Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej otrzymany 26 kwietnia 2024 r. i złożony przez Verwaltungsgerichtshof des Fürstentums Liechtenstein w sprawie dotyczącej AA (Sprawa E-7/24)

Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej otrzymany 26 kwietnia 2024 r. i złożony przez Verwaltungsgerichtshof des Fürstentums Liechtenstein w sprawie dotyczącej AA
(Sprawa E-7/24)

(C/2024/6790)

(Dz.U.UE C z dnia 7 listopada 2024 r.)

26 kwietnia 2024 r. do kancelarii Trybunału EFTA wpłynął złożony przez Verwaltungsgerichtshof des Fürstentums Liechtenstein (Sąd Administracyjny Księstwa Liechtensteinu) wniosek z 15 marca 2024 r. o wydanie opinii doradczej w sprawie dotyczącej AA w odniesieniu do następujących kwestii:

1. Czy art. 1 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 1  i art. 30 ust. 5 akapit pierwszy lit. c) dyrektywy (UE) 2015/849 w pierwotnym brzmieniu należy interpretować w ten sposób, że sprawdzenie rejestru beneficjentów rzeczywistych przez osobę prywatną, której jedyny związek z praniem pieniędzy, finansowaniem terroryzmu i powiązanymi przestępstwami źródłowymi polega na tym, że jej interesy finansowe zostały naruszone w wyniku przestępstwa źródłowego, nie jest konieczne do zwalczania prania pieniędzy, przestępstw źródłowych w stosunku do prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, a zatem nieproporcjonalne do tego celu?

2. W razie udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie 1:

Czy art. 30 ust. 5 akapit pierwszy lit. c) dyrektywy (UE) 2015/849 w pierwotnym brzmieniu należy interpretować w ten sposób, że osoba prywatna, której jedyny związek z praniem pieniędzy, finansowaniem terroryzmu i powiązanymi przestępstwami źródłowymi polega na tym, że jej interesy finansowe zostały naruszone w wyniku przestępstwa źródłowego, nie ma uzasadnionego interesu w sprawdzeniu rejestru beneficjentów rzeczywistych?

3. W razie udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie 2:

Czy art. 30 ust. 5 akapit pierwszy lit. c) dyrektywy (UE) 2015/849 w pierwotnym brzmieniu należy interpretować w ten sposób, że wykazanie uzasadnionego interesu jest konieczne, ale również wystarczające?

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, str. 73).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6790

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej otrzymany 26 kwietnia 2024 r. i złożony przez Verwaltungsgerichtshof des Fürstentums Liechtenstein w sprawie dotyczącej AA (Sprawa E-7/24)
Data aktu: 07/11/2024
Data ogłoszenia: 07/11/2024