Sprawa AT.40577 - VIFOR (produkty dożylne zawierające żelazo)(C/2024/6859)
(Dz.U.UE C z dnia 15 listopada 2024 r.)
1. Niniejsze sprawozdanie odnosi się do projektu decyzji w sprawie zobowiązań zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 2 ("projekt decyzji") skierowanej do przedsiębiorstw Vifor Pharma Participations Ltd. (jako następcy gospodarczego Vifor Pharma Ltd.), Vifor Pharma Management Ltd. i Vifor Pharma Deutschland GmbH (zwanych dalej łącznie "Vifor") w związku z potencjalnym dyskredytowaniem leku dożylnego zawierającego żelazo będącego najbliższym konkurentem dla sztandarowego produktu Viforu w Europie.
2. 20 czerwca 2022 r. Komisja wszczęła postępowanie w rozumieniu art. 11 ust. 6 rozporządzenia nr 1/2003 i art. 2
ust) 1 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 3 .
3. 8 kwietnia 2024 r. Komisja przyjęła wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003,
w której przedstawiła swoje wstępne zastrzeżenia dotyczące konkurencji.
4. W szczególności Komisja sformułowała wstępny wniosek, że Vifor mógł nadużyć swojej pozycji dominującej na szeregu rynków krajowych Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("EOG") 4 w zakresie dostaw leków dożylnych zawierających żelazo, rozpowszechniając wśród pracowników służby zdrowia informacje, które mogły obiektywnie wprowadzać w błąd co do bezpieczeństwa konkurującego leku dożylnego zawierającego żelazo - a mianowicie Monoferu sprzedawanego przez Pharmacosmos A/S - utrudniając tym samym wejście na rynek tego dostawcy lub wprowadzanie na rynek jego leku. Według wstępnej oceny postępowanie Vifor wzbudziło zastrzeżenia co do zgodności z art. 102 TFUE. Jeżeli chodzi o czas trwania, postępowanie Viforu zaczęło się w 2010 r. i trwało co najmniej do 2022 r.
5. 16 kwietnia 2024 r. w odpowiedzi na wstępną ocenę Komisji Vifor przedłożył zobowiązania ("zobowiązania
wstępne").
6. 22 kwietnia 2024 r. Komisja opublikowała zawiadomienie zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia nr 1/2003,
w którym wezwała zainteresowane strony trzecie do przedstawienia uwag na temat wstępnych zobowiązań. 8 maja i 27 maja 2024 r. Komisja poinformowała Vifor o uwagach otrzymanych po opublikowaniu zawiadomienia.
7. 13 czerwca 2024 r. Vifor przedstawił zmienioną propozycję zobowiązań ("ostateczne zobowiązania").
8. W projekcie decyzji czyni się ostateczne zobowiązania wiążącymi dla Viforu i stwierdza się, że nie ma już podstaw do podejmowania przez Komisję działań w tej sprawie w odniesieniu do obaw wyrażonych we wstępnej ocenie.
9. Nie otrzymałem żadnych wniosków ani skarg dotyczących procedury podejmowania zobowiązań zgodnie z art. 15 ust. 1 decyzji 2011/695/UE. Wobec powyższego stwierdzam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonania praw procesowych.
Bruksela, 5 lipca 2024 r.
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1) ("rozporządzenie nr 1/2003").
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18) ("rozporządzenie nr 773/2004").
4 A mianowicie Austria, Niemcy, Niderlandy, Szwecja, Hiszpania, Finlandia, Irlandia, Portugalia i Rumunia.