Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Ceske drähy, a.s. (Praga, Republika Czeska) (przedstawiciele: M. Kramär, J. Kindl, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2024)7355 final z dnia 23 października 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (sprawa AT.40401 - Używany tabor kolejowy); oraz
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania w całości.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący oczywistego błędu w ocenie okoliczności faktycznych jakiego dopuściła się Komisja i faktu, że nie wywiązała się ona ze spoczywającego na niej ciężaru dowodu. Strona skarżąca twierdzi, że brak jest wiarygodnych dowodów, które wskazywałyby na to, że strona skarżąca i Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) zawarły jakąkolwiek umowę lub lub dokonały jakiegokolwiek ustalania w celu uniknięcia sprzedaży używanych wagonów przez ÖBB na rzecz RegioJet (konkurenta strony skarżącej) lub oferowanych przez ÖBB stronie skarżącej preferencyjnych warunków takiej sprzedaży. Strona skarżąca twierdzi również, że Komisja pominęła dowody zwalniające od odpowiedzialności w tym względzie.
2. Zarzut drugi, dotyczący błędnej oceny prawnej dokonanej w zaskarżonej decyzji oraz innych związanych z tym błędów. Nie istnieje żadna wcześniejsza praktyka, która wskazywałaby na istnienie horyzontalnego porozumienia (tym bardziej w formie zbiorowego bojkotu) w sytuacji, gdy tylko jedna z jego rzekomych stron działała (i była w stanie działać) na jakoby skartelizowanym rynku.
3. Zarzut trzeci, dotyczący oczywistej wadliwości postępowania przeprowadzonego przez Komisję oraz licznych naruszeń praw procesowych strony skarżącej. W szczególności Komisja nie przeprowadziła niezależnego i odpowiedniego badania sprawy (a w rezultacie nie wywiązała się ze spoczywającego na niej ciężaru dowodu). Zamiast tego oparła się niemal wyłącznie na wniosku o złagodzenie kary. Komisja popełniła również dodatkowe błędy, które ograniczyły prawo strony skarżącej do bycia należycie wysłuchaną i jej prawo do obrony na sprawiedliwych warunkach w postępowaniu.
4. Zarzut czwarty, dotyczący licznych błędów jakie popełniła Komisja przy nakładaniu na stronę skarżącą grzywny. W szczególności Komisja nie wzięła pod uwagę, że nowe koncepcje prawne przedstawione w jej decyzji były nieprzewidywalne, co nawet gdyby było prawidłowe (quod non), wymagałoby odstąpienia od nałożenia grzywny (lub co najmniej nałożenia jej w symbolicznej wysokości). W związku z tym Trybunał powinien przynajmniej obniżyć grzywnę do zera lub jedynie do poziomu symbolicznego, stosując swoje nieograniczone prawo orzekania w zakresie grzywien.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.930 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-1/25: Skarga wniesiona w dniu 2 stycznia 2025 r. - České dráhy/Komisja |
Data aktu: | 17/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 17/02/2025 |