(C/2024/6790)(Dz.U.UE C z dnia 7 listopada 2024 r.)
26 kwietnia 2024 r. do kancelarii Trybunału EFTA wpłynął złożony przez Verwaltungsgerichtshof des Fürstentums Liechtenstein (Sąd Administracyjny Księstwa Liechtensteinu) wniosek z 15 marca 2024 r. o wydanie opinii doradczej w sprawie dotyczącej AA w odniesieniu do następujących kwestii:
1. Czy art. 1 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 1 i art. 30 ust. 5 akapit pierwszy lit. c) dyrektywy (UE) 2015/849 w pierwotnym brzmieniu należy interpretować w ten sposób, że sprawdzenie rejestru beneficjentów rzeczywistych przez osobę prywatną, której jedyny związek z praniem pieniędzy, finansowaniem terroryzmu i powiązanymi przestępstwami źródłowymi polega na tym, że jej interesy finansowe zostały naruszone w wyniku przestępstwa źródłowego, nie jest konieczne do zwalczania prania pieniędzy, przestępstw źródłowych w stosunku do prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, a zatem nieproporcjonalne do tego celu?
2. W razie udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie 1:
Czy art. 30 ust. 5 akapit pierwszy lit. c) dyrektywy (UE) 2015/849 w pierwotnym brzmieniu należy interpretować w ten sposób, że osoba prywatna, której jedyny związek z praniem pieniędzy, finansowaniem terroryzmu i powiązanymi przestępstwami źródłowymi polega na tym, że jej interesy finansowe zostały naruszone w wyniku przestępstwa źródłowego, nie ma uzasadnionego interesu w sprawdzeniu rejestru beneficjentów rzeczywistych?
3. W razie udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie 2:
Czy art. 30 ust. 5 akapit pierwszy lit. c) dyrektywy (UE) 2015/849 w pierwotnym brzmieniu należy interpretować w ten sposób, że wykazanie uzasadnionego interesu jest konieczne, ale również wystarczające?