a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 142/2011 2 ustanowiono środki mające na celu wykonanie przepisów ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1069/2009, w tym przepisów dotyczących zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w odniesieniu do przywozu lub tranzytu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, które są wprowadzane do Unii lub przewożone tranzytem przez jej terytorium, aby zapobiec zagrożeniu stwarzanemu przez te produkty dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz zminimalizować to zagrożenie.
(2) W art. 15 dyrektywy Rady 97/78/WE 3 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli weterynaryjnych, które należy przeprowadzić w celu pozwolenia na ponowny przywóz przesyłek produktów pochodzących z Unii i wracających do niej w wyniku odmowy wprowadzenia przez państwo trzecie. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 4 uchyla i zastępuje dyrektywę 97/78/WE ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2074 5 ustanawia zasady przeprowadzania określonych kontroli urzędowych przesyłek zwierząt i towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2017/625, pochodzących z Unii i wracających do niej w wyniku odmowy wprowadzenia w państwie trzecim, między innymi produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych.
(4) Wymogi dotyczące zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego odnoszące się do wprowadzania do Unii produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych pochodzących z Unii i wracających do niej w wyniku odmowy wprowadzenia w państwie trzecim należy ustanowić zgodnie z art. 41 i 42 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009.
(5) Jako że nie istnieją wymogi dotyczące zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego odnoszące się do powrotu przesyłek produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych w wyniku odmowy wprowadzenia, przesyłki te podlegają ogólnym zasadom przywozu określonym w rozporządzeniu (WE) nr 1069/2009 oraz wymaganiom odnoszącym się do przywozu danego produktu, określonym w załączniku XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011, co mogłoby przeszkodzić powrotowi do Unii w wyniku odmowy wprowadzenia w państwie trzecim niektórych przesyłek pochodzących z Unii, na przykład z powodu braku dokumentu handlowego odnoszącego się do danego produktu lub świadectwa zdrowia wymaganego w celu wprowadzenia.
(6) Zagrożenie dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego stwarzane przez produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne pochodzące z Unii jest jednak inne niż zagrożenie stwarzane przez takie towary pochodzące z państw trzecich. Przesyłce produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, pochodzących z Unii i wracających do niej w wyniku odmowy wprowadzenia w państwach trzecich, nie musi zatem towarzyszyć dokument handlowy, świadectwo zdrowia ani, w stosownych przypadkach, deklaracja, które odpowiadają wzorom obecnie ustanowionym na podstawie art. 42 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 w odniesieniu do przesyłek pochodzących z państw trzecich.
(7) Należy zezwolić na wprowadzenie wspomnianej przesyłki do Unii i przesłanie do każdego przedsiębiorstwa lub zakładu zatwierdzonego zgodnie z art. 24 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 dla kategorii i rodzaju produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, pod warunkiem że właściwy organ w miejscu przeznaczenia w Unii wyraził zgodę na przyjęcie tej przesyłki.
(8) Niektóre przesyłki produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub produktów pochodnych przeznaczonych na wywóz do państw trzecich mogą podlegać kontrolom przeprowadzanym przez właściwy organ w Unii inny niż właściwe organy odpowiedzialne za produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego lub produkty pochodne. Jeżeli w trakcie tych kontroli oryginalna plomba została zastąpiona, w dokumentacji towarzyszącej należy podać numer nowej plomby.
(9) W związku z tym, aby zapewnić odpowiednie zarządzanie zagrożeniami dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego oraz odpowiednią pewność prawa, należy ustanowić warunki dotyczące powrotu do Unii w wyniku odmowy wprowadzenia w państwie trzecim produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych pochodzących z Unii.
(10) Aby zapewnić identyfikowalność wracających przesyłek zawierających produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne, ich transport z punktu kontroli granicznej przybycia do Unii do zakładu przeznaczenia należy monitorować zgodnie z procedurą przewidzianą w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/1666 6 .
(11) Należy odpowiednio zmienić załącznik XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(12) Jako że rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2074 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r., przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć również zastosowanie od tego dnia.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: