OGŁOSZENIE O NABORZE PE/316/2024/S

OGŁOSZENIE O NABORZE PE/316/2024/S
DYREKTOR GENERALNY (K/M)

(grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 15)

Dyrekcja Generalna ds. Bezpieczeństwa i Ochrony

(C/2024/6469)

(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2024 r.)

1. Wolne stanowisko

Przewodnicząca Parlamentu Europejskiego podjęła decyzję o uruchomieniu procedury naboru na stanowisko dyrektora generalnego (k/m) (AD, grupa zaszeregowania 15) Dyrekcji Generalnej ds. Bezpieczeństwa i Ochrony na podstawie art. 29 ust. 2 Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej 1  (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym").

Procedura naboru, mająca dać organowi powołującemu większy wybór, odbędzie się równolegle z wewnętrzną i międzyinstytucjonalną procedurą naboru na stanowiska.

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w regulaminie pracowniczym. Nabór dotyczy grupy zaszeregowania AD 15 2 . Kwota wynagrodzenia podstawowego, opodatkowana podatkiem na rzecz Unii i zwolniona z podatku krajowego, może zostać powiększona o określone dodatki, zgodnie z warunkami przewidzianymi w regulaminie pracowniczym.

Zwraca się uwagę osób kandydujących, że zgodnie z regulaminem pracowniczym każdy nowy członek personelu musi z powodzeniem ukończyć dziewięciomiesięczny okres próbny oraz że stanowisko to podlega przepisom o polityce mobilności pracowników, przyjętym przez Prezydium Parlamentu Europejskiego 15 stycznia 2018 roku.

Praca na tym stanowisku wymaga dyspozycyjności oraz licznych kontaktów wewnątrz instytucji i poza nią, między innymi kontaktów z posłami do Parlamentu Europejskiego. Dyrektor generalny (k/m) będzie odbywać liczne wyjazdy służbowe do poszczególnych miejsc pracy Parlamentu Europejskiego i poza nie.

2. Miejsce pracy

Bruksela. Stanowisko to może zostać przeniesione do jednego z pozostałych miejsc pracy Parlamentu Europejskiego.

3. Równość szans

Parlament Europejski stosuje politykę równości szans i bierze pod uwagę kandydatury bez dyskryminacji ze względu na płeć, pochodzenie etniczne, kolor skóry, pochodzenie społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne i inne, przynależność do mniejszości narodowej, status majątkowy, urodzenie, niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną, stan cywilny lub sytuację rodzinną.

4. Opis stanowiska

Jako wysoki rangą urzędnik dyrektor generalny (k/m) będzie wykonywać następujące zadania, stosując się do wytycznych i decyzji przyjętych przez władze parlamentarne i sekretarza generalnego 3 :

- zapewnianie właściwego funkcjonowania dużej jednostki organizacyjnej Sekretariatu Generalnego obejmującej kilka dyrekcji zajmujących się obszarami kompetencji dyrekcji generalnej,

- proponowanie zmian, określanie celów i środków, zarządzanie zespołami, wybór modeli organizacyjnych, gospodarowanie środkami finansowymi,

- zarządzanie projektami o charakterze przekrojowym lub nadzorowanie ich realizacji,

- doradzanie sekretarzowi generalnemu i posłom do Parlamentu w ich dziedzinach kompetencji - współpraca z dyrektorem Wydziału Prawnego i pozostałymi dyrektorami generalnymi,

- w razie potrzeby - reprezentowanie instytucji,

- pełnienie funkcji delegowanego urzędnika zatwierdzającego,

- w razie potrzeby - zastępowanie sekretarza generalnego.

5. Warunki dopuszczalności

W procedurze naboru mogą kandydować osoby spełniające następujące warunki w dniu, w którym upływa termin zgłaszania kandydatur:

a) Warunki ogólne

Zgodnie z art. 28 regulaminu wymagane są w szczególności:

- posiadanie obywatelstwa jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej 4 ,

- korzystanie z pełni praw obywatelskich,

- uregulowany stosunek do służby wojskowej,

- gwarancje postawy etycznej wymaganej do wykonywania obowiązków na tym stanowisku.

b) Warunki szczegółowe

(i) Wymagane tytuły lub dyplomy

- poziom wykształcenia odpowiadający pełnemu cyklowi studiów uniwersyteckich potwierdzony uzyskaniem dyplomu oficjalnie uznawanego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, jeżeli normalny czas trwania tych studiów wynosi co najmniej cztery lata,

lub

- poziom wykształcenia odpowiadający pełnemu cyklowi studiów uniwersyteckich, potwierdzony uzyskaniem dyplomu oficjalnie uznawanego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz odpowiednie doświadczenie zawodowe o długości co najmniej jednego roku 5 , w przypadku gdy normalny czas trwania wspomnianych studiów wynosi co najmniej trzy lata.

Dyplomy - niezależnie od tego, czy zostały wydane w państwie członkowskim Unii, czy w innym kraju - muszą być uznane przez oficjalny organ państwa członkowskiego Unii, np. ministerstwo edukacji jednego z państw członkowskich.

Osoby kandydujące posiadające dyplom wydany w państwie nienależącym 6  do Unii muszą dołączyć do zgłoszenia dokument potwierdzający równoważność dyplomów z dyplomami UE. Więcej informacji na temat uznawania kwalifikacji nabytych w państwie trzecim w ramach sieci ENIC-NARIC można znaleźć na stronie (https://www.enic- naric.net/).

(ii) Wymagane doświadczenie zawodowe

Doświadczenie zawodowe nabyte po uzyskaniu wymienionych wyżej kwalifikacji:

- piętnaście lat, przynajmniej w części zdobyte w dziedzinach kompetencji dyrekcji generalnej, w tym minimum dziewięć lat w środowisku europejskim lub międzynarodowym i minimum dziewięć lat na stanowiskach kierowniczych w dużej jednostce organizacyjnej.

(iii) Znajomość języków

Wymagana jest gruntowna znajomość jednego z języków urzędowych Unii Europejskiej 7  oraz bardzo dobra znajomość przynajmniej jednego innego spośród tych języków.

Komitet doradczy uwzględni znajomość innych języków urzędowych Unii Europejskiej.

6. Etapy selekcji

Aby pomóc organowi powołującemu w wyborze, komitet doradczy ds. mianowania wysokich rangą urzędników sporządza listę kandydatur i proponuje Prezydium Parlamentu Europejskiego osoby, które należy zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną. Prezydium zatwierdza tę listę; komitet doradczy przystępuje do rozmów, a następnie przedkłada do decyzji Prezydium sprawozdanie końcowe. Prezydium może wówczas rozpocząć przesłuchania osób kandydujących.

Rozmowy będą się odnosiły do opisu charakteru obowiązków podanego w punkcie 4, a także do następujących zdolności:

- zmysł strategiczny,

- zdolności kierownicze,

- umiejętność przewidywania,

- umiejętność szybkiego reagowania,

- dokładność,

- komunikatywność.

7. Składanie kandydatur

Termin składania kandydatur ustala się na:

poniedziałek 11 listopada 2024 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu brukselskiego.

Osoby kandydujące proszone są o przesłanie na poniższy adres - wyłącznie pocztą elektroniczną, w formacie PDF - listu motywacyjnego (z dopiskiem: do wiadomości Sekretarza Generalnego Parlamentu Europejskiego, ogłoszenie o naborze nr PE/316/2024/S) i życiorysu w formacie Europass 8 , z podaniem w temacie wiadomości numeru ogłoszenia (PE/316/2024/S):

PERS-EPSeniorManagement@ep.europa.eu

Decyduje data i godzina wysłania wiadomości elektronicznej.

Należy upewnić się, że zeskanowane dokumenty są czytelne.

Przypomina się osobom zaproszonym na rozmowę kwalifikacyjną, że w dniu rozmowy muszą przedstawić dokumenty zaświadczające o studiach, jak również o doświadczeniu zawodowym i obecnie zajmowanym stanowisku; dokumenty te przyjmuje się tylko w formie kopii 9 . Dokumenty te nie są zwracane.

Dane osobowe osób kandydujących będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 10 , zwłaszcza w odniesieniu do poufności i bezpieczeństwa danych.

ZAŁĄCZNIK

Dyrekcja Generalna ds. Bezpieczeństwa i Ochrony

Główne zadania

- Określenie strategii dyrekcji generalnej, organizowanie i koordynowanie jej działań;

- zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony osób i mienia w trzech miejscach pracy Parlamentu Europejskiego zgodnie z przepisami ustanowionymi przez władze polityczne i środkami wykonawczymi do nich oraz poprzez wdrożenie odpowiednich środków bezpieczeństwa dla użytkowników i budynków;

- zapewnienie bezpośredniej ochrony przewodniczącej i rozmieszczenie uzbrojonej straży w strategicznych miejscach na terenie Parlamentu;

- zapewnienie całodobowej ochrony i pomocy wszystkim osobom korzystającym z infrastruktury Parlamentu oraz podejmowanie wszelkich niezbędnych działań w dziedzinie zapobiegania pożarom, gaszenia pożarów i kontroli tłumu oraz udzielanie pierwszej pomocy;

- projektowanie i wdrażanie innowacyjnych i wydajnych systemów fizycznej kontroli dostępu do instytucji w trzech miejscach pracy i zarządzanie tymi systemami, ułatwianie dostępu do pomieszczeń Parlamentu i wydawanie akredytacji szerokiemu gronu użytkowników i gości;

- zapewnienie ochrony informacji, zapobieganie zagrożeniom hybrydowym i szpiegostwu oraz zwalczanie tych zjawisk;

- koordynowanie komórki kryzysowej i zarządzanie programem elektronicznych środków zaradczych (TSCM) Parlamentu Europejskiego oraz pomoc w zapewnieniu ciągłości usług, zarządzania ryzykiem i zarządzania kryzysowego w budynkach Parlamentu i poza nimi, w tym planowanie i testowanie ciągłości działania w dyrekcji generalnej;

- doradzanie sekretarzowi generalnemu i współpraca z innymi dyrekcjami generalnymi, instytucjami UE i organami krajowymi w dziedzinie bezpieczeństwa, promowanie kampanii informacyjnych, komunikacyjnych i uświadamiających na temat partycypacyjnej kultury bezpieczeństwa i ochrony oraz zacieśnianie współpracy międzyinstytucjonalnej w tej dziedzinie;

- zarządzanie personelem; organizowanie i prowadzenie każdego miesiąca kilku zebrań kierownictwa (dyrektorów, kierowników działów);

- pełnienie obowiązków delegowanego urzędnika zatwierdzającego.

DYREKCJA A

Dyrekcja ds. Działań w Zakresie Bezpieczeństwa

- Kierowanie pracą działów i wydziałów dyrekcji, koordynacja i organizacja ich pracy oraz zapewnianie wymiany informacji między różnymi wydziałami dyrekcji generalnej;

- zapewnienie bezpieczeństwa osób i mienia w trzech miejscach pracy Parlamentu Europejskiego zgodnie z zasadami określonymi przez władze polityczne;

- zapewnienie kontroli dostępu osób i pojazdów, a także kontroli bezpieczeństwa dostaw i poczty do budynków Parlamentu;

- zapewnienie bezpośredniej ochrony przewodniczącej i bezpieczeństwa w strategicznych miejscach na terenie Parlamentu przez uzbrojoną straż;

- utrzymywanie kontaktów i organizowanie niezbędnej współpracy z właściwymi organami państw przyjmujących i służbami bezpieczeństwa innych instytucji w obszarze swoich obowiązków;

- przyczynianie się do ponownej oceny środków technicznych niezbędnych do zwiększenia bezpieczeństwa w trzech miejscach pracy oraz współpraca przy projektach innych dyrekcji, które mogłyby mieć wpływ na zarządzanie operacyjne.

DYREKCJA B

Dyrekcja ds. Ochrony, Wstępu do Budynków i Osobistej Pomocy

- Kierowanie pracą działów dyrekcji, koordynacja, wymiana informacji i organizacja ich pracy, a także zapewnienie spójności wewnętrznych procesów dyrekcji;

- przyczynianie się do wdrażania koncepcji bezpieczeństwa globalnego w obszarach swoich obowiązków w trzech miejscach pracy poprzez opracowywanie i wdrażanie polityk i strategii bezpieczeństwa oraz standaryzację procedur operacyjnych w dziedzinie bezpieczeństwa;

- stałe dostarczanie rozwiązań zgodnych z wymogami bezpieczeństwa poprzez usługi zdalnego zapobiegania i monitorowania budynków i instalacji technicznych;

- zarządzanie wnioskami o wstęp i przyznawanie przepustek na podstawie obowiązujących przepisów, a także wysokiej jakości obsługa w zakresie zarządzania i przyjmowania gości i osób odwiedzających Parlament, w szczególności podczas ważnych wydarzeń odbywających się w instytucji;

- zapewnienie w trzech miejscach pracy wszystkich funkcji związanych z zapobieganiem pożarom, bezpieczeństwem i udzielaniem pierwszej pomocy użytkownikom infrastruktury instytucji oraz ujednolicenie procedur bezpieczeństwa operacyjnego w obszarze swoich obowiązków; przeprowadzanie analiz ryzyka, dochodzeń i audytów bezpieczeństwa przeciwpożarowego jako środka zapobiegawczego lub w następstwie incydentów związanych z bezpieczeństwem;

- formułowanie opinii dotyczących bezpieczeństwa przeciwpożarowego, zapobiegania pożarom i udzielania pierwszej pomocy przy zapewnieniu zgodności z obowiązującymi przepisami krajowymi i europejskimi w dziedzinie bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz utrzymywanie kontaktów i współpraca z właściwymi organami państw przyjmujących i innymi instytucjami;

- wkład w dobrą współpracę z organami Parlamentu Europejskiego i z jego Sekretariatem w dziedzinie kompetencji dyrekcji oraz gwarantowanie wykonywania ich decyzji.

DYREKCJA C

Dyrekcja ds. Zasobów

- Zapewnienie i wdrożenie polityki zarządzania personelem dostosowanej do potrzeb dyrekcji generalnej, obejmującej optymalizację zasobów ludzkich w podziale na sektory działalności, organizację stanowisk pracy w trzech siedzibach oraz dążenie do skutecznego rocznego planowania dla personelu ds. bezpieczeństwa i ochrony, przy jednoczesnym przyczynianiu się do realizacji ogólnych celów zwiększenia perspektyw zawodowych oraz lepszych i inkluzywnych warunków pracy;

- zarządzanie budżetowe i finansowe umowami, programowaniem i zamówieniami dyrekcji generalnej, w tym wykonanie rocznego planu zaproszeń do składania ofert;

- zapewnienie funkcjonowania, rozwoju i konserwacji systemów informatycznych oraz zapewnienie wsparcia użytkowników związanego z operacjami bezpieczeństwa;

- zapewnienie i wdrożenie ukierunkowanych strategii szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa i ochrony dla wszystkich kategorii pracowników dyrekcji generalnej, a także określenie potrzeb szkoleniowych poprzez przyjęcie rocznego planu szkoleń w celu zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony i inkluzywnego środowiska pracy;

- koordynacja i zapewnienie sprawnego przebiegu operacji w Dyrekcji ds. Zasobów oraz w dyrekcji generalnej, zgodnie z potrzebami Parlamentu i dyrekcji generalnej.

DYREKCJA D

Dyrekcja ds. Technologii i Informacji

- Zapewnianie specjalistycznej analizy ryzyka i ciągłych usług dochodzeniowych;

- zapewnianie ochrony informacji, zapobieganie zagrożeniom hybrydowym i szpiegostwu oraz zwalczanie tych zjawisk;

- zapewnienie instalacji, eksploatacji i konserwacji systemów bezpieczeństwa fizycznego we wszystkich miejscach pracy Parlamentu;

- ułatwianie ściślejszej współpracy ze służbami Parlamentu, właściwymi organami państw przyjmujących i innych państw członkowskich, a także z innymi instytucjami;

- koordynacja komórki kryzysowej ds. bezpieczeństwa i ochrony oficjalnych podróży służbowych posłów i pracowników poza trzy miejsca pracy.

1 Zob. rozporządzenie Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 (Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1), zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 723/2004 (Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s. 1) i ostatnio rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniającym regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15).
2 Urzędnik (k/m) jest klasyfikowany z chwilą zatrudnienia zgodnie z art. 32 regulaminu pracowniczego.
3 Spis głównych zadań znajduje się w załączniku.
4 Państwami członkowskimi Unii Europejskiej są: Belgia, Bułgaria, Czechy, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Cypr, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Niderlandy, Austria, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Słowacja, Finlandia, Szwecja.
5 Ten rok doświadczenia nie zostanie uwzględniony w ocenie doświadczenia zawodowego wymaganego w następnym akapicie.
6 Kwalifikacje/dyplomy uzyskane w Zjednoczonym Królestwie do 31 grudnia 2020 r. są akceptowane bez innego potwierdzenia. Dyplomy uzyskane po tym terminie wymagają uznania przez NARIC. W praktyce oznacza to, że dyplomom brytyjskim wydawanym od 1 stycznia 2021 r. musi towarzyszyć dokument potwierdzający równoważność wydany przez właściwy organ państwa będącego aktualnie członkiem UE.
7 Językami urzędowymi Unii Europejskiej są: angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski i włoski.
9 Nie dotyczy to osób zatrudnionych w Parlamencie Europejskim w dniu, w którym upływa termin składania kandydatur. Do osób kandydujących należy upewnienie się, czy służby Parlamentu otrzymały kompletną dokumentację odpowiadającą kandydaturze (jeżeli odpowiednich dokumentów brakuje na portalu HRM (Streamline)).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6469

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: OGŁOSZENIE O NABORZE PE/316/2024/S
Data aktu: 28/10/2024
Data ogłoszenia: 28/10/2024