WYTYCZNE 1 Dotyczące rozporządzenia (UE) 2023/1115 w sprawie produktów niepowodujących wylesiania 2
(C/2024/6789)
(Dz.U.UE C z dnia 13 listopada 2024 r.)
Spis treści
1. DEFINICJE "WPROWADZENIA DO OBROTU", "UDOSTĘPNIANIA NA RYNKU" I "WYWOZU"
a) Wprowadzenie do obrotu
b) Udostępnianie na rynku
c) Wywóz
2. DEFINICJA "PODMIOTU"
3. DATA WEJŚCIA W ŻYCIE I TERMIN ZASTOSOWANIA
4. NALEŻYTA STARANNOŚĆ I DEFINICJA "ZNIKOMEGO RYZYKA"
a) Ocena ryzyka
b) Znikome ryzyko
c) Rola podmiotów handlowych będących MŚP i niebędących MŚP
d) Wzajemne powiązania z dyrektywą w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju
5. WYJAŚNIENIE POJĘCIA "ZŁOŻONOŚĆ ŁAŃCUCHA DOSTAW"
6. ZGODNOŚĆ Z PRAWEM
a) Właściwe przepisy kraju produkcji
b) Należyta staranność w odniesieniu do legalności
7. ZAKRES PRODUKTU
a) Wyjaśnienie - Opakowania i materiały opakowaniowe
b) Wyjaśnienie - Odpady i produkty z odzysku
8. REGULARNE PROWADZENIE SYSTEMU NALEŻYTEJ STARANNOŚCI
9. PRODUKTY ZŁOŻONE
a) Wymogi dotyczące informacji
b) Należyta staranność w odniesieniu do produktów złożonych: stosowanie istniejących oświadczeń o należytej staranności
10. ROLA SYSTEMÓW CERTYFIKACJI I SYSTEMÓW WERYFIKACJI PRZEZ OSOBY TRZECIE W OCENIE RYZYKA I
ZMNIEJSZANIU RYZYKA
a) Rola systemów certyfikacji i systemów weryfikacji przez osoby trzecie
b) Podstawowe informacje
11. UŻYTKOWANIE ROLNICZE
1. Wprowadzenie
2. Wyjaśnienie kwestii przekształcania lasu w grunty, które nie są wykorzystywane do celów użytkowania rolniczego
3. Definicja "lasu"
4. Definicja "użytkowania rolniczego" i wyjątki
a) Wyjaśnienie celów rolniczych
b) Wyjaśnienie kwestii przeważającego sposobu użytkowania gruntów
c) Definicja "plantacji rolnej"
d) Wyjaśnienie pojęcia "system rolno-leśny"
5. Wyjaśnienie pojęcia "użytkowanie gruntów" w przypadku wielu rodzajów użytkowania gruntów na tym samym obszarze oraz wykorzystania rejestrów gruntów i map katastralnych
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WPROWADZENIE
Art. 15. ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1115 w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010 (zwanego dalej rozporządzeniem EUDR) stanowi, że Komisja może opracować wytyczne w celu ułatwienia zharmonizowanego wykonania rozporządzenia.
Niniejsze wytyczne nie mają wiążącej mocy prawnej; ich jedynym celem jest dostarczenie informacji na temat niektórych aspektów rozporządzenia EUDR. Nie zastępują one, nie uzupełniają ani nie zmieniają przepisów rozporządzenia EUDR, w którym ustanowiono zobowiązania prawne. Niniejsze wytyczne nie powinny być rozpatrywane oddzielnie; muszą być one stosowane w połączeniu z przepisami, a nie jako osobne źródło informacji.
Niniejsze wytyczne są jednak użytecznym materiałem referencyjnym dla każdego, kto musi przestrzegać rozporządzenia EUDR, ponieważ doprecyzowano w nich specjalne części tekstu legislacyjnego, a zatem mogą one stanowić wskazówkę dla podmiotów (ang. operator) i podmiotów handlowych (ang. trader). Mogą one również stanowić wskazówkę dla właściwych organów krajowych i organów egzekwowania prawa, a także sądów krajowych w procesie wdrażania i egzekwowania rozporządzenia EUDR.
Kwestie poruszone w niniejszym dokumencie zostały omówione i opracowane we współpracy z wyznaczonymi przedstawicielami państw członkowskich. Dodatkowe kwestie będzie można omówić, gdy zgromadzonych zostanie więcej doświadczeń w stosowaniu rozporządzenia EUDR, i w takim przypadku wytyczne zostaną odpowiednio zmienione.
W odniesieniu do wszystkich kwestii poruszonych w niniejszych wytycznych należy zauważyć, że zgodnie z motywem 43 definicje zawarte w rozporządzeniu opierają się na pracach Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC), Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP) oraz Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody (IUCN).
Zasada proporcjonalności jest jedną z ogólnych zasad prawa Unii, która ma zastosowanie do wykładni i egzekwowania przepisów Unii 3 . Odpowiedzialność za egzekwowanie przepisów spoczywa na państwach członkowskich.
1 Żadne z postanowień niniejszych wytycznych nie zastępuje bezpośredniego odniesienia do opisanych instrumentów, a Komisja nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek straty lub szkody spowodowane błędami lub oświadczeniami w nich zawartymi. Jedynie Europejski Trybunał Sprawiedliwości może wydawać ostateczne orzeczenia w sprawie wykładni rozporządzenia.
3 Więcej szczegółowych informacji na temat wdrażania można znaleźć również w często zadawanych pytaniach, które są dostępne tutaj: Wdrażanie rozporządzenia w sprawie wylesiania - Komisja Europejska (europa.eu).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1).
7 Należy zauważyć, że jeżeli nie przypisano konkretnego poziomu ryzyka, uznaje się, że dany kraj jest krajem o standardowym ryzyku.
8 Przepisy dotyczące nielegalności, wylesiania i degradacji lasów.
9 Zgodnie z art. 29 ust. 2 Komisja w drodze aktów wykonawczych przedstawi wykaz krajów lub ich części o niskim lub wysokim ryzyku.
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1760 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniająca dyrektywę (UE) 2019/1937 i rozporządzenie (UE) 2023/2859 (Dz.U. L, 2024/1760, 5.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1760/oj).
11 Zgodnie z art. 29 ust. 2 Komisja w drodze aktów wykonawczych przedstawi wykaz krajów lub ich części o niskim lub wysokim ryzyku.
12 Więcej informacji na temat wykorzystania takich wskaźników znajduje się w rozdziale 4 zawiadomienia Komisji z dnia 12.2.2016 r., C(2016) 755 final (Wytyczne dotyczące rozporządzenia UE w sprawie drewna).
13 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).
14 Noty wyjaśniające do Nomenklatury scalonej Unii Europejskiej (Dz.U. C 119 z 29.3.2019, s. 1).
15 Niektóre systemy dopuszczają certyfikację, jeżeli określony odsetek odnośnego produktu, zwykle podawany na etykiecie, spełnia pełną normę certyfikacji. W takich przypadkach ważne jest, aby podmiot uzyskał informacje na temat tego, czy przeprowadzono kontrole części nieobjętej certyfikatem oraz czy dostarczają one odpowiednich dowodów na zgodność z geolokalizacją i elementem niepowodowania wylesiania również w odniesieniu do części nieobjętej certyfikatem.
16 Niektóre systemy dopuszczają certyfikację w przypadku stosowania łańcuchów kontroli pochodzenia produktu z uwzględnieniem bilansu masy. Takie mieszane produkty nie są jednak zgodne z rozporządzeniem EUDR. W świetle rozporządzenia EUDR dozwolone są wyłącznie produkty w pełni zgodne z wyżej wymienionymi elementami, z wyłączeniem produktów mieszanych opartych na określonych wartościach procentowych lub łańcuchach kontroli pochodzenia produktu z uwzględnieniem bilansu masy.
17 Certyfikację łańcucha kontroli pochodzenia produktu można wykorzystać jako dowód na to, że żaden nieznany lub niedozwolony towar nie jest wprowadzany do łańcucha dostaw. Jej celem jest zasadniczo zapewnienie, aby tylko dozwolone towary i produkty mogły być wprowadzane do łańcucha dostaw w "krytycznych punktach kontroli", a produkt można było prześledzić do podmiotu, w którego posiadaniu znajdował się poprzednio (i który musi również posiadać certyfikację łańcucha kontroli pochodzenia produktu), zamiast śledzenia go aż do miejsca pochodzenia. Produkt z certyfikacją łańcucha kontroli pochodzenia produktu może zawierać mieszankę certyfikowanych i innych dozwolonych materiałów pochodzących z różnych źródeł. Stosując certyfikację łańcucha kontroli pochodzenia produktu, podmiot powinien zapewnić, aby wszystkie materiały były zgodne z wymogami rozporządzenia EUDR oraz aby kontrole były wystarczające, aby wykluczyć materiał niezgodny z wymogami.
18 Sprawozdanie Komisji Europejskiej: Study on Certification and Verification Schemes in the Forest Sector and for Wood-based Products [Badanie dotyczące systemów certyfikacji i weryfikacji w sektorze leśnym i w odniesieniu do produktów drewnopochodnych], Urząd Publikacji UE, 2021.
19 Komisja Europejska, SWD(2021) 326 final.
20 Dz.U. C 341 z 16.12.2010, s. 5.
21 Sprawozdanie Komisji Europejskiej: Study on Certification and Verification Schemes in the Forest Sector and for Wood-based Products [Badanie dotyczące systemów certyfikacji i weryfikacji w sektorze leśnym i w odniesieniu do produktów drewnopochodnych], Urząd Publikacji UE, 2021.
22 Drugi z elementów definicji pojęcia "niepowodujące wylesiania" - określony w art. 2 pkt 13 lit. b), która stanowi, że w przypadku odnośnych produktów, które zawierają drewno lub zostały wytworzone z drewna, drewno to zostało pozyskane z lasu bez powodowania degradacji lasów - nie wchodzi w zakres tego rozdziału, który dotyczy konkretnie definicji użytkowania rolniczego.
24 FAO, 2003 r. Multilingual Thesaurus on Land Tenure [Wielojęzyczny tezaurus na temat dzierżawy gruntów]. Rozdział 7: Land in an agricultural, pastoral and forestry context [Grunty rolne, pastwiskowe i leśne].
25 FAO World Programme For The Census Of Agriculture 2020 [Światowy program FAO na rzecz spisu rolnictwa z 2020 r.], t. 1, s. 120, pkt 8.12.12 i 8.12.13.