Rozporządzenie 2023/2419 w sprawie znakowania ekologicznej karmy dla zwierząt domowych

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/2419
z dnia 18 października 2023 r.
w sprawie znakowania ekologicznej karmy dla zwierząt domowych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Biorąc pod uwagę cele wspólnej polityki rolnej (WPR), zgodnie z którymi należy zapewnić rolnikom należne dochody i reagować na potrzeby społeczeństwa w zakresie żywności i zdrowia, rosnący popyt konsumentów na produkty ekologiczne stwarza szansę na dalszą ekspansję sektora karmy dla zwierząt domowych oraz na wzrost dochodów rolników zajmujących się produkcją ekologiczną. Przyznanie, że sektor karmy dla zwierząt domowych ma do odegrania rolę w realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu, jak również wprowadzenie nowych środków dotyczących znakowania przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu oraz jednolite stosowanie logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej powinny przyczynić się do rozwoju i promowania sektora karmy dla zwierząt domowych, dzięki sprzedaży produktów konsumentom, którzy zwracają uwagę na pochodzenie ekologiczne nabywanych towarów, a także możliwości wniesienia wartości dodanej do ekologicznych produktów ubocznych oraz współpro- duktów. Sektor karmy dla zwierząt domowych powinien zatem przyczynić się, choć w niewielkim stopniu, do zwiększenia powierzchni gruntów rolnych w Unii przeznaczonych na rolnictwo ekologiczne do 2030 r., tak jak przewidziano w komunikacie Komisji z 19 kwietnia 2021 r. w sprawie planu działania dotyczącego rozwoju produkcji ekologicznej w UE.

(2) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 3  ustanowiono przepisy dotyczące produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych. Rozporządzenie to ma zastosowanie zarówno do paszy dla zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, jak i do paszy dla zwierząt domowych, tj. karmy dla zwierząt domowych. Zgodnie z tym rozporządzeniem we wszystkich rodzajach pasz ekologicznych mogą być dozwolone nieekologiczne składniki pochodzenia rolnego, podczas gdy termin odnoszący się do produkcji ekologicznej nie może być stosowany w opisie handlowym, jeżeli nie wszystkie składniki pochodzenia rolnego są ekologiczne, przy czym nie ma znaczenia w jakim stopniu. Ponadto taka pasza nie może być opatrzona logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej. W związku z tym konsumenci końcowi nie są bezpośrednio informowani o zgodności produktu z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej.

(3) Podmioty są informowane o składzie i proporcji składników ekologicznych, składników w okresie konwersji i składników nieekologicznych w mieszance paszowej zgodnie z pkt 2.1.2 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2018/848. Natomiast, gdy pasza jest sprzedawana konsumentom końcowym bezpośrednio w sprzedaży detalicznej, nie istnieją obecnie żadne przepisy dotyczące informowania o składnikach ekologicznych w mieszance paszowej, w przypadku gdy nie wszystkie składniki pochodzenia rolnego są ekologiczne. Zawartość nieekologicz- nych składników pochodzenia rolnego jest szczególnie istotna w przypadku karmy dla zwierząt domowych. Konsumenci końcowi powinni być odpowiednio informowani o składzie karmy dla zwierząt domowych zawierającej zarówno ekologiczne jak i nieekologiczne składniki pochodzenia rolnego, co zwiększy zaufanie konsumentów i umożliwi uczciwą konkurencję między podmiotami w sektorze karmy dla zwierząt domowych.

(4) Przed rozpoczęciem stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848 oraz zgodnie z art. 95 ust. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 4  niektóre państwa członkowskie ustanowiły przepisy krajowe lub uznały normy prywatne, które dopuszczały stosowanie terminu odnoszącego się do produkcji ekologicznej w opisie handlowym karmy dla zwierząt domowych, w przypadku gdy co najmniej 95 % masy składników pochodzenia rolnego w produkcie było ekologiczne, co odzwierciedlało przepisy dotyczące ekologicznej żywności przetworzonej.

(5) Do celów informowania konsumentów, zapewniania spójności i przejrzystości na rynku oraz stymulowania wykorzystania składników ekologicznych należy również umożliwić, pod pewnymi warunkami, nawiązanie do produkcji ekologicznej w opisie handlowym i w wykazie składników karmy dla zwierząt domowych. Przepisy dotyczące znakowania ekologicznej karmy dla zwierząt domowych na poziomie Unii powinny zatem odzwierciedlać przepisy dotyczące żywności ekologicznej, biorąc pod uwagę, że obie kategorie produktów są sprzedawane głównie konsumentom końcowym w sprzedaży detalicznej.

(6) Z tego powodu należy przewidzieć wymogi dotyczące znakowania karmy dla zwierząt domowych, które do celów art. 2 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848 będą stanowić inne szczegółowe przepisy prawa Unii dotyczące wprowadzania produktów do obrotu. Biorąc pod uwagę, że karma dla zwierząt domowych stanowi paszę dla określonej kategorii zwierząt, przepisy rozporządzenia (UE) 2018/848 mające zastosowanie do paszy, w szczególności przepisy dotyczące produkcji, certyfikacji, kontroli, wprowadzania do obrotu i handlu z państwami trzecimi, powinny nadal mieć zastosowanie do karmy dla zwierząt domowych.

(7) Informacje na temat zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej należy przekazywać w opisie handlowym oraz w wykazie składników za pomocą terminów odnoszących się do produkcji ekologicznej, a także poprzez stosowanie logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej. Aby podnieść świadomość na temat zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej należy stosować obowiązkowo dla każdej opakowanej karmy dla zwierząt domowych spełniającej wymogi rozporządzenia (UE) 2018/848 i niniejszego rozporządzenia oraz produkowanej w Unii, tak jak w przypadku żywności opakowanej zgodnie z art. 32 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/848.

(8) Aby wspierać dalszy rozwój sektora karmy dla zwierząt domowych, należy wprowadzić szczegółowe przepisy dotyczące znakowania ekologicznej karmy dla zwierząt domowych, stosowania terminów odnoszących się do produkcji ekologicznej w opisie handlowym i wykazie składników oraz stosowania logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej. Należy również ustanowić specjalne przepisy dotyczące znakowania, by umożliwić konsumentom końcowym identyfikację składników ekologicznych stosowanych w produktach, których główny składnik pochodzi z łowiectwa lub rybołówstwa, pod warunkiem że wszystkie inne składniki pochodzenia rolnego są ekologiczne.

(9) Po 1 stycznia 2022 r. podmioty dalej znakowały karmę dla zwierząt domowych zgodnie z przepisami krajowymi lub prywatnymi normami ze względu na ograniczoną dostępność niektórych niezbędnych ekologicznych składników pochodzenia rolnego, takich jak niektóre materiały i dodatki paszowe, których używa się, aby zwiększyć walory smakowe karmy dla zwierząt domowych lub zagwarantować ich wartość odżywczą. Należy zatem zezwolić na wyczerpanie zapasów produktów, które oznakowano zgodnie z tymi przepisami krajowymi lub prywatnymi normami przyjętymi lub uznanymi przez państwa członkowskie zgodnie z art. 95 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 889/2008 między 1 stycznia 2022 r. a datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(10) Należy odroczyć datę wejścia w życie obowiązku zamieszczania logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej na etykietach opakowanej karmy dla zwierząt domowych, aby umożliwić podmiotom pełne przygotowanie się do stosowania nowych wymogów dotyczących znakowania.

(11) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie jednolitych przepisów dotyczących znakowania ekologicznej karmy dla zwierząt domowych, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się szczegółowe wymogi dotyczące znakowania karmy dla zwierząt domowych produkowanej zgodnie z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej paszy określonymi w rozporządzeniu (UE) 2018/848.

Do celów art. 2 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848 w niniejszym rozporządzeniu ustanawia się inne szczegółowe przepisy prawa Unii dotyczące wprowadzania produktów do obrotu.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"karma dla zwierząt domowych" oznacza paszę w rozumieniu art. 3 pkt 46 rozporządzenia (UE) 2018/848, która jest przeznaczona dla zwierząt domowych zgodnie z definicją w art. 3 ust. 2 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 5 ;
2)
"opakowana karma dla zwierząt domowych" oznacza każdą pojedynczą sztukę karmy dla zwierząt domowych przeznaczoną do prezentacji jako taka konsumentowi końcowemu, składającą się z paszy i z opakowania, w którym została umieszczona przed oferowaniem na sprzedaż, niezależnie od tego, czy takie opakowanie osłania daną karmę całkowicie czy też jedynie częściowo, ale w każdym razie osłania ją w taki sposób, że zawartości nie można zmienić bez otwarcia lub zmiany opakowania; "opakowana karma dla zwierząt domowych" nie obejmuje karmy pakowanej w miejscu sprzedaży na życzenie konsumenta lub karmy opakowanej w celu bezpośredniej sprzedaży.
Artykuł  3

Stosowanie terminów odnoszących się do produkcji ekologicznej w znakowaniu karmy dla zwierząt domowych

1. 
Terminy, o których mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848, mogą być stosowane w odniesieniu do karmy dla zwierząt domowych:
a)
w opisie handlowym i w wykazie składników, pod warunkiem że:
(i)
karma dla zwierząt domowych jest zgodna ze szczegółowymi przepisami dotyczącymi produkcji zawartymi w części V załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848 oraz z technikami przetwórstwa ustanowionymi zgodnie z art. 17 ust. 3 tego rozporządzenia; oraz
(ii)
co najmniej 95 % masy jej składników pochodzenia rolnego stanowią składniki ekologiczne;
b)
wyłącznie w wykazie składników, pod warunkiem że:
(i)
mniej niż 95 % masy składników pochodzenia rolnego to składniki ekologiczne i składniki te są zgodne z przepisami dotyczącymi produkcji zawartymi w rozporządzeniu (UE) 2018/848;
(ii)
do przetwarzania karmy dla zwierząt domowych stosowane są wyłącznie dodatki paszowe i substancje pomocnicze w przetwórstwie dopuszczone na podstawie art. 24 rozporządzenia (UE) 2018/848; oraz
(iii)
karma dla zwierząt domowych jest zgodna ze szczegółowymi przepisami dotyczącymi produkcji zawartymi w pkt 1.5, 2.1, 2.2 i 2.4 części V załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848 oraz z technikami przetwórstwa ustanowionymi zgodnie z art. 17 ust. 3 tego rozporządzenia.
2. 
W przypadku karmy dla zwierząt domowych zawierającej składniki pochodzące z łowiectwa lub rybołówstwa, terminy, o których mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848, można stosować w opisie handlowym i w wykazie składników, pod warunkiem że:
a)
głównym składnikiem jest produkt łowiectwa lub rybołówstwa;
b)
terminy te wyraźnie wiążą się w opisie handlowym ze składnikiem ekologicznym innym niż składnik główny;
c)
wszystkie inne składniki pochodzenia rolnego są ekologiczne;
d)
do przetwarzania karmy dla zwierząt domowych stosowane są wyłącznie dodatki paszowe i substancje pomocnicze w przetwórstwie dopuszczone na podstawie art. 24 rozporządzenia (UE) 2018/848; oraz
e)
karma dla zwierząt domowych jest zgodna ze szczegółowymi przepisami dotyczącymi produkcji zawartymi w pkt 1.5, 2.1, 2.2 i 2.4 części V załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848 oraz z technikami przetwórstwa ustanowionymi zgodnie z art. 17 ust. 3 tego rozporządzenia.
3. 
W wykazie składników, o którym mowa w ust. 1 i 2, podaje się, które składniki są ekologiczne. Odniesienia do produkcji ekologicznej mogą pojawić się wyłącznie w połączeniu ze składnikami ekologicznymi.
4. 
W wykazie składników, o którym mowa w ust. 1 lit. b) i ust. 2, podawany jest łączny odsetek składników ekologicznych w stosunku do całkowitej ilości składników pochodzenia rolnego.
5. 
Terminy, o których mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848, oraz oznaczenie odsetka, o którym mowa w ust. 4 niniejszego artykułu, prezentowane są w tym samym kolorze oraz mają identyczny rozmiar i format czcionki jak inne oznaczenia w wykazie składników, o którym mowa w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu.
Artykuł  4

Stosowanie logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej w znakowaniu karmy dla zwierząt domowych

1. 
Logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 33 rozporządzenia (UE) 2018/848, można wykorzystywać wyłącznie w znakowaniu, w prezentacjach i reklamach karmy dla zwierząt domowych spełniającej warunki, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a).
2. 
W przypadku opakowanej karmy dla zwierząt domowych, która spełnia warunki, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a), na opakowaniu umieszcza się logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej.
Artykuł  5

Środki przejściowe

Ekologiczną karmę dla zwierząt domowych znakowaną zgodnie z przepisami krajowymi lub, w razie ich braku, prywatnymi normami przyjętymi lub uznanymi przez państwa członkowskie zgodnie z art. 95 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 889/2008 między dniem 1 stycznia 2022 r. a dniem 30 października 2023 r. można wprowadzać do obrotu do wyczerpania zapasów.

Artykuł  6

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 4. ust. 2 stosuje się jednak od dnia 1 maja 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 18 października 2023 r.

1 Dz.U. C 140 z 21.4.2023, s. 55.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z 12 września 2023 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z 9 października 2023 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 r. ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz.U. L 250 z 18.9.2008, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady i uchylające dyrektywę Rady 79/373/EWG, dyrektywę Komisji 80/511/EWG, dyrektywy Rady 82/471/EWG, 83/228/EWG, 93/74/EWG, 93/113/WE i 96/25/WE oraz decyzję Komisji 2004/217/WE (Dz.U. L 229 z 1.9.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2419

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2023/2419 w sprawie znakowania ekologicznej karmy dla zwierząt domowych
Data aktu: 18/10/2023
Data ogłoszenia: 27/10/2023
Data wejścia w życie: 30/10/2023, 01/05/2024