Rozporządzenie delegowane 2022/2117 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi, standardowe formaty i procedury dotyczące rozpatrywania skarg

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2117
z dnia 13 lipca 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi, standardowe formaty i procedury dotyczące rozpatrywania skarg
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 5 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W interesie ochrony inwestorów, jak również w celu propagowania skutecznego systemu zarządzania wewnętrznego, dostawcy usług finansowania społecznościowego na swoich stronach internetowych powinni zapewnić swoim klientom łatwy dostęp do jasnego, zrozumiałego i aktualnego opisu procedury rozpatrywania skarg.

(2) Aby uniknąć rozbieżności w procedurach rozpatrywania skarg między dostawcami usług finansowania społecznościowego w całej Unii, klienci powinni mieć możliwość składania skarg przy użyciu zharmonizowanych standardowych formatów.

(3) Aby zapewnić odpowiedni poziom ochrony inwestorów, należy zobowiązać dostawców usług finansowania społecznościowego do zapewnienia skarżącym możliwości składania skarg co najmniej w języku używanym przez dostawcę usług finansowania społecznościowego do promowania swoich usług lub ofert finansowania społecznościowego w Unii.

(4) W celu zapewnienia szybkiego i terminowego rozpatrywania skarg dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni potwierdzić odbiór każdej skargi oraz poinformować skarżącego o dopuszczalności jego skargi w ciągu 10 dni roboczych od dnia odbioru skargi. W potwierdzeniu odbioru skargi skarżący powinien otrzymać dane kontaktowe osoby lub działu właściwych do rozpatrywania zapytań związanych ze skargą, jak również orientacyjny termin, w którym można oczekiwać wydania decyzji w przedmiocie skargi. Jeżeli skargę uznano za niedopuszczalną, dostawca usług finansowania społecznościowego powinien poinformować skarżącego o swojej decyzji i przedstawić skarżącemu powody tej niedopuszczalności.

(5) Aby zapewnić szybkie, terminowe i rzetelne rozpatrywanie skarg, po otrzymaniu skargi dostawca usług finansowania społecznościowego powinien ocenić, czy skarga jest jasna i kompletna oraz czy zawiera wszystkie istotne dowody i informacje niezbędne do jej rozpatrzenia. W stosownych przypadkach należy niezwłocznie zażądać dodatkowych informacji. Dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni zgromadzić i rozpatrzyć wszystkie istotne dowody i informacje dotyczące skargi. Skarżących należy na bieżąco należycie informować na temat procesu rozpatrywania skargi.

(6) W celu zagwarantowania rzetelnego i skutecznego rozpatrywania skarg konieczne jest, aby w decyzjach w przedmiocie skarg uwzględniano wszystkie kwestie podniesione w skardze przez skarżącego. Ponadto w przedmiocie skarg dotyczących podobnych okoliczności należy wydawać spójne decyzje, chyba że dostawca usług finansowania społecznościowego jest w stanie przedstawić obiektywne uzasadnienie możliwego odstępstwa od uprzednio wydanej decyzji.

(7) Aby skargi były rozpatrywane szybko, o decyzjach w przedmiocie skarg należy informować skarżącego możliwie jak najszybciej oraz w terminie określonym w procedurze rozpatrywania skarg. W wyjątkowych okolicznościach, jeżeli dostawca usług finansowania społecznościowego nie jest w stanie dotrzymać terminu, należy poinformować skarżącego o przyczynach opóźnienia oraz o terminie, w którym decyzja zostanie wydana.

(8) Jeżeli w decyzji w przedmiocie skargi nie uwzględniono wszystkich żądań skarżącego, decyzja powinna zawierać szczegółowe uzasadnienie oraz informacje na temat przysługujących środków odwoławczych.

(9) W celu zapewnienia skutecznych interakcji dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni komunikować się ze skarżącymi przy użyciu jasnego i zrozumiałego języka. Komunikacja dostawców usług finansowania społecznościowego powinna być prowadzona na piśmie drogą elektroniczną lub - na wniosek skarżącego - w formie papierowej.

(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(12) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Procedury rozpatrywania skarg

1. 
Do celów niniejszego rozporządzenia "skarga" oznacza oświadczenie o niezadowoleniu skierowane do dostawcy usług finansowania społecznościowego przez jednego z klientów w związku ze świadczeniem usług finansowania społecznościowego.
2. 
Procedury rozpatrywania skarg, o których mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503, zapewniają klientom dostawców usług finansowania społecznościowego jasne i dokładne informacje oraz zawierają co najmniej wszystkie następujące informacje:
a)
warunki dopuszczalności skarg;
b)
informację o tym, że skargi są składane i rozpatrywane bezpłatnie;
c)
szczegółowy opis sposobu złożenia skargi, w tym:
1)
informację o tym, że składanie skarg odbywa się przy użyciu standardowego wzoru ustanowionego w załączniku;
2)
rodzaj informacji i dowodów, które mają być przedłożone przez skarżącego;
3)
dane identyfikacyjne i kontaktowe osoby lub działu, do których należy skierować skargę;
4)
nazwę platformy elektronicznej lub system lub adres, na które należy składać skargi;
5)
język lub języki, w których skarżący może złożyć skargę na podstawie art. 2 ust. 2;
3. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego muszą mieć możliwość dokonywania zmian w procedurach rozpatrywania skarg w stosownych przypadkach. Na swoich stronach internetowych publikują oni aktualny opis takich procedur, jak również standardowy wzór ustanowiony w załączniku i zapewniają, aby zarówno opis, jak i wzór były łatwo dostępne na ich stronie internetowej.
4. 
Opis procedur rozpatrywania skarg i standardowy wzór ustanowiony w załączniku są publikowane w każdym języku, w jakim sporządza się arkusz kluczowych informacji inwestycyjnych, o którym mowa w art. 23 i 24 rozporządzenia (UE) 2020/1503, lub komunikaty marketingowe, o których mowa w art. 27 ust. 1 tego rozporządzenia.
Artykuł  2

Standardowy format i język

1. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego zapewniają, aby klienci mogli składać skargi drogą elektroniczną, korzystając ze standardowego wzoru określonego w załączniku.
2. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego zapewniają, aby klienci mogli składać skargi w każdym języku, o którym mowa w art. 1 ust. 4.
Artykuł  3

Potwierdzenie odbioru i weryfikacja dopuszczalności

1. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego potwierdzają odbiór skargi oraz informują skarżącego o dopuszczalności skargi w terminie 10 dni roboczych od dnia jej otrzymania. Jeżeli skarga nie spełnia warunków dopuszczalności, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a), dostawcy usług finansowania społecznościowego przedstawiają skarżącemu jasne wyjaśnienie powodów odrzucenia skargi jako niedopuszczalnej.
2. 
Potwierdzenie odbioru skargi zawiera następujące informacje:
a)
dane identyfikacyjne i kontaktowe, w tym adres e-mail i numer telefonu, osoby lub działu, do których skarżący mogą kierować wszelkie zapytania związane ze skargą;
b)
odniesienie do terminu, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. e).
Artykuł  4

Rozpatrywanie skarg

1. 
Po otrzymaniu dopuszczalnej skargi dostawcy usług finansowania społecznościowego bez zbędnej zwłoki oceniają, czy skarga jest jasna i kompletna. Oceniają oni w szczególności, czy skarga zawiera wszystkie istotne informacje i dowody. Jeżeli dostawca usług finansowania społecznościowego dojdzie do wniosku, że skarga jest niejasna lub niekompletna, niezwłocznie żąda przedstawienia dodatkowych informacji lub dowodów niezbędnych do właściwego rozpatrzenia skargi.
2. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego dokładają starań, aby pozyskać i przeanalizować wszystkie istotne informacje i dowody dotyczące skargi.
3. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego na bieżąco należycie informują skarżącego o wszelkich dodatkowych działaniach podjętych w celu rozpatrzenia skargi oraz bez zbędnej zwłoki odpowiadają na zasadne wnioski o udzielenie informacji złożone przez skarżącego.
Artykuł  5

Decyzje

1. 
W decyzji w przedmiocie skargi dostawca usług finansowania społecznościowego uwzględnia wszystkie kwestie podniesione w skardze oraz podaje uzasadnienie wyniku postępowania. Decyzja ta musi być spójna z wszelkimi poprzednimi decyzjami podjętymi przez dostawcę usług finansowania społecznościowego w odniesieniu do podobnych skarg, chyba że dostawca usług finansowania społecznościowego jest w stanie uzasadnić, dlaczego w przypadku danej skargi wyciągnięto odmienny wniosek.
2. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego informują skarżącego o decyzji w przedmiocie skargi możliwie jak najszybciej oraz w terminie, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. e).
3. 
Jeżeli w wyjątkowych sytuacjach decyzji w przedmiocie skargi nie można wydać w terminie, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. e), dostawcy usług finansowania społecznościowego informują skarżącego o powodach tego opóźnienia oraz określają datę wydania decyzji.
4. 
Jeżeli decyzja nie spełnia żądania skarżącego lub spełnia je tylko częściowo, decyzja ta musi zawierać szczegółowe uzasadnienie oraz informacje na temat przysługujących środków odwoławczych.
Artykuł  6

Komunikacja ze skarżącymi

1. 
W trakcie rozpatrywania skarg dostawcy usług finansowania społecznościowego komunikują się ze skarżącymi przy użyciu jasnego, prostego i łatwego do zrozumienia języka.
2. 
Wszelka komunikacja prowadzona przez dostawcę usług finansowania społecznościowego na podstawie art. 3-5 i skierowana do skarżącego jest prowadzona w języku, w którym skarżący złożył skargę, pod warunkiem że język używany przez skarżącego jest jednym z języków, o których mowa w art. 1 ust. 4. Komunikacja jest prowadzona na piśmie drogą elektroniczną lub - na wniosek skarżącego - w formie papierowej.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Standardowy format składania skarg

ZŁOŻENIE SKARGI
(przesłanie przez klienta do dostawcy usług finansowania społecznościowego)
1.a Dane osobowe skarżącego
NAZWISKO/NAZWA PODMIOTU PRAWNEGO IMIĘ NUMER REJESTRACJI ORAZ KOD LEI (JEŻELI DOTYCZY)
ADRES:

ULICA, NUMER BUDYNKU, PIĘTRO (dotyczy przedsiębiorstw z siedzibą statutową)

KOD POCZTOWY MIEJSCOWOŚĆ PAŃSTWO
TELEFON ADRES E-MAIL

1.b Dane kontaktowe (jeżeli inne niż w pkt 1.a)

NAZWISKO/NAZWA PODMIOTU PRAWNEGO IMIĘ
ADRES:

ULICA, NUMER BUDYNKU, PIĘTRO (dotyczy przedsiębiorstw z siedzibą statutową)

KOD POCZTOWY MIEJSCOWOŚĆ PAŃSTWO
TELEFON ADRES E-MAIL

2.a Dane osobowe pełnomocnika (w stosownych przypadkach) (pełnomocnictwo lub inny dokument urzędowy jako dowód ustanowienia przedstawiciela)

NAZWISKO IMIĘ/NAZWA PODMIOTU PRAWNEGO NUMER REJESTRACJI ORAZ KOD LEI (JEŻELI DOTYCZY)
ADRES:

ULICA, NUMER BUDYNKU, PIĘTRO (dotyczy przedsiębiorstw z siedzibą statutową)

KOD POCZTOWY MIEJSCOWOŚĆ PAŃSTWO
TELEFON ADRES E-MAIL

2.b Dane kontaktowe (jeżeli inne niż w pkt 2.a)

NAZWISKO/NAZWA PODMIOTU PRAWNEGO IMIĘ
ADRES:

ULICA, NUMER BUDYNKU, PIĘTRO (dotyczy przedsiębiorstw z siedzibą statutową)

KOD POCZTOWY MIEJSCOWOŚĆ PAŃSTWO
TELEFON ADRES E-MAIL
3.
Informacje o skardze

3.a Pełne odniesienie do inwestycji lub umowy, której dotyczy skarga (tj. numer referencyjny inwestycji, nazwa właściciela projektu/spółki lub projektu opartego na finansowaniu społecznościowym, inne odniesienia do odpowiednich transakcji itp.)

3.b Opis przedmiotu skargi (proszę jasno sprecyzować przedmiot skargi)

Proszę przedstawić dokumentację na poparcie wymienionych faktów.

3.c Data (daty) zaistnienia faktów, które doprowadziły do złożenia skargi

3.d Opis spowodowanej szkody, straty lub innego uszczerbku (w stosownych przypadkach)

3.e Inne uwagi lub istotne informacje (w stosownych przypadkach)

W (miejscowość) dnia (data)

PODPIS

SKARŻĄCY/PEŁNOMOCNIK

Przedstawiona dokumentacja (zaznaczyć właściwe pole)

Pełnomocnictwo lub inny właściwy dokument
Kopie dokumentów umownych dotyczących inwestycji, do których odnosi się skarga
Inne dokumenty na poparcie skargi:
1 Dz.U. L 347 z 20.10.2020, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39). d) proces rozpatrywania skarg określony w art. 3-5; e) termin powiadomienia skarżącego o decyzji w przedmiocie skargi.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.287.42

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2117 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi, standardowe formaty i procedury dotyczące rozpatrywania skarg
Data aktu: 13/07/2022
Data ogłoszenia: 08/11/2022
Data wejścia w życie: 28/11/2022