Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 września 2024 r. w sprawie dalszego wsparcia finansowego i wojskowego dla Ukrainy ze strony państw członkowskich UE (2024/2799(RSP))(C/2024/7214)
(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Ukrainy i Rosji z okresu od 1 marca 2022 r., w szczególności rezolucję z 17 lipca 2024 r. w sprawie potrzeby stałego wspierania Ukrainy przez Unię Europejską 1 ,
- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych, konwencje haskie, konwencje genewskie i protokoły dodatkowe do nich oraz Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego,
- uwzględniając sprawozdanie Banku Światowego, rządu Ukrainy, Komisji Europejskiej i Organizacji Narodów Zjednoczonych z 14 lutego 2024 r. pt. "Ukrainę - Third Rapid Damage and Needs Assessment (RDNA3) February 2022 - December 2023"[Ukraina - trzecia szybka ocena szkód i potrzeb (RDNA3) w okresie od lutego 2022 r. do grudnia 2023 r.],
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy 2 ,
- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej oraz wspólną deklarację dotyczącą wsparcia dla Ukrainy z 12 lipca 2023 r.,
- uwzględniając wspólne zobowiązania na rzecz bezpieczeństwa między Unią Europejską a Ukrainą z dnia 27 czerwca 2024 r.,
- uwzględniając oświadczenie ministrów spraw zagranicznych Francji, Niemiec i Zjednoczonego Królestwa z 10 września 2024 r. w sprawie przekazania Rosji przez Iran pocisków balistycznych,
- uwzględniając koncepcję strategiczną NATO z 2022 r.,
- uwzględniając art. 136 ust. 2 i 4 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r. Rosja prowadzi nielegalną, niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę przeciwko Ukrainie, która jest kontynuacją wcześniejszej agresji z 2014 r., dalej nagminnie narusza zasady Karty Narodów Zjednoczonych, prowadząc agresywne działania przeciwko suwerenności, niezależności i integralności terytorialnej Ukrainy, a także jawnie i rażąco narusza międzynarodowe prawo humanitarne ustanowione w konwencjach genewskich z 1949 r.;
B. mając na uwadze, że już w rezolucji z 2 marca 2022 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ uznało wojnę Rosji przeciw Ukrainie za akt agresji naruszający art. 2 ust. 4 Karty Narodów Zjednoczonych, a w rezolucji z 14 listopada 2022 r. stwierdziło, że należy pociągnąć Federację Rosyjską do odpowiedzialności za wojnę napastniczą oraz do odpowiedzialności prawnej i finansowej za bezprawne działania międzynarodowe, w tym nakazać jej naprawienie wyrządzonych szkód;
C. mając na uwadze, że Międzynarodowy Trybunał Karny (MTK) wydał szereg nakazów aresztowania rosyjskich urzędników odpowiedzialnych za zbrodnie wojenne polegające na kierowaniu atakami na obiekty cywilne, bezprawnej deportacji ludności i nielegalnym przenoszeniu ludności z okupowanych obszarów Ukrainy do Federacji Rosyjskiej, przez które cierpią ukraińskie dzieci; mając na uwadze, że we wrześniu 2024 r. Mongolia nie wykonała wydanego przez MTK nakazu aresztowania Władimira Putina;
D. mając na uwadze, że Ukraina i jej obywatele wykazują się niezachwianą determinacją w skutecznej obronie kraju, mimo że płacą za to wysoką cenę w postaci ofiar cywilnych i wojskowych; mając na uwadze, że siły rosyjskie nadal prowadzą systematyczne, masowe ataki na obszary mieszkalne i infrastrukturę cywilną w Ukrainie, w których życie tracą tysiące ukraińskich cywilów, dokonują przymusowych deportacji i uprowadzeń, w tym dzieci, a także nielegalnie więżą i torturują obywateli Ukrainy, mordują ukraińskich cywili, żołnierzy i jeńców wojennych, dopuszczają się aktów terroru w całym kraju, a jako broń w działaniach wojennych stosują też przemoc seksualną
i masowe gwałty; mając na uwadze, że miliony Ukrainek i Ukraińców w kraju i poza jego granicami są nadal uciekinierami przed rosyjską agresją;
E. mając na uwadze, że od 24 sierpnia 2024 r. Rosja prowadzi najintensywniejszą jak dotąd kampanię bombardowania Ukrainy z powietrza, wystrzeliwując ogromną liczbę pocisków balistycznych, bomb szybujących, dronów i innej broni na Charków, Kijów, Połtawę, Sumy, Odessę i Lwów, gdzie w wyniku niedawnego ataku z użyciem dronów i pocisków zginęło siedmiu cywilów zaledwie 70 km od granicy polskiej; mając na uwadze, że Rosja faktycznie uszkodziła lub zniszczyła nawet 80 % infrastruktury energetycznej Ukrainy, co grozi poważnym kryzysem humanitarnym w Ukrainie zimą; mając na uwadze, że takie regularne ataki stanowią zbrodnie wojenne w świetle prawa międzynarodowego;
F. mając na uwadze, że prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski ogłosił, iż 12 września 2024 r. rosyjski pocisk uderzył na Morzu Czarnym w przewożący pszenicę statek towarowy zmierzający do Egiptu, co pokazało, że bezpieczeństwo żywnościowe znów znajduje się na celowniku; mając na uwadze, że rosyjskie drony i pociski wymierzone w Ukrainę coraz częściej naruszają przestrzeń powietrzną UE i NATO, narażając obywateli w naszych wschodnich regionach na niebezpieczeństwo;
G. mając na uwadze, że sytuacja humanitarna w Ukrainie, zwłaszcza w pobliżu linii frontu, staje się coraz bardziej krytyczna; mając na uwadze, że według ONZ niedawne rosyjskie ataki na krytyczną infrastrukturę cywilną odcięły dziesiątki tysięcy Ukraińców od dostępu do podstawowych usług, przy czym w 2024 r. ponad 14,6 mln osób, czyli około 40 % ludności Ukrainy, będzie potrzebowało pomocy humanitarnej; mając na uwadze, że nasilenie działań wojennych w obwodzie charkowskim w maju spowodowało również największe przymusowe przesiedlenia w Ukrainie od 2023 r.; mając na uwadze, że ONZ donosi, iż z powodu braku środków finansowych pracownicy pomocy humanitarnej nie są obecnie w stanie w pełni zaspokoić krytycznych potrzeb kraju; mając na uwadze, że przedłużający się konflikt doprowadzi w nadchodzących miesiącach do utrzymywania się i pogarszania się sytuacji w zakresie pilnych potrzeb; mając na uwadze, że niszczenie infrastruktury w Ukrainie ma katastrofalne skutki dla zdrowia kobiet, które często wykonują pracę pielęgniarską, medyczną i opiekuńczą;
H. mając na uwadze, że rząd węgierski naruszył dyrektywę w sprawie tymczasowej ochrony 3 , wydając dekret likwidujący finansowane przez państwo schronienie dla uchodźców z zachodniej Ukrainy, pozostawiając wiele osób, w większości kobiet i dzieci, bez dachu nad głową;
I. mając na uwadze, że według najnowszych szacunków zawartych we wspólnej szybkiej ocenie szkód i potrzeb (RDNA3) opublikowanej przez rząd Ukrainy, Grupę Banku Światowego, Komisję i Organizację Narodów Zjednoczonych w dniu 31 grudnia 2023 r. całkowity koszt rekonstrukcji i odbudowy Ukrainy wyniesie co najmniej 486 mld USD w następnym dziesięcioleciu, co stanowi wzrost z kwoty 411 mld USD, jaką oszacowano rok temu;
J. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie przeznaczyły dotychczas na pomoc finansową, humanitarną, uchodźczą i wojskową dla Ukrainy ponad 100 mld EUR; mając na uwadze, że w latach 2022 i 2023 UE przekazała Ukrainie wsparcie makrofinansowe w wysokości ponad 25 mld EUR i ustanowiła Instrument na rzecz Ukrainy - specjalny instrument finansowy, dzięki któremu w latach 2024-2027 będzie mogła udzielić Ukrainie przewidywalnego i elastycznego wsparcia finansowego w wysokości do 50 mld EUR; mając na uwadze, że w lipcu 2024 r. UE dokonała pierwszej regularnej płatności w wysokości około 4,2 mld EUR w ramach nowo ustanowionego instrumentu na rzecz Ukrainy; mając na uwadze, że płatność ta następuje po poprzednim wsparciu pomostowym i prefinansowaniu na łączną kwotę blisko 14 mld EUR od czasu ustanowienia Instrumentu w marcu 2024 r.;
K. mając na uwadze, że w 2024 r. Rosja znacznie zwiększyła własne wydatki i produkcję wojskową; mając na uwadze, że Rosja wykorzystuje też zapasy amunicji Białorusi oraz opiera się na wsparciu wojskowym ze strony szeregu krajów, głównie Iranu i Korei Północnej; mając na uwadze, że doniesienia wskazują, iż Chiny zapewniają Rosji w celu wzmocnienia jej zdolności wojskowych znaczną pomoc, wykraczającą poza technologie podwójnego zastosowania; mając na uwadze, że według źródeł rządowych Iran przekazał ostatnio Rosji ładunki pocisków balistycznych bliskiego zasięgu Fath-360; mając na uwadze, że Francja, Niemcy i Zjednoczone Królestwo ogłosiły nowy zestaw sankcji wobec Iranu;
L. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie wraz z partnerami międzynarodowymi i sojusznikami NATO nadal udzielają Ukrainie wsparcia wojskowego, aby w obliczu agresji Rosji mogła korzystać z zasadnego prawa do samoobrony zgodnie z art. 51 Karty Narodów Zjednoczonych; mając na uwadze, że misja pomocy wojskowej UE dla Ukrainy (EUMAM Ukraine) przeprowadziła szkolenia około 60 000 członków ukraińskich sił zbrojnych - zarówno dla połączonych rodzajów wojsk, jak i dla specjalistów; mając na uwadze, że NATO zapewni coroczny wkład dla Ukrainy w wysokości 40 mld EUR;
M. mając na uwadze, że nadal mamy do czynienia z niskim poziomem pomocy wojskowej zarówno pod względem jakości, jak i ilości, a także opóźnieniami w faktycznych dostawach broni i amunicji dla Ukrainy po podjęciu decyzji o jej dostawie; mając na uwadze, że wiele państw członkowskich nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań, a niektórzy czołowi dawcy zapowiedzieli nawet plany znacznego zmniejszenia swojego wkładu w pomoc wojskową dla Ukrainy w 2025 r.; mając na uwadze, że UE postanowiła wykorzystać nieoczekiwane zyski z zamrożonych aktywów Banku Centralnego Federacji Rosyjskiej do wspierania Ukrainy, w szczególności na potrzeby dodatkowej pomocy wojskowej; mając na uwadze, że nie ustanowiono żadnych ram prawnych dla skutecznego przejmowania i redystrybucji zysków kapitałowych z zamrożonych rosyjskich aktywów;
N. mając ponadto na uwadze, że Węgry blokują zarówno nowo utworzony Fundusz Pomocy Ukrainie w wysokości 5 mld EUR ustanowiony w marcu 2024 r. w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF), jak i ósmą transzę zwrotów z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju dla państw członkowskich, które w ciągu ponad 18 miesięcy dostarczały Ukrainie pomoc wojskową;
O. mając na uwadze, że od lutego 2022 r. UE przyjęła 14 pakietów sankcji UE, których celem jest ograniczenie zdolności Rosji do prowadzenia wojny napastniczej;
P. mając na uwadze, że państwa członkowskie UE nadal kupują paliwa kopalne i uran z Rosji, przyczyniając się do rozwoju rosyjskiej gospodarki i zasilając jej budżet wojenny; mając na uwadze, że od wybuchu pełnoskalowej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie sprzedaż rosyjskich paliw kopalnych do UE przekroczyła 200 mld EUR, co stanowi dwukrotność łącznej kwoty finansowania przyznanego Ukrainie w tym samym okresie; mając na uwadze, że UE przyznała zwolnienie dla rosyjskiej ropy naftowej przywożonej przez rurociąg "Przyjaźń" na Węgry, Słowację i Czechy; mając na uwadze, że zwiększony import rosyjskiego gazu przez Azerbejdżan jest powodem do niepokoju o rolę Azerbejdżanu jako alternatywnego dla Rosji dostawcy gazu, ponieważ Baku, niezdolne do zaspokojenia europejskiego popytu, może zmienić nazwę rosyjskiego gazu na gaz azerbejdżański na potrzeby europejskiej konsumpcji; mając na uwadze, że flota cieni złożona z niebezpiecznych dla środowiska i nieubezpieczonych rosyjskich zbiornikowców nadal działa na Morzu Bałtyckim i omija system sankcji;
1. z całą stanowczością potępia kontynuowaną przez Rosję wojnę napastniczą przeciw Ukrainie oraz udział w niej Białorusi i domaga się, aby Rosja natychmiast zakończyła wszystkie działania wojskowe w Ukrainie, bezwarunkowo wycofała wszystkie siły zbrojne i sprzęt wojskowy z całego terytorium Ukrainy uznanego przez społeczność międzynarodową oraz zrekompensowała Ukrainie szkody wyrządzone jej ludności, ziemi, przyrodzie i infrastrukturze;
2. wyraża jednomyślną solidarność z narodem ukraińskim, a zarazem pełne poparcie dla niepodległości, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, a także podkreśla, że ta wojna napastnicza stanowi rażące i oczywiste naruszenie Karty Narodów Zjednoczonych i podstawowych zasad prawa międzynarodowego; ponownie wyraża poparcie dla zobowiązań UE i jej państw członkowskich do zapewnienia pomocy humanitarnej, wsparcia wojskowego, pomocy gospodarczej i finansowej oraz wsparcia politycznego w każdy możliwy sposób do czasu zwycięstwa Ukrainy, aby ostatecznie położyć kres rosyjskiej wojnie napastniczej i umożliwić Ukrainie uwolnienie wszystkich obywateli i odzyskanie pełnej kontroli w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową; podkreśla, że ostatecznym celem pozostaje osiągnięcie sprawiedliwego i trwałego pokoju w Ukrainie na jej warunkach, przy zapewnieniu bezpieczeństwa i godności jej obywateli w pokojowej i stabilnej Europie;
3. wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby aktywnie dążyły do osiągnięcia i utrzymania jak najszerszego międzynarodowego wsparcia dla Ukrainy oraz do znalezienia pokojowego rozwiązania wojny, którego musi opierać się na pełnym poszanowaniu niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy, na zasadach prawa międzynarodowego, na odpowiedzialności Rosji za popełnione zbrodnie wojenne i zbrodnię agresji oraz na wypłacie przez Rosję reparacji i innych rekompensat za rozległe szkody wyrządzone w Ukrainie; apeluje o aktywne zaangażowanie UE w realizację ukraińskiej formuły pokojowej i w tworzenie podstaw do zorganizowania drugiego szczytu pokojowego;
4. wzywa Komisję do szybkiego zaproponowania długoterminowej pomocy finansowej na odbudowę Ukrainy we współpracy z krajami partnerskimi, w szczególności przez zapewnienie szybkiego wdrożenia Instrumentu na rzecz Ukrainy i wykorzystanie go do zapewnienia stałego wsparcia na odpowiednich poziomach i zasobów na odbudowę współmiernych do naszego wsparcia politycznego dla Ukrainy;
5. wzywa wszystkie państwa członkowskie, aby zwiększyły środki finansowe na rzecz Ukrainy i powstrzymały się od obniżania swojego wkładu; ponownie wyraża głębokie przekonanie, że Rosja musi zapewnić rekompensatę finansową za ogromne szkody wyrządzone w Ukrainie; z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady o przeznaczeniu nadzwyczajnych przychodów z immobilizowanych aktywów państwowych Rosji na Fundusz Pomocy Ukrainie i Instrument na rzecz Ukrainy, a także decyzję grupy G-7 o zaoferowaniu Ukrainie pożyczki w wysokości 50 mld USD zabezpieczonej immobilizowanymi rosyjskimi aktywami państwowymi; apeluje o szybki postęp w realizacji decyzji grupy G-7 o udzieleniu Ukrainie pożyczki w wysokości 50 mld USD, zabezpieczonej immobilizowanymi rosyjskimi aktywami państwowymi, w celu zapewnienia terminowej wypłaty środków na rzecz Ukrainy; wzywa UE, aby poczyniła postępy, wraz z partnerami o podobnych poglądach, przyjmując przepisy dotyczące sankcji, stosownie do potrzeb, i ustanawiając solidny system prawny służący konfiskacie rosyjskich aktywów państwowych zamrożonych przez UE;
6. wzywa do znacznego zwiększenia unijnej pomocy humanitarnej, aby zapewnić kontynuację pełnego wsparcia dla Ukrainy w 2025 r.; zauważa, że zapotrzebowanie na wsparcie humanitarne prawdopodobnie utrzyma się w nadchodzących latach, i podkreśla, że UE musi być przygotowana na zaspokojenie tych potrzeb za pomocą długoterminowego planowania i odpowiednich funduszy; wzywa państwa neutralne do zwiększenia pomocy humanitarnej dla Ukrainy;
7. przypomina, że Ukraina jako ofiara agresji ma zgodnie z art. 51 Karty Narodów Zjednoczonych uzasadnione prawo do samoobrony; przypomina, że znaczna, choć nadal niewystarczająca pomoc wojskowa ze strony UE, USA i partnerów o podobnych poglądach ma pozwolić Ukrainie skutecznie bronić się przed państwem agresorem i przywrócić pełną kontrolę nad całym terytorium uznanym przez społeczność międzynarodową;
8. wzywa państwa członkowskie, aby natychmiast zniosły ograniczenia w stosowaniu zachodnich systemów uzbrojenia dostarczanych Ukrainie przeciwko legalnym celom wojskowym na terytorium Rosji, ponieważ uniemożliwia to Ukrainie pełne korzystanie z prawa do samoobrony na mocy prawa międzynarodowego publicznego i utrudnia jej obronę przed atakami na ludność i infrastrukturę;
9. podkreśla, że niewystarczające dostawy amunicji i broni oraz ograniczenia w ich stosowaniu mogą niweczyć dotychczasowe wysiłki, i głęboko ubolewa nad malejącą kwotą dwustronnej pomocy wojskowej dla Ukrainy ze strony państw członkowskich, pomimo zdecydowanych oświadczeń złożonych na początku tego roku; w związku z tym ponownie apeluje do państw członkowskich, aby wypełniły zobowiązanie z marca 2023 r. do dostarczenia Ukrainie miliona sztuk amunicji i przyspieszyły dostawy broni, w szczególności nowoczesnych systemów obrony powietrznej oraz innej broni i amunicji, w tym pocisków Taurus, w odpowiedzi na jasno określone potrzeby; wzywa do szybkiego wdrożenia zobowiązań podjętych przez UE i Ukrainę w ramach wspólnych zobowiązań dotyczących bezpieczeństwa; ponownie wyraża stanowisko, zgodnie z którym wszystkie państwa członkowskie UE i sojusznicy NATO powinni indywidualnie i wspólnie zobowiązać się do udzielania Ukrainie wsparcia militarnego w wysokości co najmniej 0,25 % ich PKB rocznie;
10. podkreśla, że trzeba zacieśnić współpracę w dziedzinie obrony powietrznej między państwami członkowskimi, aby zapewnić ochronę przed zagrożeniami dla przestrzeni powietrznej UE i NATO;
11. wzywa Komisję, aby prowadziła komunikację strategiczną w państwach członkowskich, tak by objaśniać, jak istotna jest obrona Ukrainy dla szerszej stabilności Europy, oraz odpowiednio informować obywateli UE o znaczeniu tej pomocy zarówno dla suwerenności Ukrainy, jak i dla pokoju i bezpieczeństwa w całej UE; z zadowoleniem i uznaniem przyjmuje wysiłki publiczne oraz obywatelskie inicjatywy finansowania społecznościowego w niektórych państwach członkowskich, zapewniające stałe dostawy broni dla Ukrainy; zachęca ponadto do podejmowania podobnych inicjatyw w całej UE w celu wspierania solidarności i zaangażowania społecznego w tę sprawę o krytycznym znaczeniu;
12. wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby wywiązały się z zobowiązań z Deklaracji wersalskiej z 2022 r. oraz przyspieszyły pełne wdrożenie Strategicznego kompasu, znacznie intensyfikując europejską współpracę wojskową na poziomie przemysłu i sił zbrojnych, dzięki czemu UE stanie się solidniejszym i sprawniejszym gwarantem bezpieczeństwa, który będzie działał interoperacyjnie i uzupełniał działania NATO; podkreśla, że należy podjąć konkretne działania w kierunku włączenia Ukrainy do polityki i programów UE w dziedzinie obronności i cyberbezpie- czeństwa w trakcie procesu akcesji do UE; wzywa instytucje UE do przyspieszenia przyjęcia strategii europejskiego przemysłu obronnego w celu zapewnienia terminowej dostępności i dostaw produktów obronnych, co z kolei umożliwiłoby terminowe udzielanie Ukrainie wsparcia wojskowego; wzywa państwa członkowskie, aby wywiązały się ze zobowiązania do zorganizowania produkcji wojskowej na terytorium Ukrainy; zwraca uwagę na znaczenie współpracy z ukraińskim przemysłem obronnym i jego integracji, w perspektywie długoterminowej, z unijną bazą technologicznoprzemysłową sektora obronnego;
13. wyraża uznanie dla grupy kontaktowej ds. obrony Ukrainy za jej kluczową rolę w koordynowaniu wsparcia międzynarodowego i wzywa państwa członkowskie UE do zwiększenia ich wkładu na rzecz wzmocnienia zdolności obronnych Ukrainy;
14. apeluje do państw członkowskich o aktywne wywieranie presji na rząd węgierski, by przestał blokować EPF, w tym nowo utworzony Fundusz Pomocy Ukrainie, a tym samym dotrzymał zobowiązań składanych od lutego 2022 r. i uzgodnionych przez wszystkie państwa członkowskie;
15. zdecydowanie potępia stosowanie przemocy seksualnej i przemocy ze względu na płeć jako narzędzi wojny i podkreśla, że stanowi to zbrodnię wojenną; wzywa kraje przyjmujące i tranzytowe, aby zagwarantowały dostęp do usług w zakresie zdrowia i praw seksualnych i reprodukcyjnych, szczególnie antykoncepcji awaryjnej, profilaktyki poekspozycyjnej i opieki aborcyjnej, w tym dla ofiar gwałtu;
16. ponawia swój apel do UE o zintensyfikowanie wysiłków na rzecz zajęcia się dramatyczną sytuacją osób przymusowo deportowanych do Rosji i dzieci przymusowo adoptowanych w Rosji, w tym poprzez nakładanie sankcji na osoby bezpośrednio odpowiedzialne za przymusowe przekazywanie i nieuzasadnione przetrzymywanie ukraińskich dzieci oraz zaangażowane w takie działania;
17. wzywa rząd węgierski, aby wycofał dekret likwidujący finansowane przez państwo schronienie dla uchodźców z zachodniej Ukrainy oraz wywiązywał się ze swoich obowiązków wynikających z unijnej dyrektywy w sprawie tymczasowej ochrony;
18. wzywa Radę, aby utrzymała i rozszerzyła politykę sankcji wobec Rosji i Białorusi, a także państw i organizacji spoza UE, które dostarczają rosyjskiemu kompleksowi wojskowemu technologie wojskowe i sprzęt wojskowy oraz technologie i sprzęt podwójnego zastosowania, a jednocześnie monitorowała, sprawdzała i zwiększała skuteczność i oddziaływanie tej polityki; potępia niedawne przekazanie Rosji pocisków balistycznych przez Iran; apeluje do państw członkowskich o dalsze rozszerzenie i wzmocnienie systemu sankcji wobec Iranu i Korei Północnej w związku z militarnym wspieraniem przez te państwa rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, a także o wpisanie kolejnych organizacji i osób z Chin na unijną listę podmiotów objętych sankcjami ze względu na wspieranie przez nie rosyjskiego sektora obrony i bezpieczeństwa; podkreśla, że trzeba zapobiegać przedostawaniu się krytycznych komponentów produkowanych w krajach UE do rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego, i uważa, że zasadnicze znaczenie ma wzmocnienie kontroli nad eksportem i konserwacją zaawansowanego technologicznie sprzętu produkowanego w UE, a także wzmocnienie środków egzekwowania prawa i zacieśnienie współpracy w celu zapobiegania obchodzeniu sankcji; wzywa Radę do systematycznego przeciwdziałania obchodzeniu sankcji przez przedsiębiorstwa z siedzibą w UE, strony trzecie i państwa nienależące do UE; wzywa Radę do opracowania nowego horyzontalnego systemu sankcji w celu przeciwdziałania takiemu obchodzeniu sankcji, co będzie wymagało bardziej ogólnego i całościowo stosowanego instrumentu wymierzonego w obchodzenie sankcji we wszystkich systemach wdrażanych przez UE; zwraca się do Rady i państw członkowskich o zajęcie się w szczególności kwestią zachodnich komponentów wykorzystywanych w rosyjskiej broni i rosyjskim sprzęcie wojskowym;
19. podkreśla, że oddziaływanie obowiązujących sankcji oraz wsparcia finansowego i wojskowego dla Ukrainy będą nadal osłabione, dopóki UE będzie zezwalać na import rosyjskich paliw kopalnych; wzywa do wprowadzenia zakazu importu rosyjskiego zboża, potażu i nawozów, a także surowców, w tym aluminium, wyrobów stalowych, uranu, tytanu, niklu, drewna i produktów z drewna oraz gazu i ropy naftowej; wzywa UE i jej państwa członkowskie do wprowadzenia pełnego zakazu reeksportu rosyjskich produktów rafinacji ropy naftowej; wzywa ponadto do wdrożenia dokumentacji dotyczącej "reguł pochodzenia", która potwierdzałaby prawdziwe pochodzenie produktów ropopochodnych importowanych do UE;
20. wzywa państwa grupy G-7, aby skuteczniej egzekwowały pułap cenowy na rosyjską ropę transportowaną drogą morską oraz usunęły luki prawne, które Rosja wykorzystuje, by przeładowywać ropę do innych pojemników i sprzedawać ją po cenach rynkowych; wzywa UE i jej państwa członkowskie do sprawowania ścisłej kontroli nad rosyjską flotą cieni, która nie tylko łamie sankcje UE i grupy G-7, lecz także stanowi wielkie zagrożenie ekologiczne dla ekosystemu z powodu wad technicznych i częstych awarii;
21. wzywa do pełnego embarga na rosyjski skroplony gaz ziemny oraz do nałożenia sankcji na Gazprom i rosyjskie przedsiębiorstwa naftowe; wzywa UE, aby zapewniła nałożenie wymogu, by statki klasy lodowej Arc-7 wywożące rosyjski skroplony gaz ziemny zostały umieszczone na listach sankcyjnych amerykańskiego Biura Kontroli Aktywów Zagranicznych i na listach sankcyjnych UE, przez co stracą dostęp do portów lub zachodnich usług morskich; wzywa UE i jej państwa członkowskie do nałożenia ukierunkowanych sankcji na statki morskie wykorzystywane przez Rosję do obchodzenia sankcji nałożonych na eksport ropy naftowej i gazu oraz obsługę rosyjskich projektów energetycznych w Arktyce;
22. wzywa do nałożenia sankcji na rosyjski sektor jądrowy i ukierunkowanych sankcji na sprawców naruszeń bezpieczeństwa jądrowego i jądrowego bezpieczeństwa fizycznego w elektrowni atomowej w Zaporożu;
23. potępia coraz liczniejsze ataki hybrydowe prowadzone przez Rosję przeciwko UE, jej państwom członkowskim oraz państwom kandydującym w celu osłabienia europejskiego wsparcia dla Ukrainy poprzez manipulowanie informacją, sabotaż, utajone próby destabilizacji i korupcję; wzywa UE i państwa członkowskie, aby strategicznie i proaktywnie przeciwdziałały zagrożeniom hybrydowym, wzmacniały unijną komunikację strategiczną oraz zapobiegały ingerencji Rosji w procesy polityczne i wyborcze oraz inne procesy demokratyczne w UE i w jej sąsiedztwie;
24. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, prezydentowi, rządowi i Radzie Najwyższej Ukrainy, rządowi Rosji i innym zainteresowanym rządom oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych.