united kingdom
ukraine

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 3 maja 2023 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M. 10438 - MOL / OMV SLOVENIJA - Sprawozdawca: NIEMCY

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 3 maja 2023 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M. 10438 - MOL / OMV SLOVENIJA
(C/2024/7273)

Sprawozdawca: NIEMCY

Transakcja

1. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że przedmiotowa transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Wymiar unijny

2. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku produktowego

3. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych, a w odniesieniu do rynku detalicznych dostaw paliw silnikowych uważa również w szczególności, że:

3.1. rynek detalicznych dostaw paliw silnikowych jest odrębnym rynkiem, który należy następnie podzielić według rodzaju klienta, tj. klientów B2C i klientów B2B;

3.2. istnieje jeden ogólny rynek detalicznych dostaw paliw silnikowych i segmentacja według rodzaju paliwa nie jest konieczna;

3.3. rynek detalicznych dostaw paliw silnikowych w Słowenii należy dalej podzielić, z rozróżnieniem na paliwa sprzedawane na stacjach w systemie dróg DARS oraz na stacjach poza systemem dróg DARS;

3.4. istnieje jeden ogólny rynek detalicznych dostaw paliw silnikowych, a otwartą pozostawia się kwestię, czy należy dokonać segmentacji na stacje ogólnodostępne i na stacje wyłącznie dla samochodów ciężarowych;

3.5. istnieje jeden ogólny rynek detalicznych dostaw paliw silnikowych i segmentacja na stacje z personelem i stacje samoobsługowe nie jest konieczna;

3.6. rynek detalicznych dostaw paliw silnikowych powinien być dalej podzielony, z rozróżnieniem na klasyczne stacje paliw i stacje morskie.

4. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętą przez Komisję definicją właściwego rynku produktowego detalicznych dostaw AdBlue jako odrębnego rynku, przy czym otwartą pozostawia się kwestię, czy należy dokonać dalszej segmentacji.

5. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętą przez Komisję definicją właściwego rynku produktowego hurtowych dostaw oleju napędowego i benzyny, otwartą pozostawiając kwestię, czy należy dokonać dalszego podziału na sprzedaż "loco rafineria" i sprzedaż niedetaliczną, a do celów niniejszej sprawy koncentrując się na jak najwęższym rynku niedetalicznej sprzedaży oleju napędowego i benzyny w Słowenii.

6. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętą przez Komisję definicją właściwego rynku produktowego niedetalicznych dostaw oleju opałowego, otwartą pozostawiając kwestię, czy należy dokonać dalszego podziału rynku według różnych rodzajów oleju opałowego, a do celów niniejszej sprawy koncentrując się na jak najwęższym rynku niedetalicznych dostaw super lekkiego oleju opałowego w Słowenii.

7. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętą przez Komisję definicją właściwego rynku produktowego hurtowych dostaw asfaltu jako odrębnego rynku, przy czym otwartą pozostawia się kwestię, czy należy dokonać dalszej segmentacji według rodzajów asfaltu.

8. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętą przez Komisję definicją właściwego rynku produktowego hurtowych dostaw ciężkiego oleju napędowego jako odrębnego rynku, przy czym otwartą pozostawia się kwestię, czy należy dokonać dalszej segmentacji według rodzajów tego oleju.

Definicja rynku geograficznego

9. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętą przez Komisję definicją właściwego rynku geograficznego detalicznych dostaw paliw silnikowych dla klientów B2C w Słowenii, a mianowicie, że ma on zasięg krajowy z elementami lokalnej konkurencji.

10. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przyjętą przez Komisję definicją właściwego rynku geograficznego detalicznych dostaw paliw silnikowych dla klientów B2B w Słowenii, a mianowicie, że ma on zasięg krajowy.

11. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z decyzją Komisji, by pozostawić otwartą kwestię geograficznej definicji rynku detalicznych dostaw AdBlue, tj. czy ma on zasięg krajowy czy szerszy niż krajowy.

12. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z decyzją Komisji, by pozostawić otwartą kwestię geograficznej definicji rynku (rynków) dostaw oleju napędowego i benzyny (niedetalicznych i na poziomie "loco rafineria"), tj. czy mają one zasięg krajowy czy szerszy niż krajowy.

13. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z decyzją Komisji, by pozostawić otwartą kwestię geograficznej definicji rynku niedetalicznych dostaw oleju opałowego, tj. czy ma on zasięg krajowy czy szerszy niż krajowy.

14. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z decyzją Komisji, by pozostawić otwartą kwestię geograficznej definicji rynku hurtowych dostaw asfaltu, tj. czy ma on zasięg krajowy czy szerszy niż krajowy.

15. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z decyzją Komisji, by pozostawić otwartą kwestię geograficznej definicji rynku hurtowych dostaw ciężkiego oleju napędowego, tj. czy ma on zasięg krajowy czy szerszy niż krajowy.

Ocena wpływu na konkurencję

16. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji ze względu na nieskoordynowane skutki horyzontalne na rynku detalicznych dostaw paliw silnikowych dla klientów B2C na stacjach poza systemem dróg DARS w Słowenii.

17. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji ze względu na skoordynowane skutki horyzontalne na rynku detalicznych dostaw paliw silnikowych dla klientów B2C na stacjach poza systemem dróg DARS w Słowenii.

18. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji na następujących rynkach:

18.1. rynku detalicznych dostaw paliw silnikowych dla klientów B2B na stacjach poza systemem dróg DARS w Słowenii;

18.2. rynku detalicznych dostaw AdBlue w Słowenii;

18.3. rynku hurtowych dostaw oleju napędowego i benzyny w Słowenii;

18.4. rynku niedetalicznych dostaw super lekkiego oleju opałowego w Słowenii;

18.5. rynku hurtowych dostaw asfaltu w Słowenii;

18.6. rynku hurtowych dostaw oleju napędowego i benzyny w Chorwacji;

18.7. rynku niedetalicznych dostaw super lekkiego oleju opałowego w Chorwacji;

18.8. rynku hurtowych dostaw ciężkiego oleju napędowego w Chorwacji;

18.9. rynku wyższego szczebla dostaw oleju napędowego i benzyny na poziomie "loco rafineria" w Słowenii oraz rynku niższego szczebla niedetalicznych dostaw oleju napędowego i benzyny w Słowenii;

18.10. rynkach wyższego szczebla hurtowych dostaw (na poziomie "loco rafineria" i niedetalicznych) oleju napędowego i benzyny w Słowenii oraz detalicznych dostaw oleju napędowego i benzyny w Słowenii.

Zobowiązania

19. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania pozwalają wyeliminować zastrzeżenia dotyczące konkurencji dotyczące nieskoordynowanych skutków horyzontalnych i skoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku detalicznych dostaw paliw silnikowych dla klientów B2C na stacjach poza systemem dróg DARS w Słowenii.

20. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że - pod warunkiem pełnego dotrzymania ostatecznych zobowiązań - transakcja prawdopodobnie nie zakłóci w znaczny sposób skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na znacznej jego części.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

21. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że należy zatem uznać transakcję za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG w myśl art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Zmiany w prawie

Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 12.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7273

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 3 maja 2023 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M. 10438 - MOL / OMV SLOVENIJA - Sprawozdawca: NIEMCY
Data aktu: 05/12/2024
Data ogłoszenia: 05/12/2024