Decyzja wykonawcza 2023/2879 ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2879
z dnia 15 grudnia 2023 r.
ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 281 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 6 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny stanowi, że wymiana informacji pomiędzy organami celnymi oraz pomiędzy przedsiębiorcami i organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji mają się odbywać przy użyciu technik elektronicznego przetwarzania danych. Art. 280 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 stanowi, że Komisja ma sporządzić program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym ("program prac").

(2) Komisja przyjęła pierwszy program prac decyzją wykonawczą Komisji 2014/255/UE 2  i zaktualizowała go decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2016/578 3  i decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/2151 4 . Należy zaktualizować wersję programu prac przyjętą w decyzji wykonawczej (UE) 2019/2151, aby uwzględnić ostatnie zmiany w zakresie planowania systemów teleinformatycznych.

(3) Program prac należy zaktualizować, tak aby zawierał wykaz systemów teleinformatycznych przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013, odpowiednie artykuły, w których systemy te są przewidziane, oraz terminy, od których mają one funkcjonować. W programie prac należy wprowadzić rozróżnienie między systemami teleinformatycznymi, które państwa członkowskie mają rozwijać same ("systemy krajowe"), a systemami, które państwa te mają rozwijać we współpracy z Komisją ("systemy transeuropejskie"). Systemy teleinformatyczne, o których mowa w programie prac, powinny być zarządzane, przygotowywane i rozwijane zgodnie z dokumentem planowania obejmującym wszystkie projekty celne związane z technologiami informatycznymi 5  ("wieloletni plan strategiczny dla elektronicznych systemów celnych" lub "MASP-C"), który sporządzany jest zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE 6 , w szczególności jej art. 4 i art. 8 ust. 2.

(4) W programie prac określono bardziej szczegółowo faktyczne terminy wdrożenia każdego z systemów teleinformatycznych i określono ostateczny termin wdrożenia zgodnie z okresami przejściowymi określonymi w art. 278 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 i w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/341 7 .

(5) W przypadku gdy program prac umożliwia państwom członkowskim podjęcie decyzji o wdrożeniu transeuropejskiego lub krajowego systemu teleinformatycznego w danym okresie (okres wdrażania), w załączniku do niniejszej decyzji należy wyjaśnić, że "termin rozpoczęcia ich wdrażania" jest najwcześniejszą datą, w której państwa członkowskie mogą rozpocząć użytkowanie nowego systemu teleinformatycznego, a "termin ostateczny zakończenia ich wdrażania" jest najpóźniejszym dniem, w którym państwa członkowskie i przedsiębiorcy muszą rozpocząć korzystanie z nowego lub unowocześnionego systemu teleinformatycznego. Termin ostateczny wdrażania powinien być również końcem okresu obowiązywania środków przejściowych związanych z danym systemem teleinformatycznym. Data ta powinna zatem zostać ustalona na podstawie terminów przewidzianych w art. 278 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Te okresy wdrażania są konieczne do wdrożenia systemów na poziomie Unii przy uwzględnieniu potrzeb każdego systemu. Odmienne zasady dotyczące okresów wdrażania powinny mieć zastosowanie do projektu kontroli celnej przed przybyciem towarów dotyczącej zagrożeń dla bezpieczeństwa (ICS2). W tym przypadku państwa członkowskie powinny być gotowe do wdrożenia każdej wersji projektu z dniem jej rozpoczęcia, a przedsiębiorcy powinni za zgodą państw członkowskich mieć możliwość połączenia się z systemem w tym okresie wdrażania. Ze względu na znaczne opóźnienia we wdrażaniu, które wystąpiły w niektórych państwach członkowskich w odniesieniu do wersji 2 ICS2, Komisja przyjęła decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/438 8  przyznającą odstępstwo na podstawie art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 dotyczące stosowania środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji w ramach wersji 2 ICS2. W związku z tymi opóźnieniami państwa członkowskie i przedsiębiorcy wyrazili również obawy co do wykonalności harmonogramu projektu dotyczącego wersji 3 ICS2. Komisja powinna zatem przeprowadzić wdrażanie stopniowo, w trzech krokach - począwszy od przewoźników morskich w ICS2 od dnia 3 czerwca 2023 r., następnie rejestratorów na poziomie spedytora/przewoźnika w transporcie morskim w ICS2 od dnia 4 grudnia 2024 r. i wreszcie przewoźników drogowych i kolejowych w ICS2 od dnia 1 kwietnia 2025 r.

(6) Okresy wdrażania dla migracji krajowych systemów teleinformatycznych powinny uwzględniać krajowe plany państw członkowskich dotyczące projektów i migracji oraz specyficzne środowiska i uwarunkowania informatyczne. Terminy ostateczne wdrażania krajowych systemów teleinformatycznych powinny również kończyć środki przejściowe związane z tymi systemami teleinformatycznymi. Daty te powinny zatem zostać ustalone na podstawie terminów przewidzianych w art. 278 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Ze względu na znaczne opóźnienia we wdrażaniu krajowych systemów teleinformatycznych w niektórych państwach członkowskich Komisja przyjęła decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/234 9 , decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/235 10 , decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/236 11  i decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/237 12 , przyznające odstępstwa zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. W załączniku należy zawrzeć odniesienia do tych odstępstw.

(7) Odstępstwa przyznane decyzją wykonawczą (UE) 2023/237 mają wpływ na projekt scentralizowanej odprawy dla importu (CCI) i doprowadziły do przedefiniowania podejścia projektowego. W przypadku etapu 1 CCI harmonogram przedłużono o 7 miesięcy, a państwa członkowskie mogą wdrożyć etap 1 systemu CCI wyłącznie ze standardowym zgłoszeniem celnym, co stanowi pierwszy krok realizacji całego projektu CCI. Państwa członkowskie mają możliwość wdrożenia etapu 1 CCI z wykorzystaniem specyfikacji etapu 2 CCI (w pełnym zakresie) i w związku z tym uniknięcia przejścia z etapu 1 CCI do etapu 2 CCI. Ułatwi to również przedsiębiorcom dostosowanie ich systemów w sprawny sposób, zapewniając funkcjonalne korzystanie z systemu CCI, w związku z czym projekt CCI powinien zostać zrealizowany do dnia 2 czerwca 2025 r.

(8) Aby zapewnić możliwość wywozu lub przemieszczania towarów w obrębie Unii/do Unii w ramach procedury tranzytu bez problemów z brakiem ciągłości operacyjnej, należy dostosować harmonogram wdrażania transeuropejskich projektów związanych z nowym skomputeryzowanym systemem tranzytowym (NCTS) i Automatycznym Systemem Eksportu (AES) poprzez wprowadzenie terminu wdrożenia na dzień 1 grudnia 2023 r. Chociaż większość państw członkowskich wdrożyła swój system, ograniczona liczba państw członkowskich ogłosiła, że ich krajowe aplikacje nie będą (w pełni) gotowe do rozpoczęcia funkcjonowania w 5 etapie NCTS lub w AES. Skupienie się na sprawnym wdrożeniu najpierw podstawowych funkcji systemów, a następnie funkcji innych niż podstawowe powinno ułatwić płynne zakończenie projektu do dnia 2 grudnia 2024 r. Ponadto przedsiębiorcy również borykają się z opóźnieniami, w szczególności w tych państwach członkowskich, w których wystąpiły opóźnienia w planowaniu projektu. Państwa członkowskie pozostaną odpowiedzialne za ustanowienie krajowej strategii transformacji dla swoich przedsiębiorców. Od dnia 2 grudnia 2024 r. państwa członkowskie i przedsiębiorcy powinni korzystać z nowych systemów, natomiast niektóre przepisy przejściowe będą nadal stosowane (ze względów technicznych) do dnia 21 stycznia 2025 r. w odniesieniu do 5 etapu NCTS i do dnia 11 lutego 2025 r. w odniesieniu do AES.

(9) Państwa członkowskie i Komisja powinny również zapewnić, aby przedsiębiorcy otrzymywali terminowo informacje techniczne niezbędne do aktualizacji ich własnych systemów teleinformatycznych oraz połączenia się z nowymi lub unowocześnionymi systemami teleinformatycznymi, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013. Państwa członkowskie i Komisja powinny informować przedsiębiorców o zmianach w okresie od 12 do 24 miesięcy przed wdrożeniem danego systemu, w zależności od systemu i w stosownych przypadkach uwzględniając zakres i charakter tego systemu. W przypadku niewielkich zmian okres ten może być krótszy.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Program prac

Program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013 ustanawiającym unijny kodeks celny ("program prac"), określony w załączniku, zostaje niniejszym przyjęty.

Artykuł  2

Realizacja

1. 
Państwa członkowskie i Komisja współpracują w realizacji programu prac.
2. 
Państwa członkowskie rozwijają i wdrażają odpowiednie systemy teleinformatyczne w ramach terminów odpowiednich okresów wdrażania określonych w programie prac.
3. 
Zarządzanie projektami przedstawionymi w programie prac oraz opracowywanie i wdrażanie poszczególnych systemów teleinformatycznych odbywają się w sposób zgodny z programem prac i wieloletnim planem strategicznym w obszarze ceł.
4. 
Rozpoczynając projekty określone w programie prac, Komisja podejmuje odpowiednie kroki, aby znaleźć wspólne porozumienie z państwami członkowskimi odnośnie do zakresu projektu, jego planu, wymogów i architektury systemów teleinformatycznych. W stosownych przypadkach Komisja konsultuje się również z przedsiębiorcami i uwzględnia ich opinie.
Artykuł  3

Aktualizacje

Program prac jest regularnie aktualizowany, aby zapewnić jego dostosowanie do najnowszych zmian we wdrażaniu rozporządzenia (UE) nr 952/2013 oraz uwzględniać postępy w przygotowywaniu i rozwijaniu systemów teleinformatycznych. Dotyczy to w szczególności dostępności wspólnie uzgodnionych specyfikacji i uruchomienia systemów teleinformatycznych.

Artykuł  4

Przekazywanie informacji i sprawozdawczość

1. 
Państwa członkowskie i Komisja wymieniają informacje na temat planowania i postępów we wdrażaniu każdego z systemów.
2. 
Państwa członkowskie przedkładają Komisji krajowe plany projektów i migracji oraz tabelę postępów w rozwoju i wdrażaniu systemów teleinformatycznych, o której mowa w art. 278a ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, do dnia 31 stycznia oraz do dnia 30 czerwca każdego roku. Plany i tabele zawierają istotne informacje niezbędne do rocznego sprawozdania, które Komisja składa zgodnie z art. 278a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
3. 
Państwa członkowskie informują Komisję niezwłocznie o wszelkich istotnych aktualizacjach krajowych planów projektów i migracji.
4. 
Państwa członkowskie udostępniają w odpowiednim czasie przedsiębiorcom specyfikacje techniczne dotyczące komunikacji zewnętrznej krajowego systemu teleinformatycznego.
Artykuł  5

Uchylenie

1. 
Decyzja wykonawcza (UE) 2019/2151 traci moc.
2. 
Odniesienia do decyzji wykonawczej (UE) 2019/2151 należy rozumieć jako odniesienia do niniejszej decyzji.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK 13  

do decyzji wykonawczej Komisji ustanawiającej program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym

I.
WPROWADZENIE
1.
Program prac stanowi instrument wspierający stosowanie tych przepisów rozporządzenia (UE) nr 952/2013 14  i rozporządzenia (UE) 2019/632 15 , które dotyczą rozwoju i wdrażania przewidzianych w nich systemów teleinformatycznych.
2.
W programie prac określono również okresy stosowania środków przejściowych do momentu wdrożenia nowych lub ulepszonych systemów teleinformatycznych, o których mowa w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/2446 16 , rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/341 17  i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 18 .
3.
"Kluczowy etap" w kontekście specyfikacji technicznych oznacza termin, do którego udostępnione zostaną stabilne wersje specyfikacji technicznych. W przypadku krajowych systemów lub komponentów termin ten zostanie ogłoszony w ramach opublikowanego krajowego planowania projektów.
4.
W programie prac określa się następujące "terminy dotyczące wdrażania" transeuropejskich i krajowych systemów:
a)
termin rozpoczęcia w ramach okresu wdrażania systemów teleinformatycznych, co należy rozumieć jako najwcześniejszy termin uruchomienia systemu teleinformatycznego;
b)
ostateczny termin w ramach okresu wdrażania systemów teleinformatycznych, co należy rozumieć jako:
(i)
najpóźniejszy termin, w którym systemy muszą być funkcjonalne we wszystkich państwach członkowskich i stosowane przez wszystkich przedsiębiorców oraz
(ii)
termin zakończenia obowiązywania środków przejściowych.
Do celów pkt b) termin jest taki sam jak termin rozpoczęcia, jeżeli nie przewiduje się konkretnego okresu przeznaczonego na migrację lub wdrażanie.
5.
W przypadku systemów czysto krajowych lub konkretnych komponentów krajowych szerszego projektu unijnego państwa członkowskie mogą określić terminy wdrażania oraz terminy rozpoczęcia i terminy ostateczne okresu wdrażania w swoim krajowym planowaniu projektu, z zastrzeżeniem terminu określonego w niniejszym programie prac oraz zgodnie z art. 278 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do lit. b) (SP IMP), c) i d) poniżej oraz zgodnie z art. 278 ust. 3 tego rozporządzenia w odniesieniu do lit. a), b) (SP EXP) i e) poniżej.

Przepisami ustępu pierwszego objęte są następujące systemy krajowe lub specyficzne komponenty krajowe:

a)
Komponent 2 Automatycznego Systemu Eksportu (AES) w ramach UKC (modernizacja krajowych systemów eksportu) (część II pkt 10);
b)
Procedury specjalne w ramach UKC (SP IMP/SP EXP) (część II pkt 12);
c)
Powiadomienie o przybyciu towarów, powiadomienie o przedstawieniu towarów oraz czasowe składowanie w ramach UKC (część II pkt 13);
d)
Modernizacja krajowych systemów importu w ramach UKC (część II pkt 14);
e)
Zarządzanie zabezpieczeniami w ramach UKC (GUM) - komponent 2 (część II pkt 16).
6.
W przypadku systemów transeuropejskich z okresem wdrażania, ale bez jednego terminu wdrożenia, państwa członkowskie mogą, w stosownych przypadkach, rozpocząć wdrażanie w odpowiednim terminie w ramach tego okresu, z zastrzeżeniem terminu określonego w niniejszym programie prac i zgodnie z art. 278 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

Przepisami ustępu pierwszego objęte są następujące systemy transeuropejskie:

a)
modernizacja NCTS w ramach UKC (część II pkt 9);
b)
AES w ramach UKC (komponent 1) (część II pkt 10);
c)
CCI w ramach UKC (część II pkt 15).

W przypadku modernizacji transeuropejskiego systemu NCTS w ramach UKC (komponent 1) (część II pkt 9) i AES w ramach UKC (komponent 1) (część II pkt 10) państwa członkowskie mogą zezwolić, w stosownych przypadkach, przedsiębiorcom na stopniowe przyłączanie się najpóźniej do dnia 2 grudnia 2024 r. Państwa członkowskie informują Komisję o terminach rozpoczęcia i terminach ostatecznych wdrażania, a także o krajowej strategii transformacji dla swoich przedsiębiorstw handlowych. Państwa członkowskie i Komisja będą musiały starannie przeanalizować aspekty obszaru wspólnego i zewnętrznego w okresie przejściowym, który zakończy się w dniu 21 stycznia 2025 r. w odniesieniu do modernizacji NCTS w ramach UKC (NCTS etap 5) oraz w dniu 11 lutego 2025 r. w odniesieniu do AES (komponent 1).

7.
Transeuropejski system kontroli importu ICS2 w ramach UKC (część II pkt 17) również wymaga stopniowego wdrażania i okresu przejściowego. W tym przypadku podejście jest jednak inne, ponieważ oczekuje się, że państwa członkowskie będą w tym samym czasie przygotowane na każdą kolejną wersję na początku każdego okresu wdrażania. Ponadto, jeżeli zostanie to uznane za stosowne, państwa członkowskie mogą w przypadku każdej kolejnej wersji zezwolić przedsiębiorcom na stopniowe przyłączanie się do systemu do końca każdego okresu wdrażania oraz - w przypadku kroków - każdego kroku w ramach wersji. Państwa członkowskie we współpracy z Komisją opublikują terminy i instrukcje dla przedsiębiorców na swoich stronach internetowych.
8.
Przy wdrażaniu programu prac państwa członkowskie i Komisja będą musiały uważnie zarządzać złożonymi kwestiami z uwzględnieniem zależności, zmiennych i założeń. Do zarządzania planowaniem posłużą zasady określone w wieloletnim planie strategicznym (MASP-C).

Realizacja projektów będzie przebiegać w różnych etapach, od przygotowania i opracowania, przez tworzenie, testowanie, migrację aż po ich ostateczne uruchomienie. Rola państw członkowskich i Komisji w tych różnych etapach zależeć będzie od charakteru i architektury systemu oraz jego komponentów lub funkcji, jak opisano w szczegółowej dokumentacji projektowej MASP-C. W stosownych przypadkach wspólne specyfikacje techniczne zostaną określone przez Komisję w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi i pod ich kontrolą, mając na uwadze ich sfinalizowanie 24 miesiące przed docelowym terminem wdrożenia systemu teleinformatycznego.

Państwa członkowskie i Komisja powinny również zapewnić, aby przedsiębiorcy otrzymywali terminowo informacje techniczne niezbędne do aktualizacji ich własnych systemów teleinformatycznych oraz połączenia się z nowymi lub unowocześnionymi systemami teleinformatycznymi, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013. O wszelkich zmianach należy poinformować przedsiębiorców w okresie od 12 do 24 miesięcy przed wdrożeniem danego systemu, w razie konieczności ze względu na zakres i charakter zmiany, tak aby umożliwić przedsiębiorcom zaplanowanie i dostosowanie ich systemów i interfejsów. W przypadku niewielkich zmian okres ten może być krótszy.

Państwa członkowskie i, w stosownych przypadkach, Komisja zaangażują się w rozwój i wykorzystywanie systemów zgodnie z określoną architekturą oraz specyfikacjami tych systemów. Działania te będą przeprowadzane z uwzględnieniem kluczowych etapów oraz terminów określonych w programie prac. Państwa członkowskie i Komisja będą także współpracować z przedsiębiorcami i innymi zainteresowanymi stronami.

Przedsiębiorcy będą musieli podjąć stosowne kroki, które umożliwią im korzystanie z systemów, gdy tylko staną się one dostępne, a najpóźniej przed upływem terminów ostatecznych określonych w niniejszym programie prac lub, w stosownych przypadkach, terminów określonych przez państwa członkowskie w ramach ich krajowych planów.

II.
WYKAZ PROJEKTÓW DOTYCZĄCYCH ROZWOJU I WYKORZYSTYWANIA SYSTEMÓW TELEINFORMATYCZNYCH
"Projekty dotyczące UKC i powiązane z nimi systemy teleinformatyczne" Wykaz projektów dotyczących rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych wymaganych do stosowania kodeksu Podstawa prawna Kluczowy etap Terminy wdrożenia systemów teleinformatycznych
Termin rozpoczęcia w ramach okresu wdrażania systemów teleinformatycznych (1) Ostateczny termin w ramach okresu wdrażania systemów teleinformatycznych (2) = Termin zakończenia okresu przejściowego
1. System zarejestrowanych eksporterów w ramach UKC (REX)

Celem projektu jest udostępnianie aktualnych informacji na temat zarejestrowanych eksporterów z siedzibą w państwach objętych ogólnym systemem preferencji taryfowych (GSP), którzy eksportują swoje towary do Unii. System ten jest systemem transeuropejskim i obejmuje również dane dotyczące przedsiębiorców z UE, by wspierać wywóz do państw objętych systemem GSP. Wymagane dane były wprowadzane do systemu stopniowo do dnia 31 grudnia 2017 r.

Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 64 i art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = I kwartał 2015 r. 1.1.2017 r. 1.1.2017 r.
2. Wiążąca informacja taryfowa w ramach UKC (WIT)

Projekt ma na celu unowocześnienie istniejącego systemu transeuropejskiego EBTI-3, aby zapewnić:

a) dostosowanie systemu EBTI-3 do wymogów UKC,

b) rozszerzenie zakresu wymaganych danych z deklaracji podlegających nadzorowi,

c) monitorowanie obowiązkowego wykorzystania WIT,

d) monitorowanie rozszerzonego wykorzystania WIT i zarządzanie nim. Realizację projektu podzielono na dwa etapy.

Etap pierwszy (krok 1) zapewnia funkcjonalność w celu stopniowego otrzymywania wymaganego w ramach UCK zbioru danych z deklaracji - od dnia 1 marca 2017 r. do momentu wdrożenia projektów wymienionych w pkt 10 i 14. Pełna realizacja tego projektu zależy od realizacji projektów wymienionych w pkt 10 i 14. Krok 2 stanowi spełnienie zobowiązania w zakresie kontroli wykorzystania WIT na podstawie nowo wymaganego zbioru danych z deklaracji i dostosowania do procesu podejmowania decyzji celnych.

Art. 6 ust. 1, art. 16, 22, 23, 26, 27, 28, 33 i 34, art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2016 r.

(etap 1)

1.3.2017 r.

(etap 1 - krok 1)

2.10.2017 r.

(etap 1 - krok 2)

1.03.2017 r.

(etap 1 - krok 1)

2.10.2017 r.

(etap 1 - krok 2)

Na drugim etapie wdrożona zostaje elektroniczna forma wniosku o udzielenie WIT i decyzji w sprawie WIT, co umożliwia przedsiębiorcom korzystanie ze zharmonizowanego unijnego interfejsu przy składaniu wniosków o udzielenie WIT oraz otrzymywanie decyzji w sprawie WIT drogą elektroniczną. Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2018 r.

(etap 2)

1.10.2019 r. (etap 2) 1.10.2019 r. (etap 2)
3. Decyzje celne w ramach UKC

Projekt ma na celu harmonizację procesów związanych ze składaniem wniosków w sprawie decyzji celnej, podejmowaniem takiejdecyzji oraz zarządzaniem nią dzięki standaryzacji i elektronicznemu zarządzaniu wnioskami oraz danymi dotyczącymi decyzji/pozwoleń na całym obszarze UE. Projekt dotyczy decyzji krajowych i decyzji obejmujących wiele państw członkowskich określonych w kodeksie i obejmuje komponenty systemu rozwijane centralnie na poziomie Unii, a także integrację z komponentami krajowymi, jeżeli zdecydowały się na to państwa członkowskie. Taki transeuropejski system ułatwia przeprowadzanie konsultacji w trakcie okresu podejmowania decyzji oraz zarządzanie procesem udzielania pozwoleń.

Art. 6 ust. 1, art. 16, 22, 23, 26, 27 i 28, art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = IV kwartał 2015 r. 2.10.2017 r. 2.10.2017 r.
4. Bezpośredni dostęp przedsiębiorców do europejskich systemów informacji (jednolite zarządzanie użytkownikami i podpis cyfrowy)

Celem tego projektu jest opracowanie rozwiązań w zakresie bezpośredniego i zharmonizowanego dostępu dla przedsiębiorców jako usługi oferowanej w ramach interfejsów użytkownik-system, którą należy włączyć do elektronicznych systemów celnych, określonych w poszczególnych projektach dotyczących UKC. Jednolite zarządzanie użytkownikami i podpis cyfrowy zostaną włączone do portali stosownych systemów; wsparcie zarządzania tożsamością, dostępem oraz użytkownikami zgodne z obowiązującymi zasadami polityki bezpieczeństwa jest także uwzględnione. Pierwsze uruchomienie nastąpiło wraz z systemem "Decyzje celne w ramach UKC".

Takie rozwiązanie techniczne umożliwiające uwierzytelnianie i zarządzanie użytkownikami jest następnie udostępniane do wykorzystania w innych projektach dotyczących UKC, takich jak: Wiążąca informacja taryfowa w ramach UKC (WIT), Modernizacja dotycząca upoważnionych przedsiębiorców (AEO) w ramach UKC, Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów w ramach UKC (PoUS), Arkusze informacyjne (INF) dla specjalnych procedur w ramach UKC oraz System kontroli importu 2 w ramach UKC (ICS2).

Art. 6 ust. 1, art. 16 i art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = IV kwartał 2015 r. 2.10.2017 r. 2.10.2017 r.
Terminy wdrożenia - zob. poszczególne projekty. Terminy wdrożenia - zob. poszczególne projekty.
5. Modernizacja dotycząca upoważnionych przedsiębiorców (AEO) w ramach UKC

Projekt ma za zadanie usprawnić procesy operacyjne związane z wnioskami oraz pozwoleniami dotyczącymi upoważnionych przedsiębiorców, biorąc pod uwagę zmiany w przepisach unijnego kodeksu celnego.

Celem tego projektu na jego pierwszym etapie jest realizacja głównych usprawnień systemu AEO w ramach harmonizacji z procedurą podejmowania decyzji celnych.

Na drugim etapie wdrożona zostaje elektroniczna forma wniosku o przyznanie statusu upoważnionego przedsiębiorcy oraz decyzji tej w sprawie, co umożliwia przedsiębiorcom korzystanie ze zharmonizowanego interfejsu przy składaniu wniosków o przyznanie statusu AEO oraz otrzymywanie decyzji w sprawie statusu AEO drogą elektroniczną. Unowocześniony system wdrażany jest w dwóch wersjach: część 1 do składania wniosków o przyznanie statusu AEO i procesu podejmowania decyzji oraz część 2 do innych późniejszych procesów.

Art. 6 ust. 1, art. 16, 22, 23, 26, 27, 28, 38 i 39, art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = I kwartał 2016 r. 5.03.2018 r. (etap 1) 5.03.2018 r. (etap 1)
Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = IV kwartał 2018 r. 1.10.2019 r.

(etap 2 - część 1 procesy początkowe) 16.12.2019 r.

(etap 2 - część 2 inne procesy)

1.10.2019 r.

(etap 2 - część 1)

16.12.2019 r.

(etap 2 - część 2)

6. Modernizacja systemu rejestracji i identyfikacji przedsiębiorców w ramach UKC (EORI2)

Projekt ten ma na celu pewne unowocześnienie istniejącego transeuropejskiego systemu EORI, który umożliwia rejestrację i identyfikację przedsiębiorców unijnych i przedsiębiorców z państw trzecich oraz osób innych niż przedsiębiorcy, które prowadzą działalność w sprawach celnych w Unii.

Art. 6 ust. 1, art. 9 i art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2016 r. 5.03.2018 r. 5.03.2018 r.
7. Surveillance 3 w ramach UKC

Celem tego projektu jest przygotowanie modernizacji systemu Surveillance 2 +, co ma zagwarantować jego dostosowanie do wymogów unijnego kodeksu celnego, takich jak standardowa wymiana informacji za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych oraz stworzenie funkcji niezbędnych do przetwarzania i analizowania kompleksowych zbiorów danych dotyczących nadzoru, otrzymywanych od państw członkowskich.

Dlatego też projekt obejmuje funkcje bardziej dokładnej eksploracji danych oraz dodatkowe możliwości sprawozdawcze, które zostaną udostępnione państwom członkowskim i Komisji.

Pełna realizacja tego projektu zależy od projektów wymienionych w pkt 10 i 14. Termin wdrożenia tego systemu jest określony przez państwa członkowskie jako część ich planów krajowych.

Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 56 ust. 5 i art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = III kwartał 2016 r. 1.10.2018 r. 1.10.2018 r.
8. Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów w ramach UKC (PoUS)

Projekt zakłada stworzenie nowego transeuropejskiego systemu służącego przechowywaniu potwierdzeń unijnego statusu celnego towarów T2L/F i manifestu celnego towarów (wydanych przez nieupoważnionego wystawcę), zarządzaniu nimi i ich wyszukiwaniu.

Ponieważ wdrożenie manifestu celnego towarów ma być powiązane z europejskim morskim pojedynczym punktem kontaktowym, ta część projektu zostanie objęta etapem 2.

Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 153 i art. 278 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = I kwartał 2022 r. 1.03.2024 r.

(etap 1)

15.08.2025 r.

(etap 2)

1.03.2024 r.

(etap 1)

15.08.2025 r.

(etap 2)

9. Modernizacja nowego skomputeryzowanego systemu tranzytowego (NCTS) w ramach UKC

Celem tego projektu jest dostosowanie istniejącego transeuropejskiego systemu NCTS do nowego UKC.

Komponent 1 - "NCTS etap 5": celem tego etapu jest dostosowanie systemu NCTS do nowych wymogów UKC, z wyjątkiem danych dotyczących bezpieczeństwa i ochrony w tranzytowych zgłoszeniach celnych towarów wprowadzanych na obszar celny Unii.

Obejmuje on rejestrację zdarzeń "w drodze", dostosowanie wymiany informacji do wymogów dotyczących danych według unijnego kodeksu celnego oraz modernizację i rozwój połączeń z innymi systemami.

Realizację projektu można podzielić na dwa kroki.

Krok 1: podstawowe funkcje etapu 5 NCTS, które zapewnią ciągłość operacyjną systemu, takie jak standardowe zgłoszenie tranzytowe (przepływ podstawowy), procedura uproszczona przy wyjściu/w miejscu przeznaczenia (upoważniony nadawca/odbiorca), sprostowanie/unieważnienie, zmiana trasy (w urzędzie tranzytowym i przeznaczenia), procesy poszukiwania/odzyskiwania oraz przesyłanie biznesowych danych statystycznych. Krok ten może również obejmować funkcje inne niż podstawowe określone w kroku 2.

Krok 2: krok ten obejmuje pozostałe funkcje, takie jak rozwój zharmonizowanego interfejsu z AES, zgłoszenie składane przed przedstawieniem towarów, zgłoszenie ze zmniejszoną liczbą danych, incydent "w drodze" oraz formalności w urzędzie wyprowadzenia tranzytu.

Komponent 2 - "NCTS etap 6': celem tego etapu jest wdrożenie szczególnych nowych, wynikających z projektu 17 (UKC ICS2) wymogów dotyczących danych bezpieczeństwa i ochrony w tranzytowych zgłoszeniach celnych towarów wprowadzanych na obszar celny Unii. Obejmuje on rozwój interfejsu z ICS2 w celu ułatwienia składania zgłoszenia tranzytowego zawierającego dane zawarte w przywozowejdeklaracji skróconej poprzez zastosowanie art. 130 ust. 1 UKC.

Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 226-236 i art. 278 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = IV kwartał 2019 r. 1.03.2021 r.

(komponent 1)

Krok 1:

1.12.2023 r.

Krok 2:

2.12.2024 r.

Koniec okresu przejściowego:

21.01.2025 r. (komponent 1)

Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2022 r. 3.03.2025 r.

(komponent 2)

1.09.2025 r.

(komponent 2)

10. Automatyczny system eksportu (AES) w ramach UKC

Projekt ten ma na celu realizację wymogów unijnego kodeksu celnego dotyczących wywozu i wyprowadzenia.

Komponent 1 - "Transeuropejski AES": celem projektu jest dalsze rozwijanie istniejącego transeuropejskiego systemu kontroli eksportu, a w konsekwencji wdrożenie pełnego AES, który obejmować będzie wymogi operacyjne dotyczące procesów i danych wynikających z unijnego kodeksu celnego. Komponent 1 można wdrożyć w trzech krokach.

Krok 1: Podstawowe funkcje AES, które będą umożliwiać pełną automatyzację procedur eksportowych oraz formalności stosowanych przy wyprowadzaniu towarów. System obejmuje części, które należy rozwijać na szczeblu centralnym i krajowym, w tym krajowe komponenty, w których zgłoszenie wywozowe jest składane oraz przetwarzane, a które umożliwiają późniejszą wymianę informacji z urzędem celnym wyprowadzenia za pośrednictwem wspólnych komponentów AES. Krok ten obejmuje również funkcje dotyczące formalności związanych z wyprowadzaniem towarów, które to funkcje są niezbędne do zwolnienia towarów do wyprowadzenia. Krok ten może również obejmować funkcje określone w krokach 2 i 3.

Krok 2: Krok ten obejmuje rozwój zharmonizowanego interfejsu z systemem przemieszczania wyrobów akcyzowych (EMCS). Krok ten może również obejmować funkcje określone w kroku 3.

Krok 3: Krok ten obejmuje inne funkcje, takie jak zgłoszenia uproszczone i uzupełniające, rozwój zharmonizowanego interfejsu z NCTS, odprawa scentralizowana, zgłoszenie złożone przed przedstawieniem towarów.

Komponent 2 - "Modernizacja krajowych systemów eksportu": w procesie, który nie jest objęty zakresem AES, lecz ściśle z nim powiązany, oddzielne systemy krajowe mają zostać unowocześnione pod kątem szczególnych krajowych komponentów związanych z formalnościami stosowanymi przy wywozie lub przy wyprowadzeniu. Jeżeli komponenty te nie mają wpływu na obszar wspólny dla AES, mogą one być uwzględniane w ramach niniejszego komponentu.

Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 179, art. 263-276 i art. 278 ust. 3 lit. f) i d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = IV kwartał 2019 r.

(komponent 1)

1.03.2021 r.

(komponent 1)

Krok 1:

1.12.2023 r.

Krok 2:

13.2.2024 r. (3) Krok 3: 2.12.2024 r. Koniec okresu przejściowego: 11.02.2025 r. (komponent 1)

Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = do określenia przez państwo członkowskie (komponent 2) 1.03.2021 r.

(komponent 2)

2.12.2024 r.

(komponent 2)

11. Arkusze informacyjne (INF) dla specjalnych procedur w ramach UKC

Projekt ten ma na celu stworzenie nowego, transeuropejskiego systemu, aby wspierać i usprawniać procesy zarządzania danymi z INF oraz wspierać i usprawniać elektroniczne przetwarzanie tych danych w zakresie specjalnych procedur.

Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 215, art. 255-262 i art. 278 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2018 r. 1.06.2020 r. 1.06.2020 r.
12. Procedury specjalne w ramach UKC

Celem tego projektu jest przyspieszenie oraz ułatwienie stosowania specjalnych procedur, a także ich harmonizacja na obszarze Unii, dzięki wykorzystaniu wspólnych modeli procesów operacyjnych. Do systemów krajowych wdrożone zostaną wszystkie zmiany w unijnym kodeksie celnym dotyczące składowania celnego, końcowego przeznaczenia, odprawy czasowej, uszlachetniania czynnego i biernego.

Realizację projektu podzielono na dwie części.

Komponent 1: "Krajowa PS EXP": zapewnia wymagane na poziomie krajowym rozwiązania elektroniczne w odniesieniu do działań w ramach procedur specjalnych związanych z wywozem.

Komponent 2 - "Krajowa PS MP": zapewnia wymagane na poziomie krajowym rozwiązania elektroniczne w odniesieniu do działań w ramach procedur specjalnych związanych z przywozem.

Realizacja tych projektów nastąpi poprzez projekty wymienione w pkt 10 i 14.

Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 215, art. 237-242, art. 250-262 i art. 278 ust. 2 lit. b) i ust. 3 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = do określenia przez państwo członkowskie (w przypadku komponentu 1 i 2) 1.03.2021 r.

(komponent 1)

2.12.2024 r.

(komponent 1)

Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego (komponent 2) Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego z okresem wdrażania do 31.12.2022 r. (4) (komponent 2)
13. Powiadomienie o przybyciu towarów, powiadomienie o przedstawieniu towarów oraz czasowe składowanie w ramach UKC

Celem tego projektu jest określenie procesów związanych z powiadomieniem o przybyciu środków transportu, procesów związanych z przedstawieniem towarów (powiadomienie o przedstawieniu towarów) oraz zgłoszeniem do czasowego składowania, określonymi w unijnym kodeksie celnym, a także wspieranie harmonizacji w tym zakresie w obrębie państw członkowskich, jeśli chodzi o wymianę danych pomiędzy przedsiębiorcami a organami celnymi.

Projekt obejmuje automatyzację procesów na poziomie krajowym.

Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 133-152 i art. 278 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = do określenia przez państwo członkowskie i dla powiadomienia o przybyciu towarów zgodnie z planem ICS2 Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego z okresem wdrażania do 31.12.2022 r. (5)
14. Modernizacja krajowych systemów importu w ramach UKC

Celem projektu jest wdrożenie wszystkich wymogów dotyczących procesów i danych wynikających z unijnego kodeksu celnego, które dotyczą przywozu (i które nie są uwzględnione w jednym z pozostałych projektów określonych w programie prac). Odnosi się on głównie do zmian w procedurze "dopuszczenia do obrotu" (procedura zwykła + uproszczenia), lecz obejmuje również skutki migracji innych systemów. Projekt ten dotyczy dziedziny importu krajowego obejmującejkrajowe systemy przetwarzania zgłoszeń celnych oraz inne systemy, takie jak krajowe systemy rachunkowości i płatności.

Art. 6 ust. 1, art. 16 ust. 1 i art. 53, 56, art. 77-80, 83-87, 101-105, 108-109, 158-187, 194-195, art. 278 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = do określenia przez państwo członkowskie Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego z okresem wdrażania do 31.12.2022 r. (6)
15. Scentralizowana odprawa dla importu w ramach UKC (CCI)

Celem tego projektu jest objęcie towarów procedurą celną, wykorzystując scentralizowaną odprawę, co pozwoli przedsiębiorcom scentralizować także ich powiązane z cłami działania. Przetwarzanie zgłoszenia celnego oraz rzeczywiste zwolnienie towarów powinno być koordynowane pomiędzy właściwymi urzędami celnymi. Projekt dotyczy transeuropejskich systemów zawierających komponenty rozwijane na szczeblu centralnym i krajowym.

Realizację projektu podzielono na dwa etapy.

Etap 1: Etap ten obejmie odprawę scentralizowaną ze standardowymi zgłoszeniami celnymi i może obejmować odprawę scentralizowaną z uproszczonymi zgłoszeniami celnymi oraz odpowiednimi ogólnymi lub okresowymi zgłoszeniami uzupełniającymi (regulującymi jedno uproszczone zgłoszenie celne). Ponadto obejmie on objęcie towarów następującymi procedurami celnymi: dopuszczenie do obrotu, składowanie celne, uszlachetnianie czynne i końcowe przeznaczenie. W odniesieniu do rodzaju towarów etap ten obejmie wszystkie rodzaje towarów z wyjątkiem wyrobów akcyzowych, towarów unijnych w kontekście handlu ze specjalnymi obszarami podatkowymi oraz towarów objętych środkami wspólnej polityki rolnej.

Etap 2: W ramach tego etapu wdrożone mają zostać wszystkie funkcje w pełnym zakresie CCI: zgłoszenia uproszczone i uzupełniające (jeżeli nie zostały wdrożone w ramach etapu 1), zgłoszenia celne poprzez wpis do rejestru zgłaszającego oraz podsumowujące zgłoszenia uzupełniające (regulujące więcej niż jedno uproszczone zgłoszenie celne lub więcej niż jeden wpis do rejestru zgłaszającego), objęcie towarów procedurą odprawy czasowej, wyroby akcyzowe, towary unijne w kontekście handlu ze specjalnymi obszarami podatkowymi oraz towary objęte środkami wspólnej polityki rolnej.

Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 179 i art. 278 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = III kwartał 2020 r. 1.03.2022 r. (Etap 1) 1.07.2024 r.

(Etap 1)

Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2022 r. 2.10.2023 r. (Etap 2) 2.06.2025 r. (Etap 2)
16. Zarządzanie zabezpieczeniami w ramach UKC (GUM)

Celem tego projektu jest zapewnienie skutecznego i sprawnego zarządzania różnymi rodzajami zabezpieczeń.

Komponent 1 - "GUM": Centralny element systemu transeuropejskiego będzie obejmował zarządzanie zabezpieczeniami generalnymi, które mogą być stosowane w więcej niż jednym państwie członkowskim. Zostanie on wdrożony w systemie decyzji celnych w ramach UKC i interfejsie z komponentem krajowym (zob. komponent 2) na potrzeby monitorowania kwoty referencyjnej. Ta kwota referencyjna może odnosić się do każdego zgłoszenia celnego, zgłoszenia uzupełniającego lub innych odpowiednich informacji na temat danych niezbędnych do monitorowania kwot referencyjnych zabezpieczeń generalnych w odniesieniu do czasowego składowania i wszystkich procedur celnych przewidzianych w unijnym kodeksie celnym, z wyjątkiem tranzytu, który jest obsługiwany w ramach projektu NCTS.

Komponent 2 - "Zarządzanie zabezpieczeniami krajowymi": Komponent ten zostanie wdrożony za pośrednictwem krajowego systemu elektronicznego, w którym zabezpieczenia generalne ważne w więcej niż jednym państwie członkowskim będą rejestrowane i zarządzane, a ich kwota referencyjna będzie monitorowana. Będzie on również wykorzystywany w odniesieniu do innych zabezpieczeń.

Komponent będzie łączył się z krajowymi systemami zgłoszeń celnych w każdym przypadku, gdy w zgłoszeniu celnym powołano się na zabezpieczenia, a w przypadku zabezpieczeń generalnych powinien pobrać odpowiednie dane biznesowe z odpowiedniego zezwolenia w celu złożenia zabezpieczenia generalnego.

Art. 6 ust. 1, art. 16, art. 89-100 i art. 278 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = III kwartał 2022 r.

(komponent 1)

11.03.2024 r.

(komponent 1)

11.03.2024 r.

(komponent 1)

Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = do określenia przez państwo członkowskie (komponent 2) Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego z wdrażaniem najwcześniej od 11.3.2024 r. (komponent 2) Do określenia przez państwo członkowskie jako część planu krajowego z okresem wdrażania do 2.6.2025 r. (komponent 2)
17. System kontroli importu 2 w ramach UKC (ICS2)

Celem tego programu jest zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony przed przybyciem towarów wprowadzanych do Unii poprzez wdrożenie nowych wymogów unijnego kodeksu celnego dotyczących składania i obsługi przywozowych deklaracji skróconych (ENS), a mianowicie dostarczania danych ENS w więcej niż jednym zgłoszeniu lub przez różne osoby oraz wymiany tych danych i wyników analizy ryzyka między organami celnymi. ICS2 doprowadzi do powstania całkowicie nowej architektury i stopniowego zastępowania istniejącego transeuropejskiego systemu kontroli importu.

Program jest wdrażany w trzech kolejnych wersjach.

Wersja 1: Wersja ta obejmuje obowiązek dostarczania przez odpowiednich przedsiębiorców (operatorów pocztowych i podmioty świadczące ekspresowe usługi transportowe w transporcie lotniczym) minimalnych danych, tj. danych przywozowej deklaracji skróconej ENS podawanych przed załadunkiem.

Wersja 2: Wersja ta obejmuje wdrożenie wszystkich nowych obowiązków w ramach ENS, powiązanych procesów biznesowych i procesów zarządzania ryzykiem w odniesieniu do wszystkich towarów w ruchu lotniczym.

Wersja 3: Wersja ta obejmować będzie wdrożenie pełnych nowych obowiązków w ramach ENS, powiązanych procesów biznesowych i procesów zarządzania ryzykiem w odniesieniu do wszystkich towarów w żegludze morskiej i śródlądowej oraz w ruchu drogowym i kolejowym (obejmuje to towary w przesyłkach pocztowych przewożonych tymi środkami transportu). Wdrożenie wersji 3 będzie przebiegać w następujący sposób: najpierw obejmie przewoźników w transporcie morskim i żegludze śródlądowej(krok 1), następnie rejestratorów na poziomie spedytora/ przewoźnika w transporcie morskim i żegludze śródlądowej(krok 2), a następnie przewoźników drogowych i kolejowych (krok 3).

Art. 6 ust. 1, art. 16, 46 i 47, art. 127-132 i art. 278 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Docelowy termin dla specyfikacji technicznych w odniesieniu do wszystkich trzech wersji = II kwartał 2018 r. 15.03.2021 r.

(Wersja 1)

1.10.2021 r. (Wersja 1)
1.3.2023 r. (7) (Wersja 2) 2.10.2023 r. (Wersja 2)
3.6.2024 r. (8) (wersja 3)

Krok 1:

3.06.2024 r.

Krok 2:

4.12.2024 r.

Krok 3:

1.04.2025 r.

Zob. kroki 1-3. Krok 1:

4.12.2024 r. (najpóźniej) Krok 2: 1.04.2025 r. (najpóźniej) Krok 3: 1.09.2025 r. (najpóźniej)

(1) Przedmiotowy termin rozpoczęcia okresu wdrażania systemów teleinformatycznych oznacza najwcześniejszy dla państw członkowskich termin uruchomienia systemu teleinformatycznego.
(2) Przedmiotowy termin zakończenia okresu wdrażania systemów teleinformatycznych oznacza najpóźniejszy termin, w którym system musi być w pełni wykorzystywany, oraz najpóźniejszy termin, w którym powinna zakończyć się migracja wszystkich przedsiębiorców; w stosownych przypadkach termin ten zostanie ustalony przez państwa członkowskie i będzie stanowić termin zakończenia obowiązywania okresu przejściowego.
(3) W tym terminie do krajowego systemu wywozu należy wdrożyć wymóg określony w art. 55 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1070.
(4) Do dnia 31 grudnia 2023 r. w odniesieniu do państw członkowskich, do których skierowana jest decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/237 lub - jeżeli zastosowanie ma art. 2 ust. 4a rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 - do dnia 1 lipca 2024 r.
(5) Do dnia 31 grudnia 2023 r. w odniesieniu do powiadomienia o przybyciu statku powietrznego na obszar celny Unii drogą powietrzną, do dnia 29 lutego 2024 r. w odniesieniu do powiadomienia o przybyciu statku morskiego na obszar celny Unii, do dnia 31 grudnia 2023 r. w odniesieniu do przedstawienia powiadomienia i deklaracji do czasowego składowania w odniesieniu do towarów wprowadzanych na obszar celny Unii drogą powietrzną oraz do dnia 29 lutego 2024 r. w odniesieniu do towarów wprowadzanych na obszar celny Unii innymi rodzajami transportu, w odniesieniu do państw członkowskich, do których skierowane są decyzje wykonawcze Komisji (UE) 2023/234, 2023/235 i 2023/236.
(6) Do dnia 31 grudnia 2023 r. w odniesieniu do państw członkowskich, do których skierowana jest decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/237 lub - jeżeli zastosowanie ma art. 2 ust. 4a rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 - do dnia 1 lipca 2024 r.
(7) Do dnia 30 czerwca 2023 r. w odniesieniu do państw członkowskich, do których skierowana jest decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/438.
(8) Data ta jest datą wdrożenia pełnej wersji 3 ICS2 przez wszystkie państwa członkowskie.
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj.
2 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/255/UE z dnia 29 kwietnia 2014 r. ustanawiająca program prac związanych z unijnym kodeksem celnym (Dz.U. L 134 z 7.5.2014, s. 46, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2014/255/oj).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/578 z dnia 11 kwietnia 2016 r. ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym (Dz.U. L 99 z 15.4.2016, s. 6, ELI: http://data.europa. eu/eli/dec_impl/2016/578/oj).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2151 z dnia 13 grudnia 2019 r. ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym (Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 168, ELI: http://data.europa. eu/eli/dec_impl/2019/2151/oj).
6 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie eliminowania papierowej formy dokumentów w sektorach ceł i handlu (Dz.U. L 23 z 26.1.2008, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2008/70(1)/oj).
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego w okresie, gdy nie działają jeszcze odpowiednie systemy teleinformatyczne, i zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 (Dz.U. L 69 z 15.3.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2016/341/oj).
8 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/438 z dnia 24 lutego 2023 r. przyznająca odstępstwo niektórym państwom członkowskim na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013, dotyczące stosowania sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji w ramach wersji 2 systemu kontroli importu 2 (Dz.U. L 63 z 28.2.2023, s. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/438/oj).
9 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/234 z dnia 1 lutego 2023 r. przyznająca odstępstwo niektórym państwom członkowskim na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013, dotyczące stosowania sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji dla powiadomienia o przedstawieniu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii (Dz.U. L 32 z 28.2.2023, s. 217, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/234/oj).
10 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/235 z dnia 1 lutego 2023 r. przyznająca odstępstwo niektórym państwom członkowskim na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013, dotyczące stosowania sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji dla powiadomienia o przybyciu statku morskiego lub statku powietrznego (Dz.U. L 32 z 3.2.2023, s. 220, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/235/oj).
11 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/236 z dnia 1 lutego 2023 r. przyznająca odstępstwo niektórym państwom członkowskim na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013, dotyczące stosowania sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji dla deklaracji do czasowego składowania w odniesieniu do towarów nieunijnych przedstawionych organom celnym (Dz.U. L 32 z 3.2.2023, s. 223, ELI: http://data.europa.eu/eli/ dec_impl/2023/236/oj).
12 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/237 z dnia 1 lutego 2023 r. przyznająca odstępstwo niektórym państwom członkowskim dotyczące stosowania sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji dotyczących zgłoszenia celnego dla towarów wprowadzanych na obszar celnych Unii określonego w art. 158, 162, 163, 166, 167, 170-174, 201, 240, 250, 254 i 256 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 32 z 3.2.2023, s. 226, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/237/oj).
13 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 5 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90222) zmieniające nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2024 r.
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj).
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/632 z dnia 17 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 952/2013 w celu przedłużenia okresu przejściowego wykorzystywania sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych przewidzianych w unijnym kodeksie celnym (Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 54, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/632/ oj).
16 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/2446/oj).
17 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego w okresie, gdy nie działają jeszcze odpowiednie systemy teleinformatyczne, i zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 (Dz.U. L 69 z 15.3.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2016/341/oj).
18 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/2447/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2879

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/2879 ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym
Data aktu: 15/12/2023
Data ogłoszenia: 22/12/2023
Data wejścia w życie: 11/01/2024