Wyrok Trybunału z dnia 9 sierpnia 2024 r. w sprawie E-11/23 - Låssenteret AS przeciwko Assa Abloy Opening Solutions Norway AS

WYROK TRYBUNAŁU
z dnia 9 sierpnia 2024 r.
w sprawie E-11/23 Lassenteret AS przeciwko Assa Abloy Opening Solutions Norway AS

(Dyrektywa (UE) 2016/943 - Zasady dotyczące dowodów i ujawniania informacji poufnych - Kręgi osób zaufanych - Tajemnice przedsiębiorstwa - Egzekwowanie prawa konkurencji na drodze prywatnoprawnej - Wyważenie interesów - Art. 5 dyrektywy 2014/104/UE)

(C/2024/7127)

(Dz.U.UE C z dnia 28 listopada 2024 r.)

W sprawie E-11/23, Lassenteret AS przeciwko Assa Abloy Opening Solutions Norway AS - WNIOSEK skierowany do Trybunału na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości złożony przez sąd apelacyjny Eidsivating (Eidsivating lagmannsrett), dotyczący wykładni Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 54 oraz art. 9 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem - Trybunał w składzie: Pall Hreinsson (prezes), Bernd Hammermann (sędzia sprawozdawca) i Michael Reiertsen, (sędziowie), wydał w dniu 9 sierpnia 2024 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:

1. Zakres dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem dotyczy wyłącznie bezprawnego pozyskiwania, wykorzystywania lub ujawniania tajemnic przedsiębiorstwa i nie przewiduje środków ochrony poufności tajemnic przedsiębiorstwa w innych rodzajach postępowań sądowych.

2. Dyrektywa 2016/943 nie stoi na przeszkodzie temu, aby sąd krajowy w sprawie takiej jak w postępowaniu głównym ustanowił krąg osób zaufanych, nieobejmujący co najmniej jednej osoby fizycznej z każdej ze stron sprawy, w celu udzielenia tym osobom zaufanym dostępu do dowodów stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, złożonych jako materiał dowodowy w sprawie.

3. Art. 9 ust. 2 dyrektywy 2016/943 nie wyraża ogólnej zasady prawa EOG, zgodnie z którą sąd krajowy nie mógłby ustanowić kręgu osób zaufanych, nieobejmującego co najmniej jednej osoby fizycznej z każdej ze stron sprawy, w celu udzielenia tym osobom zaufanym dostępu do dowodów stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, złożonych jako materiał dowodowy w sprawie. Zgodnie z zasadą krajowej autonomii proceduralnej to w gestii krajowego systemu prawnego leży ustalenie sposobów i ograniczeń ujawniania informacji i dowodów niezbędnych do egzekwowania na drodze prywatnoprawnej przepisów EOG w zakresie prawa konkurencji. Zasada skuteczności wymaga jednak, aby sposób i zakres ujawnienia były każdorazowo uzależnione od dokonanego przez sąd krajowy wyważenia chronionych interesów.

4. W kwestii odpowiedzi na pytania od 1 do 3, nie ma znaczenia, że poufne informacje zawierające tajemnice przedsiębiorstwa, o których ujawnienie się wnosi, są szczególnie chronione i istotne dla konkurencji w stosunku do strony ubiegającej się o dostęp do tych informacji.

5. Także w przypadku nadużycia pozycji dominującej na podstawie art. 54 Porozumienia EOG prawo EOG wymaga od sądu krajowego wyważenia interesów stron przed zobowiązaniem tej z nich, której zarzuca się nadużycie pozycji dominującej, do ujawnienia dowodów stanowiących tajemnice przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym zapewnieniu skuteczności prawa EOG.

6. Wobec braku włączenia do Porozumienia EOG dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/104/UE z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie niektórych przepisów regulujących dochodzenie roszczeń odszkodowawczych z tytułu naruszenia prawa konkurencji państw członkowskich i Unii Europejskiej, objętych przepisami prawa krajowego, prawo EOG nie nakłada obowiązku dokonywania wykładni prawa krajowego w świetle art. 5 dyrektywy 2014/104.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7127

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Wyrok Trybunału z dnia 9 sierpnia 2024 r. w sprawie E-11/23 - Låssenteret AS przeciwko Assa Abloy Opening Solutions Norway AS
Data aktu: 09/08/2024
Data ogłoszenia: 28/11/2024