Sprawa T-1139/23: Skarga wniesiona w dniu 5 grudnia 2023 r. - Booking Holdings/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 5 grudnia 2023 r. - Booking Holdings/Komisja
(Sprawa T-1139/23)

(C/2024/973)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 29 stycznia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Booking Holdings (Norwalk, Connecticut, Stany Zjednoczone) (przedstawiciele: F. González Díaz and R. Snelders, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej C(2023) 6376 final z dnia 25 września 2023 r. w sprawie COMP/M.10615 - Booking Holdings/eTraveli Group (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją");

- obciążenie Komisji własnymi kosztami i kosztami skarżącej, a także innymi kosztami i wydatkami poniesionymi w związku z niniejszą skargą.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy oparty na twierdzeniu, że w zaskarżonej decyzji popełniono błąd, wykraczając bez usprawiedliwienia poza ramy dotyczące antykonkurencyjnego zamknięcia rynku określone w wytycznych w sprawie koncentracji horyzontalnych (zwanych dalej "wytycznymi") i błędnie uznając prokonkurencyjne korzyści za skutki antykonku- rencyjne.

- Pomimo przyznania, że wytyczne powinny co do zasady mieć zastosowanie w niniejszej sprawie, w zaskarżonej decyzji nie zastosowano ich, bez przedstawienia uzasadnienia takiego stanu rzeczy.

- Nawet przy założeniu, że w zaskarżonej decyzji przedstawiono wystarczające uzasadnienie odstąpienia od zastosowania wytycznych, teoria szkody, którą posłużono się w tej decyzji, doprowadziła do błędnego uznania prokonkurencyjnych korzyści za skutki antykonkurencyjne.

2. Zarzut drugi oparty na twierdzeniu, że w zaskarżonej decyzji popełniono błąd, odrzucając okoliczność, że prawnie wiążąca i satysfakcjonująca pod względem handlowym współpraca stron w chwili połączenia stanowiła alternatywny scenariusz bazowy, na rzecz przyjęcia nierealistycznego scenariusza alternatywnego "zero lotów", w ramach którego Booking.com (zwany dalej "Booking") w ogóle nie uczestniczyłby w lotach.

- W zaskarżonej decyzji błędnie odrzucono okoliczność, że istnienie w chwili połączenia trwałej i satysfakcjonującej współpracy stron w dziedzinie lotów stanowi właściwy scenariusz alternatywny.

- Nawet zakładając, że w zaskarżonej decyzji można było zignorować prawnie wiążącą i trwałą współpracę stron, nie było podstaw do przyjęcia w niej za punkt wyjścia dla dokonania oceny w świetle prawa konkurencji alternatywnego scenariusza "zero lotów", który sugeruje w sposób trudny do wyobrażenia, że najbardziej prawdopodobnym skutkiem niezrealizowania transakcji będzie całkowita rezygnacja z lotów przez Booking.

3. Zarzut trzeci oparty na twierdzeniu, że w zaskarżonej decyzji popełniono błąd, uznając, nawet na podstawie niewłaściwych ram i nieprawidłowego scenariusza alternatywnego, że transakcja może doprowadzić do znaczącego ograniczenia skutecznej konkurencji.

- Nawet jeśli w zaskarżonej decyzji można było odstąpić od wytycznych i przyjąć oczywiście błędny alternatywny scenariusz "zero lotów", ocena dotycząca konkurencji dokonana w tej decyzji jest obarczona wieloma istotnymi i oczywistymi błędami, polegającymi w szczególności na: zastosowaniu kryterium interwencji, które jest niezgodne z prawem i mniej restrykcyjne niż kryterium ustanowione w orzecznictwie Trybunału; znaczącym przeszacowaniu domniemanego znaczenia transakcji, zwłaszcza poprzez błędne obliczenie ewentualnego zwiększenia udziału w rynku, jaki mogła spowodować transakcja; niewykazaniu, że transakcja zwiększy bariery wejścia na rynek i ekspansji na rynku, ze względu na zwiększone efekty sieci; nieuwzględnieniu oczywistej, znaczącej i trwałej presji konkurencyjnej; błędnej identyfikacji stawek prowizji pobieranych przez Booking i oferowanych przez to przedsiębiorstwo cen pokojów; błędnym nieuwzględnieniu widocznego wzrostu efektywności, do jakiego prowadzi transakcja.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024