RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby zapewnić wystarczające i nieprzerwane dostawy niektórych produktów rolnych i przemysłowych, które nie są produkowane w Unii, i tym samym uniknąć zakłóceń na rynku tych produktów, rozporządzeniem Rady (UE) 2021/2278 1 zawieszono cła wspólnej taryfy celnej, o których mowa w art. 56 ust. 2 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 2 (zwane dalej "cłami WTC"). W rezultacie produkty wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) 2021/2278 mogą być przywożone do Unii z zastosowaniem obniżonych lub zerowych stawek celnych bez ograniczeń, jeśli chodzi o ich ilości.
(2) Unijna produkcja niektórych produktów, które nie są wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) 2021/2278, jest nieodpowiednia, aby spełnić szczególne wymogi branż wykorzystujących te produkty w Unii. Ponieważ w interesie Unii leży zapewnienie odpowiednich dostaw niektórych produktów oraz biorąc pod uwagę fakt, że te identyczne, równoważne lub substytucyjne produkty nie są wytwarzane w Unii w wystarczających ilościach, konieczne jest całkowite zawieszenie ceł WTC także na te produkty.
(3) W celu wspierania produkcji zintegrowanych baterii w Unii należy przyznać częściowe zawieszenie ceł WTC w odniesieniu do niektórych produktów, które są związane z produkcją baterii i nie są obecnie wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) 2021/2278i których odnośna produkcja w Unii jest niewystarczająca, by spełnić szczególne wymogi branż w Unii wykorzystujących te produkty. Datą obowiązkowego przeglądu tych zawieszeń powinien być dzień 31 grudnia 2024 r., aby można było uwzględnić w tym przeglądzie krótkoterminowe zmiany zachodzące w sektorze produkcji baterii w Unii.
(4) Opisy produktów i ich klasyfikacja w przypadku niektórych zawieszeń ceł WTC wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2021/2278 wymagają modyfikacji w celu uwzględnienia zmian technicznych wprowadzonych w tych produktach oraz tendencji gospodarczych na rynku.
(5) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2278 Komisja dokonała przeglądu niektórych zawieszeń ceł WTC wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia. Należy zatem ustalić nowe daty kolejnego obowiązkowego przeglądu tych zawieszeń.
(6) Utrzymanie zawieszeń ceł WTC dla niektórych produktów wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2021/2278 nie leży już w interesie Unii. Należy w związku z tym wykreślić, ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2024 r., zawieszenia dotyczące tych produktów.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/2278.
(8) Aby uniknąć jakichkolwiek zakłóceń w stosowaniu systemu autonomicznych zawieszeń taryfowych i aby zapewnić zgodność z wytycznymi zawartymi w komunikacie Komisji z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącym autonomicznych zawieszeń i kontyngentów taryfowych, zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu dotyczącym zawieszeń taryfowych dla omawianych produktów powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2023 r.