KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu zapewnienia państwom członkowskim wystarczającej ilości czasu na ustanowienie organizacji i struktury ich sieci danych, aby umożliwić dostarczanie danych i odbiór świadectw zgodności w formie danych ustrukturyzowanych w formacie elektronicznym, należy wyznaczyć do celów wymiany tych danych europejski system informacji o pojazdach i prawach jazdy (EUCARIS) 2 . EUCARIS został opracowany przez organy rządowe oraz na ich potrzeby w celu wymiany informacji dotyczących rejestracji pojazdów i praw jazdy.
(2) Aby zapewnić jednolitą wymianę świadectw zgodności oraz harmonizację zawartych w nich elementów danych i komunikatów, należy oprzeć format i strukturę elementów danych dotyczących świadectw zgodności na strukturze i zasadach schematu Extensible Markup Language (XML). Do celów ich wymiany w formie ustrukturyzowanych danych w formacie elektronicznym producent i organ udzielający homologacji powinni wykorzystywać standardowe komunikaty zawierające wyjściowe informacje o pojeździe (IVI), opracowane przez wyznaczoną przez EUCA- RIS sekcję operacyjną.
(3) Aby umożliwić organowi udzielającemu homologacji i producentowi wdrożenie w ich sieciach danych zmian elementów danych zawartych w świadectwie zgodności w formacie papierowym, o którym mowa w art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858, należy określić praktyczne rozwiązania dotyczące wprowadzania takich zmian.
(4) Aby umożliwić organom udzielającym homologacji typu, organom nadzoru rynku i organom rejestrującym państw członkowskich oraz producentom przygotowanie się do stosowania nowych przepisów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, należy odroczyć datę rozpoczęcia jego stosowania.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.
2 Wersja skonsolidowana traktatu EUCARIS dotyczącego europejskiego systemu informacji o pojazdach i prawach jazdy (EUCARIS), wraz ze zmianami podpisanymi przez strony w dniu 8 czerwca 2017 r.
3 Art. 3 ust. 5 zmieniony przez sprostowanie z dnia 3 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.68.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lutego 2021 r.
4 Art. 3a dodany przez art. 4 rozporządzenia nr 2024/1061 z dnia 10 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1061) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2024 r.