1. Wprowadzenie(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 1 Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie - o nadaniu tym zobowiązaniom mocy wiążącej dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w wyznaczonym przez Komisję terminie.
2. Streszczenie sprawy
(2) W dniu 6 listopada 2024 r. Komisja wszczęła postępowanie w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. przeciwko przedsiębiorstwu Corning Incorporated ("Corning") i przyjęła wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 ("ocena wstępna") dotyczącą domniemanego naruszenia art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). Domniemane naruszenie dotyczy szkła alkaliczno-glinokrzemianowego ("szkło Alkali-AS"), które jest rodzajem trwałego (odpornego na uszkodzenia) szkła stosowanego głównie jako osłona przenośnych urządzeń elektronicznych, takich jak telefony komórkowe, tablety i zegarki typu smartwatch. Istnieją dwa rodzaje tego szkła istotne dla zastosowań komercyjnych: szkło litowo-glinokrzemianowe ("szkło LAS") oraz szkło sodowo-glinokrzemianowe ("szkło NAS") 2 .
(3) Zgodnie ze wstępną oceną Corning ma pozycję dominującą na światowym rynku dostaw szkła Alkali-AS, z wyłączeniem produktów ze szkła Alkali-AS stosowanych przez Apple Inc. ("Apple"), a także na potencjalnym światowym rynku dostaw szkła LAS, z wyłączeniem produktów ze szkła LAS stosowanych przez Apple. W ocenie wstępnej wyrażono obawę, że przedsiębiorstwo Corning, w dążeniu do wykluczenia z rynku konkurujących producentów szkła, mogło nadużywać swojej pozycji dominującej, angażując się systemy wyłączności z producentami oryginalnego sprzętu ("OEM") 3 , w szczególności OEM urządzeń przenośnych, oraz przedsiębiorstwami zajmującymi się obróbką końcową 4 . Dowody zgromadzone w aktach Komisji wskazują, że przedsiębiorstwo podejmuje takie działania co najmniej od 2016 r.
(4) Stosowane przez przedsiębiorstwo Corning praktyki mające zapewnić mu wyłączność w stosunkach z producentami oryginalnego sprzętu obejmują: (i) zobowiązania w zakresie wyłączności zaopatrzenia, zgodnie z którymi producenci oryginalnego sprzętu muszą zaspokajać dużą część swojego zapotrzebowania na szkło Alkali-AS lub LAS, zaopatrując się u przedsiębiorstwa Corning, (ii) rabaty uzależnione od przestrzegania zobowiązań w zakresie wyłączności zaopatrzenia oraz (iii) klauzule angielskie zobowiązujące producentów oryginalnego sprzętu do zgłaszania przedsiębiorstwu Corning konkurencyjnych ofert od innych producentów szkła oraz ograniczające możliwość przyjęcia takich ofert wyłącznie do przypadków, w których przedsiębiorstwo Corning nie jest w stanie przedstawić równoważnej oferty cenowej.
(5) Stosowane przez przedsiębiorstwo Corning praktyki mające zapewnić mu wyłączność w stosunkach z przedsiębiorstwami zajmującymi się obróbką końcową obejmują zobowiązania w zakresie wyłączności zakupów, zgodnie z którymi przedsiębiorstwa te muszą zaspakajać całe lub niemal całe swoje zapotrzebowanie na szkło Alkali-AS lub LAS o określonych parametrach w drodze zakupów w przedsiębiorstwie Corning (przy czym parametry te zdefiniowane są w taki sposób, że obejmują większość dostępnych na rynku produktów ze szkła LAS).
3. Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań
(6) Corning nie zgadza się z oceną wstępną sporządzoną przez Komisję. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przedsiębiorstwo zaproponowało zobowiązania, by uwzględnić zastrzeżenia Komisji w odniesieniu do naruszenia konkurencji.
(7) Zobowiązania zostały w skrócie przedstawione poniżej, a w całości opublikowane w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:
https://ec.europa.eu/competition-policy/index_en
(8) Zobowiązania mają zastosowanie do osłon przenośnych urządzeń elektronicznych oraz laptopów z ekranem dotykowym wykonanym ze szkła Alkali-AS (zarówno LAS, jak i NAS) oraz z bezbarwnego tworzywa szklano- ceramicznego, w tym dających się zginać osłon ekranów przeznaczonych do urządzeń składanych. Corning zobowiązuje się uchylić w swoich obowiązujących umowach z producentami oryginalnego sprzętu oraz z przedsiębiorstwami zajmującymi się obróbką końcową wszystkie postanowienia dotyczące wyłączności przywołane w ust. (4) oraz (5) powyżej. Zobowiązuje się również, że w przyszłych umowach nie będzie stosować takich klauzul ani podobnych klauzul mających taki sam skutek. Dodatkowo zastosowanie mają następujące zasady:
(a) Umowy z producentami oryginalnego sprzętu: W odniesieniu do zapotrzebowania, jakie producenci oryginalnego sprzętu wykazują w EOG, przedsiębiorstwo Corning zobowiązuje się, że nie będzie stosować żadnych wymogów w zakresie zakupów (tj. 0 %) ani żadnych korzyści cenowych (np. rabatów, upustów) uzależnionych od takich wymogów. W odniesieniu do zapotrzebowania, jakie producenci oryginalnego sprzętu wykazują poza EOG, przedsiębiorstwo Corning nie może:
- wymagać od producenta oryginalnego sprzętu, aby zaspokajał ponad 50 % swojego łącznego zapotrzebowania na szkło NAS i LAS oraz bezbarwne tworzywa szklano-ceramiczne, zaopatrując się w przedsiębiorstwie Corning (ogólny pułap), ani też uzależniać oferowanych korzyści cenowych od zaopatrzenia;
- wymagać od producenta oryginalnego sprzętu, aby zaspokajał ponad 50 % swojego zapotrzebowania na szkło LAS, zaopatrując się w przedsiębiorstwie Corning (pułap dotyczący szkła LAS), ani też uzależniać oferowanych korzyści cenowych od zaopatrzenia; oraz
- wymagać od producenta oryginalnego sprzętu, aby zaspokajał ponad 50 % swojego zapotrzebowania na bezbarwne tworzywo szklano-ceramiczne, zaopatrując się w przedsiębiorstwie Corning (pułap dotyczący bezbarwnego tworzywa szklano-ceramicznego), ani też uzależniać oferowanych korzyści cenowych od zaopatrzenia.
(b) Umowy z przedsiębiorcami zajmującymi się obróbką końcową: Przedsiębiorstwo Corning nie może wymagać od przedsiębiorstwa zajmującego się obróbką końcową, aby zaspokajało ponad 50 % swojego łącznego zapotrzebowania na szkło NAS i LAS oraz bezbarwne tworzywo szklano-ceramiczne w drodze zakupów w przedsiębiorstwie Corning (ogólny pułap), ani też uzależniać oferowanych korzyści cenowych od kupna. W ramach pułapu ogólnego przedsiębiorstwo zajmujące się obróbką końcową może dowolnie ustalać ilość poszczególnych materiałów do produkcji osłon, które zamierza kupić od Corning, aby zapewnić zgodność z przywołanym pułapem.
(9) W odniesieniu do egzekwowania swoich patentów przedsiębiorstwo Corning zobowiązuje się ponadto, że nie będzie pozywać (w drodze postępowania sądowego lub arbitrażowego) za złamanie umowy, a jedynie za naruszenie patentu. Zobowiązuje się też, że nie będzie stosowało żadnych mechanizmów na mocy prawa umów (kar umownych, przedterminowego rozwiązania umowy, odszkodowań umownych itp.) w celu egzekwowania swoich patentów. Te postanowienia mają na celu uniknięcie sytuacji, w której przedsiębiorstwo Corning omija system egzekwowania patentów i egzekwuje swoje patenty za pomocą ograniczeń umownych.
(10) W celu zapewnienia uczestnikom rynku na całym świecie odpowiednich informacji przedsiębiorstwo Corning zobowiązało się do przekazania najważniejszym zainteresowanym stronom komunikatu branżowego (wraz z tekstem zobowiązań), w którym w prosty sposób wyjaśnione będą zastrzeżenia Komisji oraz podsumowane zostaną podjęte zobowiązania. Przedsiębiorstwo Corning zobowiązało się do przetłumaczenia wspomnianego komunikatu oraz tekstu zobowiązań na język mandaryński (chiński) oraz do przekazania chińskim zainteresowanym stronom tych dokumentów zarówno w wersji angielskiej, jak i mandaryńskiej.
(11) Zobowiązania będą miały zastosowanie na całym świecie i pozostaną w mocy przez okres dziewięciu lat od daty otrzymania przez przedsiębiorstwo Corning formalnego powiadomienia o decyzji Komisji na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003. Przedsiębiorstwo Corning zobowiązuje się do wyznaczenia niezależnego pełnomocnika ds. monitorowania, który będzie weryfikował przestrzeganie zobowiązań oraz składał sprawozdania Komisji.
4. Zaproszenie do zgłaszania uwag
(12) Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć - na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 - decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.
(13) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż 13 stycznia 2025 r. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
(14) Odpowiedzi i uwagi powinny być zasadne i przedstawiać istotne fakty. Jeśli stwierdzą Państwo istnienie problemu dotyczącego jakiejkolwiek części zaproponowanych zobowiązań, Komisja prosi o zasugerowanie możliwego rozwiązania.
(15) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.40728 - Corning można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu lub COMP-E2-MAIL@ec.europa.eu, lub listownie na poniższy adres:
European Commission
Directorate-General for Competition
Antitrust Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË