(C/2024/6642)Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 11 listopada 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: B.-R. Killmann, E. Schmidt, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Republika Federalna Niemiec
Żądania strony skarżącej
Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:
- stwierdzenie, że ze względu na wprowadzenie i utrzymanie w mocy w Kraju Związkowym Bawarii reżimu świadczeń rodzinnych, w ramach którego osoby czynne zawodowo, których dzieci mają stałe miejsce zamieszkania w jednym z państw członkowskich wymienionych w odpowiednich przepisach wykonawczych Kraju Związkowego Bawarii otrzymują świadczenia w niższym wymiarze, Republika Federalna uchybiła
- zobowiązaniom spoczywającym na niej na mocy art. 7 i 67 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 1 , oraz
- zobowiązaniom spoczywającym na niej na mocy art. 45 TFUE, art. 4 rozporządzenia nr 883/2004 i art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 492/2011 2 ;
- obciążenie Republiki Federalnej Niemiec kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Po pierwsze, Komisja zarzuca Republice Federalnej Niemiec, że naruszyła art. 7 i 67 rozporządzenia (WE) nr 883/2004. Zasiłek rodzinny, taki jak przyznawany przez Kraj Związkowy Bawarii, jest świadczeniem rodzinnym w rozumieniu tego rozporządzenia. Wymienione przepisy zakazują uzależnienia przyznania i samej kwoty świadczeń rodzinnych od faktu, że członkowie rodziny osoby aktywnej zawodowo zamieszkują w państwie członkowskim udzielającym świadczeń. Kraj Związkowy Bawarii przewiduje natomiast obniżenie kwoty zasiłku rodzinnego na dzieci, jeżeli zamieszkują one w 15 wymienionych w sposób wyczerpujący państwach członkowskich poza Niemcami. Kraj Związkowy Bawarii przyznaje zatem świadczenia rodzinne na rzecz dzieci właśnie stosownie do państwa członkowskiego ich zamieszkania, a nie tak, jakby mieszkały w Niemczech.
Po drugie, Komisja podnosi, że Republika Federalna Niemiec naruszyła zasadę równości traktowania przewidzianą w art. 4 rozporządzenia nr 883/2004 i w art. 7 ust. 2 rozporządzenia nr 492/2011. Obniżając zasiłek rodzinny dla dzieci mających miejsce zamieszkania w 15 wymienionych w sposób wyczerpujący państwach członkowskich Kraj Związkowy Bawarii traktował osoby odmiennie w zależności od miejsca zamieszkania ich dzieci, a w szczególności w sposób bardziej niekorzystny, jeżeli dzieci te mieszkają w jednym z 15 wymienionych w sposób wyczerpujący państw członkowskich. Ostatecznie prowadzi to dyskryminacji pośredniej pracowników migrujących pochodzących z tych państw członkowskich, czego żaden uzasadniony cel nie wydaje się usprawiedliwiać.