(C/2024/6347)(Dz.U.UE C z dnia 7 listopada 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając przekazany przez Europejską Prokurator Generalną wniosek o uchylenie immunitetu Evy Kaili z dnia 15 grudnia 2022 r., ogłoszony na posiedzeniu plenarnym dnia 19 stycznia 2023 r.,
- po wysłuchaniu wyjaśnień Evy Kaili, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 2,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r.,
19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 2 ,
- uwzględniając art. 62 konstytucji Republiki Greckiej,
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0029/2024),
A. mając na uwadze, że Europejski Prokurator Generalny zwrócił się o uchylenie immunitetu parlamentarnego Evy Kaili w związku z postępowaniem toczącym się w sprawie faktów, które mogą stanowić podżeganie do oszustwa naruszającego interesy finansowe Unii Europejskiej, popełnianego wielokrotnie, które spowodowało szkodę przekraczającą kwotę 120 000 i 150 000 EUR, zagrożone karą pozbawienia wolności w wymiarze od 5 do 15 lat, zgodnie z art. 46 ust. 1, art. 52 ust. 2 i art. 98 ust. 2 greckiego kodeksu karnego, oraz art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 2 lit. b) ustawy 2803/2000 w związku z art. 2 ust. 1 i art. 386 ust. 2 greckiego kodeksu karnego, art. 24 ust. 2 i art. 26 ust. 3 ustawy 4689/2020;
B. mając na uwadze, że w następstwie sprawozdania OLAF - zarejestrowanego przez Prokuraturę Europejską dnia 1 lipca 2021 r. - grecki delegowany prokurator europejski wszczął przedmiotowe dochodzenie dnia 8 września 2021 r.; mając na uwadze, że dnia 12 listopada 2021 r., w ramach swoich obowiązków, delegowana prokurator europejska prowadząca sprawę zwróciła się do OLAF o przedłożenie dokumentów znajdujących się w aktach sprawy; mając na uwadze, że po zbadaniu sprawy dnia 2 lutego 2022 r. delegowana prokurator europejska zwróciła się do OLAF o prowadzenie dochodzenia uzupełniającego oraz, dnia 7 lutego 2022 r., o przetłumaczenie akt sprawy z języka angielskiego na język grecki; mając ma uwadze, że OLAF przedłożył sprawozdanie końcowe i dokumentację uzupełniającą dnia 8 grudnia 2022 r., a przedmiotowe tłumaczenia dnia 14 grudnia 2022 r.;
C. mając na uwadze, że domniemane nieprawidłowości, o których miała wiedzieć Eva Kaili, dotyczą w szczególności:
a) niewypełnienia przez jedną z jej akredytowanych asystentek parlamentarnych obowiązków związanych z obecnością w miejscu pracy w okresie od dnia 28 września 2015 r. do dnia 2 lipca 2019 r. oraz niewypełniania obowiązków przez tę asystentkę,
b) składania wniosków o wydanie zleceń wyjazdu służbowego i deklaracji wydatków oraz pobierania zwrotów kosztów za podróże służbowe czterech akredytowanych asystentów parlamentarnych (AAP) Evy Kaili, którzy w tych wyjazdach nie uczestniczyli: w okresie od lutego 2016 r. do marca 2018 r. w przypadku pierwszego AAP, w okresie od maja 2015 r. do lutego 2020 r. w przypadku drugiego APP, w okresie od grudnia 2015 r. do kwietnia 2019 r. w przypadku trzeciego AAP oraz w okresie od października 2014 r. do lutego 2020 r. w przypadku czwartego AAP,
c) wypłacenia części wynagrodzenia lub kosztów podróży służbowych akredytowanej asystentki parlamentarnej na rzecz Evy Kaili, rzekomo na jej polecenie, w okresie od dnia 28 września 2015 r. do dnia 2 lipca 2019 r.;
D. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 3 ;
E. mając na uwadze, że czyny zarzucane Evie Kaili nie dotyczą opinii ani stanowiska zajętego przez nią w głosowaniu w czasie wykonywania obowiązków posłanki do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;
F. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swojego państwa z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;
G. mając na uwadze, że art. 62 konstytucji Republiki Greckiej stanowi między innymi, iż w trakcie kadencji parlamentarnej posłowie do parlamentu nie mogą być ścigani, aresztowani, pozbawieni wolności ani nie mogą podlegać innym ograniczeniom bez uprzedniej zgody parlamentu;
H. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;
I. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła, a tym samym Parlamentowi Europejskiemu;
1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Evy Kaili;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do bezzwłocznego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji parlamentarnej Prokuraturze Europejskiej i Evie Kaili.