Sprawa C-596/24, Hama: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (Austria) w dniu 16 września 2024 r. - F.XXX K.XXX/Bundesamt für Fremdenwesen und Asyl

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (Austria) w dniu 16 września 2024 r. - F.XxX K.XXX/Bundesamt für Fremdenwesen und Asyl

(Sprawa C-596/24, Hama 1 )

(C/2024/6924)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 25 listopada 2024 r.)

Sąd odsyłający

Bundesverwaltungsgericht

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: F.XXX K.XXX

Druga strona postępowania: Bundesamt für Fremdenwesen und Asyl

Pytania prejudycjalne

1. Czy art. 9 ust. 2 lit. e) dyrektywy 2011/95/EU 2  należy interpretować w ten sposób, że możliwość uiszczenia przewidzianej prawem państwa pochodzenia opłaty, która faktycznie zwalniałaby z obowiązku odbycia służby wojskowej w rozumieniu tego przepisu, wyklucza wystąpienie aktu prześladowania, jeżeli uiszczenie takiej opłaty jest jedynym środkiem do uniknięcia poboru do tej służby wojskowej?

1. a. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie prejudycjalne pierwsze: Czy art. 9 ust. 2 lit. e) dyrektywy 2011/95 należy interpretować w ten sposób, że możliwość uiszczenia przewidzianej prawem państwa pochodzenia opłaty, która zwalniałaby obywateli mieszkających za granicą z obowiązku odbycia służby wojskowej w państwie pochodzenia, wyklucza wystąpienie aktu prześladowania, jeżeli uiszczenie takiej opłaty jest jedynym środkiem do uniknięcia poboru do tej służby wojskowej po powrocie do państwa pochodzenia, a opłata ta jest obliczana na podstawie liczby lat spędzonych za granicą, przy czym należy uiścić 10 000 USD za jeden rok, 9 000 USD za dwa lata, 8 000 USD za trzy lata i 7 000 USD za cztery lata spędzone za granicą oraz opłatę w wysokości 200 USD za każdy kolejny rok?

1. b. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie prejudycjalne pierwsze: Czy również art. 9 ust. 2 lit. c) dyrektywy 2011/95/UE należy interpretować w ten sposób, że możliwość uiszczenia przewidzianej prawem państwa pochodzenia opłaty, która faktycznie zwalniałaby z obowiązku odbycia służby wojskowej, wyklucza wystąpienie aktu prześladowania, jeżeli uiszczenie takiej opłaty jest jedynym środkiem do uniknięcia poboru do tej służby wojskowej?

2. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej przynajmniej na pytanie prejudycjalne pierwsze: Czy art. 9 ust. 2 lit. e) i - o ile na pytanie pierwsze lit. b) należy udzielić odpowiedzi twierdzącej - lit. c) w związku z art. 4 ust. 3 lit. b) i c) dyrektywy 2011/95 należy interpretować w ten sposób, że możliwość uiszczenia przewidzianej prawem państwa pochodzenia opłaty, która faktycznie zwalniałaby wnioskodawcę z obowiązku odbycia służby wojskowej, nie wyklucza wystąpienia aktu prześladowania, jeżeli wnioskodawca w rozumieniu art. 2 lit. i) tej dyrektywy ma idee religijne lub moralne albo opinie, poglądy lub przekonania polityczne, na podstawie których nie chce uiścić tej opłaty?

3. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej przynajmniej na pytanie prejudycjalne pierwsze: Czy art. 9 ust. 2 lit. e) i - o ile na pytanie pierwsze lit. b) należy udzielić odpowiedzi twierdzącej - lit. c) w związku z art. 4 ust. 3 lit. a) i art. 5 ust. 1 dyrektywy 2011/95 oraz art. 46 ust. 3 dyrektywy2013/32 3  należy interpretować w ten sposób, że pytanie, czy możliwość uiszczenia przewidzianej prawem państwa pochodzenia opłaty, która faktycznie zwalniałaby z obowiązku odbycia służby wojskowej, wyklucza wystąpienie aktu prześladowania, zależy od momentu wydania decyzji administracyjnej w przedmiocie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej lub od momentu wydania przez sąd orzeczenia w przedmiocie środka zaskarżenia od decyzji administracyjnej w przedmiocie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej?

4. Czy przepisy prawa Unii zawarte w rozporządzeniu (UE) nr 36/2012 4  w jego aktualnie obowiązującej wersji stoją na przeszkodzie przyjęciu, że możliwość uiszczenia przewidzianej przez prawo syryjskie opłaty, która zwalniałaby obywateli syryjskich mieszkających za granicą z obowiązku odbycia służby wojskowej w państwie pochodzenia, wyklucza wystąpienie aktu prześladowania w rozumieniu art. 9 ust. 2 lit. e) lub c) dyrektywy 2011/95, w sytuacji gdy uiszczenie takiej opłaty jest jedynym środkiem do uniknięcia poboru do tej służby wojskowej po powrocie do Syrii, a opłata ta jest obliczana na podstawie liczby lat spędzonych za granicą, przy czym należy uiścić 10 000 USD za jeden rok, 9 000 USD za dwa lata, 8 000 USD za trzy lata i 7 000 USD za cztery lata spędzone za granicą oraz opłatę w wysokości 200 USD za każdy kolejny rok?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/95/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony (wersja przekształcona) (Dz.U. 2011, L 337, s. 9).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/32/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wspólnych procedur udzielania i cofania ochrony międzynarodowej (przekształcenie) (Dz.U. 2013, L 180, s. 60).
4 Rozporządzenie Rady (UE) nr 36/2012 z dnia 18 stycznia 2012 r. w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Syrii oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 442/2011 (Dz.U. 2012, L 16, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6924

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-596/24, Hama: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (Austria) w dniu 16 września 2024 r. - F.XXX K.XXX/Bundesamt für Fremdenwesen und Asyl
Data aktu: 25/11/2024
Data ogłoszenia: 25/11/2024