a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2021/821 wprowadziło wymóg skutecznej kontroli produktów podwójnego zastosowania podczas wywozu z Unii, tranzytu przez Unię lub dostawy do państwa trzeciego w wyniku usług pośrednictwa świadczonych przez pośrednika mającego miejsce pobytu lub siedzibę w Unii.
(2) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/821 określono wspólny wykaz produktów podwójnego zastosowania podlegających kontroli w Unii. Decyzje dotyczące produktów podlegających kontroli podejmowane są w ramach kontroli podwójnego zastosowania uzgodnionej na szczeblu międzynarodowym, w tym w ramach Grupy Australijskiej 2 , Reżimu Kontrolnego Technologii Rakietowych 3 , Grupy Dostawców Jądrowych 4 , porozumienia z Wassenaar 5 oraz konwencji o broni chemicznej 6 .
(3) Wykaz produktów podwójnego zastosowania określony w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/821 należy regularnie aktualizować w celu zapewnienia pełnej zgodności z międzynarodowymi zobowiązaniami w dziedzinie bezpieczeństwa, zagwarantowania przejrzystości oraz utrzymania konkurencyjności podmiotów gospodarczych. Wykazy kontrolne przyjęte przez międzynarodowe reżimy nieproliferacji i porozumienia w sprawie kontroli wywozu zostały zmienione w 2020 r., a zatem należy odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (UE) 2021/821. W celu ułatwienia stosowania odesłań przez organy kontroli wywozu i podmioty gospodarcze należy zastąpić załącznik I do tego rozporządzenia.
(4) Załącznik IV do rozporządzenia (UE) 2021/821 ustanawia wymogi dotyczące zezwoleń w odniesieniu do niektórych transferów wewnątrzunijnych.
(5) Zmiany w wykazie produktów podwójnego zastosowania określonym w załączniku I wymagają wynikających z nich zmian w załączniku IV w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, które są wymienione również w załączniku IV.
(6) Rozporządzenie (UE) 2021/821 upoważnia Komisję do aktualizowania wykazu produktów podwójnego zastosowania określonego w załączniku I oraz załączniku IV poprzez przyjmowanie aktów delegowanych zgodnie z odpowiednimi zobowiązaniami i obowiązkami oraz wszelkimi ich zmianami, które państwa członkowskie i, w stosownych przypadkach, Unia przyjęły na siebie jako członkowie międzynarodowych systemów nieproliferacyjnych i porozumień w sprawie kontroli wywozu lub w drodze ratyfikacji stosownych traktatów międzynarodowych.
(7) Mając na uwadze znaczenie zapewnienia pełnej zgodności z międzynarodowymi zobowiązaniami w dziedzinie bezpieczeństwa tak szybko, jak to tylko praktycznie możliwe, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/821,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 206 z 11.6.2021, s. 1.
2 Grupa Australijska (AG) jest nieformalnym forum państw, które w drodze harmonizacji kontroli wywozu starają się zapewnić, by wywóz nie przyczyniał się do rozwijania broni chemicznej lub biologicznej. Dalsze informacje dostępne są na stronie: http://www. australiagroup.net/.
3 Reżim Kontrolny Technologii Rakietowych (MTCR) jest nieformalnym porozumieniem politycznym między państwami, które starają się ograniczyć proliferację pocisków, kompletnych systemów rakietowych, bezzałogowych statków powietrznych oraz powiązanej technologii. Dalsze informacje dostępne są na stronie: http://mtcr.info/.
4 Grupa Dostawców Jądrowych (NSG) jest grupą państw dostawców jądrowych, które starają się wspierać nierozprzestrzenianie broni jądrowej przez stosowanie wytycznych dla wywozu artykułów jądrowych i związanych z technologią jądrową. Dalsze informacje dostępne są na stronie: http://www.nuclearsuppliersgroup.org/.
5 Porozumienie z Wassenaar (WA) ustanowiono w celu wspomagania bezpieczeństwa i stabilności regionalnej i międzynarodowej poprzez wspieranie przejrzystości i większej odpowiedzialności w zakresie transferu broni konwencjonalnej oraz towarów i technologii podwójnego zastosowania, zapobiegając tym samym przypadkom destabilizującego nagromadzenia. Dalsze informacje dostępne są na stronie: https://www.wassenaar.org/.
6 Konwencja o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów (konwencja o broni chemicznej lub CWC) ma na celu wyeliminowanie całej kategorii broni masowego rażenia przez wprowadzenie zakazu prowadzenia badań, produkcji, nabywania, składowania, zatrzymywania, przekazywania lub używania broni chemicznej przez państwa będące stroną konwencji. Dalsze informacje dostępne są na stronie: https://www.opcw.org/chemical-weapons-convention.
7 Załącznik I zmieniony przez sprostowanie z dnia 31 stycznia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.20.282) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2022 r.
8 https://www.australiagroup.net/
9 http://mtcr.info/
10 http://www.nuclearsuppliersgroup.org/
11 http://www.wassenaar.org/
12 https://www.opcw.org/chemical-weapons-convention
13 Producenci wyliczający dokładność pozycjonowania zgodnie z ISO 230-2:1997 lub 2006 powinni konsultować się z właściwymi organami państwa członkowskiego UE, w którym mają siedzibę.
14 Producenci wyliczający dokładność pozycjonowania zgodnie z ISO 230-2:1997 lub 2006 powinni konsultować się z właściwymi organami państwa członkowskiego UE, w którym mają siedzibę.
15 Producenci wyliczający dokładność pozycjonowania zgodnie z ISO 230-2:1997 lub 2006 powinni konsultować się z właściwymi organami państwa członkowskiego UE, w którym mają siedzibę.
16 Producenci wyliczający dokładność pozycjonowania zgodnie z ISO 230-2:1997 lub 2006 powinni konsultować się z właściwymi organami państwa członkowskiego UE, w którym mają siedzibę.
17 Producenci wyliczający dokładność pozycjonowania zgodnie z ISO 230-2:1997 lub 2006 powinni konsultować się z właściwymi organami państwa członkowskiego UE, w którym mają siedzibę.
18 Różnice w brzmieniu/zakresie między załącznikiem I a załącznikiem IV są zaznaczone pogrubioną kursywą.