W dniu 16 października 2024 r. do Trybunału EFTA została wniesiona skarga przeciwko Islandii, złożona przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Sigurbjorna Bernharda Edvardssona, Sigrun Ingibjorg Gisladóttir i Melpo-Menie Joséphidès, działających w charakterze pełnomocników Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue des Arts 19H, 1000 Bruksela, Belgia.Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:
1. orzeczenie, że Islandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 7 Porozumienia EOG poprzez niewłączenie do krajowego porządku prawnego aktu przywołanego w pkt 29as załącznika IX do Porozumienia EOG (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1406 z dnia 2 października 2020 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i wzorów na potrzeby wymiany informacji i współpracy między właściwymi organami, ESMA, Komisją i innymi podmiotami zgodnie z art. 24 ust. 2 i art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w sprawie nadużyć na rynku), dostosowanego protokołem 1 do Porozumienia EOG, oraz
2. obciążenie Islandii kosztami postępowania.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
- W niniejszym wniosku Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o orzeczenie przez Trybunał, że Islandia nie przyjęła środków niezbędnych do włączenia do krajowego porządku prawnego aktu przywołanego w pkt 29as załącznika IX do Porozumienia EOG, dostosowanego protokołem 1 do tego Porozumienia, jak wymaga tego art. 7 Porozumienia EOG.
- Islandia nie udzieliła odpowiedzi na wezwanie do usunięcia uchybienia wystosowane przez Urząd Nadzoru EFTA 21 listopada 2023 r.
- Urząd Nadzoru EFTA wydał 10 lipca 2024 r. uzasadnioną opinię, w której zobowiązał Islandię do wprowadzenia środków niezbędnych do zastosowania się do uzasadnionej opinii w ciągu dwóch miesięcy, tj. najpóźniej do 10 września 2024 r.
- Urząd Nadzoru EFTA nie otrzymał odpowiedzi od Islandii w terminie określonym w uzasadnionej opinii.
- Ponieważ Islandia nie zastosowała się do uzasadnionej opinii w wyznaczonym w niej terminie, Urząd postanowił wnieść sprawę do Trybunału zgodnie z art. 31 porozumienia o nadzorze i Trybunale.
- Urząd Nadzoru EFTA zauważa, że do chwili złożenia niniejszego wniosku Islandia nie poinformowała Urzędu o żadnych środkach wprowadzonych w celu włączenia aktu do swojego wewnętrznego porządku prawnego. Urząd nie dysponował również żadnymi innymi informacjami, które wskazywałyby na to, że akt ten został włączony do krajowego porządku prawnego Islandii.