KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającą ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego 1 , w szczególności jej art. 6 ust. 10, art. 29 ust. 1 i art. 43 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 7 dyrektywy (UE) 2020/262 utrata częściowa wynikająca z właściwości wyrobów, która ma miejsce podczas przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy między państwami członkowskimi, nie jest uznawana za dopuszczenie do konsumpcji, o ile wysokość straty jest niższa niż wspólny próg utraty częściowej dla tych wyrobów akcyzowych, chyba że państwo członkowskie ma uzasadniony powód, by podejrzewać, że dopuszczono się oszustwa lub nieprawidłowości. Zgodnie z art. 45 ust. 2 tej dyrektywy w przypadku częściowej utraty ze względu na właściwości wyrobów, do której dochodzi podczas ich transportu na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie, w którym zostały dopuszczone do konsumpcji, podatek akcyzowy nie jest wymagalny w tym państwie członkowskim, w przypadku gdy wielkość utraty nie przekracza wspólnego progu utraty częściowej dla tych wyrobów akcyzowych, chyba że państwo członkowskie ma uzasadniony powód, by podejrzewać, że dopuszczono się oszustwa lub nieprawidłowości. W celu zapewnienia jednolitego traktowania przypadków utraty częściowej w całej Unii należy określić wspólny próg utraty częściowej dla wyrobów tytoniowych. Biorąc pod uwagę w szczególności właściwości wyrobów, ich cechy fizyczne i chemiczne oraz obowiązujące progi krajowe, wspólny próg utraty częściowej dla wyrobów tytoniowych należy ustalić na poziomie 0 %.
(2) Dyrektywa (UE) 2020/262 wymaga stosowania elektronicznych dokumentów administracyjnych wymienianych za pośrednictwem systemu komputerowego, o którym mowa w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/263 2 , aby przemieszczanie wyrobów akcyzowych można było uznać za odbywające się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wymaga ona również stosowania dokumentów awaryjnych w przypadkach, gdy taki system komputerowy jest niedostępny w państwie członkowskim wysyłki. Struktura i treść tych dokumentów powinny zapewniać jednolite dopełnianie niezbędnych formalności i ułatwiać nadzór nad przemieszczaniem wyrobów akcyzowych.
(3) Dyrektywa (UE) 2020/262 wymaga stosowania elektronicznych dokumentów administracyjnych w odniesieniu do przemieszczania wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji na terytorium jednego państwa członkowskiego i przemieszczanych na terytorium innego państwa członkowskiego w celu dostarczenia ich tam do celów handlowych. W niektórych określonych przypadkach wymaga ona również stosowania dokumentów awaryjnych. Struktura i treść tych dokumentów powinny zapewniać jednolite dopełnianie niezbędnych formalności i ułatwiać nadzór nad przemieszczaniem wyrobów akcyzowych.
(4) W celu zapewnienia, aby dokumenty wymieniane za pośrednictwem systemu komputerowego zgodnie z art. 20-25 dyrektywy (UE) 2020/262 były łatwe do zrozumienia we wszystkich państwach członkowskich i mogły być przetwarzane przez system komputerowy, należy określić strukturę i treść takich komunikatów dotyczących unieważnienia elektronicznego dokumentu administracyjnego, zmiany miejsca przeznaczenia i podziału przemieszczania.
(5) Przepisy dotyczące struktury i treści dokumentów wymienianych w kontekście przemieszczania wyrobów akcyzowych oraz dotyczące progu utraty wynikającej z właściwości wyrobów będą musiały być w wielu przypadkach stosowane łącznie zarówno przez podmioty gospodarcze dokonujące wewnątrzunijnego przemieszczania wyrobów akcyzowych, takich jak wyroby tytoniowe, jak i przez organy państw członkowskich monitorujące te działania. Mając na względzie prostotę i przejrzystość, a także aby ułatwić stosowanie przepisów i uniknąć ich powielania, przepisy te należy ustanowić w jednym akcie prawnym.
(6) Ponieważ przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem i rozporządzeniem wykonawczym Komisji 2022/ 1637 3 zastępują przepisy ustanowione w rozporządzeniach Komisji (EWG) nr 3649/92 4 i (WE) nr 684/2009 5 , należy uchylić zastępowane rozporządzenia.
(7) Zgodnie z art. 54 dyrektywy (UE) 2020/262 państwa członkowskie zezwalają na odbiór wyrobów akcyzowych zgodnie z procedurami określonymi w art. 33, 34 i 35 dyrektywy Rady 2008/118/WE 6 do dnia 31 grudnia 2023 r. Do tego dnia do przemieszczeń wyrobów akcyzowych rozpoczętych przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy zatem stosować rozporządzenie (EWG) nr 3649/92.
(8) Zgodnie z art. 55 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/262 od dnia 13 lutego 2023 r. państwa członkowskie mają stosować środki niezbędne do wykonania art. 6, art. 20-22, art. 25-29, art. 36-40 i art. 45 tej dyrektywy. Niniejsze rozporządzenie należy zatem stosować począwszy od tego dnia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 5 lipca 2022 r.