PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Biorąc pod uwagę cele wspólnej polityki rolnej (WPR), zgodnie z którymi należy zapewnić rolnikom należne dochody i reagować na potrzeby społeczeństwa w zakresie żywności i zdrowia, rosnący popyt konsumentów na produkty ekologiczne stwarza szansę na dalszą ekspansję sektora karmy dla zwierząt domowych oraz na wzrost dochodów rolników zajmujących się produkcją ekologiczną. Przyznanie, że sektor karmy dla zwierząt domowych ma do odegrania rolę w realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu, jak również wprowadzenie nowych środków dotyczących znakowania przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu oraz jednolite stosowanie logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej powinny przyczynić się do rozwoju i promowania sektora karmy dla zwierząt domowych, dzięki sprzedaży produktów konsumentom, którzy zwracają uwagę na pochodzenie ekologiczne nabywanych towarów, a także możliwości wniesienia wartości dodanej do ekologicznych produktów ubocznych oraz współpro- duktów. Sektor karmy dla zwierząt domowych powinien zatem przyczynić się, choć w niewielkim stopniu, do zwiększenia powierzchni gruntów rolnych w Unii przeznaczonych na rolnictwo ekologiczne do 2030 r., tak jak przewidziano w komunikacie Komisji z 19 kwietnia 2021 r. w sprawie planu działania dotyczącego rozwoju produkcji ekologicznej w UE.
(2) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 3 ustanowiono przepisy dotyczące produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych. Rozporządzenie to ma zastosowanie zarówno do paszy dla zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, jak i do paszy dla zwierząt domowych, tj. karmy dla zwierząt domowych. Zgodnie z tym rozporządzeniem we wszystkich rodzajach pasz ekologicznych mogą być dozwolone nieekologiczne składniki pochodzenia rolnego, podczas gdy termin odnoszący się do produkcji ekologicznej nie może być stosowany w opisie handlowym, jeżeli nie wszystkie składniki pochodzenia rolnego są ekologiczne, przy czym nie ma znaczenia w jakim stopniu. Ponadto taka pasza nie może być opatrzona logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej. W związku z tym konsumenci końcowi nie są bezpośrednio informowani o zgodności produktu z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej.
(3) Podmioty są informowane o składzie i proporcji składników ekologicznych, składników w okresie konwersji i składników nieekologicznych w mieszance paszowej zgodnie z pkt 2.1.2 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2018/848. Natomiast, gdy pasza jest sprzedawana konsumentom końcowym bezpośrednio w sprzedaży detalicznej, nie istnieją obecnie żadne przepisy dotyczące informowania o składnikach ekologicznych w mieszance paszowej, w przypadku gdy nie wszystkie składniki pochodzenia rolnego są ekologiczne. Zawartość nieekologicz- nych składników pochodzenia rolnego jest szczególnie istotna w przypadku karmy dla zwierząt domowych. Konsumenci końcowi powinni być odpowiednio informowani o składzie karmy dla zwierząt domowych zawierającej zarówno ekologiczne jak i nieekologiczne składniki pochodzenia rolnego, co zwiększy zaufanie konsumentów i umożliwi uczciwą konkurencję między podmiotami w sektorze karmy dla zwierząt domowych.
(4) Przed rozpoczęciem stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848 oraz zgodnie z art. 95 ust. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 4 niektóre państwa członkowskie ustanowiły przepisy krajowe lub uznały normy prywatne, które dopuszczały stosowanie terminu odnoszącego się do produkcji ekologicznej w opisie handlowym karmy dla zwierząt domowych, w przypadku gdy co najmniej 95 % masy składników pochodzenia rolnego w produkcie było ekologiczne, co odzwierciedlało przepisy dotyczące ekologicznej żywności przetworzonej.
(5) Do celów informowania konsumentów, zapewniania spójności i przejrzystości na rynku oraz stymulowania wykorzystania składników ekologicznych należy również umożliwić, pod pewnymi warunkami, nawiązanie do produkcji ekologicznej w opisie handlowym i w wykazie składników karmy dla zwierząt domowych. Przepisy dotyczące znakowania ekologicznej karmy dla zwierząt domowych na poziomie Unii powinny zatem odzwierciedlać przepisy dotyczące żywności ekologicznej, biorąc pod uwagę, że obie kategorie produktów są sprzedawane głównie konsumentom końcowym w sprzedaży detalicznej.
(6) Z tego powodu należy przewidzieć wymogi dotyczące znakowania karmy dla zwierząt domowych, które do celów art. 2 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848 będą stanowić inne szczegółowe przepisy prawa Unii dotyczące wprowadzania produktów do obrotu. Biorąc pod uwagę, że karma dla zwierząt domowych stanowi paszę dla określonej kategorii zwierząt, przepisy rozporządzenia (UE) 2018/848 mające zastosowanie do paszy, w szczególności przepisy dotyczące produkcji, certyfikacji, kontroli, wprowadzania do obrotu i handlu z państwami trzecimi, powinny nadal mieć zastosowanie do karmy dla zwierząt domowych.
(7) Informacje na temat zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej należy przekazywać w opisie handlowym oraz w wykazie składników za pomocą terminów odnoszących się do produkcji ekologicznej, a także poprzez stosowanie logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej. Aby podnieść świadomość na temat zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej należy stosować obowiązkowo dla każdej opakowanej karmy dla zwierząt domowych spełniającej wymogi rozporządzenia (UE) 2018/848 i niniejszego rozporządzenia oraz produkowanej w Unii, tak jak w przypadku żywności opakowanej zgodnie z art. 32 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/848.
(8) Aby wspierać dalszy rozwój sektora karmy dla zwierząt domowych, należy wprowadzić szczegółowe przepisy dotyczące znakowania ekologicznej karmy dla zwierząt domowych, stosowania terminów odnoszących się do produkcji ekologicznej w opisie handlowym i wykazie składników oraz stosowania logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej. Należy również ustanowić specjalne przepisy dotyczące znakowania, by umożliwić konsumentom końcowym identyfikację składników ekologicznych stosowanych w produktach, których główny składnik pochodzi z łowiectwa lub rybołówstwa, pod warunkiem że wszystkie inne składniki pochodzenia rolnego są ekologiczne.
(9) Po 1 stycznia 2022 r. podmioty dalej znakowały karmę dla zwierząt domowych zgodnie z przepisami krajowymi lub prywatnymi normami ze względu na ograniczoną dostępność niektórych niezbędnych ekologicznych składników pochodzenia rolnego, takich jak niektóre materiały i dodatki paszowe, których używa się, aby zwiększyć walory smakowe karmy dla zwierząt domowych lub zagwarantować ich wartość odżywczą. Należy zatem zezwolić na wyczerpanie zapasów produktów, które oznakowano zgodnie z tymi przepisami krajowymi lub prywatnymi normami przyjętymi lub uznanymi przez państwa członkowskie zgodnie z art. 95 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 889/2008 między 1 stycznia 2022 r. a datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(10) Należy odroczyć datę wejścia w życie obowiązku zamieszczania logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej na etykietach opakowanej karmy dla zwierząt domowych, aby umożliwić podmiotom pełne przygotowanie się do stosowania nowych wymogów dotyczących znakowania.
(11) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie jednolitych przepisów dotyczących znakowania ekologicznej karmy dla zwierząt domowych, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Strasburgu dnia 18 października 2023 r.