(Odesłanie prejudycjalne - Rynek wewnętrzny - Konkurencja - Uregulowanie ustanowione przez międzynarodową organizację sportową i wdrażane przez nią przy udziale jej członków - Zawodowa piłka nożna - Podmioty prawa prywatnego posiadające uprawnienia regulacyjne, kontrolne i w zakresie nakładania sankcji - Uregulowanie dotyczące statusu i transferu zawodników - Zasady dotyczące umów o pracę zawieranych między klubami a zawodnikami - Przedterminowe rozwiązanie umowy o pracę przez zawodnika - Odszkodowanie obciążające zawodnika - Odpowiedzialność solidarna nowego klubu - Sankcje - Zakaz wydawania certyfikatu międzynarodowego transferu zawodnika i jego rejestracji, dopóki trwa spór związany z przedterminowym rozwiązaniem umowy o pracę - Zakaz rejestracji innych zawodników - Artykuł 45 TFUE - Przeszkoda w swobodnym przepływie pracowników - Względy uzasadniające - Artykuł 101 TFUE - Decyzja związku przedsiębiorstw, której celem jest zapobieżenie lub ograniczenie konkurencji - Rynek pracy - Pozyskiwanie zawodników przez kluby - Rynek międzyklubowych rozgrywek piłkarskich - Udział klubów i zawodników w rozgrywkach sportowych - Ograniczenie konkurencji ze względu na cel - Wyłączenie)
(C/2025/876)
Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)
Sąd odsyłający
Cour d'appel de Mons
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Fédération internationale de football association (FIFA)
Druga strona postępowania: BZ
przy udziale: Union royale belge des sociétés de football association ASBL (URBSFA), Sporting du Pays de Charleroi SA, Fédération internationale des footballeurs professionnels, Fédération internationale des footballeurs professionnels - Division Europe, Union nationale des footballeurs professionnels (UNFP)
Sentencja
1) Artykuł 45 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie przepisom, które zostały przyjęte przez stowarzyszenie prawa prywatnego mające na celu w szczególności regulowanie, organizowanie oraz kontrolowanie piłki nożnej na poziomie światowym i które przewidują:
- po pierwsze, że zawodnik zawodowy będący stroną umowy o pracę, któremu przypisuje się rozwiązanie tej umowy bez uzasadnionych przyczyn, i nowy klub, który zatrudnia go w następstwie tego przedterminowego rozwiązania, odpowiadają solidarnie za zapłatę odszkodowania należnego poprzedniemu klubowi, w którym zawodnik ten był zatrudniony, które to odszkodowanie powinno zostać ustalone na podstawie kryteriów, które są nieprecyzyjne lub uznaniowe bądź pozbawione obiektywnego związku z danym stosunkiem pracy, bądź nieproporcjonalne;
- po drugie, w przypadku gdy zatrudnienie zawodnika zawodowego następuje w okresie chronionym na mocy umowy o pracę, która została przedterminowo rozwiązana, że nowy klub podlega sankcji sportowej polegającej na wykluczeniu go z procedur rejestracji nowych zawodników przez określony czas, chyba że wykaże, iż nie nakłaniał tego zawodnika do przedterminowego rozwiązania tej umowy, oraz
- po trzecie, że istnienie sporu związanego z tym przedterminowym rozwiązaniem umowy stoi na przeszkodzie temu, aby krajowy związek piłki nożnej, którego członkiem jest poprzedni klub, wydał certyfikat międzynarodowego transferu niezbędny do zarejestrowania zawodnika w nowym klubie, co skutkuje tym, że zawodnik ten nie może uczestniczyć w rozgrywkach piłkarskich w barwach tego nowego klubu,
chyba że zostanie wykazane, iż przepisy, tak jak są one interpretowane i stosowane na terytorium Unii Europejskiej, nie wykraczają poza to, co jest konieczne do realizacji celu polegającego na zapewnieniu prawidłowości międzyklubowych rozgrywek piłkarskich poprzez zachowanie pewnego stopnia stabilności kadry zawodowych klubów piłkarskich.
2) Artykuł 101 TFUE należy interpretować w ten sposób, że takie przepisy stanowią decyzję związku przedsiębiorstw, która jest zakazana na mocy ust. 1 tego artykułu i która może zostać objęta wyłączeniem na podstawie ust. 3 tego artykułu tylko wtedy, gdy za pomocą przekonujących argumentów i dowodów zostanie wykazane, że spełnione zostały wszystkie wymagane w tym celu przesłanki.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.876 |
Rodzaj: | Wyrok |
Tytuł: | Sprawa C-650/22, FIFA: Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 4 października 2024 r. - Fédération internationale de football association v. BZ |
Data aktu: | 04/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 17/02/2025 |