Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora generalnego Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (grupa zaszeregowania AD 15)

Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora generalnego Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (grupa zaszeregowania AD 15)
Zatrudnienie pracownika na czas określony (art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników)

(COM/2024/10450)

(C/2024/6496)

(Dz.U.UE C z dnia 31 października 2024 r.)

Kim jesteśmy?

Walka z nadużyciami finansowymi i inną nielegalną działalnością przynoszącą szkody interesom finansowym Unii Europejskiej jest niezwykle istotna dla wiarygodności europejskiego przedsięwzięcia.

OLAF, który jest dyrekcją generalną Komisji Europejskiej, prowadzi dochodzenia w sprawach rzekomych nadużyć finansowych i innych nielegalnych praktyk, mających negatywne skutki finansowe dla budżetu UE. W kontekście bardziej ogólnym OLAF wykonuje uprawnienia operacyjne, jakimi Komisja dysponuje w zakresie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej, udziela państwom członkowskim wsparcia w zakresie zwalczania nadużyć oraz przygotowuje ustawodawcze i regulacyjne inicjatywy Komisji w tej dziedzinie.

W zakresie prowadzonych dochodzeń dyrektor generalny OLAF-u cieszy się ustawową niezależnością. Urząd uprawniony jest do przeprowadzania niezależnych dochodzeń we wszystkich instytucjach i organach UE; dochodzenia mogą obejmować również podmioty gospodarcze z państw członkowskich i z krajów trzecich, mające powiązania z budżetem Unii Europejskiej.

Poza działalnością dochodzeniową, w ramach której OLAF jest całkowicie niezależny, Urząd działa jak wszystkie inne dyrekcje generalne Komisji, opracowując i realizując strategie polityczne w dziedzinie wchodzącej w zakres jego kompetencji, stosownie do wytycznych strategicznych określanych przez Komisję.

Realizowanie działalności dochodzeniowej Urzędu jest monitorowane przez Komitet Nadzoru, w skład którego wchodzi pięciu niezależnych członków spoza Komisji.

Ramy prawne określające cele i zadania OLAF-u oraz jego funkcjonowanie można znaleźć w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r., zmienionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2223 z dnia 23 grudnia 2020 r. 1 .

Co oferujemy?

Komisja Europejska poszukuje kandydatów na stanowisko dyrektora generalnego Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) w charakterze pracownika zatrudnionego na czas określony tj. na nieodnawialną kadencję siedmiu lat, zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013 zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2223 z dnia 23 grudnia 2020 r.

Dyrektor generalny odpowiada za działalność dochodzeniową OLAF-u, ciesząc się w tym zakresie pełną niezależnością.

Dyrektor Generalny regularnie składa sprawozdania Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu dotyczące ustaleń poczynionych w wyniku dochodzeń przeprowadzonych przez Urząd, podjętych działań i napotkanych trudności, z poszanowaniem poufności dochodzeń, przynależnych praw osób objętych dochodzeniem i informatorów oraz, w zależności od przypadku, przepisów prawa krajowego mających zastosowanie w postępowaniu sądowym.

Dyrektor generalny okresowo informuje Komitet Nadzoru o działalności Urzędu, wykonywaniu jego funkcji dochodzeniowej oraz działaniach podejmowanych w następstwie dochodzeń, aby umożliwić Komitetowi Nadzoru wypełnianie jego funkcji i ocenę wyników w tej dziedzinie.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:02013R0883-20210117.

Ponadto, pod nadzorem komisarza odpowiedzialnego za ochronę interesów finansowych Unii Europejskiej, dyrektor generalny kierował będzie udziałem OLAF-u w opracowywaniu komisyjnej strategii zapobiegania nadużyciom. Dyrektor generalny odpowiada również za udzielanie przez OLAF wsparcia państwom członkowskim poprzez organizowanie ścisłej i regularnej współpracy między ich właściwymi organami w celu koordynowania działań mających na celu ochronę interesów finansowych Unii Europejskiej poprzez opracowywanie i rozwijanie metod zapobiegania nadużyciom finansowym i ich zwalczania.

Dyrektor generalny zarządza OLAF-em zgodnie z opisem misji i rocznym operacyjnym programem prac, którego treść określana jest pod jego nadzorem.

Dyrekcja generalna, za którą dyrektor będzie odpowiadać, składa się z czterech dyrekcji, a jej personel liczy około 480 osób. Dyrektor będzie zarządzać budżetem administracyjnym w wysokości około 67 mln EUR, a także budżetem operacyjnym w wysokości około 180 mln EUR na lata 2021-2027 w kontekście Programu UE w zakresie zwalczania nadużyć finansowych (UAFP). Jego zadaniem będzie przygotowywanie i przedkładanie niezależnego wstępnego projektu budżetu, w stosunku do którego będzie pełnił funkcję urzędnika zatwierdzającego.

Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)

Kandydaci powinni posiadać następujące kwalifikacje:

Cechy charakteru:

- posiadać zdolność racjonalnej oceny sytuacji i doskonałą zdolność podejmowania decyzji;

- posiadać doskonałe umiejętności interpersonalne i negocjacyjne, a także doskonałą umiejętność skutecznej i efektywnej komunikacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami w Komisji lub poza nią oraz zdolność budowania z nimi relacji zawodowych opartych na zaufaniu.

Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie:

- posiadać znaczące doświadczenie zawodowe i udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu dochodzeń lub w działaniach w zakresie zapobiegania nadużyciom finansowym; Udokumentowana wiedza specjalistyczna lub doświadczenie w zakresie pracy na wysokich stanowiskach w sądownictwie lub organach dochodzeniowych zapewnią kandydatowi przewagę; dodatkowym atutem będzie doświadczenie zdobyte na szczeblu międzynarodowym;

- mieć rozległą wiedzę na temat najważniejszych - prawnych i praktycznych - aspektów mających znaczenie w zwalczaniu nadużyć finansowych i prowadzeniu postępowań karnych w tej dziedzinie;

- wykazać swoje zaangażowanie na rzecz przestrzegania i ochrony praw podstawowych i gwarancji proceduralnych mających zastosowanie w ramach dochodzenia prowadzonego przez OLAF;

- mieć rozległą wiedzę na temat instytucjonalnych i prawnych ram Unii.

Umiejętności zarządzania:

- mieć udokumentowane doświadczenie pracy na poziomie kadry kierowniczej wyższego szczebla; silne umiejętności przywódcze, zdolność w zakresie kierowania dużymi zespołami wysoko wykwalifikowanych specjalistów działających w specjalistycznej dziedzinie oraz ich inspirowania i motywowania;

- mieć umiejętność pracy w złożonym środowisku wielokulturowym oraz zdolność do motywowania i budowania zespołu w sposób umożliwiający pełne wykorzystanie możliwości jego członków;

- mieć umiejętność kreatywnego i strategicznego myślenia, które umożliwi stworzenie jasnej wizji i sformułowanie polityki w celu realizacji założeń OLAF-u, przy jednoczesnym zapewnieniu spójności z ogólnymi celami Komisji;

- mieć udokumentowane doświadczenie w skutecznym planowaniu zasobów ludzkich, budżetowych i finansowych na poziomie kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz zarządzaniu tymi zasobami.

Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne)

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru wyłącznie na podstawie poniższych wymogów formalnych, które muszą zostać spełnione przed upływem terminu składania zgłoszeń:

- Obywatelstwo: kandydat musi mieć obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.

- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi mieć:

- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów;

- lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).

- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi mieć przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe 2 , liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje.

- Doświadczenie w zarządzaniu: przynajmniej 5 lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym 3 .

- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 4  oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że część rozmowy może zostać przeprowadzona w tym języku.

- Limit wieku: kandydat musi być w stanie pełnić swoje obowiązki przez całą 7-letnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego, który dla pracowników Unii Europejskiej zatrudnionych na czas określony rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym dana osoba osiąga wiek 66 lat (zob. art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników oraz art. 52 lit. a) regulaminu pracowniczego 5 ) i może w wyjątkowych przypadkach zostać przedłużony do wieku 70 lat.

Niespełnienie któregokolwiek z wymogów kwalifikacyjnych powoduje wykluczenie z procedury naboru.

Procedura naboru i powołanie

Nabór będzie przeprowadzony zgodnie z procedurami naboru i rekrutacji obowiązującymi w Komisji Europejskiej (zob. Document on Senior Officials Policy - dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla 6 ).

W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji w oparciu o dokumentację wniosku 7  oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.

Po tych rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, Komitet ten zdecyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia tej funkcji.

Kandydaci, których nazwiska znajdą się na tej liście, zostaną zaproszeni na rozmowę z odpowiednim członkiem lub odpowiednimi członkami Komisji.

Po tych rozmowach Komisja sporządzi listę kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach. Po wydaniu przez Komitet Nadzoru pozytywnej opinii na temat zastosowanej przez Komisję procedury naboru, Parlament Europejski i Rada w stosownym czasie uzgadniają listę trzech kandydatów wybranych z listy kandydatów posiadających odpowiednie kwalifikacje sporządzonej przez Komisję. Kandydaci mogą zostać poproszeni o zaprezentowanie się przed właściwymi komisjami Parlamentu Europejskiego lub przed Radą i odpowiedzenie na ewentualne pytania. Następnie Komisja mianuje dyrektora generalnego z listy kandydatów przyjętej przez Parlament Europejski i Radę.

Wybrany kandydat musi mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej, przedstawić odpowiednie referencje poświadczające predyspozycje do wykonywania przewidzianych obowiązków oraz być fizycznie zdolny do wykonywania obowiązków.

Wybrany kandydat powinien mieć ważne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego, wydane przez krajowy organ bezpieczeństwa, lub być uprawniony do uzyskania takiego poświadczenia. Poświadczenie bezpieczeństwa osobowego oznacza decyzję administracyjną wydawaną w postępowaniu sprawdzającym prowadzonym przez właściwy dla danej osoby krajowy organ bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi dotyczącymi bezpieczeństwa; decyzja ta zaświadcza o możliwości dopuszczenia danej osoby do określonych kategorii informacji niejawnych. (Należy zauważyć, że procedura prowadząca do uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa osobowego może być wszczęta wyłącznie na wniosek pracodawcy, a nie przez samego kandydata).

Dopóki dane państwo członkowskie nie wyda poświadczenia bezpieczeństwa osobowego, a procedura sprawdzająca w zakresie poświadczenia bezpieczeństwa nie zakończy się wymaganym przepisami briefingiem ze strony Dyrekcji ds. Bezpieczeństwa Komisji Europejskiej, wybrany kandydat nie będzie mógł uzyskać dostępu do informacji niejawnych UE (EUCI) na poziomie CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL ani wyższym, ani też uczestniczyć w posiedzeniach, na których omawiane są takie informacje.

Polityka równych szans

Zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego Komisja Europejska dąży do realizacji strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie równości płci na wszystkich szczeblach zarządzania, oraz stosuje politykę równych szans zachęcającą do składania wniosków, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia różnorodności, równości płci i ogólnej równowagi geograficznej.

Warunki zatrudnienia

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.

Wybrany kandydat zostanie zatrudniony na czas określony w grupie zaszeregowania AD 15 na podstawie art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników na siedmioletnią nieodnawialną kadencję. W zależności od posiadanego doświadczenia zawodowego wybrany kandydat zostanie zaklasyfikowany do stopnia 1 lub 2 w tej grupie.

Informujemy kandydatów, że warunki zatrudnienia innych pracowników nakładają na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.

Miejscem zatrudnienia jest Bruksela.

Oczekuje się, że wybrany kandydat rozpocznie wykonywanie swoich obowiązków w sierpniu 2025 r.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Wybrani kandydaci będą musieli złożyć oświadczenie, w którym zobowiążą się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenie o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na ich niezależności.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z poszczególnymi członkami komisji, ani też prosić kogokolwiek o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.

Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 8 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"). Przypominamy, że niespełnienie któregokolwiek z wymogów kwalifikacyjnych powoduje wykluczenie z procedury naboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie na poniższej stronie internetowej oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury: https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementva cancies/.

Kandydaci muszą mieć ważny adres poczty elektronicznej. Zostanie on wykorzystany do potwierdzenia rejestracji, a także do przekazywania informacji na poszczególnych etapach procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu złożenia zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 9 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

W interesie kandydata leży upewnienie się, że informacje zawarte w zgłoszeniu są dokładne, szczegółowe i prawdziwe.

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Zgłoszenia wysłane pocztą elektroniczną nie będą rozpatrywane. Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres:

HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa 29 listopada 2024 r. o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja nie będzie możliwa.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2223 z dnia 23 grudnia 2020 r.
2 Doświadczenie zawodowe uwzględnia się wyłącznie wtedy, gdy stanowi ono faktyczny stosunek pracy zdefiniowany jako rzeczywista, prawdziwa praca za wynagrodzeniem i w charakterze pracownika (każdy rodzaj umowy) lub usługodawcy. Działalność zawodowa wykonywana w niepełnym wymiarze będzie uwzględniana proporcjonalnie do poświadczonej liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Urlop macierzyński/rodzicielski/adopcyjny jest uwzględniany, jeżeli miał miejsce w okresie objętym umową o pracę. Studia doktoranckie uznaje się za równoważne z doświadczeniem zawodowym, nawet jeśli są niezarobkowe, jednak maksymalnie przez okres trzech lat, pod warunkiem że zakończyły się zrobieniem doktoratu. Dany okres może być policzony tylko raz.
3 Kandydat powinien wyszczególnić w swoim życiorysie - w odniesieniu do wszystkich lat, podczas których zdobył doświadczenie w zakresie zarządzania: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach; 3) wielkość budżetów, którymi zarządzał; 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej swojego stanowiska oraz 5) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
7 Kandydaci mogą zostać poproszeni o przedstawienie dokumentów potwierdzających oświadczenia zawarte w zgłoszeniu w dowolnym momencie procedury.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
9 Instrukcje tworzenia życiorysu w formacie Europass CV są dostępne pod adresem: https://europa.eu/europass/pl/create-europass-cv.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6496

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora generalnego Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (grupa zaszeregowania AD 15)
Data aktu: 31/10/2024
Data ogłoszenia: 31/10/2024