(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 720)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 10 listopada 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylające rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE 1 , w szczególności jego art. 46 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przewodnik użytkownika został przyjęty decyzją Komisji 2013/131/UE 2 , a następnie zmieniony decyzjami Komisji (UE) 2017/2285 3 i (UE) 2020/1802 4 . Ze względu na konieczność wprowadzenia dalszych zmian i w celu zapewnienia jasności decyzja 2013/131/UE powinna zostać zastąpiona.
(2) Celem systemu ekozarządzania i audytu w Unii (EMAS) jest wspieranie ciągłej poprawy środowiskowych efektów działalności organizacji poprzez stworzenie i wdrożenie systemu zarządzania środowiskowego, ocenę funkcjonowania takiego systemu, dostarczanie informacji o środowiskowych efektach działalności, prowadzenie otwartego dialogu ze społeczeństwem i innymi stronami zainteresowanymi oraz aktywne angażowanie pracowników.
(3) Zainteresowane organizacje powinny otrzymać dodatkowe informacje i wytyczne dotyczące działań koniecznych do uczestnictwa w EMAS. Te informacje i wytyczne są aktualizowane na podstawie doświadczeń zdobytych w trakcie realizacji EMAS i w odpowiedzi na zapotrzebowanie na dodatkowe wytyczne.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 1221/2009 zostało ostatnio zmienione w odniesieniu do wartości odniesienia głównych wskaźników i ustrukturyzowanej analizy kontekstu organizacji. Zmiany te powinny znaleźć odzwierciedlenie w przewodniku użytkownika. Ponadto należy uprościć wytyczne dotyczące metody doboru próby do celów weryfikacji organizacji działających w różnych obiektach oraz poprawić strukturę przewodnika użytkownika. Ponadto należy podać dodatkowe przykłady, aby przewodnik był bardziej przyjazny dla użytkownika i doprowadzić do potencjalnego zwiększenia liczby rejestracji w EMAS,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 listopada 2023 r.
1 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2013/131/UE z dnia 4 marca 2013 r. ustanawiająca przewodnik użytkownika, w którym określa się działania konieczne do uczestnictwa w EMAS, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) (notyfikowana jako dokument C(2013) 1114) (Dz.U. L 76 z 19.3.2013, s. 1).
3 Decyzja Komisji (UE) 2017/2285 z dnia 6 grudnia 2017 r. ustanawiająca przewodnik użytkownika, w którym określa się działania konieczne do uczestnictwa w EMAS, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) (notyfikowana jako dokument C(2017) 8072) (Dz.U. L 328 z 12.12.2017, s. 38).
4 Decyzja Komisji (UE) 2020/1802 z dnia 27 listopada 2020 r. ustanawiająca przewodnik użytkownika, w którym określa się działania konieczne do uczestnictwa w EMAS, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) (notyfikowana jako dokument C(2020) 8151) (Dz.U. L 402 z 1.12.2020, s. 51).
9 Treść niniejszego przewodnika użytkownika wraz z przykładami odzwierciedla poglądy Komisji Europejskiej i jako taka nie jest prawnie wiążąca. Wiążąca interpretacja przepisów UE należy do kompetencji Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
10 Pełniejszy wykaz przykładów ulgi regulacyjnej podlegający regularnej aktualizacji, zob. strona internetowa dotycząca EMAS https:// green-business.ec.europa.eu/publications/annex-ii-compendium-regulatory-relief-measures_pl.
12 Kompendium dotyczące wsparcia propagowania i polityki w zakresie EMAS w państwach członkowskich UE, https://green-business. ec.europa.eu/system/files/2022-12/EMAS%20-%20promotion%20and%20policy%20support%20in%20member%20states.pdf.
13 Zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EMAS MŚP korzystają z rzadszych weryfikacji, jak również uproszczonego dostępu za pośrednictwem metody "EMAS Easy".
16 Tamże.
17 "Neutralność klimatyczna" podmiotów niepaństwowych (w tym organizacji i przedsiębiorstw) nie jest pojęciem, które da się jednoznacznie definiować. W odniesieniu do różnych aktów prawnych UE trwają obecnie prace nad bardziej szczegółowymi zasadami w zakresie twierdzeń dotyczących działań na rzecz klimatu, np. w odniesieniu do roli środków kompensacyjnych we własnym łańcuchu wartości i poza nim w stosunku do niezbędnych ograniczeń ilości gazów cieplarnianych w łańcuchach wartości podmiotów. Do czasu ustanowienia zrozumiałej definicji zaleca się ostrożność w odniesieniu do odważnych twierdzeń związanych z "neutralnością klimatyczną", ponieważ istnieje możliwość, że trzeba je będzie zmienić w przyszłości.
18 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych, https://eur- lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A02010L0075-20110106.
20 Globalna Inicjatywa Sprawozdawcza (znana jako GRI) jest międzynarodową niezależną organizacją normalizacyjną, która pomaga przedsiębiorstwom, rządom i innym organizacjom w zrozumieniu i komunikowaniu ich wpływów na czynniki takie jak zmiana klimatu, prawa człowieka i korupcja. https://www.globalreporting.org/
24 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/2286 z dnia 6 grudnia 2017 r. w sprawie uznania wymogów systemu zarządzania środowiskowego Eco-Lighthouse za spełniające odpowiednie wymogi systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) zgodnie z art. 45 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32017D2286.
25 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1533 z dnia 24 lipca 2023 r. w sprawie uznania wymogów systemu zarządzania środowiskowego Ecoprofit za spełniające odpowiednie wymogi systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) zgodnie z art. 45 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=OJ% 3AJOL_2023_186_R_0005&qid=1690264664508.
27 Wszystkie narzędzia, wzory i wytyczne EMAS są dostępne na stronie internetowej poświęconej EMAS https://green-business.ec. europa.eu/eco-management-and-audit-scheme-emas/emas-resources/emas-tools_pl.
35 Decyzja Komisji z dnia 7 grudnia 2011 r. w sprawie przewodnika dotyczącego rejestracji zbiorowej w UE, rejestracji w państwach trzecich oraz rejestracji globalnej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri- Serv.do?uri=OJ:L:2011:330:0025:0038:PL:PDF.
40 Decyzja Komisji z dnia 7 grudnia 2011 r. w sprawie przewodnika dotyczącego rejestracji zbiorowej w UE, rejestracji w państwach trzecich oraz rejestracji globalnej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ TXT/?uri=CELEX%3A32011D0832.
41 Sektorowe dokumenty referencyjne można znaleźć na stronie internetowej poświęconej publikacjom dotyczącym EMAS https:// green-business.ec.europa.eu/eco-management-and-audit-scheme-emas/emas-resources/emas-publications_pl.
42 Tamże.
50 Kompletne wymagania dotyczące zaangażowania pracowników w odniesieniu do EMAS znajdują się w załączniku II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylającego rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE.
51 Zob. art. 10 rozporządzenia w sprawie EMAS i załącznik V do tego rozporządzenia.
52 Pkt 8.1 załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylającego rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE.
53 Jedną z możliwych metod analizy pierwotnych przyczyn może być "metoda pięć x dlaczego (lub 5 x dlaczego)", czyli powtarzalna technika zadawania pytań wykorzystywana do zbadania związku przyczynowo-skutkowego leżącego u podstaw określonego problemu.
60 Tamże.
65 Jak określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1893/2006. Kody NACE są przypisywane przedsiębiorstwom przez właściwe organy.
66 W szczególnych i udokumentowanych sytuacjach można przewidzieć pewne ograniczenia dotyczące obszarów operacyjnych, jeżeli w sposób istotny nie wpłyną na audyt weryfikujący i nie dotyczą znacznej części łącznej powierzchni. Weryfikator powinien zapewnić, aby jednostka akredytująca i licencjonująca oraz właściwy organ zostały poinformowane o takich ograniczeniach, oraz uwzględnić możliwość przeprowadzenia audytu w takich warunkach na zasadzie ad hoc.
68 Jedyny wyjątek, jaki można uznać w przypadku kryterium "położenie na terytorium tego samego państwa członkowskiego", dotyczy lokali Ministerstw Spraw Zagranicznych lub organizacji międzynarodowych, które znajdują się poza państwem członkowskim pochodzenia, ale które są w pełni zarządzane i kontrolowane przez siedzibę główną, takich jak misje lub przedstawicielstwa dyplomatyczne. 7.2.3. Wymagania dotyczące organizacji, która ubiega się o rejestrację Organizacja przekazuje weryfikatorowi środowiskowemu jasny i jednoznaczny opis swojej sytuacji oraz streszczenie dotyczące jej działalności, produktów i usług, a także, w stosownych przypadkach, jej związków ze wszelkimi organizacjami macierzystymi lub powiązanymi lub spółkami zależnymi. Informacje te powinny obejmować:
70 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17).
71 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi, zmieniająca, a następnie uchylająca dyrektywę Rady 96/82/WE (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 1).
74 Art. 6 ust. 3 rozporządzenia w sprawie EMAS