[Sprawy połączone C-26/22 i C-64/22 1 , SCHUFA Holding (Zwolnienie z pozostałej części długu)][Odesłanie prejudycjalne - Ochrona osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych - Rozporządzenie (UE) 2016/679 - Artykuł 5 ust. 1 lit. a) - Zasada "zgodności z prawem" - Artykuł 6 ust. 1 akapit pierwszy lit. f) - Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez osobę trzecią - Artykuł 17 ust. 1 lit. d) - Prawo do usunięcia danych w przypadku niezgodnego z prawem przetwarzania danych osobowych - Artykuł 40 - Kodeksy postępowania - Artykuł 78 ust. 1 - Prawo do skutecznego środka ochrony prawnej przed sądem przeciwko organowi nadzorczemu - Decyzja organu nadzorczego w sprawie skargi - Zakres kontroli sądowej tej decyzji - Biura informacji kredytowej - Przechowywanie pochodzących z rejestru publicznego danych dotyczących przyznanego danej osobie zwolnienia z pozostałej części długu - Okres przechowywania]
(C/2024/917)
Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 29 stycznia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Verwaltungsgericht Wiesbaden
Strony w postępowaniach głównych
Strony skarżące: UF (C-26/22), AB (C-64/22)
Strona przeciwna: Land Hessen
przy udziale: SCHUFA Holding AG
Sentencja
1) Artykuł 78 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych)
należy interpretować w ten sposób, że:
wydana przez organ nadzorczy decyzja w sprawie skargi podlega pełnej kontroli sądowej.
2) Artykuł 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia 2016/679 w związku z art. 6 ust. 1 akapit pierwszy lit. f) tego rozporządzenia należy interpretować w ten sposób, że:
stoi on na przeszkodzie praktyce prywatnych biur informacji kredytowej polegającej na przechowywaniu, we własnych bazach danych, pochodzących z rejestru publicznego informacji dotyczących przyznanego osobom fizycznym zwolnienia z pozostałej części długu, aby biura te mogły udzielać informacji o zdolności kredytowej tych osób, przez okres dłuższy niż ten, w którym dane są przechowywane w rejestrze publicznym.
3) Artykuł 17 ust. 1 lit. c) rozporządzenia 2016/679
należy interpretować w ten sposób, że:
osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od administratora niezwłocznego usunięcia dotyczących jej danych osobowych, gdy wnosi ona sprzeciw wobec przetwarzania zgodnie z art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia i nie występują nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy mogące wyjątkowo usprawiedliwiać odnośne przetwarzanie.
4) Artykuł 17 ust. 1 lit. d) rozporządzenia 2016/679
należy interpretować w ten sposób, że:
administrator ma obowiązek bez zbędnej zwłoki usunąć dane osobowe, które były przetwarzane niezgodnie z prawem.