KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 1 , w szczególności jego art. 38 ust. 2, art. 47 ust. 1, art. 55 ust. 6, art. 76 ust. 2, art. 94 ust. 5 i 6 oraz art. 105,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/127 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2021/2116 o przepisy dotyczące agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro.
(2) Tytuł IV rozdział III rozporządzenia (UE) 2021/2116 przewiduje kontrolę transakcji jednostek otrzymujących lub dokonujących płatności, odnoszących się bezpośrednio lub pośrednio do systemu finansowania przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) w celu ustalenia, czy transakcje stanowiące część systemu finansowania przez EFRG rzeczywiście zostały przeprowadzone i wykonane prawidłowo. Z zakresu kontroli transakcji należy wyłączyć środki, które ze względu na swój charakter nie nadają się do kontroli ex post w drodze kontroli dokumentów handlowych, jak również środki dotyczące płatności związanych z obszarem lub niezwiązanych z dokumentami handlowymi, które mogą podlegać kontroli. Zgodnie z art. 46 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/128 3 , który stanowi, że kontrola transakcji obejmuje rok budżetowy EFRG poprzedzający początek okresu kontroli, który trwa każdego roku od dnia 1 lipca do dnia 30 czerwca następnego roku, kontrola transakcji obejmuje transakcje sprzed rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2021/2116. Aby zapewnić płynne przejście od ustaleń przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 4 , należy ustanowić przepisy przejściowe wyłączające z zakresu kontroli transakcji środki uprzednio wyłączone na mocy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 5 . Ponieważ środki te nigdy nie były odpowiednie do kontroli w drodze kontroli transakcji, niniejsza zmiana powinna mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2023 r., tj. od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/127.
(3) Rozporządzenie delegowane (UE) 2022/127 uchyliło rozporządzenie delegowane (UE) nr 907/2014 ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2023 r. W art. 40 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/127, w którym wymieniono przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014, które nadal mają zastosowanie, nie wzięto jednak pod uwagę, że niektóre przepisy muszą nadal mieć zastosowanie do wydatków poniesionych i płatności dokonanych na rzecz systemów wsparcia na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 6 do roku kalendarzowego 2022 włącznie, do środków wdrażanych na podstawie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 7 , (UE) nr 229/2013 8 , (UE) nr 1308/2013 9 i (UE) nr 1144/2014 10 do dnia 31 grudnia 2022 r., w odniesieniu do wydatków poniesionych i płatności dokonanych na rzecz operacji wdrażanych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 po dniu 31 grudnia 2022 r. i do zakończenia tych programów pomocy oraz w odniesieniu do wdrażania programów rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 11 . Stworzyło to lukę prawną. Należy zatem sprostować art. 40 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/127, dodając do wykazu odnośne przepisy. Sprostowanie to powinno mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2023 r., tj. od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/127.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie delegowane (UE) 2022/127,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 26 kwietnia 2023 r.