(C/2024/968)Język postępowania: polski
(Dz.U.UE C z dnia 29 stycznia 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Smart Kid S.A. (Warszawa, Polska) (przedstawiciel: Z. Kiedacz, radca prawny)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- Stwierdzenie nieważności dorozumianej decyzji Komisji Europejskiej z 22 września 2023 r. wydanej w sprawie rozpatrywanej przez Komisję Europejską pod sygnaturą EASE 2023/2923 i oddalającej wniosek Smart Kid z 17 maja 2023 r. o dostęp do dokumentów publicznych, złożony na podstawie Rozporządzenia 1049/2001;
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez Komisję art. 15 ust. 3 TFUE w związku z art. 1 i 2 Rozporządzenia 1049/2001 1 .
- Art. 15 ust. 3 w związku z art. 1 i 2 Rozporządzenia 1049/2001 przewidują prawo każdej osoby prawnej mającej siedzibę statutową w Państwie Członkowskim do dostępu do dokumentów organów Unii, zgodnie z zasadami ogólnymi i ograniczeniami regulującymi korzystanie z tego prawa, określanymi w drodze Rozporządzenia 1049/2001. Wydanie przez Komisję Europejską dorozumianej decyzji odmownej w rozumieniu art. 8 ust. 3 Rozporządzenia 1049/2001 w sposób oczywisty narusza to prawo.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przez Komisję obowiązku uzasadniania
- Jak wynika z art. 296 ust. 2 TFUE, przyjmowane przez instytucje UE akty prawne podlegają obowiązkowi uzasadnienia. Uzasadnienie powinno być dostosowane do charakteru rozpatrywanego aktu i powinno przedstawiać w sposób zrozumiały i jednoznaczny rozumowanie instytucji, która jest autorem danego aktu. W przypadku wydania przez Komisję dorozumianej decyzji odmownej w rozumieniu art. 8 ust. 3 Rozporządzenia 1049/2001, decyzji nie towarzyszy jakiekolwiek uzasadnienie, co w sposób oczywisty narusza obowiązek uzasadniania.