Sprawa T-1139/23: Skarga wniesiona w dniu 5 grudnia 2023 r. - Booking Holdings/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 5 grudnia 2023 r. - Booking Holdings/Komisja
(Sprawa T-1139/23)

(C/2024/973)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 29 stycznia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Booking Holdings (Norwalk, Connecticut, Stany Zjednoczone) (przedstawiciele: F. González Díaz and R. Snelders, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej C(2023) 6376 final z dnia 25 września 2023 r. w sprawie COMP/M.10615 - Booking Holdings/eTraveli Group (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją");

- obciążenie Komisji własnymi kosztami i kosztami skarżącej, a także innymi kosztami i wydatkami poniesionymi w związku z niniejszą skargą.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy oparty na twierdzeniu, że w zaskarżonej decyzji popełniono błąd, wykraczając bez usprawiedliwienia poza ramy dotyczące antykonkurencyjnego zamknięcia rynku określone w wytycznych w sprawie koncentracji horyzontalnych (zwanych dalej "wytycznymi") i błędnie uznając prokonkurencyjne korzyści za skutki antykonku- rencyjne.

- Pomimo przyznania, że wytyczne powinny co do zasady mieć zastosowanie w niniejszej sprawie, w zaskarżonej decyzji nie zastosowano ich, bez przedstawienia uzasadnienia takiego stanu rzeczy.

- Nawet przy założeniu, że w zaskarżonej decyzji przedstawiono wystarczające uzasadnienie odstąpienia od zastosowania wytycznych, teoria szkody, którą posłużono się w tej decyzji, doprowadziła do błędnego uznania prokonkurencyjnych korzyści za skutki antykonkurencyjne.

2. Zarzut drugi oparty na twierdzeniu, że w zaskarżonej decyzji popełniono błąd, odrzucając okoliczność, że prawnie wiążąca i satysfakcjonująca pod względem handlowym współpraca stron w chwili połączenia stanowiła alternatywny scenariusz bazowy, na rzecz przyjęcia nierealistycznego scenariusza alternatywnego "zero lotów", w ramach którego Booking.com (zwany dalej "Booking") w ogóle nie uczestniczyłby w lotach.

- W zaskarżonej decyzji błędnie odrzucono okoliczność, że istnienie w chwili połączenia trwałej i satysfakcjonującej współpracy stron w dziedzinie lotów stanowi właściwy scenariusz alternatywny.

- Nawet zakładając, że w zaskarżonej decyzji można było zignorować prawnie wiążącą i trwałą współpracę stron, nie było podstaw do przyjęcia w niej za punkt wyjścia dla dokonania oceny w świetle prawa konkurencji alternatywnego scenariusza "zero lotów", który sugeruje w sposób trudny do wyobrażenia, że najbardziej prawdopodobnym skutkiem niezrealizowania transakcji będzie całkowita rezygnacja z lotów przez Booking.

3. Zarzut trzeci oparty na twierdzeniu, że w zaskarżonej decyzji popełniono błąd, uznając, nawet na podstawie niewłaściwych ram i nieprawidłowego scenariusza alternatywnego, że transakcja może doprowadzić do znaczącego ograniczenia skutecznej konkurencji.

- Nawet jeśli w zaskarżonej decyzji można było odstąpić od wytycznych i przyjąć oczywiście błędny alternatywny scenariusz "zero lotów", ocena dotycząca konkurencji dokonana w tej decyzji jest obarczona wieloma istotnymi i oczywistymi błędami, polegającymi w szczególności na: zastosowaniu kryterium interwencji, które jest niezgodne z prawem i mniej restrykcyjne niż kryterium ustanowione w orzecznictwie Trybunału; znaczącym przeszacowaniu domniemanego znaczenia transakcji, zwłaszcza poprzez błędne obliczenie ewentualnego zwiększenia udziału w rynku, jaki mogła spowodować transakcja; niewykazaniu, że transakcja zwiększy bariery wejścia na rynek i ekspansji na rynku, ze względu na zwiększone efekty sieci; nieuwzględnieniu oczywistej, znaczącej i trwałej presji konkurencyjnej; błędnej identyfikacji stawek prowizji pobieranych przez Booking i oferowanych przez to przedsiębiorstwo cen pokojów; błędnym nieuwzględnieniu widocznego wzrostu efektywności, do jakiego prowadzi transakcja.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.973

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-1139/23: Skarga wniesiona w dniu 5 grudnia 2023 r. - Booking Holdings/Komisja
Data aktu: 29/01/2024
Data ogłoszenia: 29/01/2024