Decyzja wykonawcza Komisji z dnia z dnia 12 listopada 2024 r. ustanawiająca program roboczy dotyczący dyrektywy 2010/40/UE na lata 2024-2028

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia z dnia 12 listopada 2024 r. ustanawiająca program roboczy dotyczący dyrektywy 2010/40/UE na lata 2024-2028
(C/2024/6798)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu 1 , w szczególności jej art. 4a ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa (UE) 2023/2661 2  zmieniła dyrektywę 2010/40/UE i wprowadziła w szczególności nowy art. 4a, nakładający na Komisję obowiązek przyjęcia programu roboczego dotyczącego dyrektywy 2010/40/UE do dnia 21 grudnia 2024 r. Przedmiotowy program roboczy został określony w załączniku do niniejszej decyzji i określa cele oraz terminy realizacji działań, które ma podjąć Komisja, w szczególności w odniesieniu do potencjalnego przyjęcia wspólnych specyfikacji w czterech obszarach priorytetowych zgodnie z dyrektywą 2010/40/UE i ewentualnej zmiany załącznika III do niej.

(2) W art. 4a ust. 2 dyrektywy 2010/40/UE nakłada się również na Komisję obowiązek przyjęcia nowego programu roboczego przed każdym pięcioletnim przedłużeniem uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 12 ust. 2. Ponieważ kolejne pięcioletnie przedłużenie uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych zostanie powierzone Komisji z dniem 20 grudnia 2028 r., program roboczy ustanowiony w niniejszej decyzji obejmuje lata 2024-2028.

(3) Decyzją Komisji C(2022) 9140 final 3  aktualizującą program roboczy w odniesieniu do działań na podstawie art. 6 ust. 3 dyrektywy 2010/40/UE ustanowiono program roboczy na lata 2022-2027. Biorąc pod uwagę nowe wymogi dotyczące programu roboczego wprowadzone przepisami art. 4a ust. 1 dyrektywy 2010/40/UE oraz fakt, że pozostałe planowane działania programu roboczego na lata 2022-2027 zostaną przejęte w ramach tego programu roboczego, należy uchylić decyzję C(2022) 9140 final.

(4) Prowadząc działania w ramach programu roboczego, Komisja przeprowadzi odpowiednie konsultacje, m.in. na poziomie ekspertów, zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 4 .

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu ds. Inteligentnych Systemów Transportowych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się określony w załączniku program roboczy na lata 2024-2028 dotyczący wdrożenia dyrektywy 2010/40/UE.

Artykuł  2

Decyzja Komisji C(2022) 9140 final traci moc.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 listopada 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Spis treści

Strona

1. Wprowadzenie

2. Zakres i termin realizacji programu roboczy

3. Opis i terminy realizacji proponowanych działań

3.1. Zadania Komisji związane ze zmianą dyrektywy 2010/40/UE

3.2. Szczegółowy opis proponowanych działań

3.2.1. Współpracujące inteligentne systemy transportowe (C-ITS)

3.2.2. eCall - ewentualne rozszerzenie systemu eCall na inne kategorie pojazdów

3.2.3. Opracowanie identyfikatorów multimodalnych węzłów dostępu

3.2.4. Usprawnione zarządzanie ruchem i incydentami

3.2.5. Rewizja obecnych specyfikacji dotyczących minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym

3.2.6. Rewizja obecnych specyfikacji usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych miejscach parkingowych dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych 7

3.2.7. Zmiana załącznika III do dyrektywy 2010/40/UE 7

4. Zmiany w programie roboczym 8

1.
WPROWADZENIE

Od wejścia w życie w sierpniu 2010 r. dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE 5  Komisja wdrożyła pierwszy program roboczy 6 , skoncentrowany przede wszystkim na przyjęciu specyfikacji działań priorytetowych na podstawie przedmiotowej dyrektywy. Nastąpiły dwie aktualizacje tego programu roboczego, na lata 2017-2022 7  i 2022-2027 8 , obejmujące nowe działania na podstawie art. 6 ust. 3 dyrektywy.

Art. 4a. dyrektywy 2010/40/UE, wprowadzony dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2661 9 , zobowiązuje Komisję do przyjęcia programu roboczego przed dniem 21 grudnia 2024 r.

2.
ZAKRES I TERMIN REALIZACJI PROGRAMU ROBOCZY

Niniejszy program roboczy określa działania, których podjęcie przewiduje Komisja w celu wdrożenia dyrektywy 2010/40/UE. Obejmują one mapowanie z udziałem ekspertów z państw członkowskich w celu doprecyzowania ich zakresu z uwzględnieniem istniejących zadań sektorowych oraz prawodawstwa i inicjatyw dotyczących danych międzysektorowych.

Niniejszy program roboczy zawiera wykaz działań, które podejmie Komisja w szczególności w celu ewentualnego przyjęcia wspólnych specyfikacji w czterech obszarach priorytetowych zgodnie z dyrektywą 2010/40/UE i ewentualnej zmiany załącznika III do wspomnianej dyrektywy. Każde działanie opatrzono opisem i niewiążącymi ramami czasowymi.

Działania te mogą skutkować środkami normalizacyjnymi, działaniami wspierającymi lub wspólnymi specyfikacjami, w zależności od potrzeb i jeżeli pozwoli na to poziom dojrzałości. Wspólne specyfikacje mogą mieć formę nowego aktu delegowanego lub zmiany obowiązującego aktu delegowanego. Oprócz tego kilka działań może skutkować przyjęciem specyfikacji w ramach wspólnego aktu delegowanego.

Niniejszy program roboczy ma zastosowanie w latach 2024-2028.

3.
OPIS I TERMINY REALIZACJI PROPONOWANYCH DZIAŁAŃ
3.1.
Zadania Komisji związane ze zmianą dyrektywy 2010/40/UE

W poniższej tabeli przedstawiono ogólny obraz głównych zadań Komisji w latach 2024-2028 wynikających ze zmiany dyrektywy 2010/40/UE dyrektywą (UE) 2023/2661.

Zadania 2024 2025 2026 2027 2028
Przyjęcie programu roboczego
Przyjęcie wspólnego formatu dla sprawozdawczości państw członkowskich i kluczowych wskaźników wyników
Przedłużenie działalności Europejskiej Grupy Doradczej ds. ITS.
Sprawozdanie dotyczące postępów we wdrożeniu (2026) i przekazanych uprawnień (2028)
Przegląd dyrektywy 2010/40/UE
3.2.
Szczegółowy opis proponowanych działań

3.2.1. Współpracujące inteligentne systemy transportowe (C-ITS)

Opis:

Celem tego działania jest przyjęcie, w przypadku gdy jest to konieczne, wspólnych specyfikacji unijnych w celu zapewnienia kompatybilności, interoperacyjności i ciągłości na potrzeby wdrożenia operacyjnego użytkowania ogólnounijnych usług ITS, których podstawę stanowi zaufana i bezpieczna komunikacja.

Przewidywane specyfikacje unijne:

specyfikacje dotyczące unijnego systemu zarządzania danymi uwierzytelniającymi C-ITS;
specyfikacje zharmonizowanych usług C-ITS;
specyfikacje mające na celu wspieranie rozwoju i wdrażania C-ITS, w szczególności w celu wspierania opartej na współpracy, połączonej i zautomatyzowanej mobilności.

To działanie obejmuje wszystkie typy pojazdów i użytkowników oraz podda analizie dojrzałość usług dla, m.in., pojazdów ratunkowych, pojazdów transportu publicznego, niechronionych uczestników ruchu drogowego, np. dwukołowych pojazdów silnikowych i rowerów, robotników drogowych, samochodów ciężarowych, samochodów dostawczych i samochodów osobowych. Będzie ono również obejmować lokalne i centralne elementy infrastruktury (jednostki przydrożne i centralne stacje C-ITS). Działanie rozpocznie się od mapowania we współpracy z ekspertami z państw członkowskich i zainteresowanymi stronami w celu doprecyzowania zakresu, np. zidentyfikowania usług, w tym synergii z usługami minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym. Po tym etapie powinno nastąpić zainicjowanie badania uzupełniającego.

(obszar priorytetowy IV dyrektywy 2010/40/UE)

Termin realizacji:

2024-2027 3.2.2. eCall - ewentualne rozszerzenie systemu eCall na inne kategorie pojazdów

Opis:

Jak ogłoszono w strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności autorstwa Komisji 10  (działanie nr 75) i po dostosowaniu w 2024 r. ram prawnych eCall do technologii łączności elektronicznej z komutacją pakietów, to działanie rozważy, czy publiczne punkty przyjmowania zgłoszeń o wypadkach (PSAP) będą musiały zostać dostosowane w wyniku potencjalnego rozszerzenia eCall na inne kategorie pojazdów (np. pojazdy ciężarowe, autobusy i autokary, dwukołowe pojazdy silnikowe i ciągniki rolnicze).

Działanie to jest związane ze zmianami obecnych ram prawnych w zakresie PSAP eCall i systemu pokładowego eCall 11  i od nich zależy, przy czym wspomniane ramy prawne obejmują nie tylko dyrektywę w sprawie ITS. Ewentualne rozszerzenie eCall na inne kategorie pojazdów należy oprzeć na ocenie skutków obejmującej wszystkie aspekty eCall. Powinna ona uwzględniać w szczególności konieczne zmiany specyfikacji PSAP zgodnie z dyrektywą 2010/40/UE.

(obszar priorytetowy III dyrektywy 2010/40/UE)

Termin realizacji:

2025-2028

3.2.3. Opracowanie identyfikatorów multimodalnych węzłów dostępu

Opis:

To działanie ma na celu wspieranie tworzenia niepowtarzalnych unijnych identyfikatorów (ID) dla węzłów dostępu (dla przewozów regularnych i na żądanie, w stosownych przypadkach). Opracowywanie niepowtarzalnych identyfikatorów będzie wspierać rozwój usług multimodalnych, z uwzględnieniem systemów sprzedaży biletów, i ułatwiać wdrażanie rozporządzenia delegowanego Komisji w sprawie usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych 12  na podstawie dyrektywy 2010/40/UE.

W pierwszym etapie działanie obejmuje analizę posiadanych narzędzi w celu identyfikacji węzłów dostępu i zbadania sposobów dalszego rozwijania niepowtarzalnych unijnych identyfikatorów. Oznacza to, że prace rozpoznawcze będą polegały na przeglądzie obecnej dostępności identyfikatorów węzłów dostępu i zaproponowaniu sposobu zdefiniowania, w ramach drugiego etapu, niepowtarzalnych unijnych identyfikatorów dla tych węzłów dostępu.

Prace przygotowawcze należy przeprowadzić w ramach projektu pomocy technicznej instrumentu "Łącząc Europę". Działania następcze, np. ewentualne przyjęcie specyfikacji UE na podstawie dyrektywy 2010/40/UE należy omówić z ekspertami z państw członkowskich w oparciu o zalecenia tego projektu.

(obszar priorytetowy I dyrektywy 2010/40/UE)

Termin realizacji:

2025-2027

3.2.4. Usprawnione zarządzanie ruchem i incydentami

Opis:

W tym działaniu zostanie rozważona potrzeba dodatkowych zmian w obszarze priorytetowym II dyrektywy 2010/40/UE, w szczególności na potrzeby usprawnionych usług zarządzania ruchem i incydentami.

Prowadzone są już prace nad szeregiem inicjatyw w tym obszarze. Uwzględniają one zalecenia i prace Forum Cyfrowego Transportu i Logistyki w zakresie umożliwiania współdzielenia danych w logistyce multimodalnej i łańcuchach dostaw, obejmujące transport bez dokumentów papierowych, systemy informacyjne korytarzy towarowych i elektroniczne informacje dotyczące transportu towarowego. Celem jest ocena potrzeby działań uzupełniających, w szczególności działań wspierających znormalizowane przepływy informacji lub interfejsy pomiędzy informacjami o ruchu/centrami kontroli i różnymi zainteresowanymi stronami ITS. Powyższe może obejmować znormalizowane (i transgraniczne) współdzielenie informacji na temat lokalizacji i tras ładunków niebezpiecznych, znormalizowane współdzielenie informacji na temat rozwiązań w zakresie mikromobilności, w tym jazdy na rowerze (np. wielkości, wzorców, parkowania i infrastruktury).

W przyszłości w kontekście C-ITS i automatyzacji i w następstwie zaleceń z drugiej fazy platformy C-ITS może być konieczny szereg działań w zakresie danych, norm i procedur.

To działanie rozpocznie się badaniem Komisji uruchomionym w 2024 r. w celu zbadania, zidentyfikowania, przeanalizowania i oceny konieczności dalszych działań w zakresie usprawnionych usług zarządzania ruchem i incydentami. Usprawnione usługi zarządzania ruchem i incydentami dają możliwość lepszego zrównoważenia ruchu w sieci drogowej i zarządzania nim, co skutkuje zoptymalizowanym wykorzystaniem przepustowości dróg. Usługi te wymagają zaawansowanych technologii monitorujących, kontrolujących i reagujących na warunki ruchu drogowego oraz incydenty w czasie rzeczywistym.

W badaniu zostaną uwzględnione dotychczasowe prace w ramach europejskich inicjatyw, np. Forum Cyfrowego Transportu i Logistyki, oraz w ramach projektów krajowych, w szczególności tych związanych z usprawnionym zarządzaniem ruchem, np. z projektem Socrates 2.0 współfinansowanym ze środków instrumentu "Łącząc Europę" 13 .

Dalsze ewentualne etapy, np. środki normalizacyjne, działania wspierające lub wspólne specyfikacje, zostaną omówione z ekspertami z państw członkowskich w oparciu o zalecenia przedstawione na podstawie badania.

(obszar priorytetowy II dyrektywy 2010/40/UE)

Termin realizacji:

2024-2026

3.2.5. Rewizja obecnych specyfikacji dotyczących minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym

Opis:

To działanie uwzględni rewizję rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 886/2013 14  w celu dodatkowego wsparcia zapewniania minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym. Biorąc pod uwagę obecne zasady sektorowe i międzysektorowe przepisy i inicjatywy dotyczące danych, działanie zajmie się przede wszystkim:

uproszczeniem i ujednoliceniem obowiązków sprawozdawczych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 886/2013 z obowiązkami sprawozdawczymi ustanowionymi w dyrektywie 2010/40/UE;
ewentualnym zintegrowaniem wyników projektów współpracy między państwami członkowskimi, np. odnośnie do definicji, procedur zgodności i inspekcji, metadanych, norm, w zakresie rozporządzenia (UE) nr 886/2013;
ewentualnym dodaniem rodzajów zdarzeń, takich jak "zakończenie kolejki" lub "zbliżanie się pojazdów ratunkowych";
ewentualnym rozszerzeniem zakresu geograficznego rozporządzenia (UE) nr 886/2013;
sprawdzeniem, czy rozporządzenie jest aktualne, z uwzględnieniem powiązanych zmian, np. tych z projektów NAPCORE 15  i Dane do celów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 16 , ze stopniowych zmian przepisów EKG ONZ lub wynikających z wdrożenia rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa 17  i dyrektywy RISM 18  oraz ze stopniowych zmian przepisów i wdrożeń w obszarze C-ITS.

W tym celu Komisja planuje zainicjowanie w 2025 r. badania mającego na celu przygotowanie rewizji.

(obszar priorytetowy III dyrektywy 2010/40/UE)

Termin realizacji:

2024-2026

3.2.6. Rewizja obecnych specyfikacji usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych miejscach parkingowych dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych

Opis:

W tym działaniu zostanie rozważona rewizja rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 885/2013 19  w celu dalszego wsparcia zapewniania usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych miejscach parkingowych dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych. Biorąc pod uwagę obecne zasady sektorowe i międzysektorowe przepisy i inicjatywy dotyczące danych, działanie zajmie się przede wszystkim:

uproszczeniem i ujednoliceniem obowiązków sprawozdawczych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 885/2013 z obowiązkami sprawozdawczymi ustanowionymi w dyrektywie 2010/40/UE;
ewentualnym zintegrowaniem wyników projektów współpracy między państwami członkowskimi, np. odnośnie do definicji danych, procedur zgodności i inspekcji, metadanych, norm, w zakresie rozporządzenia (UE) nr 885/2013;
ewentualnym przedłużeniem zakresu geograficznego rozporządzenia (UE) nr 885/2013;
sprawdzeniem, czy rozporządzenie jest aktualne, z uwzględnieniem powiązanych zmian, np. tych z projektów NAPCORE i ze stopniowych zmian przepisów, np. rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1012 20  i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 21  w sprawie TEN-T.

W tym celu Komisja powinna zainicjować w 2026 r. badanie mające na celu przygotowanie rewizji.

(obszar priorytetowy III dyrektywy 2010/40/UE)

Termin realizacji:

2026-2027

3.2.7. Zmiana załącznika III do dyrektywy 2010/40/UE

Opis:

Zgodnie z art. 7 dyrektywy 2010/40/UE celem tego działania jest zdefiniowanie stosownych terminów dla następujących rodzajów danych wymienionych w załączniku III:

przepisy dotyczące dostaw towarów;
kierunek jazdy na pasach ruchu o zmiennym kierunku;
stałe ograniczenia dostępu;
granice ograniczeń, zakazów lub obowiązków mających ważność w strefach, aktualny status dostępu i warunki poruszania się w strefach ruchu regulowanego;
lokalizacja zidentyfikowanych węzłów dostępu dla wszystkich rodzajów przewozów regularnych, w tym informacje o dostępności węzłów dostępu oraz ścieżek w węzłach dostępu (windy, schody ruchome) (w węzłach miejskich zdefiniowanych w art. 3 lit. p) rozporządzenia (UE) nr 1315/2013 i wymienionych w tym rozporządzeniu, w tym w węzłach zarządzanych przez miasta).

Te terminy należy zdefiniować w aktach delegowanych Komisji zmieniających załącznik III. Nastąpi to po przeprowadzeniu analizy kosztów i korzyści oraz po odpowiednich konsultacjach i będzie uwzględniać rozwój sytuacji na rynku i zmiany technologii w całej Unii.

Termin realizacji:

2026-2027

4.
ZMIANY W PROGRAMIE ROBOCZYM

W zależności od postępów prac w zakresie wdrażania programu roboczego niezbędne dostosowania w jego zakresie mogą zostać zaproponowane w razie konieczności w okresie 2024-2028.

1 Dz.U. L 207 z 6.8.2010, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2010/40/oj.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2010/40/UE w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu (Dz.U. L 2023/2661, 30.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/2661/oj).
3 Decyzja Komisji C(2022) 9140 final z dnia 13 grudnia 2022 r. aktualizująca program roboczy w odniesieniu do działań na podstawie art. 6 ust. 3 dyrektywy 2010/40/UE na lata 2022-2027.
4 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2016/512/oj.
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu, Dz.U. L 207 z 6.8.2010, s. 1.
6 C(2011) 289 final.
7 C(2018) 8264 final.
8 C(2022) 9140 final.
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2010/40/UE w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu (Dz.U. L 2023/2661, 30.11.2023, s. 1).
10 COM(2020) 789 final.
12 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/1926 z dnia 31 maja 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych (Dz.U. L 272 z 21.10.2017, s. 1).
14 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 886/2013 z dnia 15 maja 2013 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do danych i procedur dotyczących dostarczania bezpłatnie użytkownikom, w miarę możliwości, minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym (Dz.U. L 247 z 18.9.2013, s. 6).
15 Organizacja ds. Koordynacji Krajowych Punktów Dostępu w Europie - https://napcore.eu.
16 Dane do celów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - https://www.dataforroadsafety.eu.
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1.
18 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1936 z dnia 23 października 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 1).
19 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 885/2013 z dnia 15 maja 2013 r. uzupełniające dyrektywę w sprawie ITS Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do zapewniania usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych parkingach dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych (Dz.U. L 247 z 18.9.2013, s. 1).
20 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1012 z dnia 7 kwietnia 2022 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ustanowienia norm zawierających szczegółowe wymogi dotyczące poziomu usług i bezpieczeństwa w odniesieniu do bezpiecznych i chronionych parkingów oraz procedur ich certyfikacji (Dz.U. L 170 z 28.6.2022, s. 27).
21 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013 (Dz.U. L, 2024/1679, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1679/oj).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6798

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza Komisji z dnia z dnia 12 listopada 2024 r. ustanawiająca program roboczy dotyczący dyrektywy 2010/40/UE na lata 2024-2028
Data aktu: 12/11/2024
Data ogłoszenia: 13/11/2024
Data wejścia w życie: 03/12/2024