(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 7742)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 12 listopada 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 11 lipca 2021 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Wezwanie do działania - ochrona środowiska we wszystkich obszarach polityki".
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/788 Komisja poinformowała w dniu 10 sierpnia 2021 r. grupę organizatorów o swojej ocenie, że wymogi rejestracji określone w art. 6 ust. 3 lit. a), d) i e) tego rozporządzenia zostały spełnione oraz że wymóg określony w art. 6 ust. 3 lit. b) nie ma zastosowania. Jednak Komisja wskazała również, że tekst inicjatywy sformułowany we wniosku z dnia 11 lipca 2021 r. nie pozwala jej stwierdzić, że inicjatywa spełnia w całości wymóg określony w art. 6 ust. 3 lit. c). Komisja została poproszona o "ogłoszenie kryzysu środowiskowego i tym samym zachęcenie obywateli do wyjścia ze strefy komfortu i dążenia do zmian w polityce w celu dostosowania poszczególnych obszarów polityki przy bardziej kompleksowym uwzględnieniu czynników środowiskowych i społecznych", przy czym nie sprecyzowano, jakie akty prawne Unii Komisja miałaby zaproponować. Komisja zwróciła się do organizatorów o zmianę tekstu inicjatywy oraz wskazanie, jaki akt prawny Unii Komisja miałaby zaproponować, oraz wyjaśnienie, jaka miałaby być treść takiego aktu prawnego lub takich aktów prawnych.
(3) W związku z tym w dniu 5 października 2021 r. przedstawiono Komisji zmienioną wersję inicjatywy.
(4) Cele zmienionej inicjatywy określono w następujący sposób: "Komisja musi chronić i poprawiać jakość życia Europejczyków, chroniąc jednocześnie różnorodność gatunków i środowisko naturalne jako całość. W związku z tym Komisja musi zaproponować akt prawny (zalecenie), który doprowadzi do lepszego zrozumienia i przestrzegania środków ochrony środowiska w państwach członkowskich UE. Inicjatywa ma na celu, by Komisja zaproponowała akt prawny, który da Europejczykom pewność, że władze poszczególnych krajów uwzględniają kwestie ochrony środowiska przy wprowadzaniu nowych polityk lub zmianie istniejących polityk".
(5) W załączniku przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Organizatorzy podali również więcej informacji na temat swojej inicjatywy w dodatkowym dokumencie.
(6) W zakresie, w jakim przedmiotowa inicjatywa zachęca Komisję do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego w celu zapewnienia, że państwa członkowskie uwzględniają kwestie środowiskowe przy przyjmowaniu przepisów i środków krajowych, Komisja jest do tego uprawniona na podstawie art. 192 ust. 1 Traktatu.
(7) Z powyższych względów żadna z części przedmiotowej inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów, zgodnie z wymogami art. 6 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788.
(8) Wniosek ten pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki faktyczne i merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadą proporcjonalności.
(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i że wyznaczyła osoby pełniące funkcję osób kontaktowych zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(10) Proponowana inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest w sposób oczywisty niepoważna, dokuczliwa lub sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(11) Podsumowując, inicjatywa "Wezwanie do działania - ochrona środowiska we wszystkich obszarach polityki" spełnia wszystkie wymogi określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 i w związku z tym powinna zostać zarejestrowana.
(12) Konkluzja, że warunki dla rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Věra JOUROVÁ |
|
Wiceprzewodnicząca |