1 Komisja Europejska (2023): Strategic Foresight Report 23 - "Sustainability and wellbeing at the heart of Europe's Open Strategic Autonomy". 2.3. Większość inwestycji w zieloną transformację będzie musiała pochodzić z sektora prywatnego. UE musi zatem poprawić warunki ramowe dla inwestycji prywatnych na jednolitym rynku. W tym celu powinna priorytetowo traktować ustanowienie unii rynków kapitałowych (URK), aby rozwinąć rynek kapitału wysokiego ryzyka, akcji i obligacji, ułatwić inwestycje transgraniczne, zapewnić lepsze warunki finansowania przedsiębiorstw typu start-up i przedsiębiorstw scale-up oraz uczynić UE bardziej atrakcyjną dla inwestycji zagranicznych. Obejmuje to zmniejszenie fragmentacji prawnej poprzez: dążenie do koordynacji krajowego prawa podatkowego, prawa upadłościowego i prawa zobowiązań; działania na rzecz bardziej scentralizowanego nadzoru nad rynkami kapitałowymi oraz zbadanie możliwości wprowadzenia europejskiego produktu oszczędnościowego. Poprawa warunków finansowania prywatnego będzie się także wiązać ze wzmocnieniem europejskiego systemu bankowego poprzez ukończenie unii bankowej i utworzenie europejskiego systemu gwarantowania depozytów. Aby pobudzić inwestycje prywatne w sektorach strategicznych i wzrost produktywności, UE musi także poczynić postępy w integracji europejskiego rynku energii i usunąć wszelkie pozostałe bariery dla działalności transgranicznej w ramach jednolitego rynku, zwłaszcza te, które blokują rozprzestrzenianie się usług cyfrowych i innowacji. Należy ponadto zachęcać do inwestycji prywatnych poprzez przyspieszenie procedur wydawania pozwoleń oraz zmniejszenie wymogów regulacyjnych i sprawozdawczych, szczególnie tych dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw, w przypadku których takie wymogi nie przynoszą wyraźnych korzyści społecznych, środowiskowych ani klimatycznych.
2 COM(2024) 600 final.
3 COM(2024) 163 final.
4 EBC (2023): The legal and institutional feasibility of an EU Climate and Energy Security Fund.
5 MFW (2023): Euro Area Policies: 2023 Article IV Consultation-Press Release; Staff Report; and Statement by the Executive Director for Euro Area; IMF Country Report No. 23/264.
6 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Pobudzanie długoterminowego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu poprzez reformy i inwestycje (Dz.U. C, C/2024/3378 z 31.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/ 3378/oj).
7 Jäger, Jansen, Redeker (2023): For climate, profits, or resilience? Why, where and how the EU should respond to the Inflation Reduction Act.
8 Abou-Chadi, Jansen, Kollberg, Redeker (2024): Debunking the Backlash - Uncovering European Voters' Climate Preferences.
9 Bergmann, Diermeier, Kempermann (2023): AfD in von Transformation betroffenen Industrieregionen am stärksten, i Gold, Lehr (2024): Paying Off Populism: How Regional Policies Affect Voting Behavior.
10 Podobne ramy koncepcyjne dla zdolności inwestycyjnej UE zaproponowali: Demertzis/Pinkus/Ruer (2024) Accelerating strategic investment in the European Union beyond 2026, Bakker, Beetsma, Buti (2024): Investing in European Public Goods While Maintaining Fiscal Discipline at Home, Claeys i Steinbach (2024): A conceptual framework for the identification and governance of European public goods.; Koch i in. (2024), An EU Future Fund: Why and How? Background Paper of the Progressive EU Fiscal Policy Network (fes.de).
11 Ostatnie inicjatywy europejskie, w których jasno określono priorytety w tej dziedzinie, to plan przemysłowy Zielonego Ładu, akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie, Platforma na rzecz technologii strategicznych dla Europy oraz Plan działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych. Unijny fundusz inwestycyjny powinien zapewniać środki finansowe na realizację długoterminowych celów określonych w tych inicjatywach.
12 Creel, J., i in. (2020), How to Spend it: A Proposal for a European Covid-19 Recovery Programme.
13 Zob. deklarację z Antwerpii (2024).
14 Jansen, Jäger, Redeker (2023): For climate, profits, or resilience? Why, where and how the EU should respond to the Inflation Reduction Act.
15 EBI (2024), Investment report, s. 127.
16 Corti, F., i in. (2022): A Qualified Treatment for Green and Social Investments within a Revised EU Fiscal Framework.
17 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Drugi zestaw nowych zasobów własnych" (Dz.U. C 293 z 18.8.2023, s. 13) oraz Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Dostosowany pakiet dotyczący kolejnej generacji zasobów własnych«" [COM(2023) 330 final] oraz "Zmieniony wniosek dotyczący decyzji Rady zmieniającej decyzję (UE, Euratom) 2020/2053 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej" [COM(2023) 331 final/2 - 2021/0430 (CNS)] (Dz.U. C, C/2024/884, 6.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/884/oj).
18 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Decydujący moment dla Europy: naprawa i przygotowanie na następną generację«" (COM(2020) 456 final), "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Budżet UE napędza plan odbudowy Europy«" (COM(2020) 442 final), "Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w celu wsparcia odbudowy w następstwie pandemii COVID-19" (COM(2020) 441 final/2 - 2020/0111 (NLE)), "Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027" (COM(2020) 443 final - 2018/0166 (APP)), "Zmieniony wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej" (COM(2020) 445 final - 2018/0135 (CNS)), "Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (UE, EURATOM) nr 1311/2013 określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020" (COM(2020) 446 final - 2020/0109 (APP)), "Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji »Horyzont Europa« oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie, decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej program szczegółowy służący realizacji programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji »Horyzont Europa«, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia na podstawie planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013" (COM(2020) 459 final - 2018/0224 COD) (Dz.U. C 364 z 28.10.2020, s. 124), oraz Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (WE) nr 1466/97" [COM(2023) 240 final - 2023/0138 (COD)], "Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1467/97 w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu" [COM(2023) 241 final - 2023/0137 (CNS)] oraz "Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę Rady 2011/85/UE w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich" [COM(2023) 242 final - 2023/0136 (NLE)] (Dz.U. C/2023/880 z 8.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/880/oj).
19 COM(2024) 82 final; zob. także IMF report (2023), s. 44, i Instytut Polityki Makroekonomicznej (IMK) (2020): The Macroeconomic Effects of the EU Recovery and Resilience Facility.
20 Grund, Steinbach (2023): European Union debt financing: leeway and barriers from a legal perspective.
22 Komisja Europejska (2024): Case study on the functioning of the RRF and other EU funds.
23 Raport z oceny EKES-u "Śródokresowa ocena Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności".
24 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Propozycje reform i inwestycji oraz ich wdrażanie w państwach członkowskich - jaka jest opinia zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego? (Cykl europejskiego semestru 2023-2024) (opinia z inicjatywy własnej) (Dz.U. C/2024/4054 z 12.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/4054/oj).
25 Konkretne propozycje reform dotyczących demokratyzacji zarządzania gospodarką w UE bez zmiany traktatów UE - zob.: Dawson, M. How To Democratise Europe's Fiscal Rules.
26 Komisja Europejska (2024): Case study on the functioning of the RRF and other EU funds.
27 Letta, E. (2024): Much more than a market, s. 39.