Język postępowania: rumuński
(Dz.U.UE C z dnia 25 listopada 2024 r.)
Sąd odsyłający
Curtea de Apel Bucuresti
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Braila Winds SRL
Druga strona postępowania: Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Agentia Nationala de Administrare Fiscala - Directia Generala Proceduri pentru Administrarea Veniturilor, Ministerul Finantelor Publice - Directia Generala
Pytania prejudycjalne
1) Czy postanowienia art. 107 i 108 TFUE należy interpretować w ten sposób, że przepis prawa krajowego, który poddaje opodatkowaniu tylko niektórych wytwórców energii elektrycznej, jak tych [wytwarzających energię] ze źródeł odnawialnych, [a] nie wszystkich wytwórców energii elektrycznej, stanowi pomoc państwa przyznaną podmiotom zwolnionym, podlegającą obowiązkowi zgłoszenia?
2) Czy przepisy art. 3 ust. 1 i 4, art. 9 ust. 2, a także art. 58 lit. b)-d) dyrektywy 2019/944 1 i art. 3 lit. f), g), i) i n) rozporządzenia 2019/943 2 , zgodnie z którymi państwa członkowskie mają obowiązek zagwarantowania jednakowych i wolnych od dyskryminacji warunków wytwórcom energii elektrycznej, należy interpretować w ten sposób, że stoją ona na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które nakłada dodatkowy podatek jedynie na określonych wytwórców energii elektrycznej, w tym tych [wytwarzających energię] ze źródeł odnawialnych, wyłączając z obowiązku uiszczania podatku określone kategorie wytwórców, choć wszyscy wytwórcy energii elektrycznej znajdują się w podobnej sytuacji, biorąc pod uwagę między innymi podobne dochody uzyskiwane ze sprzedaży energii elektrycznej?
3) Czy przepisy art. 49, 56 i 63 TFUE i art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które nakłada dyskryminujący podatek w nadmiernej wysokości wyłącznie na niektórych wytwórców energii elektrycznej (w tym tych [wytwarzających energię] ze źródeł odnawialnych), z wyłączeniem innych kategorii wytwórców?
4) Czy, przed rozporządzeniem 2022/1854 3 , dyrektywę 2019/944 i rozporządzenie 2019/943 należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisowi prawa krajowego, którego skutkiem jest ustalanie ceny sprzedaży/ograniczenie swobody ustalania ceny sprzedaży?
5) Czy zasady ostrożności, działania zapobiegawczego, usuwania zanieczyszczeń u źródła i zasada "zanieczyszczający płaci", a także [art. 2 ust. 1 i 2] i art. 4 rozporządzenia 2021/1119 4 w związku z art. 191 ust. 2 TFUE oraz z art. 3 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2018/2001 5 , która reguluje cele neutralności klimatycznej na poziomie Unii Europejskiej, należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie ustawodawstwu krajowemu, które podważa europejskie cele związane z osiągnięciem neutralności klimatycznej i politykę Unii Europejskiej w zakresie opodatkowania energii? W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej, jakimi kryteriami należy się kierować przy ustalaniu takiego podatku, aby określone powyżej zasady były przestrzegane?
6) Czy przepisy art. 401 dyrektywy 2006/112/WE 6 należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisowi prawa krajowego, takiemu jak ten ustanowiony w OUG nr 27/2022, który wprowadza podatek obrotowy od dochodu uzyskiwanego ze sprzedaży energii elektrycznej?
Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.6905 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-462/24, Braila Winds: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel București (Rumunia) w dniu 1 lipca 2024 r. - Braila Winds SRL/Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Agenția Națională de Administrare Fiscală - Direcția Generală Proceduri pentru Administrarea Veniturilor, Ministerul Finanțelor Publice - Direcția Generală |
Data aktu: | 25/11/2024 |
Data ogłoszenia: | 25/11/2024 |