I. WPROWADZENIE
(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2024 r.)
1. W dniu 17 października 2023 r. Komisja przedłożyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uchylenia rozporządzenia (UE) nr 524/2013 i zmiany rozporządzeń (UE) 2017/2394 i (UE) 2018/1724 w odniesieniu do likwidacji europejskiej platformy internetowego rozstrzygania sporów 1 .
2. Podstawą tego wniosku jest art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) (zwykła procedura ustawodawcza).
3. W dniu 14 lutego 2024 r. opinię wydał Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny 2 .
4. Parlament Europejski przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu 3 , przyjmując wniosek Komisji na sesji plenarnej w dniu 13 marca 2024 r., a następnie przekazał swoje stanowisko Radzie.
5. W dniu 25 września 2024 r. Komitet Stałych Przedstawicieli osiągnął porozumienie polityczne 4 co do tego, by nie wprowadzać żadnych poprawek do wniosku Komisji, z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej.
6. W dniu 5 listopada 2024 r. przewodniczący działającej w Parlamencie Europejskim Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) wysłał pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, potwierdzając, że jeżeli Rada zatwierdzi tekst wniosku Komisji bez zmian w pierwszym czytaniu, po weryfikacji prawnojęzykowej, Parlament zatwierdzi stanowisko Rady bez poprawek w drugim czytaniu.
7. Zgodnie z art. 294 akapit piąty TFUE, jeżeli Rada nie zatwierdzi stanowiska Parlamentu Europejskiego, przyjmuje ona stanowisko w pierwszym czytaniu i przekazuje je Parlamentowi Europejskiemu. Zgodnie z art. 294 akapit szósty TFUE Rada w pełni informuje Parlament Europejski o powodach, które skłoniły ją do przyjęcia stanowiska w pierwszym czytaniu.
II. CEL
8. Rozporządzenie ma na celu uchylenie rozporządzenia (UE) nr 524/2013, a zatem likwidację platformy ODR i zniesienie związanych z nią obowiązków. Poziom funkcjonowania platformy ODR nie uzasadnia kosztów utrzymywania tego narzędzia przez Komisję ani kosztów, jakie ponoszą administracje publiczne i przedsiębiorstwa internetowe, aby wywiązać się z obowiązków wynikających z rozporządzenia w sprawie ODR.
III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
9. Rada zgadza się z wnioskiem Komisji, a w konsekwencji ze stanowiskiem Parlamentu Europejskiego w pierwszym czytaniu co do istoty. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zawiera jednak tekst z niezbędnymi zmianami dokonanymi przez prawników lingwistów. Nie wprowadza ono żadnych zmian dotyczących istoty tekstu, ale ma na celu wyjaśnienie jego brzmienia ze względu na pewność prawa.
IV. WNIOSKI
10. Co do istoty, stanowisko Rady w pierwszym czytaniu nie zmienia wniosku Komisji i w związku z tym jest zgodne ze stanowiskiem Parlamentu Europejskiego. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu obejmuje jedynie zmiany wynikające z weryfikacji prawnojęzykowej. Powinno to zatem umożliwić Parlamentowi zatwierdzenie stanowiska Rady bez poprawek w drugim czytaniu.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.7272 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 1/2024 w pierwszym czytaniu w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uchylenia rozporządzenia (UE) nr 524/2013 i zmiany rozporządzeń (UE) 2017/2394 i (UE) 2018/1724 w odniesieniu do likwidacji europejskiej platformy internetowego rozstrzygania sporów |
| Data aktu: | 04/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 04/12/2024 |