Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT. 40728 - Corning

Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT. 40728 - Corning
(C/2024/7197)

1. Wprowadzenie

(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 1  Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie - o nadaniu tym zobowiązaniom mocy wiążącej dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w wyznaczonym przez Komisję terminie.

2. Streszczenie sprawy

(2) W dniu 6 listopada 2024 r. Komisja wszczęła postępowanie w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. przeciwko przedsiębiorstwu Corning Incorporated ("Corning") i przyjęła wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 ("ocena wstępna") dotyczącą domniemanego naruszenia art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). Domniemane naruszenie dotyczy szkła alkaliczno-glinokrzemianowego ("szkło Alkali-AS"), które jest rodzajem trwałego (odpornego na uszkodzenia) szkła stosowanego głównie jako osłona przenośnych urządzeń elektronicznych, takich jak telefony komórkowe, tablety i zegarki typu smartwatch. Istnieją dwa rodzaje tego szkła istotne dla zastosowań komercyjnych: szkło litowo-glinokrzemianowe ("szkło LAS") oraz szkło sodowo-glinokrzemianowe ("szkło NAS") 2 .

(3) Zgodnie ze wstępną oceną Corning ma pozycję dominującą na światowym rynku dostaw szkła Alkali-AS, z wyłączeniem produktów ze szkła Alkali-AS stosowanych przez Apple Inc. ("Apple"), a także na potencjalnym światowym rynku dostaw szkła LAS, z wyłączeniem produktów ze szkła LAS stosowanych przez Apple. W ocenie wstępnej wyrażono obawę, że przedsiębiorstwo Corning, w dążeniu do wykluczenia z rynku konkurujących producentów szkła, mogło nadużywać swojej pozycji dominującej, angażując się systemy wyłączności z producentami oryginalnego sprzętu ("OEM") 3 , w szczególności OEM urządzeń przenośnych, oraz przedsiębiorstwami zajmującymi się obróbką końcową 4 . Dowody zgromadzone w aktach Komisji wskazują, że przedsiębiorstwo podejmuje takie działania co najmniej od 2016 r.

(4) Stosowane przez przedsiębiorstwo Corning praktyki mające zapewnić mu wyłączność w stosunkach z producentami oryginalnego sprzętu obejmują: (i) zobowiązania w zakresie wyłączności zaopatrzenia, zgodnie z którymi producenci oryginalnego sprzętu muszą zaspokajać dużą część swojego zapotrzebowania na szkło Alkali-AS lub LAS, zaopatrując się u przedsiębiorstwa Corning, (ii) rabaty uzależnione od przestrzegania zobowiązań w zakresie wyłączności zaopatrzenia oraz (iii) klauzule angielskie zobowiązujące producentów oryginalnego sprzętu do zgłaszania przedsiębiorstwu Corning konkurencyjnych ofert od innych producentów szkła oraz ograniczające możliwość przyjęcia takich ofert wyłącznie do przypadków, w których przedsiębiorstwo Corning nie jest w stanie przedstawić równoważnej oferty cenowej.

(5) Stosowane przez przedsiębiorstwo Corning praktyki mające zapewnić mu wyłączność w stosunkach z przedsiębiorstwami zajmującymi się obróbką końcową obejmują zobowiązania w zakresie wyłączności zakupów, zgodnie z którymi przedsiębiorstwa te muszą zaspakajać całe lub niemal całe swoje zapotrzebowanie na szkło Alkali-AS lub LAS o określonych parametrach w drodze zakupów w przedsiębiorstwie Corning (przy czym parametry te zdefiniowane są w taki sposób, że obejmują większość dostępnych na rynku produktów ze szkła LAS).

3. Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań

(6) Corning nie zgadza się z oceną wstępną sporządzoną przez Komisję. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przedsiębiorstwo zaproponowało zobowiązania, by uwzględnić zastrzeżenia Komisji w odniesieniu do naruszenia konkurencji.

(7) Zobowiązania zostały w skrócie przedstawione poniżej, a w całości opublikowane w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

https://ec.europa.eu/competition-policy/index_en

(8) Zobowiązania mają zastosowanie do osłon przenośnych urządzeń elektronicznych oraz laptopów z ekranem dotykowym wykonanym ze szkła Alkali-AS (zarówno LAS, jak i NAS) oraz z bezbarwnego tworzywa szklano- ceramicznego, w tym dających się zginać osłon ekranów przeznaczonych do urządzeń składanych. Corning zobowiązuje się uchylić w swoich obowiązujących umowach z producentami oryginalnego sprzętu oraz z przedsiębiorstwami zajmującymi się obróbką końcową wszystkie postanowienia dotyczące wyłączności przywołane w ust. (4) oraz (5) powyżej. Zobowiązuje się również, że w przyszłych umowach nie będzie stosować takich klauzul ani podobnych klauzul mających taki sam skutek. Dodatkowo zastosowanie mają następujące zasady:

(a) Umowy z producentami oryginalnego sprzętu: W odniesieniu do zapotrzebowania, jakie producenci oryginalnego sprzętu wykazują w EOG, przedsiębiorstwo Corning zobowiązuje się, że nie będzie stosować żadnych wymogów w zakresie zakupów (tj. 0 %) ani żadnych korzyści cenowych (np. rabatów, upustów) uzależnionych od takich wymogów. W odniesieniu do zapotrzebowania, jakie producenci oryginalnego sprzętu wykazują poza EOG, przedsiębiorstwo Corning nie może:

- wymagać od producenta oryginalnego sprzętu, aby zaspokajał ponad 50 % swojego łącznego zapotrzebowania na szkło NAS i LAS oraz bezbarwne tworzywa szklano-ceramiczne, zaopatrując się w przedsiębiorstwie Corning (ogólny pułap), ani też uzależniać oferowanych korzyści cenowych od zaopatrzenia;

- wymagać od producenta oryginalnego sprzętu, aby zaspokajał ponad 50 % swojego zapotrzebowania na szkło LAS, zaopatrując się w przedsiębiorstwie Corning (pułap dotyczący szkła LAS), ani też uzależniać oferowanych korzyści cenowych od zaopatrzenia; oraz

- wymagać od producenta oryginalnego sprzętu, aby zaspokajał ponad 50 % swojego zapotrzebowania na bezbarwne tworzywo szklano-ceramiczne, zaopatrując się w przedsiębiorstwie Corning (pułap dotyczący bezbarwnego tworzywa szklano-ceramicznego), ani też uzależniać oferowanych korzyści cenowych od zaopatrzenia.

(b) Umowy z przedsiębiorcami zajmującymi się obróbką końcową: Przedsiębiorstwo Corning nie może wymagać od przedsiębiorstwa zajmującego się obróbką końcową, aby zaspokajało ponad 50 % swojego łącznego zapotrzebowania na szkło NAS i LAS oraz bezbarwne tworzywo szklano-ceramiczne w drodze zakupów w przedsiębiorstwie Corning (ogólny pułap), ani też uzależniać oferowanych korzyści cenowych od kupna. W ramach pułapu ogólnego przedsiębiorstwo zajmujące się obróbką końcową może dowolnie ustalać ilość poszczególnych materiałów do produkcji osłon, które zamierza kupić od Corning, aby zapewnić zgodność z przywołanym pułapem.

(9) W odniesieniu do egzekwowania swoich patentów przedsiębiorstwo Corning zobowiązuje się ponadto, że nie będzie pozywać (w drodze postępowania sądowego lub arbitrażowego) za złamanie umowy, a jedynie za naruszenie patentu. Zobowiązuje się też, że nie będzie stosowało żadnych mechanizmów na mocy prawa umów (kar umownych, przedterminowego rozwiązania umowy, odszkodowań umownych itp.) w celu egzekwowania swoich patentów. Te postanowienia mają na celu uniknięcie sytuacji, w której przedsiębiorstwo Corning omija system egzekwowania patentów i egzekwuje swoje patenty za pomocą ograniczeń umownych.

(10) W celu zapewnienia uczestnikom rynku na całym świecie odpowiednich informacji przedsiębiorstwo Corning zobowiązało się do przekazania najważniejszym zainteresowanym stronom komunikatu branżowego (wraz z tekstem zobowiązań), w którym w prosty sposób wyjaśnione będą zastrzeżenia Komisji oraz podsumowane zostaną podjęte zobowiązania. Przedsiębiorstwo Corning zobowiązało się do przetłumaczenia wspomnianego komunikatu oraz tekstu zobowiązań na język mandaryński (chiński) oraz do przekazania chińskim zainteresowanym stronom tych dokumentów zarówno w wersji angielskiej, jak i mandaryńskiej.

(11) Zobowiązania będą miały zastosowanie na całym świecie i pozostaną w mocy przez okres dziewięciu lat od daty otrzymania przez przedsiębiorstwo Corning formalnego powiadomienia o decyzji Komisji na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003. Przedsiębiorstwo Corning zobowiązuje się do wyznaczenia niezależnego pełnomocnika ds. monitorowania, który będzie weryfikował przestrzeganie zobowiązań oraz składał sprawozdania Komisji.

4. Zaproszenie do zgłaszania uwag

(12) Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć - na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 - decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.

(13) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż 13 stycznia 2025 r. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".

(14) Odpowiedzi i uwagi powinny być zasadne i przedstawiać istotne fakty. Jeśli stwierdzą Państwo istnienie problemu dotyczącego jakiejkolwiek części zaproponowanych zobowiązań, Komisja prosi o zasugerowanie możliwego rozwiązania.

(15) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.40728 - Corning można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu lub COMP-E2-MAIL@ec.europa.eu, lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, w stosownych przypadkach, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.
2 "N" w NAS odnosi się do łacińskiej nazwy sodu - natrium.
3 Producenci produkujący i sprzedający pod własną marką produkty końcowe, których komponentem jest szkło Alkali-AS i przezroczyste bezbarwne tworzywa szklano-ceramiczne. Tworzywa szklano-ceramiczne to materiały ceramiczne powstałe w wyniku kontrolowanej nukleacji i krystalizacji szkła ("bezbarwne tworzywa szklano-ceramiczne").
4 Przedsiębiorstwa przetwarzające szkło surowe dostarczane przez producentów szkła. Przetwarzanie obejmuje m.in. wzmocnienie chemiczne szkła surowego, polerowanie, rozdrabnianie, trawienie, zginanie krawędzi itp.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7197

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT. 40728 - Corning
Data aktu: 29/11/2024
Data ogłoszenia: 29/11/2024