KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu 1 , w szczególności jej art. 4a ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa (UE) 2023/2661 2 zmieniła dyrektywę 2010/40/UE i wprowadziła w szczególności nowy art. 4a, nakładający na Komisję obowiązek przyjęcia programu roboczego dotyczącego dyrektywy 2010/40/UE do dnia 21 grudnia 2024 r. Przedmiotowy program roboczy został określony w załączniku do niniejszej decyzji i określa cele oraz terminy realizacji działań, które ma podjąć Komisja, w szczególności w odniesieniu do potencjalnego przyjęcia wspólnych specyfikacji w czterech obszarach priorytetowych zgodnie z dyrektywą 2010/40/UE i ewentualnej zmiany załącznika III do niej.
(2) W art. 4a ust. 2 dyrektywy 2010/40/UE nakłada się również na Komisję obowiązek przyjęcia nowego programu roboczego przed każdym pięcioletnim przedłużeniem uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 12 ust. 2. Ponieważ kolejne pięcioletnie przedłużenie uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych zostanie powierzone Komisji z dniem 20 grudnia 2028 r., program roboczy ustanowiony w niniejszej decyzji obejmuje lata 2024-2028.
(3) Decyzją Komisji C(2022) 9140 final 3 aktualizującą program roboczy w odniesieniu do działań na podstawie art. 6 ust. 3 dyrektywy 2010/40/UE ustanowiono program roboczy na lata 2022-2027. Biorąc pod uwagę nowe wymogi dotyczące programu roboczego wprowadzone przepisami art. 4a ust. 1 dyrektywy 2010/40/UE oraz fakt, że pozostałe planowane działania programu roboczego na lata 2022-2027 zostaną przejęte w ramach tego programu roboczego, należy uchylić decyzję C(2022) 9140 final.
(4) Prowadząc działania w ramach programu roboczego, Komisja przeprowadzi odpowiednie konsultacje, m.in. na poziomie ekspertów, zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 4 .
(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu ds. Inteligentnych Systemów Transportowych,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2010/40/UE w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu (Dz.U. L 2023/2661, 30.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/2661/oj).
3 Decyzja Komisji C(2022) 9140 final z dnia 13 grudnia 2022 r. aktualizująca program roboczy w odniesieniu do działań na podstawie art. 6 ust. 3 dyrektywy 2010/40/UE na lata 2022-2027.
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu, Dz.U. L 207 z 6.8.2010, s. 1.
6 C(2011) 289 final.
7 C(2018) 8264 final.
8 C(2022) 9140 final.
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2010/40/UE w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu (Dz.U. L 2023/2661, 30.11.2023, s. 1).
10 COM(2020) 789 final.
12 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/1926 z dnia 31 maja 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych (Dz.U. L 272 z 21.10.2017, s. 1).
14 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 886/2013 z dnia 15 maja 2013 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do danych i procedur dotyczących dostarczania bezpłatnie użytkownikom, w miarę możliwości, minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym (Dz.U. L 247 z 18.9.2013, s. 6).
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1.
18 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1936 z dnia 23 października 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 1).
19 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 885/2013 z dnia 15 maja 2013 r. uzupełniające dyrektywę w sprawie ITS Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do zapewniania usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych parkingach dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych (Dz.U. L 247 z 18.9.2013, s. 1).
20 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1012 z dnia 7 kwietnia 2022 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ustanowienia norm zawierających szczegółowe wymogi dotyczące poziomu usług i bezpieczeństwa w odniesieniu do bezpiecznych i chronionych parkingów oraz procedur ich certyfikacji (Dz.U. L 170 z 28.6.2022, s. 27).
21 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013 (Dz.U. L, 2024/1679, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1679/oj).