Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 3 maja 2023 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M. 10438 - MOL / OMV SLOVENIJA - Sprawozdawca: NIEMCY

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 3 maja 2023 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M. 10438 - MOL / OMV SLOVENIJA
(C/2024/7273)

Sprawozdawca: NIEMCY

Transakcja

1. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że przedmiotowa transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Wymiar unijny

2. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku produktowego

3. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych, a w odniesieniu do rynku detalicznych dostaw paliw silnikowych uważa również w szczególności, że:

3.1. rynek detalicznych dostaw paliw silnikowych jest odrębnym rynkiem, który należy następnie podzielić według rodzaju klienta, tj. klientów B2C i klientów B2B;

3.2. istnieje jeden ogólny rynek detalicznych dostaw paliw silnikowych i segmentacja według rodzaju paliwa nie jest konieczna;

3.3. rynek detalicznych dostaw paliw silnikowych w Słowenii należy dalej podzielić, z rozróżnieniem na paliwa sprzedawane na stacjach w systemie dróg DARS oraz na stacjach poza systemem dróg DARS;

3.4. istnieje jeden ogólny rynek detalicznych dostaw paliw silnikowych, a otwartą pozostawia się kwestię, czy należy dokonać segmentacji na stacje ogólnodostępne i na stacje wyłącznie dla samochodów ciężarowych;

3.5. istnieje jeden ogólny rynek detalicznych dostaw paliw silnikowych i segmentacja na stacje z personelem i stacje samoobsługowe nie jest konieczna;

3.6. rynek detalicznych dostaw paliw silnikowych powinien być dalej podzielony, z rozróżnieniem na klasyczne stacje paliw i stacje morskie.

4. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętą przez Komisję definicją właściwego rynku produktowego detalicznych dostaw AdBlue jako odrębnego rynku, przy czym otwartą pozostawia się kwestię, czy należy dokonać dalszej segmentacji.

5. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętą przez Komisję definicją właściwego rynku produktowego hurtowych dostaw oleju napędowego i benzyny, otwartą pozostawiając kwestię, czy należy dokonać dalszego podziału na sprzedaż "loco rafineria" i sprzedaż niedetaliczną, a do celów niniejszej sprawy koncentrując się na jak najwęższym rynku niedetalicznej sprzedaży oleju napędowego i benzyny w Słowenii.

6. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętą przez Komisję definicją właściwego rynku produktowego niedetalicznych dostaw oleju opałowego, otwartą pozostawiając kwestię, czy należy dokonać dalszego podziału rynku według różnych rodzajów oleju opałowego, a do celów niniejszej sprawy koncentrując się na jak najwęższym rynku niedetalicznych dostaw super lekkiego oleju opałowego w Słowenii.

7. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętą przez Komisję definicją właściwego rynku produktowego hurtowych dostaw asfaltu jako odrębnego rynku, przy czym otwartą pozostawia się kwestię, czy należy dokonać dalszej segmentacji według rodzajów asfaltu.

8. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętą przez Komisję definicją właściwego rynku produktowego hurtowych dostaw ciężkiego oleju napędowego jako odrębnego rynku, przy czym otwartą pozostawia się kwestię, czy należy dokonać dalszej segmentacji według rodzajów tego oleju.

Definicja rynku geograficznego

9. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętą przez Komisję definicją właściwego rynku geograficznego detalicznych dostaw paliw silnikowych dla klientów B2C w Słowenii, a mianowicie, że ma on zasięg krajowy z elementami lokalnej konkurencji.

10. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętą przez Komisję definicją właściwego rynku geograficznego detalicznych dostaw paliw silnikowych dla klientów B2B w Słowenii, a mianowicie, że ma on zasięg krajowy.

11. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z decyzją Komisji, by pozostawić otwartą kwestię geograficznej definicji rynku detalicznych dostaw AdBlue, tj. czy ma on zasięg krajowy czy szerszy niż krajowy.

12. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z decyzją Komisji, by pozostawić otwartą kwestię geograficznej definicji rynku (rynków) dostaw oleju napędowego i benzyny (niedetalicznych i na poziomie "loco rafineria"), tj. czy mają one zasięg krajowy czy szerszy niż krajowy.

13. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z decyzją Komisji, by pozostawić otwartą kwestię geograficznej definicji rynku niedetalicznych dostaw oleju opałowego, tj. czy ma on zasięg krajowy czy szerszy niż krajowy.

14. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z decyzją Komisji, by pozostawić otwartą kwestię geograficznej definicji rynku hurtowych dostaw asfaltu, tj. czy ma on zasięg krajowy czy szerszy niż krajowy.

15. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z decyzją Komisji, by pozostawić otwartą kwestię geograficznej definicji rynku hurtowych dostaw ciężkiego oleju napędowego, tj. czy ma on zasięg krajowy czy szerszy niż krajowy.

Ocena wpływu na konkurencję

16. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji ze względu na nieskoordynowane skutki horyzontalne na rynku detalicznych dostaw paliw silnikowych dla klientów B2C na stacjach poza systemem dróg DARS w Słowenii.

17. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji ze względu na skoordynowane skutki horyzontalne na rynku detalicznych dostaw paliw silnikowych dla klientów B2C na stacjach poza systemem dróg DARS w Słowenii.

18. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji na następujących rynkach:

18.1. rynku detalicznych dostaw paliw silnikowych dla klientów B2B na stacjach poza systemem dróg DARS w Słowenii;

18.2. rynku detalicznych dostaw AdBlue w Słowenii;

18.3. rynku hurtowych dostaw oleju napędowego i benzyny w Słowenii;

18.4. rynku niedetalicznych dostaw super lekkiego oleju opałowego w Słowenii;

18.5. rynku hurtowych dostaw asfaltu w Słowenii;

18.6. rynku hurtowych dostaw oleju napędowego i benzyny w Chorwacji;

18.7. rynku niedetalicznych dostaw super lekkiego oleju opałowego w Chorwacji;

18.8. rynku hurtowych dostaw ciężkiego oleju napędowego w Chorwacji;

18.9. rynku wyższego szczebla dostaw oleju napędowego i benzyny na poziomie "loco rafineria" w Słowenii oraz rynku niższego szczebla niedetalicznych dostaw oleju napędowego i benzyny w Słowenii;

18.10. rynkach wyższego szczebla hurtowych dostaw (na poziomie "loco rafineria" i niedetalicznych) oleju napędowego i benzyny w Słowenii oraz detalicznych dostaw oleju napędowego i benzyny w Słowenii.

Zobowiązania

19. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania pozwalają wyeliminować zastrzeżenia dotyczące konkurencji dotyczące nieskoordynowanych skutków horyzontalnych i skoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku detalicznych dostaw paliw silnikowych dla klientów B2C na stacjach poza systemem dróg DARS w Słowenii.

20. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że - pod warunkiem pełnego dotrzymania ostatecznych zobowiązań - transakcja prawdopodobnie nie zakłóci w znaczny sposób skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na znacznej jego części.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

21. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że należy zatem uznać transakcję za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG w myśl art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7273

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 3 maja 2023 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M. 10438 - MOL / OMV SLOVENIJA - Sprawozdawca: NIEMCY
Data aktu: 05/12/2024
Data ogłoszenia: 05/12/2024