Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (AMLA)

Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (AMLA)
Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora wykonawczego

(Zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14)

(COM/2024/20112)

(C/2024/7257)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2024 r.)

Kim jesteśmy?

Pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu to dla UE istotny problem. Zjawiska te stanowią duże zagrożenie dla gospodarki i systemu finansowego oraz dla bezpieczeństwa obywateli.

Aby chronić obywateli UE i system finansowy UE przed praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu, Rada i Parlament, na wniosek Komisji, postanowiły ustanowić unijny Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu (AMLA).

AMLA będzie centralnym organem wspierającym i koordynującym krajowe organy nadzoru w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego stosowania unijnych przepisów w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. W sektorze finansowym Urząd będzie bezpośrednio nadzorować podmioty sektora finansowego narażone na największe ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. AMLA będzie również koordynować i wspierać jednostki analityki finansowej (FIU), w tym poprzez wspieranie wspólnej analizy przypadków transgranicznych oraz zapewnianie rozwiązań analitycznych i rozwiązań w zakresie wymiany informacji, na przykład poprzez hosting systemu FIU.NET, zarządzanie nim i jego rozwój. Ponadto AMLA będzie odpowiadać za uzupełnienie unijnych przepisów w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu poprzez opracowanie regulacyjnych i wykonawczych standardów technicznych oraz wydawanie wytycznych.

Urząd będzie miał Radę Generalną składającą się z przedstawicieli organów nadzoru w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i jednostek analityki finansowej z wszystkich państw członkowskich, a także Radę Wykonawczą składającą się z pięciu niezależnych pełnoetatowych członków, nie licząc przewodniczącego. Obu radom przewodniczyć będzie przewodniczący Urzędu.

Co oferujemy?

Komisja Europejska organizuje procedurę naboru na stanowisko dyrektora wykonawczego Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (AMLA). Dyrektor wykonawczy jest niezależnym specjalistą zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy jako członek personelu AMLA i będzie pracować we Frankfurcie nad Menem (Niemcy), gdzie będzie się mieścić siedziba Urzędu.

Dyrektor wykonawczy odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu planami finansowymi i operacyjnymi Urzędu oraz w ich realizacji. Jego/jej zadaniem będzie bieżące zarządzanie działaniami AMLA zapewniającymi osiągnięcie celów Urzędu. Będzie on/ona odpowiadać przed Radą Wykonawczą AMLA oraz na bieżąco składać Radzie Wykonawczej sprawozdania z działań AMLA.

Dokładniej rzecz ujmując, zadania dyrektora wykonawczego obejmują szereg kluczowych obowiązków niezbędnych do skutecznego funkcjonowania Urzędu. Obowiązki te obejmują:

- zarządzanie bieżące: nadzorowanie codziennej działalności Urzędu, w tym obowiązki związane z zarządzaniem personelem,

- wdrażanie decyzji: wdrażanie decyzji przyjętych przez Radę Wykonawczą,

- dokument programowy: przygotowywanie projektu jednolitego dokumentu programowego i przedkładanie go Radzie Wykonawczej do przyjęcia po konsultacji z Komisją; odpowiedzialność za wdrożenie jednolitego dokumentu programowego i składanie Radzie Wykonawczej sprawozdań z jego wykonania,

- sprawozdania roczne: przygotowywanie projektu skonsolidowanego sprawozdania rocznego z działalności Urzędu i przedstawianie go Radzie Wykonawczej do oceny i przyjęcia,

- działania następcze w związku z audytem: przygotowywanie planu działania w następstwie audytów wewnętrznych lub zewnętrznych oraz składanie sprawozdań z postępów,

- nadzór finansowy: ochrona interesów finansowych Unii przez wdrażanie środków zapobiegania nadużyciom finansowym i korupcji,

- budżet: przygotowywanie projektu budżetu Urzędu i wykonywanie jego budżetu z poszanowaniem zasad oszczędności, efektywności i skuteczności oraz zasady należytego zarządzania finansami,

- bezpieczeństwo informatyczne: opracowywanie i wdrażanie strategii bezpieczeństwa informatycznego w celu zapewnienia odpowiedniego zarządzania ryzykiem,

- wykonanie programu prac: realizacja rocznego programu prac pod kontrolą Rady Wykonawczej.

Dyrektor wykonawczy uczestniczy w posiedzeniach Rady Wykonawczej bez prawa głosu.

Bardziej szczegółowy opis głównych zadań dyrektora wykonawczego można znaleźć w art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1620 1  ustanawiającego AMLA.

Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)

Kandydaci powinni mieć:

umiejętności zarządzania

- sukcesy w sprawowaniu funkcji wykonawczej, kierowaniu dużym zespołem i motywowaniu go w wielokulturowym, wielojęzycznym i wielodyscyplinarnym środowisku,

- bardzo dobre umiejętności decyzyjne, w tym zdolność do podejmowania decyzji w złożonych kwestiach,

- udokumentowaną zdolność do kierowania zmianami organizacyjnymi, w szczególności procesami transformacji cyfrowej,

specjalistyczne umiejętności i doświadczenie

- rozległe doświadczenie w zarządzaniu zasobami budżetowymi, finansowymi i ludzkimi w kontekście krajowym, europejskim lub międzynarodowym, a najlepiej również w zakresie złożonych projektów informatycznych,

- dobrą znajomość agencji i instytucji Unii Europejskiej, ich funkcjonowania oraz wzajemnych powiązań,

- solidną wiedzę lub doświadczenie w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy lub nadzoru nad usługami finansowymi, powiązanych działań międzynarodowych i innych polityk mających znaczenie dla działalności AMLA,

cechy charakteru

- uczciwość oraz umiejętność skutecznego i płynnego komunikowania się na wszystkich szczeblach w sposób przejrzysty i otwarty z różnymi zainteresowanymi stronami, a także zdolność do reprezentowania Urzędu na forach międzynarodowych,

- duże poczucie odpowiedzialności i umiejętność podejmowania inicjatyw, a także zdolność do opracowywania działań i wdrażania ich w sytuacjach kryzysowych,

- umiejętności interpersonalne, organizacyjne i negocjacyjne oraz zdolność budowania opartych na zaufaniu stosunków roboczych z zainteresowanymi stronami (tj. instytucjami Unii Europejskiej, agencjami UE, państwami członkowskimi).

Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne)

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru wyłącznie na podstawie poniższych wymogów formalnych, które muszą zostać spełnione przed upływem terminu składania zgłoszeń:

- Obywatelstwo: kandydat musi mieć obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.

- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi mieć:

- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów

- lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).

- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi mieć przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe 2 , liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje. Przynajmniej 5 lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte w obszarze działalności AMLA.

- Doświadczenie w zarządzaniu: przynajmniej 5 lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym 3  w dziedzinie związanej z ogłaszanym stanowiskiem.

- Znajomość języków: kandydat/ka musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 4  oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że część rozmowy może zostać przeprowadzona w tym języku.

- Limit wieku: kandydat/ka musi być w stanie, na dzień upływu terminu składania zgłoszeń, sprawować powierzoną funkcję przez całą pięcioletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Dla pracownika Unii Europejskiej zatrudnionego na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 5 ).

Procedura naboru i powołanie

Dyrektor wykonawczy zostanie powołany przez Radę Wykonawczą AMLA na podstawie listy kandydatów przedstawionej przez Komisję Europejską.

W celu utworzenia takiej listy Komisja Europejska przeprowadza nabór zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Document on Senior Officials Policy, dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla 6 ).

W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.

Po tych rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, Komitet ten zdecyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia funkcji dyrektora wykonawczego AMLA.

Kandydaci, których nazwiska znajdą się na tej liście, zostaną zaproszeni na rozmowę z członkiem lub członkami Komisji odpowiedzialnymi za dyrekcję generalną, w której gestii leżą stosunki z Urzędem 7 .

Po tych rozmowach Komisja Europejska sporządzi listę co najmniej dwóch kandydatów na stanowisko dyrektora wykonawczego, którą przekaże Radzie Wykonawczej AMLA. Rada może zdecydować, że przeprowadzi rozmowy z kandydatami, zanim powoła dyrektora wykonawczego spośród kandydatów figurujących na liście Komisji. Umieszczenie kandydata na wspomnianej liście nie gwarantuje zatrudnienia.

Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej. Od kandydatów można również wymagać złożenia oświadczenia przed właściwą komisją lub komisjami Parlamentu Europejskiego.

Lista wybranych kandydatów może zostać podana do wiadomości publicznej po zatwierdzeniu jej przez Komisję.

Wybrany kandydat powinien mieć ważne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego, wydane przez krajowy organ bezpieczeństwa, lub być uprawniony do uzyskania takiego poświadczenia. Poświadczenie bezpieczeństwa osobowego oznacza decyzję administracyjną wydawaną w postępowaniu sprawdzającym prowadzonym przez właściwy dla danej osoby krajowy organ bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi dotyczącymi bezpieczeństwa; decyzja ta zaświadcza o możliwości dopuszczenia danej osoby do określonych kategorii informacji niejawnych. (Należy zauważyć, że procedura prowadząca do uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa osobowego może być wszczęta wyłącznie na wniosek pracodawcy, a nie przez samego kandydata).

Dopóki dane państwo członkowskie nie wyda poświadczenia bezpieczeństwa osobowego, a procedura sprawdzająca w zakresie poświadczenia bezpieczeństwa nie zakończy się wymaganym przepisami briefingiem ze strony Dyrekcji ds. Bezpieczeństwa Komisji Europejskiej, kandydat nie będzie mógł uzyskać dostępu do informacji niejawnych UE (EUCI) na poziomie CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL ani wyższym, ani też uczestniczyć w posiedzeniach, na których omawiane są takie informacje.

Różnorodność i włączenie społeczne

Urząd uznaje, że zdrowa równowaga między życiem zawodowym a prywatnym jest dla wielu osób ważną motywacją oraz że coraz częściej oczekuje się dziś, by elastyczna organizacja pracy była częścią nowoczesnego środowiska pracy. W związku z tym Urząd oferuje dodatkowe udogodnienia, takie jak statutowa elastyczna organizacja pracy, bezpłatny dostęp do szkoły europejskiej we Frankfurcie dla dzieci pracowników oraz wsparcie ze strony AMLA i władz lokalnych we Frankfurcie w zmianie miejsca zamieszkania. Jako pracodawca Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy jest zobowiązany do zapewnienia równości płci i zapobiegania dyskryminacji z jakichkolwiek względów. Aktywnie zachęca do zgłaszania się wszystkie osoby z odpowiednimi kwalifikacjami z różnorodnych środowisk, o dowolnym stopniu sprawności i z dowolnego obszaru geograficznego państw członkowskich UE. Aby promować równouprawnienie płci, Komisja i AMLA zachęcają do składania wniosków szczególnie kobiety. Podczas procedury rekrutacyjnej osobom z niepełnosprawnościami zaoferowana zostanie stosowna pomoc.

Warunki zatrudnienia

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.

Wybrany/-a kandydat/ka zostanie zatrudniony/-na przez Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy jako członek personelu zatrudnionego na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14 8 . W zależności od posiadanego doświadczenia zawodowego zostanie on/a zaklasyfikowany/-a do stopnia 1 lub 2 w tej grupie.

Kadencja dyrektora wykonawczego wynosi pięć lat i może zostać jednokrotnie przedłużona na podstawie decyzji Rady Wykonawczej, uwzględniającej ocenę dotychczasowych wyników pracy dyrektora wykonawczego oraz przyszłe zadania i wyzwania stojące przed Urzędem.

Dyrektor wykonawczy może zostać odwołany ze stanowiska decyzją Rady Wykonawczej na wniosek Komisji.

Informujemy kandydatów, że warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej nakładają na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.

Miejscem zatrudnienia jest Frankfurt nad Menem, Niemcy.

Stanowisko jest dostępne od 1 lipca 2025 r.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z poszczególnymi członkami komisji, ani też prosić kogokolwiek o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.

Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Przed objęciem funkcji dyrektor wykonawczy ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenie o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z wymogów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie na poniższej stronie internetowej oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/.

Kandydaci muszą mieć ważny adres poczty elektronicznej. Zostanie on wykorzystany do potwierdzenia rejestracji, a także do przekazywania informacji na poszczególnych etapach procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu złożenia zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 10 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

W interesie kandydata leży upewnienie się, że informacje zawarte w zgłoszeniu są dokładne, szczegółowe i prawdziwe.

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Zgłoszenia wysłane pocztą elektroniczną nie będą rozpatrywane. Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres:

HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa 21 stycznia 2025 r. o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja nie będzie możliwa.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1620 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie ustanowienia Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L, 2024/1620, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1620/oj).
2 Doświadczenie zawodowe jest uwzględniane wyłącznie wtedy, gdy stanowi faktyczny stosunek pracy zdefiniowany jako rzeczywista, prawdziwa praca za wynagrodzeniem i w charakterze pracownika (każdy rodzaj umowy) lub usługodawcy. Działalność zawodowa wykonywana w niepełnym wymiarze będzie uwzględniana proporcjonalnie do poświadczonej liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Urlop macierzyński / rodzicielski / adopcyjny jest uwzględniany, jeżeli miał miejsce w okresie objętym umową o pracę. Studia doktoranckie uznaje się za równoważne z doświadczeniem zawodowym, nawet jeśli są niezarobkowe, jednak maksymalnie przez okres trzech lat, pod warunkiem że zakończyły się zrobieniem doktoratu. Dany okres może być policzony tylko raz.
3 Kandydat/ka powinien/-na w swoim życiorysie wyszczególnić w odniesieniu do wszystkich lat, podczas których zdobył/a doświadczenie w zakresie zarządzania: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach; 3) wielkość budżetów, którymi zarządzał/a; 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej swojego stanowiska oraz 5) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
4 ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1958/1(1)/2013-07-01.
5 ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1962/31(1)/2024-01-01.
6 https://commission.europa.eu/document/download/d30847ac-43c6-4048-8970-f80683c3e706_en?filename=compilation-of-the- senior-official-policy-at-the-european-commission_en.pdf (tylko w języku angielskim)
7 Chyba że dany członek Komisji delegował do tego zadania inną osobę, zgodnie z decyzjami Komisji z 5 grudnia 2007 r. (PV(2007) 1811) i z 30 września 2020 r. (PV(2020) 2351).
8 Od 1 lipca 2024 r. współczynnik korygujący dla Frankfurtu mający zastosowanie do wynagrodzeń urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej wynosi 101,1 %. Współczynnik ten jest co roku aktualizowany.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
10 Instrukcje tworzenia życiorysu w formacie Europass CV są dostępne pod adresem: https://europa.eu/europass/pl/create-europass-cv.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7257

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (AMLA)
Data aktu: 10/12/2024
Data ogłoszenia: 10/12/2024