(C/2024/6745)(Dz.U.UE C z dnia 26 listopada 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Ukrainy i Rosji, zwłaszcza rezolucje przyjęte od czasu eskalacji rosyjskiej wojny przeciw Ukrainie w lutym 2022 r. i po aneksji Półwyspu Krymskiego 19 lutego 2014 r.,
- uwzględniając podpisany w 2014 r. układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi a Ukrainą 1 oraz towarzyszącą mu pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu między Unią Europejską a Ukrainą,
- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych, konwencje haskie, konwencje genewskie i protokoły dodatkowe do nich oraz Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK),
- uwzględniając wniosek Komisji z 20 czerwca 2023 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (COM(2023)0338),
- uwzględniając decyzję Rady Europejskiej z 14 grudnia 2023 r. o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Ukrainą, przyjętą na podstawie pozytywnego zalecenia Komisji z 8 listopada 2023 r.,
- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 14 grudnia 2023 r. i 1 lutego 2024 r.,
- uwzględniając sprawozdanie Banku Światowego, rządu Ukrainy, Komisji i ONZ z 14 lutego 2024 r. pt. "Ukraine - Third Rapid Damage and Needs Assessment (RDNA3) February 2022 - December 2023" [Ukraina - trzecia szybka ocena szkód i potrzeb (RDNA3) w okresie od lutego 2022 r. do grudnia 2023 r.],
- uwzględniając sprawozdanie grupy roboczej wysokiego szczebla ds. środowiskowych skutków wojny z 9 lutego 2024 r. pt. "An environmental compact for Ukraine - A Green Future Recommendations for Accountability and Recovery" [Porozumienie środowiskowe dla Ukrainy - Zielona przyszłość: zalecenia dotyczące rozliczalności i odbudowy],
- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r. Rosja prowadzi nielegalną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną pełnoskalową wojnę napastniczą przeciw Ukrainie; mając na uwadze, że rosyjska wojna przeciw Ukrainie rozpoczęła się w 2014 r. od bezprawnej okupacji i aneksji Półwyspu Krymskiego, a następnie okupacji części obwodu donieckiego i ługańskiego; mając na uwadze, że ta wojna napastnicza jest ewidentnym i rażącym naruszeniem Karty Narodów Zjednoczonych i podstawowych zasad prawa międzynarodowego; mając na uwadze, że działania prowadzone od dwóch lat przez Rosję w Ukrainie stale zagrażają pokojowi i bezpieczeństwu w Europie i na świecie;
B. mając na uwadze, że już w rezolucji z 2 marca 2022 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ uznało wojnę Rosji przeciw Ukrainie za akt agresji naruszający art. 2 ust. 4 Karty Narodów Zjednoczonych; w rezolucji z 14 listopada 2022 r. uznało także potrzebę pociągnięcia Federacji Rosyjskiej do odpowiedzialności za wojnę napastniczą oraz do odpowiedzialności prawnej i finansowej za swoje bezprawne działania międzynarodowe, w tym do naprawienia wyrządzonych szkód;
C. mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza to największy konflikt zbrojny na kontynencie europejskim od czasu zakończenia drugiej wojny światowej oraz że świadczy ona o narastającym konflikcie między autorytaryzmem a demokracją;
D. mając na uwadze, że Ukraina i jej obywatele niezłomnie stawiają opór rosyjskiej wojnie napastniczej, skutecznie bronią swojego kraju mimo wysokich kosztów w postaci ofiar cywilnych i wojskowych oraz zniszczenia i wykorzystywania jako broni infrastruktury cywilnej i publicznej, środowiska naturalnego i dziedzictwa kulturowego; mając na uwadze, że w hołdzie za odwagę i upór Parlament Europejski przyznał odważnemu narodowi ukraińskiemu nagrodę im. Sacharowa za 2022 r.;
E. mając na uwadze, że miliony Ukrainek i Ukraińców w kraju i poza jego granicami są nadal uciekinierami przed rosyjską agresją; mając na uwadze, że na linii frontu żyje ponad 3,3 mln osób, w tym 800 000 dzieci; mając na uwadze, że nadal codziennie bombardowane są domy, szkoły i szpitale; mając na uwadze, że według Międzynarodowej Organizacji ds. Migracji niszczycielskie działania zbrojne Rosji w 2023 r. pozbawiły prawie 720 000 osób w najbardziej zniszczonych częściach Ukrainy dostępu do odpowiednich i bezpiecznych mieszkań; mając na uwadze, że Biuro ONZ ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej poinformowało, że masowe ataki na zaludnione obszary w Ukrainie osiągnęły szczyt w grudniu 2023 r., co potwierdza utrzymujący się schemat zabitych cywilów, zniszczeń i potrzeb humanitarnych w 2023 r.;
F. mając na uwadze, że rosyjskie zbrodnie wojenne pozostawią traumę w całej populacji, ponieważ szacuje się, że 10 mln osób jest zagrożonych zaburzeniami psychicznymi lub cierpi na nie, a 3,9 mln osób cierpi na wymagające leczenia umiarkowane lub poważne objawy zaburzeń psychicznych, depresji, stanów lękowych i zespołu stresu pourazowego (PTSD); mając na uwadze, że w 2023 r. zgłoszono 227 incydentów mających wpływ na operacje humanitarne w tym kraju, w których zginęło lub zostało rannych 50 pracowników organizacji humanitarnych, w tym 11 zginęło w trakcie pełnienia służby;
G. mając na uwadze, że według ostrożnych szacunków misji obserwacyjnej ONZ ds. praw człowieka na Ukrainie przez prawie dwa lata rosyjskiej inwazji na dużą skalę zginęło ponad 10 000 cywilów, a prawie 20 000 zostało rannych, natomiast Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka (OHCHR) uważa, że liczby te są tak naprawdę znacznie wyższe;
H. mając na uwadze, że najwyższą cenę za działania wojenne płacą ukraińskie dzieci: zginęło ponad 520 ukraińskich dzieci, przeszło 1 226 zostało rannych, 1,8 mln musiało wyjechać do sąsiednich krajów jako uchodźcy, a kolejne 2,5 mln zostało przesiedleńcami wewnętrznymi w samej Ukrainie;
I. mając na uwadze, że od początku pełnoskalowej wojny napastniczej około 20 000 ukraińskich dzieci przymusowo deportowano do Rosji i Białorusi lub zatrzymano na okupowanych terytoriach; mając na uwadze, że MTK wydał nakazy aresztowania Władimira Putina i Marii Lwowej-Biełowej jako odpowiedzialnych za popełnienie zbrodni wojennej polegającej na bezprawnej deportacji i za bezprawne wywiezienie dzieci z okupowanych obszarów Ukrainy do Rosji; mając na uwadze, że spośród deportowanych dzieci mniej niż 400 powróciło do kraju i do swoich rodzin;
J. mając na uwadze, że specjalny sprawozdawca ONZ ds. tortur i innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania jest zaniepokojony doniesieniami i zeznaniami wskazującymi na nieludzkie warunki, w jakich Rosjanie przetrzymują ukraińskich cywilów i jeńców wojennych, w tym na tortury i brak opieki medycznej, co powoduje trwały uszczerbek na ich zdrowiu; mając na uwadze, że znane są sytuacje, w których rosyjskie wojsko zabija żołnierzy ukraińskich zamiast wziąć ich do niewoli, co miało miejsce na przykład 24 lutego 2024 r. w okolicach Bachmutu; mając na uwadze, że w 2022 r. ponad 50 ukraińskich jeńców wojennych, głównie z batalionu azowskiego, zostało celowo zabitych, kiedy Rosjanie z premedytacją wysadzili więzienie w Ołeniwce;
K. mając na uwadze, że kobiety i dziewczęta są szczególnie zagrożone w czasie kryzysu humanitarnego i przesiedleńczego, ponieważ nadal w nieproporcjonalnie dużym stopniu padają ofiarą przemocy uwarunkowanej płcią; mając na uwadze, że wiele kobiet pozostało w Ukrainie i służy w armii; mając na uwadze, że istnieją przesłanki wskazujące, że ukraińskie żołnierki przebywające w niewoli są torturowane i padają ofiarą przemocy seksualnej; mając na uwadze, że OHCHR poinformował, iż ponieważ mężczyźni stanowią większość ofiar doraźnych egzekucji dokonywanych przez siły rosyjskie na okupowanych terytoriach, pozostali przy życiu członkowie rodziny, w tym wiele kobiet, są pozostawiani sami sobie i muszą radzić sobie samodzielnie, mając ograniczone dochody i liczniejsze obowiązki opiekuńcze oraz przeżywając intensywną traumę i stres psychiczny;
L. mając na uwadze, że siły zbrojne Ukrainy oparły się rosyjskiej inwazji, wyzwoliły ponad 50 % terytoriów tymczasowo okupowanych po 24 lutego 2022 r. i odzyskały kontrolę nad dostępem Ukrainy do zachodniego wybrzeża Morza Czarnego po skutecznym wyparciu rosyjskiej floty czarnomorskiej;
M. mając na uwadze, że od początku pełnoskalowej napaści Rosji na Ukrainę UE udziela znacznego wsparcia we wszystkich obszarach, w tym wsparcia wojskowego; mając na uwadze, że od lutego 2022 r. UE, jej państwa członkowskie i europejskie instytucje finansowe zobowiązały się do udzielenia Ukrainie pomocy w wysokości przynajmniej 85 mld EUR, co obejmuje pomoc humanitarną i nadzwyczajną, wsparcie budżetu oraz pomoc makrofinansową i wojskową; mając na uwadze, że państwa członkowskie otrzymały 17 mld EUR na przyjęcie około 4 milionów ukraińskich uchodźców, którym zaoferowano do marca 2025 r. rozszerzoną ochronę na mocy dyrektywy w sprawie tymczasowej ochrony 2 ;
N. mając na uwadze, że UE i państwa członkowskie do tej pory udzieliły Ukrainie pomocy wojskowej w wysokości 28 mld EUR i wstępnie przeznaczyły na 2024 r. kwotę około 21,2 mld EUR; mając na uwadze, że z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju przekazano 5,6 mld EUR na transfer sprzętu wojskowego do Ukrainy przez państwa członkowskie; mając na uwadze, że w ramach inicjatywy, która zakładała początkowo dostarczenie Ukrainie do marca 2024 r. miliona sztuk pocisków kalibru 155 mm, obecnie ma zostać dostarczona w tym terminie około połowa tej ilości, a druga połowa - do końca 2024 r.; mając na uwadze, że jak dotąd w Niemczech i w Polsce w ramach misji pomocy wojskowej UE wspierającej Ukrainę przeszkolono 40 000 ukraińskich żołnierzy i liczba ta dalej rośnie;
O. mając na uwadze, że łączny PKB krajów zachodnich przewyższa 25 razy PKB Rosji, ale w 2023 r. zachodnia pomoc wojskowa dla Ukrainy nie stanowiła nawet 0,1 % tego łącznego PKB; mając na uwadze, że w 2023 r. Rosja wydała około 6 % swojego PKB na wojnę napastniczą, a Ukraina równowartość 25 % swojego PKB na obronę;
P. mając na uwadze, że Kongres USA nie przyjął jeszcze nowego pakietu wsparcia dla Ukrainy na 2024 r. w wysokości 60 mld USD, co zasadniczo doprowadziło do wstrzymania zobowiązań USA w zakresie pomocy i dostaw wojskowych dla Ukrainy; mając na uwadze, że aby w pełni zastąpić wsparcie wojskowe USA w 2024 r., UE i państwa członkowskie musiałyby podwoić obecny poziom i tempo unijnego wsparcia wojskowego;
Q. mając na uwadze, że sekretarz generalny NATO Jens Stoltenberg stwierdził, że członkowie NATO muszą przygotować się na ewentualną konfrontację z Rosją, która może trwać kilkadziesiąt lat; mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza doprowadziła bezpośrednio do tego, że Finlandia i Szwecja przystąpiły do NATO, Ukraina, Mołdawia i Gruzja otrzymały status kraju kandydującego do UE, ponad 50 krajów dostarcza Ukrainie pakiety skutecznej pomocy w zakresie bezpieczeństwa, a na forum ONZ wygłaszane są wyrazy silnego poparcia politycznego dla Ukrainy;
R. mając na uwadze, że Rada Europejska zdecydowała rozpocząć negocjacje akcesyjne z Ukrainą na podstawie pozytywnego zalecenia Komisji, a następnie zwróciła się do Rady o przyjęcie ram negocjacyjnych, gdy spełnione zostaną odpowiednie zalecenia Komisji;
S. mając na uwadze, że Ukraina podpisała umowy o bezpieczeństwie ze Zjednoczonym Królestwem, z Niemcami, Francją, Danią i Włochami zgodnie ze wspólną deklaracją grupy G7 dotyczącą wsparcia dla Ukrainy, przyjętą 12 lipca 2023 r. przy okazji szczytu NATO w Wilnie; mając na uwadze, że zobowiązanie grupy G7 umożliwia negocjacje mające sformalizować długoterminowe zobowiązania dwustronne dotyczące bezpieczeństwa oraz ustalenia co do wsparcia Ukrainy;
T. mając na uwadze, że według doniesień Rosja radykalnie przestawiła swoją gospodarkę na tryb wojenny i planuje bardzo wysokie wydatki na obronność szacowane na znacznie ponad 100 mld EUR; mając na uwadze, że według doniesień Rosja produkuje ponad 2 mln pocisków artyleryjskich rocznie, co znacznie przewyższa ilość obiecaną Ukrainie przez rządy UE;
U. mając na uwadze, że od początku wojny UE przyjęła 13 pakietów sankcji i ustanowiła urząd międzynarodowego specjalnego wysłannika ds. wdrażania sankcji UE, którego zadaniem jest ukrócenie uchylania się od sankcji UE wobec Rosji i Białorusi jako jej wspólnika oraz obchodzenia tych sankcji;
V. mając na uwadze, że według szacunków UE i inni partnerzy zamrozili 300 mld EUR rezerw banku centralnego Rosji i 21,5 mld EUR środków należących do rosyjskich oligarchów, a Stany Zjednoczone i inni zachodni sojusznicy zablokowali lub zajęli ponad 58 mld USD w aktywach będących własnością Rosjan objętych sankcjami lub przez nich kontrolowanych;
W. mając na uwadze, że instytucje UE osiągnęły niedawno porozumienie w sprawie utworzenia Instrumentu na rzecz Ukrainy, który da 50 mld EUR przewidywalnego wsparcia średnioterminowego w formie dotacji i pożyczek na naprawę, odnowę, odbudowę i modernizację Ukrainy w latach 2024-2027;
X. mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza świadczy o imperialistycznym stosunku tego kraju do sąsiadów; mając na uwadze, że dopóki Rosja będzie prowadzić politykę rewizjonistyczną, dopóty będzie dążyć do utrzymania nieustannego zagrożenia agresją na kontynencie europejskim; mając na uwadze, że wiele podmiotów międzynarodowych uznało Rosję za państwo sponsorujące terroryzm i stosujące środki terroru;
Y. mając na uwadze, że Rosja odpowiada za światowy kryzys bezpieczeństwa żywnościowego spowodowany jej wojną napastniczą przeciw Ukrainie i blokadą ukraińskich portów morskich; mając na uwadze, że od początku wojny Rosja wykorzystuje żywność i głód jako broń;
Z. mając na uwadze, że w następstwie dwóch oświadczeń ad hoc złożonych przez Ukrainę zbrodnie wojenne, zbrodnie przeciwko ludzkości i zbrodnia ludobójstwa popełnione na terytorium Ukrainy od listopada 2013 r. podlegają jurysdykcji MTK, ale nie ma on jurysdykcji w odniesieniu do zbrodni agresji zdefiniowanej w art. 8a statutu rzymskiego, ponieważ ani Ukraina, ani Federacja Rosyjska nie ratyfikowały statutu rzymskiego i poprawek dotyczących zbrodni agresji; mając na uwadze, że UE popiera utworzenie specjalnego trybunału do spraw zbrodni agresji;
AA. mając na uwadze, że środowisko naturalne Ukrainy jest jednym ze szczególnych celów wojny, ponieważ Rosja wyraźnie ucieka się do taktyki powodowania rozległych szkód w środowisku, takich jak wypalanie pól i lasów, nielegalny wyrąb w ukraińskich lasach oraz zanieczyszczanie wody i gleby odpadami chemicznymi, co skutkuje niszczeniem ukraińskiej ziemi i sprawia, że jest ona niezdatna do zamieszkania, a także ogranicza szanse przyszłych pokoleń na rozwój i dobrobyt; mając na uwadze, że zniszczenie zapory na Kachowce 6 czerwca 2023 r. jest wyraźnym przykładem działań Rosji, które w nadchodzących latach będą nadal powodować dewastację ekologiczną;
AB. mając na uwadze, że 13 lutego 2024 r. Maksim Kuzminow, były rosyjski pilot śmigłowca, który w 2023 r. uciekł do Ukrainy, został znaleziony martwy w Hiszpanii, a jego zabójstwa mieli dokonać uzbrojeni napastnicy wysłani przez rząd rosyjski; mając na uwadze, że w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat rosyjskie służby wywiadowcze przeprowadziły na terytorium UE szereg śmiałych tajnych operacji, w tym zabójstw;
1. ponownie wyraża niezachwianą solidarność z narodem i przywódcami Ukrainy oraz w pełni popiera niepodległość, suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy w granicach uznanych na arenie międzynarodowej;
2. po raz kolejny zdecydowanie, w najostrzejszych słowach potępia bezprawną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę napastniczą Rosji przeciw Ukrainie, a także zaangażowanie w nią reżimu białoruskiego; domaga się, aby Rosja i jej poplecznicy zaprzestali wszelkich działań wojskowych oraz aby Rosja wycofała wszystkie siły wojskowe, swoich popleczników i sprzęt wojskowy z całego uznanego przez społeczność międzynarodową terytorium Ukrainy; żąda zaprzestania i cofnięcia procesu osiedlania obywateli rosyjskich na tymczasowo okupowanych terytoriach Ukrainy;
3. przypomina, że rosyjska wojna napastnicza rozpoczęła się od bezprawnej aneksji Półwyspu Krymskiego w lutym 2014 r., po której nastąpiła okupacja części obwodu donieckiego i ługańskiego; przypomina, że półwysep zamieniono w bazę wojskową i wykorzystano do rozpoczęcia pełnoskalowej inwazji w 2022 r.;
4. potępia torturowanie i zabijanie ukraińskich jeńców wojennych i cywilów przez stronę rosyjską; wzywa do niezależnego badania i ścigania takich przestępstw oraz do wzmożenia wysiłków na rzecz wymiany więźniów między Ukrainą a Rosją;
5. potępia rosyjskie próby negowania tożsamości etnicznej, językowej i historycznej Ukrainy i jej ludności, przejawiające się w usuwaniu oznak tożsamości ukraińskiej na okupowanych i zaanektowanych terytoriach, zakazie używania języka i symboli ukraińskich, intensywnej polityce "paszportyzacji" oraz powtarzających się próbach pisania na nowo historii przez prezydenta i innych urzędników rosyjskich;
6. uważa, że wynik wojny i stanowisko społeczności międzynarodowej odegrają kluczową rolę, gdyż wpłyną na przyszłe działania innych reżimów autorytarnych, które uważnie obserwują przebieg wojny i oceniają, na ile same mogłyby rozwinąć agresywną politykę zagraniczną, w tym środkami wojskowymi;
7. podkreśla, że głównym celem Ukrainy jest wygranie wojny z Rosją, co oznacza wyparcie wszystkich sił Rosji oraz jej popleczników i sojuszników z uznanego na arenie międzynarodowej terytorium Ukrainy; uważa, że cel ten można osiągnąć tylko dzięki ciągłym, stabilnym i stale rosnącym dostawom wszystkich rodzajów broni konwencjonalnej do Ukrainy, bez żadnych wyjątków;
8. wyraża uznanie dla odporności i determinacji narodu ukraińskiego w dążeniu do wcielania w życie wartości demokratycznych, reform i aspiracji do integracji z euroatlantycką wspólnotą narodów;
9. przypomina o znaczeniu wyzwolenia i deokupacji Półwyspu Krymskiego, już od dekady znajdującego się pod rosyjską okupacją; przypomina, że obywatele półwyspu lojalni wobec Ukrainy, zwłaszcza rdzenni Tatarzy, są represjonowani, aresztowani i torturowani; przypomina, że rosyjskie siły okupacyjne nie szczędziły wysiłków, by wymazać dziedzictwo Tatarów i pamięć o obecności Ukrainy na półwyspie, oraz że nadal podejmują próby siłowej zmiany składu demograficznego ludności, co może stanowić akty ludobójstwa opisane w konwencji w sprawie zapobiegania zbrodniom ludobójstwa i karania ich; popiera dążenie Ukrainy do odzyskania Krymu, a zwłaszcza Platformę Krymską;
10. potwierdza swoje poparcie dla stałej pomocy wojskowej dla Ukrainy, udzielanej tak długo, jak będzie to konieczne, i w każdej formie, jakiej Ukraina potrzebuje, by wygrać wojnę; wyraża uznanie dla dotychczasowych starań państw członkowskich udzielających Ukrainie wsparcia wojskowego i dla działań wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, który to wsparcie koordynuje; ponawia apel do państw członkowskich o znaczne zwiększenie i przyspieszenie wsparcia wojskowego, zwłaszcza o dostarczanie broni i amunicji w odpowiedzi na jasno ustalone potrzeby, aby nie tylko umożliwić Ukrainie obronę przed rosyjskimi atakami, ale również pozwolić jej odzyskać pełną kontrolę nad całym terytorium uznanym na arenie międzynarodowej; podkreśla, że niewystarczające i opóźnione dostawy broni i amunicji mogą osłabić dotychczasowe wysiłki; wyraża zaniepokojenie, że zakładane dostawy miliona sztuk amunicji nie zostaną zrealizowane zgodnie z obietnicą; wzywa państwa członkowskie i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) do przedstawienia Parlamentowi informacji o wcześniejszych dostawach pomocy wojskowej dla Ukrainy, w tym o audycie przeprowadzonym przez ESDZ, oraz o kwocie pomocy, jaką państwa członkowskie są gotowe przekazać w 2024 r.;
11. uważa, że nie powinno mieć miejsca samoograniczanie pomocy wojskowej dla Ukrainy; zwraca uwagę na ogromne różnice we wsparciu udzielanym przez państwa członkowskie UE, wyrażonym jako odsetek ich PKB; wzywa do niezbędnych inwestycji w europejską bazę przemysłową sektora obronnego, aby znacznie zwiększyć produkcję w celu zaspokojenia potrzeb Ukrainy i uzupełnienia uszczuplonych zapasów państw członkowskich UE; podkreśla, że Ukraina potrzebuje zwłaszcza zaawansowanych systemów obrony powietrznej, pocisków dalekiego zasięgu takich jak TAURUS, Storm Shadow/SCALP, nowoczesnych samolotów bojowych, różnego rodzaju artylerii i amunicji (zwłaszcza pocisków kalibru 155 mm), dronów i broni do ich zwalczania; popiera propozycję, by wszystkie państwa członkowskie UE i sojusznicy NATO udzielali Ukrainie wsparcia militarnego w wysokości co najmniej 0,25 % ich PKB rocznie; apeluje o ogólne zwiększenie pułapu finansowego Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju i o wykorzystanie go m.in. jako wspólnego punktu zamawiania amunicji dostępnej na rynku światowym w celu zaspokojenia potrzeb Ukrainy; wzywa rządy państw członkowskich do natychmiastowego nawiązania dialogu z przedsiębiorstwami w sektorze obronnym, aby zagwarantować, że produkcja i dostawa zwłaszcza amunicji, pocisków i rakiet dla Ukrainy będzie traktowana priorytetowo w stosunku do zamówień z innych państw trzecich; wzywa UE i jej państwa członkowskie do zbadania możliwości tworzenia wspólnych przedsięwzięć i ścisłej współpracy z przemysłem obronnym z państw trzecich o podobnych poglądach w celu dostarczenia Ukrainie niezbędnej amunicji; nalega zwłaszcza na największe państwa członkowskie o znacznych zdolnościach przemysłu obronnego, aby znacznie i pilnie zwiększyły pomoc wojskową dla Ukrainy; wzywa Izbę Reprezentantów USA do niezwłocznego przyjęcia pakietu pomocy wojskowej dla Ukrainy;
12. wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby wywiązały się z zobowiązań zawartych w deklaracji wersalskiej z 2022 r. oraz przyspieszyły pełne wdrożenie Strategicznego kompasu, znacznie intensyfikując europejską współpracę wojskową na poziomie przemysłu i sił zbrojnych, dzięki czemu UE stanie się solidniejszym i sprawniejszym podmiotem zapewniającym bezpieczeństwo, który będzie działał interoperacyjnie i uzupełniał działania NATO; z zadowoleniem przyjmuje zwiększone budżety i inwestycje państw członkowskich i instytucji UE w dziedzinie obronności oraz wzywa do zwiększenia ukierunkowanych wydatków, wspólnych zamówień i wspólnych inwestycji w badania i rozwój w tej dziedzinie; podkreśla, że należy podjąć konkretne działania w kierunku włączenia Ukrainy do polityki i programów UE w dziedzinie obronności i cyberbezpieczeństwa w okresie kandydowania do członkostwa w UE;
13. z zadowoleniem przyjmuje podpisanie umów o bezpieczeństwie między Ukrainą a Zjednoczonym Królestwem, Niemcami, Francją, Danią i Włochami zgodnie ze wspólną deklaracją G7 w sprawie wsparcia dla Ukrainy oraz wzywa innych partnerów o podobnych poglądach do pójścia tym śladem; podkreśla, że tych umów o bezpieczeństwie nie można uznać za substytut przyszłego członkostwa w NATO; z zadowoleniem przyjmuje poczynione postępy, jeśli chodzi o szczegóły praktyczne i pułap finansowy nowego Funduszu Pomocy Ukrainie w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju, który ma wspierać dostawy sprzętu wojskowego do Ukrainy poprzez wspólne europejskie zamówienia publiczne;
14. ponownie wyraża poparcie dla formuły pokojowej przedstawionej przez prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego; uważa, że jest to kompleksowy plan przywrócenia integralności terytorialnej Ukrainy; przypomina, że 10 punktów planu znalazło odzwierciedlenie w rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ ES-11/6 z 23 lutego 2023 r. w sprawie zasad Karty Narodów Zjednoczonych leżących u podstaw wszechstronnego, sprawiedliwego i trwałego pokoju w Ukrainie;
15. ponownie wzywa Komisję, wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela i państwa członkowskie, aby współpracowali z Ukrainą i społecznością międzynarodową w celu ustanowienia specjalnego trybunału, który zbada i będzie ścigał zbrodnię agresji popełnioną przeciwko Ukrainie przez rosyjskich przywódców i ich sojuszników, takich jak reżim na Białorusi; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie w Hadze Międzynarodowego Centrum Ścigania Zbrodni Agresji przeciwko Ukrainie;
16. wyraża pełne poparcie dla prowadzonego przez prokuratora MTK dochodzenia w sprawie sytuacji w Ukrainie w związku z domniemanymi zbrodniami wojennymi, zbrodniami przeciwko ludzkości i ludobójstwem; wzywa Ukrainę, aby ratyfikowała Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego wraz z poprawkami oraz formalnie przystąpiła do MTK w celu wsparcia międzynarodowych wysiłków na rzecz rozliczenia poważnych zbrodni międzynarodowych; wzywa UE do podjęcia dalszych wysiłków dyplomatycznych, aby propagować ratyfikację statutu rzymskiego i wszystkich poprawek do niego w skali globalnej;
17. stwierdza ze zgrozą, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie spowodowała jedne z najszybciej rosnących pod względem liczby przesiedleń dzieci na dużą skalę od czasów drugiej wojny światowej; przypomina, że w wyniku masowych ataków na infrastrukturę cywilną ukraińskie dzieci są w ogromnej mierze pozbawione dostępu do podstawowych usług, takich jak edukacja i opieka zdrowotna, w szczególności wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego;
18. przypomina, że ciągła przymusowa relokacja i deportacja ukraińskich dzieci, w tym dzieci z placówek opiekuńczych, do Rosji i na Białoruś oraz ich przymusowa adopcja przez rosyjskie rodziny stanowią naruszenie prawa ukraińskiego i międzynarodowego; podkreśla, że przymusowe przekazywanie dzieci z jednej grupy do innej grupy stanowi zbrodnię ludobójstwa zgodnie z art. II konwencji o ludobójstwie; żąda, aby władze rosyjskie i białoruskie zapewniły natychmiastowy powrót wszystkich ukraińskich dzieci; pochwala wysiłki lokalnych organizacji ukraińskich, które w poszczególnych przypadkach wspierają rodziców i rodziny w poszukiwaniach dzieci i w walce o ich bezpieczny powrót;
19. ponownie potępia przymusową deportację ukraińskich cywilów do Rosji, na terytoria Ukrainy tymczasowo okupowane przez Rosję i na Białoruś; wzywa wszystkie państwa i organizacje międzynarodowe do wywierania presji na Rosję, aby umożliwiła powrót wszystkich przymusowo deportowanych i nielegalnie uwięzionych ukraińskich cywilów, zwłaszcza dzieci, oraz ciał wszystkich, którzy zmarli w niewoli; wzywa UE i państwa członkowskie, aby intensywniej poszukiwały mechanizmów ułatwiających uwolnienie ukraińskich cywilów nielegalnie przetrzymywanych przez Rosję, na przykład za pośrednictwem mechanizmów ONZ;
20. ubolewa nad faktem, że dyrektywę w sprawie tymczasowej ochrony interpretuje się tak wąsko, że wiele kobiet, które uciekły przed rosyjską wojną napastniczą, nie ma dostępu do opieki aborcyjnej ani do innych zabiegów związanych ze zdrowiem seksualnym i reprodukcyjnym, w tym do leczenia w następstwie wykorzystania seksualnego; jest zbulwersowany faktem, że w rezultacie wiele kobiet zostało zmuszonych do powrotu do ogarniętej wojną Ukrainy, aby uzyskać dostęp do usług w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego i związanych z nimi praw oraz opieki reprodukcyjnej; apeluje do Komisji o przegląd dyrektywy, tak aby wszystkie państwa członkowskie musiały zapewniać taką samą opiekę, jaką kobiety otrzymałyby w Ukrainie;
21. potępia zamiar przeprowadzenia przez Rosję na tymczasowo okupowanych terytoriach Ukrainy wyborów prezydenckich w dniach 15-17 marca 2024 r. i podkreśla, że nie uzna wyników tych nielegalnych wyborów;
22. ponownie apeluje o innowacyjne, komplementarne i elastyczne powiązanie trwających prac nad wdrożeniem obowiązującego układu o stowarzyszeniu i negocjacji akcesyjnych, co pozwoli Ukrainie na stopniową integrację z jednolitym rynkiem UE i udział w programach sektorowych, w tym da jej dostęp do funduszy unijnych w odpowiednich obszarach, tak aby Ukrainki i Ukraińcy mogli czerpać korzyści już w trakcie przystępowania do UE, a nie dopiero po zakończeniu tego procesu; z zadowoleniem przyjmuje udane działania Ukrainy, które umożliwiły wznowienie transportu ukraińskiego zboża przez Morze Czarne i dostarczanie go na tradycyjne rynki; wzywa odpowiednie zainteresowane strony międzynarodowe, aby trwale zabezpieczyły te osiągnięcia i wolność żeglugi na Morzu Czarnym w celach handlowych; popiera propozycję Komisji, aby przedłużyć zawieszenie ceł importowych i kontyngentów na eksport towarów z Ukrainy do UE; wzywa Komisję, aby reagowała na wszelkie doniesienia o zakłóceniach rynku spowodowanych wojną napastniczą Rosji przeciw Ukrainie oraz korzyściami handlowymi przyznanymi Ukrainie; apeluje do Komisji i państw członkowskich, by przeanalizowały przyczyny wszelkich jednostronnych działań, takich jak blokady granic ustanowiły skuteczne środki monitorowania tranzytu ukraińskich produktów rolnych oraz wprowadziły środki łagodzące skutki dla europejskich rolników, których rozsądne protesty i żądania wykorzystuje i atakuje też rosyjska dezinformacja; wzywa UE, jej państwa członkowskie, Organizację ds. Wyżywienia i Rolnictwa, Światową Organizację Handlu, Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz inne podmioty, aby okazały większą solidarność i ustabilizowały rynek zbóż; wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby powstrzymały import i tranzyt przez terytorium UE rosyjskiego zboża i zboża skradzionego z Ukrainy;
23. podkreśla, że rosyjska wojna napastnicza zasadniczo zmieniła sytuację geopolityczną w Europie i poza nią i zagraża jej architekturze bezpieczeństwa oraz że reakcja na tę sytuację wymaga od UE śmiałych i kompleksowych decyzji dotyczących polityki, bezpieczeństwa i finansów;
24. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Europejskiej, aby rozpocząć negocjacje akcesyjne z Ukrainą, kiedy zostaną zrealizowane zalecenia Komisji; uważa, że członkostwo Ukrainy w UE stanowi geostrategiczną inwestycję w zjednoczoną i silną Europę i jest równoznaczne z wykazaniem się zdolnością do bycia liderem, determinacją i wizją;
25. apeluje do Rady i Komisji, aby jasno określiły ścieżkę negocjacji akcesyjnych, która pozwoli zapewnić wymierne korzyści dla społeczeństwa i obywateli Ukrainy od samego początku procesu przystąpienia; zwraca się do Rady, by zleciła Komisji natychmiastowe przedłożenie wniosków dotyczących odpowiednich ram negocjacyjnych i by przyjęła je po poczynieniu odpowiednich kroków określonych w odnośnych zaleceniach Komisji z 8 listopada 2023 r.;
26. przypomina, że proces przystąpienia do UE będzie oparty na osiągnięciach, a w metodyce rozszerzenia kładzie się nacisk na kluczowe obszary poszanowania praworządności, wartości podstawowych, praw człowieka, demokracji i walki z korupcją; uważa, że proces akcesyjny wyraźnie oparty na osiągnięciach leży w najlepszym interesie zarówno Ukrainy, jak i UE; zachęca UE i państwa członkowskie do zapewnienia Ukrainie większego wsparcia i pomocy na drodze do przystąpienia do UE, w tym wiedzy technicznej, budowania zdolności i reform instytucjonalnych niezbędnych do spełnienia kryteriów członkostwa;
27. wzywa rząd Ukrainy do dalszego wzmacniania samorządu lokalnego, czyli reformy, która spotkała się z dużym uznaniem na szczeblu krajowym i międzynarodowym, oraz do potraktowania udanej decentralizacji jako podstawy strukturalnej procesu naprawy, odbudowy i rekonstrukcji Ukrainy; raz jeszcze podkreśla, że przedstawiciele samorządu lokalnego i społeczeństwa obywatelskiego w Ukrainie muszą być aktywnie zaangażowani w odbudowę i rekonstrukcję kraju, a proces ten musi spełniać najwyższe standardy przejrzystości i rozliczalności;
28. z zadowoleniem przyjmuje osiągnięte przez instytucje UE porozumienie co do zasady w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy, który zapewni Ukrainie przewidywalną pomoc finansową, i apeluje o jego szybkiego uruchomienie; zwraca uwagę na wzmocnioną rolę Rady Najwyższej, podmiotów szczebla niższego niż krajowy i społeczeństwa obywatelskiego jako istotnych partnerów organu wykonawczego w określaniu priorytetów, które będą finansowane ze środków Planu Ukrainy, i podkreśla, że zwiększa to również nadzór nad Instrumentem i jego monitorowanie; wskazuje, że według najnowszej szybkiej oceny szkód i potrzeb przeprowadzonej przez Bank Światowy w następnym dziesięcioleciu potrzeba będzie co najmniej 452,8 mld EUR na odbudowę i rekonstrukcję Ukrainy; dlatego podkreśla, że środki finansowe przewidziane w Instrumencie na rzecz Ukrainy nie będą wystarczające, i wzywa UE i państwa członkowskie, aby zobowiązały się do dodatkowego długofalowego finansowania na rzecz Ukrainy, w szczególności z uwagi na to, że najnowszy pakiet USA na rzecz Ukrainy jest wciąż blokowany w Kongresie;
29. apeluje do UE, państw członkowskich i partnerów o podobnych poglądach, aby udzielali kompleksowej i skoordynowanej pomocy politycznej, gospodarczej, technicznej i humanitarnej w celu wsparcia trwałej i inkluzywnej odbudowy i rekonstrukcji Ukrainy po wojnie, ze szczególnym naciskiem na odbudowę podstawowej infrastruktury, opieki zdrowotnej, edukacji i usług społecznych; uważa, że w odbudowie Ukrainy priorytetem musi być dobrostan narodu ukraińskiego, a nie faworyzowanie oligarchów i zysków przedsiębiorstw; wzywa UE i państwa członkowskie, aby dalej zapewniały rannym i cierpiącym żołnierzom i cywilom ukraińskim leczenie i rehabilitację, w tym wsparcie psychologiczne; apeluje, aby stale zwracać uwagę i przeznaczać większe wsparcie na usuwanie pozostawionych przez Rosjan w Ukrainie min, oraz o długoterminowy program rozminowywania;
30. podkreśla potrzebę wspierania Ukrainy w przywracaniu warunków, które umożliwią jej mieszkańcom powrót do bezpiecznego i dostatniego życia gospodarczego i społecznego, przezwyciężenie poważnych skutków wojny dla zdrowia psychicznego, powrót osób wewnętrznie przesiedlonych i uchodźców do domu, a w szczególności umożliwią młodszym pokoleniom tego kraju rozwój projektów osobistych, edukacyjnych i biznesowych; podkreśla ponadto, że podczas odbudowy i rekonstrukcji konieczne jest uwzględnienie obaw, potrzeb i wiedzy fachowej osób wewnętrznie przesiedlonych i uchodźców, ponieważ ich reintegracja ze społecznościami lokalnymi będzie miała kluczowe znaczenie dla wzmocnienia społecznej i instytucjonalnej odporności oraz jedności Ukrainy;
31. wzywa Radę, aby utrzymała i rozszerzyła politykę sankcji wobec Rosji i Białorusi i jednocześnie monitorowała, sprawdzała i zwiększała jej skuteczność i oddziaływanie; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby dopilnowały szybkiego wdrożenia i pełnego egzekwowania wszystkich 13 pakietów sankcji; zwraca się do Komisji, aby przeprowadziła ocenę skutków dotyczącą skuteczności sankcji pod względem utrudniania rosyjskich działań wojennych oraz obchodzenia sankcji; przypomina, że UE pracuje nad przepisami dotyczącymi uznawania naruszenia środków ograniczających za przestępstwo; ponawia apel do Komisji, ESDZ i państw członkowskich o opracowanie mechanizmu, który zapobiegałby obchodzeniu sankcji;
32. podkreśla, że trzeba wprowadzić zakaz importu rosyjskiego uranu i wyrobów hutniczych do UE, a także współpracy z rosyjskim sektorem jądrowym, a w szczególności z Rosatomem; postuluje, aby wprowadzić natychmiastowe i pełne embargo na import z Rosji do UE produktów rolnych i produktów rybołówstwa, a także paliw kopalnych i skroplonego gazu ziemnego transportowanych rurociągami podmorskimi, oraz aby we współpracy z partnerami z G7 dalej obniżać pułap cenowy rosyjskich produktów ropopochodnych po to, żeby zaprzestać finansowania rosyjskiej wojny Rosji ze środków UE; postuluje ponadto nałożenie sankcji na rosyjską flotę cieni, która przewozi ropę niebezpiecznymi statkami bez ubezpieczenia przez wody unijne i międzynarodowe, oraz objęcie sankcjami przedsiębiorstw z Chin i innych krajów pomagających Rosji w obchodzeniu sankcji; apeluje o rozszerzenie obecnego systemu zezwoleń wojskowych i systemu zezwoleń na produkty podwójnego zastosowania na znacznie większą grupę towarów istotnych dla wojny, w tym komponenty cyfrowe; apeluje o pełne zharmonizowanie sankcji wobec Białorusi z sankcjami wobec Rosji; apeluje, aby w globalnym systemie sankcji UE za naruszenia praw człowieka i w innych wykazach sankcji umieścić kolejne osoby wskazane przez Fundację Antykorupcyjną Aleksieja Nawalnego;
33. potępia wszystkie kraje, które dostarczają Rosji sprzęt wojskowy i pomagają jej obchodzić nałożone na nią sankcje i unikać ich skutków, oraz wzywa UE, aby rygorystycznie ścigała przedsiębiorstwa, stowarzyszenia i osoby, które uczestniczą w obchodzeniu sankcji; wzywa UE, państwa członkowskie i ich sojuszników, aby zwiększyli skuteczność już nałożonych sankcji, podjęli pilne kroki w celu zablokowania wszelkich prób ich obchodzenia oraz by opracowali mechanizm sankcji wtórnych, który wyeliminowałby wszelkie luki prawne;
34. przypomina przedsiębiorstwom, osobom fizycznym, instytucjom finansowym i innym podmiotom, które działają w Federacji Rosyjskiej lub na obszarach pod jej okupacją w Ukrainie, lub też mają łańcuchy wartości z nimi powiązane, w tym inwestorom, konsultantom, organizacjom pozarządowym i dostawcom usług w zakresie należytej staranności, że grozi im znaczne ryzyko operacyjne, prawne, gospodarcze i wizerunkowe związane z ich działalnością gospodarczą w Rosji i rosyjskimi powiązaniami; wzywa państwa członkowskie, aby zadbały w szczególności o to, by zaawansowane produkty technologiczne eksportowane do krajów trzecich nie trafiały do Rosji;
35. nalega, aby obchodzenie unijnego środka ograniczającego, w tym poprzez przenoszenie towarów do miejsca przeznaczenia, w którym ich import, eksport, sprzedaż, zakup, przekazywanie, tranzyt lub transport są ograniczone, było uznawane za przestępstwo na szczeblu UE; podkreśla, że dla egzekwowania prawa kluczowe znaczenie ma szybka kryminalizacja przez UE bezpośrednich naruszeń sankcji, w tym naruszeń wynikających z rażącego zaniedbania, a także pośrednich naruszeń sankcji poprzez obchodzenie unijnych środków ograniczających; z zadowoleniem przyjmuje osiągnięte niedawno między instytucjami UE porozumienie co do zasady w sprawie nowych przepisów kryminalizujących naruszanie sankcji UE;
36. potępia rosyjską praktykę blokowania wszelkich działań na szczeblu ONZ zmierzających do pociągnięcia Federacji Rosyjskiej do odpowiedzialności za wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie; wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby podejmowały dalsze działania, które będą utrzymywać międzynarodową izolację Rosji, w tym jeśli chodzi o jej członkostwo w organizacjach i organach międzynarodowych, np. Radzie Bezpieczeństwa ONZ.
37. podkreśla, że trzeba pilnie ustanowić solidny system prawny, aby umożliwić konfiskatę rosyjskich aktywów państwowych zamrożonych przez UE i przeznaczenie ich na usuwanie skutków napaści Rosji na Ukrainę, w tym na odbudowę tego kraju i odszkodowania dla ofiar rosyjskiej agresji, a tym samym na zwiększenie odporności Ukrainy; podkreśla swoje głębokie przekonanie, że po zakończeniu wojny należy nakazać Rosji zapłatę reparacji, aby zagwarantować, że znacznie przyczyni się ona do obudowy Ukrainy; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie rejestru szkód spowodowanych rosyjską agresją, co stanowi pierwszy krok w kierunku ustanowienia międzynarodowego mechanizmu kompensacyjnego; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady o odłożeniu - w pierwszym etapie - nadzwyczajnych dochodów uzyskanych z aktywów i rezerw Banku Centralnego Rosji zajętych w ramach sankcji UE, co pozwoli je wykorzystać jako wkład finansowy w unijne wsparcie odbudowy i rekonstrukcji Ukrainy za pośrednictwem Instrumentu na rzecz Ukrainy;
38. ponownie wyraża zaniepokojenie sytuacją w elektrowni jądrowej w Zaporożu, która jest nielegalnie kontrolowana przez Rosję; popiera wysiłki na rzecz utrzymania stałej obecności Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej w tej elektrowni; przypomina i potępia działania Rosji, które spowodowały poważne szkody w środowisku w Ukrainie, w tym zniszczenie zapory w Kachowce, wyręb ukraińskich lasów, działalność wydobywczą na dużą skalę oraz zanieczyszczenie powietrza i zasobów wodnych; ponownie wyraża głębokie zaniepokojenie szeroko rozumianym długotrwałym wpływem wojny na środowisko; podkreśla, że trzeba stworzyć system rejestrowania i oceny szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu przez Rosję oraz przygotować podstawy prawne, aby pociągnąć Rosję do odpowiedzialności za te przestępstwa;
39. zdecydowanie potępia likwidowanie, niszczenie i rabowanie przez Rosję ukraińskich artefaktów kultury, takich jak kościoły, dzieła sztuki, muzea i uniwersytety; odnotowuje, że od rozpoczęcia pełnoskalowej inwazji zniszczeniom - zweryfikowanym przez UNESCO - uległo 341 miejsc, w tym 126 obiektów religijnych, 150 budynków o wartości historycznej lub artystycznej, 31 muzeów, 19 pomników, 14 bibliotek i 1 archiwum; ponownie stwierdza, że celowe niszczenie i grabieże obiektów ukraińskiego dziedzictwa kulturowego mogą być uznane za zbrodnie wojenne;
40. apeluje do UE i państw członkowskich, aby strategicznie i proaktywnie przeciwdziałały zagrożeniom hybrydowym, wzmacniały unijną komunikację strategiczną oraz zapobiegały ingerencji Rosji w procesy polityczne i wyborcze oraz inne procesy demokratyczne w Ukrainie i w UE, zwłaszcza prowadzonym ze złym zamiarem działaniom mającym na celu manipulowanie opinią publiczną i osłabianie integracji europejskiej, szczególnie w perspektywie zbliżających się wyborów europejskich; wzywa Komisję, ESDZ i państwa członkowskie, aby udzielały odpowiednich informacji o wzajemnych korzyściach i możliwościach wynikających z rozszerzenia zarówno dla Ukrainy, jak i państw członkowskich, co będzie sprzyjać dalszemu wzrostowi poparcia dla procesu akcesyjnego i jego lepszemu zrozumieniu;
41. potępia zabójstwo Maksima Kuzminowa w Hiszpanii; wzywa państwa członkowskie do szybkiej i zdecydowanej reakcji na destrukcyjne działania rosyjskich służb wywiadowczych na terytorium UE; zaleca państwom członkowskim usprawnienie współpracy kontrwywiadowczej i wymiany informacji;
42. wyraża zaniepokojenie ograniczeniem podróży zagranicznych członków Rady Najwyższej Ukrainy; uważa, że można by to uznać za arbitralne ograniczenie działalności politycznej wybranych posłów do parlamentu, w szczególności tych reprezentujących opozycję; jest głęboko przekonany, że w czasach wojny nie należy lekceważyć żadnych sił politycznych, które mogą być rzecznikami sprawy Ukrainy na forum międzynarodowym;
43. wyraża najwyższe uznanie dla ciągłej i niestrudzonej pracy personelu miejscowego delegatury UE w Ukrainie w warunkach, które są wciąż bardzo trudne dla tych pracowników i ich krewnych; wzywa ESDZ i Komisję, aby przyjęły plany awaryjne i rozwiązania tymczasowe dla personelu miejscowego delegatury UE, takie jak telepraca i elastyczna organizacja pracy oraz tymczasowe przeniesienie, dostosowane do rzeczywistych potrzeb i wyzwań stojących przed pracownikami; podkreśla ponadto że ważna jest odpowiednia opieka w zakresie zdrowia psychicznego pracowników delegatury UE;
44. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, prezydentowi, rządowi i Radzie Najwyższej Ukrainy, Narodom Zjednoczonym oraz władzom rosyjskim i białoruskim.