KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 31 i art. 44 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 140 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1139 przepisy wykonawcze przyjęte na podstawie uchylonego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 2 należy dostosować do przepisów rozporządzenia (UE) 2018/1139 nie później niż do dnia 12 września 2023 r.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1033/2006 3 ustanawia wymogi dla procedur w zakresie przetwarzania planów lotu w fazie poprzedzającej lot dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej,
(3) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 923/2012 4 ustanowiono wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i przepisy operacyjne dotyczące służb i procedur żeglugi powietrznej.
(4) W celu zapewnienia ciągłości wymogów dotyczących korzystania z zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej ("ATM/ANS") w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 923/2012 w celu uwzględnienia odpowiednich wymogów dotyczących planowania lotu zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 1033/2006, które zostaje uchylone niniejszym rozporządzeniem.
(5) Ponieważ menedżerowi sieci powierza się zadanie przetwarzania planów lotu w fazie poprzedzającej lot, rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 923/2012 powinno mieć zastosowanie również do menedżera sieci.
(6) Istotne jest, aby przy składaniu planów lotu wszyscy użytkownicy przestrzegali instrukcji operacyjnych opracowanych i utrzymywanych przez menedżera sieci.
(7) Powtarzalne plany lotu nie mają już zastosowania w regionie EUR, w związku z czym należy usunąć wszelkie odniesienia do powtarzalnych planów lotu.
(8) Wymogi dotyczące procedur dotyczących planów lotu w fazie poprzedzającej lot dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, określone w rozporządzeniu wykonawczym (WE) nr 1033/2006, nie mają zastosowania do służb zapewnianych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej poza europejskim regionem Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) (EUR) określonym w tomie I planu żeglugi powietrznej EUR (dok. 7754) ICAO, ze względu na ich niewielki lokalny wolumen ruchu i położenie geograficzne z granicami przestrzeni powietrznej wyłącznie z przestrzenią powietrzną znajdującą się w gestii instytucji zapewniających ATM/ANS z państw trzecich, co uzasadnia różne ustalenia dotyczące lokalnej koordynacji z otaczającymi je państwami spoza UE.
(9) Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 1033/2006 i odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 923/2012.
(10) Zmienione wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu należycie uwzględniają treść centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym oraz zawarte w nim zdolności w zakresie łączności, nawigacji i nadzoru.
(11) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zaproponowała środki w swojej opinii nr 01/2023 5 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 12 września 2023 r.