(C/2024/7272)I. WPROWADZENIE
(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2024 r.)
1. W dniu 17 października 2023 r. Komisja przedłożyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uchylenia rozporządzenia (UE) nr 524/2013 i zmiany rozporządzeń (UE) 2017/2394 i (UE) 2018/1724 w odniesieniu do likwidacji europejskiej platformy internetowego rozstrzygania sporów 1 .
2. Podstawą tego wniosku jest art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) (zwykła procedura ustawodawcza).
3. W dniu 14 lutego 2024 r. opinię wydał Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny 2 .
4. Parlament Europejski przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu 3 , przyjmując wniosek Komisji na sesji plenarnej w dniu 13 marca 2024 r., a następnie przekazał swoje stanowisko Radzie.
5. W dniu 25 września 2024 r. Komitet Stałych Przedstawicieli osiągnął porozumienie polityczne 4 co do tego, by nie wprowadzać żadnych poprawek do wniosku Komisji, z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej.
6. W dniu 5 listopada 2024 r. przewodniczący działającej w Parlamencie Europejskim Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) wysłał pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, potwierdzając, że jeżeli Rada zatwierdzi tekst wniosku Komisji bez zmian w pierwszym czytaniu, po weryfikacji prawnojęzykowej, Parlament zatwierdzi stanowisko Rady bez poprawek w drugim czytaniu.
7. Zgodnie z art. 294 akapit piąty TFUE, jeżeli Rada nie zatwierdzi stanowiska Parlamentu Europejskiego, przyjmuje ona stanowisko w pierwszym czytaniu i przekazuje je Parlamentowi Europejskiemu. Zgodnie z art. 294 akapit szósty TFUE Rada w pełni informuje Parlament Europejski o powodach, które skłoniły ją do przyjęcia stanowiska w pierwszym czytaniu.
II. CEL
8. Rozporządzenie ma na celu uchylenie rozporządzenia (UE) nr 524/2013, a zatem likwidację platformy ODR i zniesienie związanych z nią obowiązków. Poziom funkcjonowania platformy ODR nie uzasadnia kosztów utrzymywania tego narzędzia przez Komisję ani kosztów, jakie ponoszą administracje publiczne i przedsiębiorstwa internetowe, aby wywiązać się z obowiązków wynikających z rozporządzenia w sprawie ODR.
III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
9. Rada zgadza się z wnioskiem Komisji, a w konsekwencji ze stanowiskiem Parlamentu Europejskiego w pierwszym czytaniu co do istoty. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zawiera jednak tekst z niezbędnymi zmianami dokonanymi przez prawników lingwistów. Nie wprowadza ono żadnych zmian dotyczących istoty tekstu, ale ma na celu wyjaśnienie jego brzmienia ze względu na pewność prawa.
IV. WNIOSKI
10. Co do istoty, stanowisko Rady w pierwszym czytaniu nie zmienia wniosku Komisji i w związku z tym jest zgodne ze stanowiskiem Parlamentu Europejskiego. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu obejmuje jedynie zmiany wynikające z weryfikacji prawnojęzykowej. Powinno to zatem umożliwić Parlamentowi zatwierdzenie stanowiska Rady bez poprawek w drugim czytaniu.