W dniu 16 października 2024 r. do Trybunału została wniesiona skarga przeciwko Islandii, złożona przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Sigurbjorna Bernharda Edvardssona, Sigrun Ingibjorg Gisladóttir i Melpo-Menie Joséphidès, działających w charakterze pełnomocników Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue des Arts 19H, 1000 Bruksela, Belgia.Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:
1. orzeczenie, że Islandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy aktu przywołanego w pkt 1 i pkt 31d załącznika IX do Porozumienia EOG (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2341 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie działalności instytucji pracowniczych programów emerytalnych oraz nadzoru nad takimi instytucjami (IORP) (przekształcenie)), dostosowanego protokołem 1 do Porozumienia EOG, oraz na mocy art. 7 Porozumienia EOG, nie przyjmując w wyznaczonym terminie środków niezbędnych do wykonania aktu lub nie powiadamiając Urzędu Nadzoru EFTA o ich przyjęciu, oraz
2. obciążenie Islandii kosztami postępowania.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
- W niniejszym wniosku Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o orzeczenie przez Trybunał, że Islandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy aktu przywołanego w pkt 1 i pkt 31d załącznika IX do Porozumienia EOG (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2341 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie działalności instytucji pracowniczych programów emerytalnych oraz nadzoru nad takimi instytucjami (IORP) (przekształcenie)), dostosowanego protokołem 1 do Porozumienia EOG, oraz na mocy art. 7 Porozumienia EOG, nie przyjmując w wyznaczonym terminie środków niezbędnych do wykonania aktu lub nie powiadamiając Urzędu Nadzoru EFTA o ich przyjęciu.
- W dniu 21 listopada 2023 r. Urząd skierował do Islandii wezwanie do usunięcia uchybienia, w którym stwierdził, że nie wprowadzając środków niezbędnych do włączenia aktu do swojego wewnętrznego porządku prawnego lub nie powiadamiając o tym Urzędu Nadzoru EFTA, Islandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 7 Porozumienia EOG.
- Islandia udzieliła odpowiedzi pismem z 27 listopada 2023 r., w którym poinformowała Urząd, że przygotowuje projekt legislacyjny w celu dokończenia działań służących wdrożeniu aktu. Poinformowano w nim również, że rząd zamierza przedstawić ten projekt parlamentowi wiosną 2024 r.
- Nie otrzymawszy żadnych dalszych informacji o stanie prac nad planowanymi wnioskami legislacyjnymi, Urząd Nadzoru EFTA wydał 17 kwietnia 2024 r. uzasadnioną opinię, w której zobowiązał Islandię do wprowadzenia środków niezbędnych do zastosowania się do uzasadnionej opinii w ciągu dwóch miesięcy, tj. najpóźniej do 17 czerwca 2024 r.
- W odpowiedzi przesłanej 13 czerwca 2024 r. rząd Islandii poinformował, że prace przygotowawcze nadal trwają, i wyraził zamiar przedłożenia ustawy pod obrady parlamentu w najbliższym czasie.
- Ponieważ Islandia nie zastosowała się do uzasadnionej opinii w wyznaczonym w niej terminie, Urząd postanowił wnieść sprawę do Trybunału zgodnie z art. 31 porozumienia o nadzorze i Trybunale.
- Urząd Nadzoru EFTA zauważa, że do chwili złożenia niniejszego wniosku Islandia nie poinformowała Urzędu o żadnych środkach wprowadzonych w celu włączenia aktu do swojego wewnętrznego porządku prawnego. Urząd nie dysponował również żadnymi innymi informacjami, które wskazywałyby na to, że akt ten został włączony do krajowego porządku prawnego Islandii.