Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2024 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Evy Kaili (2023/2007(IMM))

P9_TA(2024)0056
Wniosek o uchylenie immunitetu Evy Kaili Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2024 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Evy Kaili (2023/2007(IMM))

(C/2024/6347)

(Dz.U.UE C z dnia 7 listopada 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając przekazany przez Europejską Prokurator Generalną wniosek o uchylenie immunitetu Evy Kaili z dnia 15 grudnia 2022 r., ogłoszony na posiedzeniu plenarnym dnia 19 stycznia 2023 r.,

- po wysłuchaniu wyjaśnień Evy Kaili, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 2,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r.,

19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 2 ,

- uwzględniając art. 62 konstytucji Republiki Greckiej,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0029/2024),

A. mając na uwadze, że Europejski Prokurator Generalny zwrócił się o uchylenie immunitetu parlamentarnego Evy Kaili w związku z postępowaniem toczącym się w sprawie faktów, które mogą stanowić podżeganie do oszustwa naruszającego interesy finansowe Unii Europejskiej, popełnianego wielokrotnie, które spowodowało szkodę przekraczającą kwotę 120 000 i 150 000 EUR, zagrożone karą pozbawienia wolności w wymiarze od 5 do 15 lat, zgodnie z art. 46 ust. 1, art. 52 ust. 2 i art. 98 ust. 2 greckiego kodeksu karnego, oraz art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 2 lit. b) ustawy 2803/2000 w związku z art. 2 ust. 1 i art. 386 ust. 2 greckiego kodeksu karnego, art. 24 ust. 2 i art. 26 ust. 3 ustawy 4689/2020;

B. mając na uwadze, że w następstwie sprawozdania OLAF - zarejestrowanego przez Prokuraturę Europejską dnia 1 lipca 2021 r. - grecki delegowany prokurator europejski wszczął przedmiotowe dochodzenie dnia 8 września 2021 r.; mając na uwadze, że dnia 12 listopada 2021 r., w ramach swoich obowiązków, delegowana prokurator europejska prowadząca sprawę zwróciła się do OLAF o przedłożenie dokumentów znajdujących się w aktach sprawy; mając na uwadze, że po zbadaniu sprawy dnia 2 lutego 2022 r. delegowana prokurator europejska zwróciła się do OLAF o prowadzenie dochodzenia uzupełniającego oraz, dnia 7 lutego 2022 r., o przetłumaczenie akt sprawy z języka angielskiego na język grecki; mając ma uwadze, że OLAF przedłożył sprawozdanie końcowe i dokumentację uzupełniającą dnia 8 grudnia 2022 r., a przedmiotowe tłumaczenia dnia 14 grudnia 2022 r.;

C. mając na uwadze, że domniemane nieprawidłowości, o których miała wiedzieć Eva Kaili, dotyczą w szczególności:

a) niewypełnienia przez jedną z jej akredytowanych asystentek parlamentarnych obowiązków związanych z obecnością w miejscu pracy w okresie od dnia 28 września 2015 r. do dnia 2 lipca 2019 r. oraz niewypełniania obowiązków przez tę asystentkę,

b) składania wniosków o wydanie zleceń wyjazdu służbowego i deklaracji wydatków oraz pobierania zwrotów kosztów za podróże służbowe czterech akredytowanych asystentów parlamentarnych (AAP) Evy Kaili, którzy w tych wyjazdach nie uczestniczyli: w okresie od lutego 2016 r. do marca 2018 r. w przypadku pierwszego AAP, w okresie od maja 2015 r. do lutego 2020 r. w przypadku drugiego APP, w okresie od grudnia 2015 r. do kwietnia 2019 r. w przypadku trzeciego AAP oraz w okresie od października 2014 r. do lutego 2020 r. w przypadku czwartego AAP,

c) wypłacenia części wynagrodzenia lub kosztów podróży służbowych akredytowanej asystentki parlamentarnej na rzecz Evy Kaili, rzekomo na jej polecenie, w okresie od dnia 28 września 2015 r. do dnia 2 lipca 2019 r.;

D. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 3 ;

E. mając na uwadze, że czyny zarzucane Evie Kaili nie dotyczą opinii ani stanowiska zajętego przez nią w głosowaniu w czasie wykonywania obowiązków posłanki do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;

F. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swojego państwa z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;

G. mając na uwadze, że art. 62 konstytucji Republiki Greckiej stanowi między innymi, iż w trakcie kadencji parlamentarnej posłowie do parlamentu nie mogą być ścigani, aresztowani, pozbawieni wolności ani nie mogą podlegać innym ograniczeniom bez uprzedniej zgody parlamentu;

H. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;

I. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła, a tym samym Parlamentowi Europejskiemu;

1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Evy Kaili;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do bezzwłocznego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji parlamentarnej Prokuraturze Europejskiej i Evie Kaili.

1 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
2 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Sądu z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/ 11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2019 r., Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115.
3 Wyrok Sądu z 30 kwietnia 2019 r., Briois/Parlament, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6347

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2024 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Evy Kaili (2023/2007(IMM))
Data aktu: 06/02/2024
Data ogłoszenia: 07/11/2024