(C/2024/682)(Dz.U.UE C z dnia 11 stycznia 2024 r.)
W dniu 6 lipca 2023 r. do kancelarii Trybunału EFTA wpłynął wniosek, wystosowany 6 lipca 2023 r. przez sąd rejonowy w Oslo (Oslo tingrett), o wydanie w sprawie Trannel International Limited przeciwko Staten v/Kultur- og likestillingsdepartementet opinii doradczej dotyczącej następujących kwestii:
1. Jakie czynniki w świetle prawa EOG mają kluczowe znaczenie dla ustalenia, czy przyznanie wyłącznego prawa do gier należy uznać za system zezwoleń administracyjnych, który nie jest objęty zakresem stosowania przepisów dotyczących zamówień publicznych, czy też należy go uznać za "koncesję na usługi" w rozumieniu art. 5 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2014/23?
2. Czy przyjęcie i wejście w życie dyrektywy 2014/23 i jej uregulowania dotyczące umów koncesji pociągają za sobą jakąkolwiek zmianę w sposobie wyznaczenia granicy między zamówieniami publicznymi w formie umów koncesji na usługi a systemami zezwoleń administracyjnych?
3. Jakie znaczenie dla ustalenia, czy chodzi o system zezwoleń administracyjnych, czy też umowę koncesji na usługi, ma fakt, że wszelkie zyski podmiotu, któremu przyznano wyłączne prawo, są kontrolowane przez państwo w drodze regulacji na rzecz osób trzecich?
4. Czy przyznanie wyłącznego prawa do oferowania zakładów na wyścigi konne fundacji zorganizowanej w sposób podobny do Stiftelsen Norsk Rikstoto jest koncesją na usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2014/23?
5. Czy dla zastosowania wyjątku przewidzianego w art. 10 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy 2014/23 ma znaczenie to, że przepisy krajowe nie wskazują konkretnie podmiotu prawa wyłącznego, lecz że prace przygotowawcze zakładają przyznanie wyłącznego prawa konkretnemu podmiotowi prawa wyłącznego, mimo że nie jest to przewidziane w ustawie, ponieważ nie można nałożyć na fundację obowiązku oferowania gier?
6. Czy dla zastosowania wyjątku przewidzianego w art. 10 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy 2014/23 ma znaczenie to, że fundacji przyznano również prawo wyłączne na podstawie wcześniejszych przepisów krajowych, w tym to, że na podstawie tych wcześniejszych przepisów krajowych w sposób nieprzerwany przyznano fundacji wyłączne prawo do przyjmowania zakładów na wyścigi konne, chociaż każdorazowo udzielano tego prawa na okres pięciu lat, do czasu ponownego przyznania prawa wyłącznego po wejściu w życie nowych przepisów w dniu 1 stycznia 2023 r.?