Sprawozdawczyni: Antje GERSTEINWspółsprawozdawca: Kęstutis KUPSYS
Doradczynie i doradcy |
Phoebe KOUNDOURI (z ramienia sprawozdawczyni) Marina OLSZANSKAJA (z ramienia współsprawozdawcy) |
Decyzja Zgromadzenia Planarnego |
18.1.2024 |
Podstawa prawna |
Art. 52 ust. 2 regulaminu wewnętrznego |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego |
Data przyjęcia przez sekcję |
3.9.2024 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
19.9.2024 |
Sesja plenarna nr |
590 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
141/1/5 |
2 Opinia EKES-u "Kompleksowa strategia na rzecz różnorodności biologicznej na COP16: połączenie wszystkich sektorów na rzecz wspólnego celu" (Dz.U. C, C/2024/6880, 28.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/6880/oj).
3 Climate change is costing the world $16 million per hour.
4 Jacobson, M.Z., No Miracles Needed: How Today's Technology Can Save Our Climate and Clean Our Air, 2023.
5 Global Landscape of Climate Finance 2023.
6 Keeping the promise - UNEP Annual Report 2023.
7 IMF Fossil Fuel Subsidies Data: 2023 Update.
10 OECD, 2024.
11 COP28: MEPs want to end all subsidies for fossil fuel globally by 2025.
12 Executive Order on Tackling the Climate Crisis at Home and Abroad, The White House.
13 UNCTAD's Least Developed Countries Report 2023.
14 International climate finance: Status quo, challenges and policy perspectives.
15 Banking on Climate Chaos, Fossil fuel finance report 2024.
16 Banking on Climate Chaos 2023.
17 Net Zero Roadmap: A Global Pathway to Keep the 1.5°C Goal in Reach.
18 Climate change and its consequences, Munich RE.
19 Takimi jak Zielony Fundusz Klimatyczny.
20 Takie jak tunele o podwójnym przeznaczeniu do zarządzania ryzykiem powodziowym w miastach, np. w Malezji.
21 Takich jak Gemini Wind Farm w Holandii.
22 Na przykład fundusz Afrykańskiego Banku Rozwoju na rzecz inicjatyw ekologicznych w Rwandzie.
23 Zob. artykuł Avinasha Persauda.
24 Zob. niedawne oświadczenie UE w tej sprawie.
25 Może to obejmować takie kroki, jak większe poszanowanie stanowiska krajów najbardziej podatnych na skutki zmiany klimatu w grupie G-20, MFW i innych instytucjach finansowych; zapewnienie dodatkowego wsparcia w ramach globalnej tarczy przeciw ryzyku klimatycznemu w krajach podatnych na skutki zmiany klimatu; jeszcze większe zacieśnienie współpracy między wielostronnymi bankami rozwoju, aby działać wspólnie na rzecz klimatu, zapewniać współfinansowanie i podejmować tym podobne działania; zaradzenie ryzyku finansowemu i innym rodzajom ryzyka związanym ze zmianą klimatu oraz podatności na zagrożenia wynikającej z dużego zadłużenia itd. za pomocą dokumentów i działań; opracowanie wspólnych ram dostosowania w zakresie CZR itd.
26 FFD4 | Biuro ds. Finansowania Zrównoważonego Rozwoju.
27 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wzmocnienie pozycji młodzieży w celu osiągnięcia zrównoważonego rozwoju poprzez edukację" (Dz.U. C 100 z 16.3.2023, s. 38).
28 EU's views on the 2024 work plan for the NCQG on climate finance.
29 Zgodnie z postanowieniami art. 2 ust. 1 lit. c) porozumienia paryskiego.
30 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów" [COM(2023) 420 final - 2023/0234 (COD)] (Dz.U. C/2024/888, 6.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/888/oj).
31 Zob. punkty dotyczące ulg w spłacie zadłużenia (3.7-3.10).