Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 września 2024 r. w sprawie dalszego wsparcia finansowego i wojskowego dla Ukrainy ze strony państw członkowskich UE (2024/2799(RSP))

P10_TA(2024)0012
Dalsze wsparcie finansowe i wojskowe dla Ukrainy ze strony państw członkowskich UE

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 września 2024 r. w sprawie dalszego wsparcia finansowego i wojskowego dla Ukrainy ze strony państw członkowskich UE (2024/2799(RSP))

(C/2024/7214)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Ukrainy i Rosji z okresu od 1 marca 2022 r., w szczególności rezolucję z 17 lipca 2024 r. w sprawie potrzeby stałego wspierania Ukrainy przez Unię Europejską 1 ,

- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych, konwencje haskie, konwencje genewskie i protokoły dodatkowe do nich oraz Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego,

- uwzględniając sprawozdanie Banku Światowego, rządu Ukrainy, Komisji Europejskiej i Organizacji Narodów Zjednoczonych z 14 lutego 2024 r. pt. "Ukrainę - Third Rapid Damage and Needs Assessment (RDNA3) February 2022 - December 2023"[Ukraina - trzecia szybka ocena szkód i potrzeb (RDNA3) w okresie od lutego 2022 r. do grudnia 2023 r.],

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy 2 ,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej oraz wspólną deklarację dotyczącą wsparcia dla Ukrainy z 12 lipca 2023 r.,

- uwzględniając wspólne zobowiązania na rzecz bezpieczeństwa między Unią Europejską a Ukrainą z dnia 27 czerwca 2024 r.,

- uwzględniając oświadczenie ministrów spraw zagranicznych Francji, Niemiec i Zjednoczonego Królestwa z 10 września 2024 r. w sprawie przekazania Rosji przez Iran pocisków balistycznych,

- uwzględniając koncepcję strategiczną NATO z 2022 r.,

- uwzględniając art. 136 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r. Rosja prowadzi nielegalną, niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę przeciwko Ukrainie, która jest kontynuacją wcześniejszej agresji z 2014 r., dalej nagminnie narusza zasady Karty Narodów Zjednoczonych, prowadząc agresywne działania przeciwko suwerenności, niezależności i integralności terytorialnej Ukrainy, a także jawnie i rażąco narusza międzynarodowe prawo humanitarne ustanowione w konwencjach genewskich z 1949 r.;

B. mając na uwadze, że już w rezolucji z 2 marca 2022 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ uznało wojnę Rosji przeciw Ukrainie za akt agresji naruszający art. 2 ust. 4 Karty Narodów Zjednoczonych, a w rezolucji z 14 listopada 2022 r. stwierdziło, że należy pociągnąć Federację Rosyjską do odpowiedzialności za wojnę napastniczą oraz do odpowiedzialności prawnej i finansowej za bezprawne działania międzynarodowe, w tym nakazać jej naprawienie wyrządzonych szkód;

C. mając na uwadze, że Międzynarodowy Trybunał Karny (MTK) wydał szereg nakazów aresztowania rosyjskich urzędników odpowiedzialnych za zbrodnie wojenne polegające na kierowaniu atakami na obiekty cywilne, bezprawnej deportacji ludności i nielegalnym przenoszeniu ludności z okupowanych obszarów Ukrainy do Federacji Rosyjskiej, przez które cierpią ukraińskie dzieci; mając na uwadze, że we wrześniu 2024 r. Mongolia nie wykonała wydanego przez MTK nakazu aresztowania Władimira Putina;

D. mając na uwadze, że Ukraina i jej obywatele wykazują się niezachwianą determinacją w skutecznej obronie kraju, mimo że płacą za to wysoką cenę w postaci ofiar cywilnych i wojskowych; mając na uwadze, że siły rosyjskie nadal prowadzą systematyczne, masowe ataki na obszary mieszkalne i infrastrukturę cywilną w Ukrainie, w których życie tracą tysiące ukraińskich cywilów, dokonują przymusowych deportacji i uprowadzeń, w tym dzieci, a także nielegalnie więżą i torturują obywateli Ukrainy, mordują ukraińskich cywili, żołnierzy i jeńców wojennych, dopuszczają się aktów terroru w całym kraju, a jako broń w działaniach wojennych stosują też przemoc seksualną

i masowe gwałty; mając na uwadze, że miliony Ukrainek i Ukraińców w kraju i poza jego granicami są nadal uciekinierami przed rosyjską agresją;

E. mając na uwadze, że od 24 sierpnia 2024 r. Rosja prowadzi najintensywniejszą jak dotąd kampanię bombardowania Ukrainy z powietrza, wystrzeliwując ogromną liczbę pocisków balistycznych, bomb szybujących, dronów i innej broni na Charków, Kijów, Połtawę, Sumy, Odessę i Lwów, gdzie w wyniku niedawnego ataku z użyciem dronów i pocisków zginęło siedmiu cywilów zaledwie 70 km od granicy polskiej; mając na uwadze, że Rosja faktycznie uszkodziła lub zniszczyła nawet 80 % infrastruktury energetycznej Ukrainy, co grozi poważnym kryzysem humanitarnym w Ukrainie zimą; mając na uwadze, że takie regularne ataki stanowią zbrodnie wojenne w świetle prawa międzynarodowego;

F. mając na uwadze, że prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski ogłosił, iż 12 września 2024 r. rosyjski pocisk uderzył na Morzu Czarnym w przewożący pszenicę statek towarowy zmierzający do Egiptu, co pokazało, że bezpieczeństwo żywnościowe znów znajduje się na celowniku; mając na uwadze, że rosyjskie drony i pociski wymierzone w Ukrainę coraz częściej naruszają przestrzeń powietrzną UE i NATO, narażając obywateli w naszych wschodnich regionach na niebezpieczeństwo;

G. mając na uwadze, że sytuacja humanitarna w Ukrainie, zwłaszcza w pobliżu linii frontu, staje się coraz bardziej krytyczna; mając na uwadze, że według ONZ niedawne rosyjskie ataki na krytyczną infrastrukturę cywilną odcięły dziesiątki tysięcy Ukraińców od dostępu do podstawowych usług, przy czym w 2024 r. ponad 14,6 mln osób, czyli około 40 % ludności Ukrainy, będzie potrzebowało pomocy humanitarnej; mając na uwadze, że nasilenie działań wojennych w obwodzie charkowskim w maju spowodowało również największe przymusowe przesiedlenia w Ukrainie od 2023 r.; mając na uwadze, że ONZ donosi, iż z powodu braku środków finansowych pracownicy pomocy humanitarnej nie są obecnie w stanie w pełni zaspokoić krytycznych potrzeb kraju; mając na uwadze, że przedłużający się konflikt doprowadzi w nadchodzących miesiącach do utrzymywania się i pogarszania się sytuacji w zakresie pilnych potrzeb; mając na uwadze, że niszczenie infrastruktury w Ukrainie ma katastrofalne skutki dla zdrowia kobiet, które często wykonują pracę pielęgniarską, medyczną i opiekuńczą;

H. mając na uwadze, że rząd węgierski naruszył dyrektywę w sprawie tymczasowej ochrony 3 , wydając dekret likwidujący finansowane przez państwo schronienie dla uchodźców z zachodniej Ukrainy, pozostawiając wiele osób, w większości kobiet i dzieci, bez dachu nad głową;

I. mając na uwadze, że według najnowszych szacunków zawartych we wspólnej szybkiej ocenie szkód i potrzeb (RDNA3) opublikowanej przez rząd Ukrainy, Grupę Banku Światowego, Komisję i Organizację Narodów Zjednoczonych w dniu 31 grudnia 2023 r. całkowity koszt rekonstrukcji i odbudowy Ukrainy wyniesie co najmniej 486 mld USD w następnym dziesięcioleciu, co stanowi wzrost z kwoty 411 mld USD, jaką oszacowano rok temu;

J. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie przeznaczyły dotychczas na pomoc finansową, humanitarną, uchodźczą i wojskową dla Ukrainy ponad 100 mld EUR; mając na uwadze, że w latach 2022 i 2023 UE przekazała Ukrainie wsparcie makrofinansowe w wysokości ponad 25 mld EUR i ustanowiła Instrument na rzecz Ukrainy - specjalny instrument finansowy, dzięki któremu w latach 2024-2027 będzie mogła udzielić Ukrainie przewidywalnego i elastycznego wsparcia finansowego w wysokości do 50 mld EUR; mając na uwadze, że w lipcu 2024 r. UE dokonała pierwszej regularnej płatności w wysokości około 4,2 mld EUR w ramach nowo ustanowionego instrumentu na rzecz Ukrainy; mając na uwadze, że płatność ta następuje po poprzednim wsparciu pomostowym i prefinansowaniu na łączną kwotę blisko 14 mld EUR od czasu ustanowienia Instrumentu w marcu 2024 r.;

K. mając na uwadze, że w 2024 r. Rosja znacznie zwiększyła własne wydatki i produkcję wojskową; mając na uwadze, że Rosja wykorzystuje też zapasy amunicji Białorusi oraz opiera się na wsparciu wojskowym ze strony szeregu krajów, głównie Iranu i Korei Północnej; mając na uwadze, że doniesienia wskazują, iż Chiny zapewniają Rosji w celu wzmocnienia jej zdolności wojskowych znaczną pomoc, wykraczającą poza technologie podwójnego zastosowania; mając na uwadze, że według źródeł rządowych Iran przekazał ostatnio Rosji ładunki pocisków balistycznych bliskiego zasięgu Fath-360; mając na uwadze, że Francja, Niemcy i Zjednoczone Królestwo ogłosiły nowy zestaw sankcji wobec Iranu;

L. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie wraz z partnerami międzynarodowymi i sojusznikami NATO nadal udzielają Ukrainie wsparcia wojskowego, aby w obliczu agresji Rosji mogła korzystać z zasadnego prawa do samoobrony zgodnie z art. 51 Karty Narodów Zjednoczonych; mając na uwadze, że misja pomocy wojskowej UE dla Ukrainy (EUMAM Ukraine) przeprowadziła szkolenia około 60 000 członków ukraińskich sił zbrojnych - zarówno dla połączonych rodzajów wojsk, jak i dla specjalistów; mając na uwadze, że NATO zapewni coroczny wkład dla Ukrainy w wysokości 40 mld EUR;

M. mając na uwadze, że nadal mamy do czynienia z niskim poziomem pomocy wojskowej zarówno pod względem jakości, jak i ilości, a także opóźnieniami w faktycznych dostawach broni i amunicji dla Ukrainy po podjęciu decyzji o jej dostawie; mając na uwadze, że wiele państw członkowskich nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań, a niektórzy czołowi dawcy zapowiedzieli nawet plany znacznego zmniejszenia swojego wkładu w pomoc wojskową dla Ukrainy w 2025 r.; mając na uwadze, że UE postanowiła wykorzystać nieoczekiwane zyski z zamrożonych aktywów Banku Centralnego Federacji Rosyjskiej do wspierania Ukrainy, w szczególności na potrzeby dodatkowej pomocy wojskowej; mając na uwadze, że nie ustanowiono żadnych ram prawnych dla skutecznego przejmowania i redystrybucji zysków kapitałowych z zamrożonych rosyjskich aktywów;

N. mając ponadto na uwadze, że Węgry blokują zarówno nowo utworzony Fundusz Pomocy Ukrainie w wysokości 5 mld EUR ustanowiony w marcu 2024 r. w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF), jak i ósmą transzę zwrotów z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju dla państw członkowskich, które w ciągu ponad 18 miesięcy dostarczały Ukrainie pomoc wojskową;

O. mając na uwadze, że od lutego 2022 r. UE przyjęła 14 pakietów sankcji UE, których celem jest ograniczenie zdolności Rosji do prowadzenia wojny napastniczej;

P. mając na uwadze, że państwa członkowskie UE nadal kupują paliwa kopalne i uran z Rosji, przyczyniając się do rozwoju rosyjskiej gospodarki i zasilając jej budżet wojenny; mając na uwadze, że od wybuchu pełnoskalowej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie sprzedaż rosyjskich paliw kopalnych do UE przekroczyła 200 mld EUR, co stanowi dwukrotność łącznej kwoty finansowania przyznanego Ukrainie w tym samym okresie; mając na uwadze, że UE przyznała zwolnienie dla rosyjskiej ropy naftowej przywożonej przez rurociąg "Przyjaźń" na Węgry, Słowację i Czechy; mając na uwadze, że zwiększony import rosyjskiego gazu przez Azerbejdżan jest powodem do niepokoju o rolę Azerbejdżanu jako alternatywnego dla Rosji dostawcy gazu, ponieważ Baku, niezdolne do zaspokojenia europejskiego popytu, może zmienić nazwę rosyjskiego gazu na gaz azerbejdżański na potrzeby europejskiej konsumpcji; mając na uwadze, że flota cieni złożona z niebezpiecznych dla środowiska i nieubezpieczonych rosyjskich zbiornikowców nadal działa na Morzu Bałtyckim i omija system sankcji;

1. z całą stanowczością potępia kontynuowaną przez Rosję wojnę napastniczą przeciw Ukrainie oraz udział w niej Białorusi i domaga się, aby Rosja natychmiast zakończyła wszystkie działania wojskowe w Ukrainie, bezwarunkowo wycofała wszystkie siły zbrojne i sprzęt wojskowy z całego terytorium Ukrainy uznanego przez społeczność międzynarodową oraz zrekompensowała Ukrainie szkody wyrządzone jej ludności, ziemi, przyrodzie i infrastrukturze;

2. wyraża jednomyślną solidarność z narodem ukraińskim, a zarazem pełne poparcie dla niepodległości, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, a także podkreśla, że ta wojna napastnicza stanowi rażące i oczywiste naruszenie Karty Narodów Zjednoczonych i podstawowych zasad prawa międzynarodowego; ponownie wyraża poparcie dla zobowiązań UE i jej państw członkowskich do zapewnienia pomocy humanitarnej, wsparcia wojskowego, pomocy gospodarczej i finansowej oraz wsparcia politycznego w każdy możliwy sposób do czasu zwycięstwa Ukrainy, aby ostatecznie położyć kres rosyjskiej wojnie napastniczej i umożliwić Ukrainie uwolnienie wszystkich obywateli i odzyskanie pełnej kontroli w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową; podkreśla, że ostatecznym celem pozostaje osiągnięcie sprawiedliwego i trwałego pokoju w Ukrainie na jej warunkach, przy zapewnieniu bezpieczeństwa i godności jej obywateli w pokojowej i stabilnej Europie;

3. wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby aktywnie dążyły do osiągnięcia i utrzymania jak najszerszego międzynarodowego wsparcia dla Ukrainy oraz do znalezienia pokojowego rozwiązania wojny, którego musi opierać się na pełnym poszanowaniu niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy, na zasadach prawa międzynarodowego, na odpowiedzialności Rosji za popełnione zbrodnie wojenne i zbrodnię agresji oraz na wypłacie przez Rosję reparacji i innych rekompensat za rozległe szkody wyrządzone w Ukrainie; apeluje o aktywne zaangażowanie UE w realizację ukraińskiej formuły pokojowej i w tworzenie podstaw do zorganizowania drugiego szczytu pokojowego;

4. wzywa Komisję do szybkiego zaproponowania długoterminowej pomocy finansowej na odbudowę Ukrainy we współpracy z krajami partnerskimi, w szczególności przez zapewnienie szybkiego wdrożenia Instrumentu na rzecz Ukrainy i wykorzystanie go do zapewnienia stałego wsparcia na odpowiednich poziomach i zasobów na odbudowę współmiernych do naszego wsparcia politycznego dla Ukrainy;

5. wzywa wszystkie państwa członkowskie, aby zwiększyły środki finansowe na rzecz Ukrainy i powstrzymały się od obniżania swojego wkładu; ponownie wyraża głębokie przekonanie, że Rosja musi zapewnić rekompensatę finansową za ogromne szkody wyrządzone w Ukrainie; z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady o przeznaczeniu nadzwyczajnych przychodów z immobilizowanych aktywów państwowych Rosji na Fundusz Pomocy Ukrainie i Instrument na rzecz Ukrainy, a także decyzję grupy G-7 o zaoferowaniu Ukrainie pożyczki w wysokości 50 mld USD zabezpieczonej immobilizowanymi rosyjskimi aktywami państwowymi; apeluje o szybki postęp w realizacji decyzji grupy G-7 o udzieleniu Ukrainie pożyczki w wysokości 50 mld USD, zabezpieczonej immobilizowanymi rosyjskimi aktywami państwowymi, w celu zapewnienia terminowej wypłaty środków na rzecz Ukrainy; wzywa UE, aby poczyniła postępy, wraz z partnerami o podobnych poglądach, przyjmując przepisy dotyczące sankcji, stosownie do potrzeb, i ustanawiając solidny system prawny służący konfiskacie rosyjskich aktywów państwowych zamrożonych przez UE;

6. wzywa do znacznego zwiększenia unijnej pomocy humanitarnej, aby zapewnić kontynuację pełnego wsparcia dla Ukrainy w 2025 r.; zauważa, że zapotrzebowanie na wsparcie humanitarne prawdopodobnie utrzyma się w nadchodzących latach, i podkreśla, że UE musi być przygotowana na zaspokojenie tych potrzeb za pomocą długoterminowego planowania i odpowiednich funduszy; wzywa państwa neutralne do zwiększenia pomocy humanitarnej dla Ukrainy;

7. przypomina, że Ukraina jako ofiara agresji ma zgodnie z art. 51 Karty Narodów Zjednoczonych uzasadnione prawo do samoobrony; przypomina, że znaczna, choć nadal niewystarczająca pomoc wojskowa ze strony UE, USA i partnerów o podobnych poglądach ma pozwolić Ukrainie skutecznie bronić się przed państwem agresorem i przywrócić pełną kontrolę nad całym terytorium uznanym przez społeczność międzynarodową;

8. wzywa państwa członkowskie, aby natychmiast zniosły ograniczenia w stosowaniu zachodnich systemów uzbrojenia dostarczanych Ukrainie przeciwko legalnym celom wojskowym na terytorium Rosji, ponieważ uniemożliwia to Ukrainie pełne korzystanie z prawa do samoobrony na mocy prawa międzynarodowego publicznego i utrudnia jej obronę przed atakami na ludność i infrastrukturę;

9. podkreśla, że niewystarczające dostawy amunicji i broni oraz ograniczenia w ich stosowaniu mogą niweczyć dotychczasowe wysiłki, i głęboko ubolewa nad malejącą kwotą dwustronnej pomocy wojskowej dla Ukrainy ze strony państw członkowskich, pomimo zdecydowanych oświadczeń złożonych na początku tego roku; w związku z tym ponownie apeluje do państw członkowskich, aby wypełniły zobowiązanie z marca 2023 r. do dostarczenia Ukrainie miliona sztuk amunicji i przyspieszyły dostawy broni, w szczególności nowoczesnych systemów obrony powietrznej oraz innej broni i amunicji, w tym pocisków Taurus, w odpowiedzi na jasno określone potrzeby; wzywa do szybkiego wdrożenia zobowiązań podjętych przez UE i Ukrainę w ramach wspólnych zobowiązań dotyczących bezpieczeństwa; ponownie wyraża stanowisko, zgodnie z którym wszystkie państwa członkowskie UE i sojusznicy NATO powinni indywidualnie i wspólnie zobowiązać się do udzielania Ukrainie wsparcia militarnego w wysokości co najmniej 0,25 % ich PKB rocznie;

10. podkreśla, że trzeba zacieśnić współpracę w dziedzinie obrony powietrznej między państwami członkowskimi, aby zapewnić ochronę przed zagrożeniami dla przestrzeni powietrznej UE i NATO;

11. wzywa Komisję, aby prowadziła komunikację strategiczną w państwach członkowskich, tak by objaśniać, jak istotna jest obrona Ukrainy dla szerszej stabilności Europy, oraz odpowiednio informować obywateli UE o znaczeniu tej pomocy zarówno dla suwerenności Ukrainy, jak i dla pokoju i bezpieczeństwa w całej UE; z zadowoleniem i uznaniem przyjmuje wysiłki publiczne oraz obywatelskie inicjatywy finansowania społecznościowego w niektórych państwach członkowskich, zapewniające stałe dostawy broni dla Ukrainy; zachęca ponadto do podejmowania podobnych inicjatyw w całej UE w celu wspierania solidarności i zaangażowania społecznego w tę sprawę o krytycznym znaczeniu;

12. wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby wywiązały się z zobowiązań z Deklaracji wersalskiej z 2022 r. oraz przyspieszyły pełne wdrożenie Strategicznego kompasu, znacznie intensyfikując europejską współpracę wojskową na poziomie przemysłu i sił zbrojnych, dzięki czemu UE stanie się solidniejszym i sprawniejszym gwarantem bezpieczeństwa, który będzie działał interoperacyjnie i uzupełniał działania NATO; podkreśla, że należy podjąć konkretne działania w kierunku włączenia Ukrainy do polityki i programów UE w dziedzinie obronności i cyberbezpie- czeństwa w trakcie procesu akcesji do UE; wzywa instytucje UE do przyspieszenia przyjęcia strategii europejskiego przemysłu obronnego w celu zapewnienia terminowej dostępności i dostaw produktów obronnych, co z kolei umożliwiłoby terminowe udzielanie Ukrainie wsparcia wojskowego; wzywa państwa członkowskie, aby wywiązały się ze zobowiązania do zorganizowania produkcji wojskowej na terytorium Ukrainy; zwraca uwagę na znaczenie współpracy z ukraińskim przemysłem obronnym i jego integracji, w perspektywie długoterminowej, z unijną bazą technologicznoprzemysłową sektora obronnego;

13. wyraża uznanie dla grupy kontaktowej ds. obrony Ukrainy za jej kluczową rolę w koordynowaniu wsparcia międzynarodowego i wzywa państwa członkowskie UE do zwiększenia ich wkładu na rzecz wzmocnienia zdolności obronnych Ukrainy;

14. apeluje do państw członkowskich o aktywne wywieranie presji na rząd węgierski, by przestał blokować EPF, w tym nowo utworzony Fundusz Pomocy Ukrainie, a tym samym dotrzymał zobowiązań składanych od lutego 2022 r. i uzgodnionych przez wszystkie państwa członkowskie;

15. zdecydowanie potępia stosowanie przemocy seksualnej i przemocy ze względu na płeć jako narzędzi wojny i podkreśla, że stanowi to zbrodnię wojenną; wzywa kraje przyjmujące i tranzytowe, aby zagwarantowały dostęp do usług w zakresie zdrowia i praw seksualnych i reprodukcyjnych, szczególnie antykoncepcji awaryjnej, profilaktyki poekspozycyjnej i opieki aborcyjnej, w tym dla ofiar gwałtu;

16. ponawia swój apel do UE o zintensyfikowanie wysiłków na rzecz zajęcia się dramatyczną sytuacją osób przymusowo deportowanych do Rosji i dzieci przymusowo adoptowanych w Rosji, w tym poprzez nakładanie sankcji na osoby bezpośrednio odpowiedzialne za przymusowe przekazywanie i nieuzasadnione przetrzymywanie ukraińskich dzieci oraz zaangażowane w takie działania;

17. wzywa rząd węgierski, aby wycofał dekret likwidujący finansowane przez państwo schronienie dla uchodźców z zachodniej Ukrainy oraz wywiązywał się ze swoich obowiązków wynikających z unijnej dyrektywy w sprawie tymczasowej ochrony;

18. wzywa Radę, aby utrzymała i rozszerzyła politykę sankcji wobec Rosji i Białorusi, a także państw i organizacji spoza UE, które dostarczają rosyjskiemu kompleksowi wojskowemu technologie wojskowe i sprzęt wojskowy oraz technologie i sprzęt podwójnego zastosowania, a jednocześnie monitorowała, sprawdzała i zwiększała skuteczność i oddziaływanie tej polityki; potępia niedawne przekazanie Rosji pocisków balistycznych przez Iran; apeluje do państw członkowskich o dalsze rozszerzenie i wzmocnienie systemu sankcji wobec Iranu i Korei Północnej w związku z militarnym wspieraniem przez te państwa rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, a także o wpisanie kolejnych organizacji i osób z Chin na unijną listę podmiotów objętych sankcjami ze względu na wspieranie przez nie rosyjskiego sektora obrony i bezpieczeństwa; podkreśla, że trzeba zapobiegać przedostawaniu się krytycznych komponentów produkowanych w krajach UE do rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego, i uważa, że zasadnicze znaczenie ma wzmocnienie kontroli nad eksportem i konserwacją zaawansowanego technologicznie sprzętu produkowanego w UE, a także wzmocnienie środków egzekwowania prawa i zacieśnienie współpracy w celu zapobiegania obchodzeniu sankcji; wzywa Radę do systematycznego przeciwdziałania obchodzeniu sankcji przez przedsiębiorstwa z siedzibą w UE, strony trzecie i państwa nienależące do UE; wzywa Radę do opracowania nowego horyzontalnego systemu sankcji w celu przeciwdziałania takiemu obchodzeniu sankcji, co będzie wymagało bardziej ogólnego i całościowo stosowanego instrumentu wymierzonego w obchodzenie sankcji we wszystkich systemach wdrażanych przez UE; zwraca się do Rady i państw członkowskich o zajęcie się w szczególności kwestią zachodnich komponentów wykorzystywanych w rosyjskiej broni i rosyjskim sprzęcie wojskowym;

19. podkreśla, że oddziaływanie obowiązujących sankcji oraz wsparcia finansowego i wojskowego dla Ukrainy będą nadal osłabione, dopóki UE będzie zezwalać na import rosyjskich paliw kopalnych; wzywa do wprowadzenia zakazu importu rosyjskiego zboża, potażu i nawozów, a także surowców, w tym aluminium, wyrobów stalowych, uranu, tytanu, niklu, drewna i produktów z drewna oraz gazu i ropy naftowej; wzywa UE i jej państwa członkowskie do wprowadzenia pełnego zakazu reeksportu rosyjskich produktów rafinacji ropy naftowej; wzywa ponadto do wdrożenia dokumentacji dotyczącej "reguł pochodzenia", która potwierdzałaby prawdziwe pochodzenie produktów ropopochodnych importowanych do UE;

20. wzywa państwa grupy G-7, aby skuteczniej egzekwowały pułap cenowy na rosyjską ropę transportowaną drogą morską oraz usunęły luki prawne, które Rosja wykorzystuje, by przeładowywać ropę do innych pojemników i sprzedawać ją po cenach rynkowych; wzywa UE i jej państwa członkowskie do sprawowania ścisłej kontroli nad rosyjską flotą cieni, która nie tylko łamie sankcje UE i grupy G-7, lecz także stanowi wielkie zagrożenie ekologiczne dla ekosystemu z powodu wad technicznych i częstych awarii;

21. wzywa do pełnego embarga na rosyjski skroplony gaz ziemny oraz do nałożenia sankcji na Gazprom i rosyjskie przedsiębiorstwa naftowe; wzywa UE, aby zapewniła nałożenie wymogu, by statki klasy lodowej Arc-7 wywożące rosyjski skroplony gaz ziemny zostały umieszczone na listach sankcyjnych amerykańskiego Biura Kontroli Aktywów Zagranicznych i na listach sankcyjnych UE, przez co stracą dostęp do portów lub zachodnich usług morskich; wzywa UE i jej państwa członkowskie do nałożenia ukierunkowanych sankcji na statki morskie wykorzystywane przez Rosję do obchodzenia sankcji nałożonych na eksport ropy naftowej i gazu oraz obsługę rosyjskich projektów energetycznych w Arktyce;

22. wzywa do nałożenia sankcji na rosyjski sektor jądrowy i ukierunkowanych sankcji na sprawców naruszeń bezpieczeństwa jądrowego i jądrowego bezpieczeństwa fizycznego w elektrowni atomowej w Zaporożu;

23. potępia coraz liczniejsze ataki hybrydowe prowadzone przez Rosję przeciwko UE, jej państwom członkowskim oraz państwom kandydującym w celu osłabienia europejskiego wsparcia dla Ukrainy poprzez manipulowanie informacją, sabotaż, utajone próby destabilizacji i korupcję; wzywa UE i państwa członkowskie, aby strategicznie i proaktywnie przeciwdziałały zagrożeniom hybrydowym, wzmacniały unijną komunikację strategiczną oraz zapobiegały ingerencji Rosji w procesy polityczne i wyborcze oraz inne procesy demokratyczne w UE i w jej sąsiedztwie;

24. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, prezydentowi, rządowi i Radzie Najwyższej Ukrainy, rządowi Rosji i innym zainteresowanym rządom oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych.

1 Teksty przyjęte, P10_TA(2024)0003.
2 Dz.U. L, 2024/792 z 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj.
3 Dyrektywa Rady 2001/55/WE z dnia 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między państwami członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami (Dz.U. L 212 z 7.8.2001, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/ 2001/55/oj).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7214

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 września 2024 r. w sprawie dalszego wsparcia finansowego i wojskowego dla Ukrainy ze strony państw członkowskich UE (2024/2799(RSP))
Data aktu: 19/09/2024
Data ogłoszenia: 10/12/2024