Sprawa T-456/24: Skarga wniesiona w dniu 30 sierpnia 2024 r. - Krone Commercial Vehicle i in./Parlament i Rada

Skarga wniesiona w dniu 30 sierpnia 2024 r. - Krone Commercial Vehicle i in./Parlament i Rada
(Sprawa T-456/24)

(C/2024/6658)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 11 listopada 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Krone Commercial Vehicle SE (Werlte, Niemcy) i siedmiu innych skarżących (przedstawiciele: E. Macher, M. Soppe und A. Dlouhy, Rechtsanwälte)

Strona pozwana: Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności następujących przepisów rozporządzenia (UE) 2024/1610 1 :

- art. 1 pkt 2 w zakresie, w jakim dotyczy on art. 2 ust. 1 podust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/1242,

- art. 1 pkt 2 w zakresie, w jakim dotyczy on art. 2 ust. 1 podust. 2 zd. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1242, w zakresie odnoszącym się do podust. 1 lit. c),

- art. 1 pkt 3 lit. g) w zakresie, w jakim dotyczy on art. 3 pkt 11 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/1242,

- art. 1 pkt 4 w zakresie, w jakim dotyczy on art. 3a ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242,

- art. 1 pkt 10 w zakresie, w jakim dotyczy on art. 7a lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/1242,

- art. 1 pkt 17 w zakresie, w jakim odsyła on w art. 14 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) 2019/1242 do pkt. 2.6.3 Załącznika I,

- punkt 1 załącznika I w zakresie, w jakim odsyła on do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1242 oraz do jego punktów 1.1.3, 2.1.3, 2.5.3 i 2.6.3,

- punkt 1 załącznika I w zakresie, w jakim odsyła on do załącznika I rozporządzenia (UE) 2019/1242 oraz do jego punktów 2.2.1, 2.5, 2.6, 2.7.2, 3.1, 3.1.2, 4.1.2, 4.2, 5.1.2.3, 5.2, 5.3, 5.4 i 6 w zakresie odnoszącym się do pojazdów kategorii O,

- punkt 1 załącznika I w zakresie, w jakim odsyła on do załącznika I rozporządzenia (UE) 2019/1242 oraz do jego punktów 4.3.1 o ile znajdując się tam tabela odnosi się przyczep lub naczep,

- punkty 1, 2 i 4 załącznika II [wprowadzenie nowego załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/1242] w zakresie, w jakim dotyczą one pojazdów kategorii O i

- część B załącznika IV w zakresie, w jakim dotyczy on pojazdów kategorii O;

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Skarżące specjalizują się w produkcji przyczep dla pojazdów ciężkich. Na poparcie skargi na określone przepisy rozporządzenia (UE) 2019/1242 strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia podstawowego prawa skarżących do swobody prowadzenia działalności gospodarczej (art. 16 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 2 ).

Chociaż naczepy nie emitują dwutlenku węgla w ruchu drogowym, zaskarżone przepisy nakładają na ich producentów ogromne wymagania dotyczące konstrukcji ich naczep. Wymagania te często ignorują rzeczywistość i dotyczą aspektów, na które producenci naczep nie mają wpływu. Co więcej, w przypadku, gdyby zamierzone wymagania nie zostały osiągnięte, planowane opłaty zagroziłyby istnieniu firmy.

Skarżące uważają zatem, że ingerencja w ich swobodę przedsiębiorczości jest z tego względu nieodpowiednia, niepotrzebna i nieproporcjonalna do osiągnięcia celu ustawodawczego.

2. Zarzut drugi: naruszenie podstawowego prawa własności skarżących (art. 17 Karty Praw Podstawowych)

W szczególności skarżący uważają również, że ingerencja w ich prawo własności spowodowana masowymi opłatami jest niezgodna z prawem, ponieważ nie jest ani odpowiednia, ani konieczna, ani proporcjonalna do osiągnięcia celu ustawodawczego.

3. Zarzut trzeci: naruszenie podstawowego prawa skarżących w zakresie równości wobec prawa (art. 20 Karty Praw Podstawowych)

Kwestionowane przepisy naruszają również zasadę równości. Z jednej strony przyczepy objęte przepisami są niesłusznie objęte wymogami dotyczącymi emisji i obowiązkiem uiszczenia opłaty, podczas gdy inne przyczepy nie są nimi objęte, w niektórych przypadkach z powodu zezwoleń krajowych lub pozaunijnych. Z drugiej strony, producenci przyczep są niesłusznie traktowani w taki sam sposób jak producenci pojazdów ciągnących, których silniki są wyłącznie odpowiedzialne za emisje CO2, w odniesieniu do celów redukcji i opłat karnych.

4. Zarzut czwarty: naruszenie wymogów unijnej polityki ochrony środowiska (art. 191 TFUE)

Zaskarżone przepisy naruszają również art. 191 TFUE, ponieważ nie są zgodne z określonymi w nim wymogami ze względu na nieuwzględnienie okoliczności faktycznych i zasady "zanieczyszczający płaci".

5. Zarzut piąty: naruszenie ochrony środowiska (art. 37 Karty praw podstawowych)

Z tych samych powodów zaskarżone przepisy naruszają również art. 37 Karty praw podstawowych.

6. Zarzut szósty: naruszenie wymogu uzasadnienia (art. 296 ust. 2 TFUE)

Ustawodawca nie uzasadnia ani dlaczego wymogi dotyczące redukcji emisji CO2 powinny mieć obecnie zastosowanie również do przyczep, w przeciwieństwie do wcześniejszej praktyki, ani dlaczego ten obowiązek redukcji emisji, który w najlepszym razie może być realizowany pośrednio, powinien być jednocześnie sankcjonowany opłatami, które zagrażają istnieniu przedsiębiorstwa.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1610 z dnia 14 maja 2024 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/1242 w odniesieniu do zaostrzenia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz włączenia obowiązków sprawozdawczych, zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/858 i uchylające rozporządzenie (UE) 2018/956 (Dz.U. L, 2024/1610, z 6.6.2024).
2 Dz.U. 2012, C 326, s. 391.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6658

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-456/24: Skarga wniesiona w dniu 30 sierpnia 2024 r. - Krone Commercial Vehicle i in./Parlament i Rada
Data aktu: 11/11/2024
Data ogłoszenia: 11/11/2024