności takich nowych pojazdów nie powinny być uznawane za ważne do celów art. 48 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 4 , a pojazdów nie należy rejestrować ani wprowadzać do ruchu, chyba że są zgodne ze specyfikacjami technicznymi systemu eCall z komutacją pakietów, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 14 lutego 2024 r.
1 Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 77.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości" (COM(2020) 789 final z 9.12.2020).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1).