Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lutego 2024 r. w sprawie negocjacji wielostronnych w kontekście 13. konferencji ministerialnej WTO w Abu Zabi w dniach 26-29 lutego 2024 r. (2023/2868(RSP))

P9_TA(2024)0078
Negocjacje wielostronne w związku z 13. konferencją ministerialną WTO, która odbędzie się w Abu Zabi w dniach 26-29 lutego 2024 r. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lutego 2024 r. w sprawie negocjacji wielostronnych w kontekście 13. konferencji ministerialnej WTO w Abu Zabi w dniach 26-29 lutego 2024 r. (2023/2868(RSP))
(C/2024/6342)

Parlament Europejski,

- uwzględniając porozumienie z Marrakeszu z 15 kwietnia 1994 r. ustanawiające Światową Organizację Handlu (WTO),

- uwzględniając deklarację ministerialną z Ad-Dauhy złożoną przez WTO 14 listopada 2001 r. 1 ,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie WTO, w szczególności rezolucję z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie negocjacji wielostronnych w kontekście 12. konferencji ministerialnej WTO 2 , rezolucję z dnia 29 listopada 2018 r. pt. "WTO: przyszłe działania" 3  oraz rezolucję z 28 listopada 2019 r. w sprawie kryzysu w Organie Apelacyjnym WTO 4 ,

- uwzględniając dokumenty końcowe przyjęte w drodze konsensusu podczas dorocznych sesji Konferencji Parlamentarnej ds. WTO w Genewie 7 grudnia 2018 r. 5  i w Buenos Aires 10 grudnia 2017 r. 6 ,

- uwzględniając wyniki 12. konferencji ministerialnej WTO, która odbyła się w Genewie w czerwcu 2022 r., w tym dokument końcowy, szereg decyzji i deklaracji ministerialnych oraz Porozumienie w sprawie subsydiów dla rybołówstwa,

- uwzględniając wyniki 11. konferencji ministerialnej WTO, która odbyła się w Buenos Aires w grudniu 2017 r., w tym szereg decyzji ministerialnych i wspólnych oświadczeń w sprawie handlu elektronicznego, ułatwiania inwestycji, regulacji usług krajowych, mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP),

- uwzględniając deklarację z Buenos Aires w sprawie handlu i upodmiotowienia ekonomicznego kobiet z 12 grudnia 2017 r. oraz działalność nieformalnej grupy roboczej ds. handlu i płci ustanowionej 23 września 2020 r.,

- uwzględniając oświadczenia ministrów reprezentujących członków WTO z 10 grudnia 2021 r. w sprawie zanieczyszczeń plastikiem i zrównoważonego środowiskowowo handlu tworzywami sztucznymi, z 14 grudnia 2021 r. w sprawie handlu i zrównoważenia środowiskowego oraz z 14 grudnia 2021 r. w sprawie dopłat do paliw kopalnych,

- uwzględniając cele ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju,

- uwzględniając porozumienie paryskie w ramach Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC), które obowiązuje od listopada 2016 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 18 lutego 2021 r. pt. "Przegląd polityki handlowej - otwarta, zrównoważona i asertywna polityka handlowa" oraz załącznik do niego pt. "Reforma WTO: w kierunku zrównoważonego i skutecznego wielostronnego systemu handlowego" (COM(2021)0066),

- uwzględniając art.132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Handlu Międzynarodowego,

A. mając na uwadze, że WTO utworzono, aby dalej liberalizować handel towarami i usługami, wzmacniać multilateralizm i wspierać sprawiedliwy, otwarty, włączający, oparty na zasadach i niedyskryminacyjny wielostronny system handlowy, co ma poprawić dobrobyt ludzi na całym świecie; mając na uwadze, że ogólnym celem unijnej polityki handlowej jest przyczynianie się do harmonijnego rozwoju handlu światowego, stopniowego znoszenia ograniczeń w handlu międzynarodowym i w bezpośrednich inwestycjach zagranicznych oraz do obniżenia barier - celnych i innego rodzaju - jak również zapewnienia ludziom dobrobytu; mając na uwadze, że handel ma zasadnicze znaczenie i jest kluczowym instrumentem wspierania i uzupełniania wysiłków na rzecz trwałego wzrostu gospodarczego i poprawy poziomu życia, jako że zapewnia on pełne zatrudnienie wysokiej jakości oraz wysoki i stale rosnący dochód realny zgodnie z celem zrównoważonego rozwoju, a jednocześnie pozwala chronić środowisko naturalne oraz zwiększać środki na ten cel zgodnie z potrzebami i obawami państw na różnych poziomach rozwoju gospodarczego;

B. mając na uwadze, że silny, otwarty i włączający wielostronny system handlowy powinien odgrywać jeszcze większą rolę w realizacji globalnych celów w zakresie zmiany klimatu i w dążeniu do neutralności emisyjnej, na przykład dzięki wymianie towarów, usług i praktyk niezbędnych dla funkcjonowania czystych technologii energetycznych i gospodarki o obiegu zamkniętym;

C. mając na uwadze, że oparty na zasadach wielostronny system handlowy znajduje się obecnie pod ogromną presją, że wpływają na niego napięcia geopolityczne spowodowane decyzjami niektórych członków WTO i podejmowanymi przez nich jednostronnymi działaniami, a także bezzasadnym poleganiem przez nich na spowodowanych względami bezpieczeństwa wyjątkach, które przewidziano w Układzie ogólnym w sprawie taryf celnych i handlu (GATT), co już teraz prowadzi do większej fragmentaryzacji i mniejszej przewidywalności polityki handlowej; mając na uwadze, że 75 % handlu nadal odbywa się w oparciu o stawki celne stosowane względem kraju najbardziej uprzywilejowanego (stawki KNU), co dowodzi, że WTO jest podstawą światowej gospodarki; mając na uwadze, że wyniki 12. konferencji ministerialnej pokazały, że WTO nadal może zawierać wielostronne porozumienia i reagować na sytuacje nadzwyczajne;

D. mając na uwadze, że Porozumienie WTO w sprawie subsydiów dla rybołówstwa uzgodnione na 12. konferencji ministerialnej jest pierwszą w historii wielostronną umową handlową, której centralnym elementem jest zrównoważenie środowiskowe - ustanawia ona wiążący zbiór globalnych zasad, aby zgodnie z celem zrównoważonego rozwoju nr 14.6, pomóc ograniczyć szkodliwe subsydia o szacowanej wartości 22 mld USD rocznie, które rządy przyznają sektorowi rybołówstwa; mając na uwadze, że porozumienie nie zawiera jeszcze zasad dotyczących subsydiów dla rybołówstwa skutkujących nadmierną zdolnością połowową i przełowieniem, które stanowią ponad połowę wszystkich subsydiów dla rybołówstwa i w sprawie których negocjacje są nadal w toku;

E. mając na uwadze, że 17 czerwca 2022 r. na 12. konferencji ministerialnej WTO (MC12) przyjęto decyzję zapewniającą elastyczność w ramach Porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (porozumienia TRIPS), aby umożliwić produkcję i dostawy szczepionek przeciwko COVID-19, oraz odroczono decyzję o rozszerzenia zakresu tych elastycznych rozwiązań na środki terapeutyczne i diagnostyczne przeciwko COVID-19; mając na uwadze, że Rada Handlowych Aspektów Praw Własności Intelektualnej WTO prowadzi negocjacje w sprawie przedłużenia odstępstwa od porozumienia TRIPS;

F. mając na uwadze, że bezpieczeństwo żywnościowe nadal stanowi wyzwanie, ponieważ w 2022 r. liczba osób dotkniętych poważnym brakiem bezpieczeństwa żywnościowego osiągnęła poziom około 258 milionów - w porównaniu ze 193 mln w 2021 r.; mając na uwadze, że w Porozumieniu w sprawie rolnictwa Rundy Urugwajskiej WTO jednoznacznie podkreślono, że w trwających negocjacjach należy uwzględniać bezpieczeństwo żywnościowe; mając na uwadze, że handel może zwiększać dostępność żywności w regionach, w których jest ona ograniczona, oraz ekonomiczny dostęp do żywności przez tworzenie możliwości zatrudnienia i zwiększenie dochodów;

G. mając na uwadze, że członkowie WTO dowiedli swojego zaangażowania w rozwiązanie problemu niedoborów żywności i zapewnianie nadzwyczajnej pomocy żywnościowej osobom znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji zarówno w deklaracji ministerialnej w sprawie reakcji kryzysowej na brak bezpieczeństwa żywnościowego, jak i w decyzji ministerialnej w sprawie wyłączenia zakupów żywności humanitarnej w ramach Światowego Programu Żywnościowego (WFP) z zakazów lub ograniczeń wywozowych uzgodnionych na 12. konferencji ministerialnej;

H. mając na uwadze, że zrównoważony handel może pomóc w łagodzeniu zmiany klimatu i w walce z nią;

I. mając na uwadze, że 11 grudnia 2019 r. Organ Apelacyjny WTO przestał działać, co doprowadziło do zastoju na etapie funkcjonalnych, niezależnych i bezstronnych odwołań; mając na uwadze, że na 12. konferencji ministerialnej członkowie WTO zobowiązali się do prowadzenia dyskusji, aby do 2024 r. zapewnić w pełni i właściwie funkcjonujący system rozstrzygania sporów dostępny dla wszystkich członków WTO;

J. mając na uwadze, że Parlament Europejski wraz z Unią Międzyparlamentarną od ponad 20 lat odgrywają zasadniczą rolę w tworzeniu parlamentarnego wymiaru WTO za pośrednictwem Konferencji Parlamentarnej ds. WTO;

K. mając na uwadze, że 13. konferencja ministerialna WTO odbędzie się w Abu Zabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie) w dniach 26-29 lutego 2024 r.;

1. potwierdza swoje pełne zaangażowanie na rzecz trwałej wartości multilateralizmu oraz podkreśla, że niezbędny jest unowocześniony, wielostronny system zarządzania handlem; wzywa do opracowania programu handlowego opartego na sprawiedliwym i bazującym na zasadach handlu z korzyścią dla wszystkich, który przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, wykraczającego poza definicję wzrostu gospodarczego i dobrobytu, a tym samym wzmacnia pokój i bezpieczeństwo; podkreśla, że WTO powinna zachęcać do realizacji celów zrównoważonego rozwoju, prawa do zdrowia, praw społecznych i środowiskowych oraz praw człowieka, a także pilnowania, aby uzgodnione na szczeblu wielostronnym i zharmonizowane przepisy były jednakowo stosowane przez wszystkich;

2. wzywa wszystkich członków WTO, aby dołożyli starań, aby 13. konferencja ministerialna WTO zakończyła się sukcesem; uważa, że 13. konferencja ministerialna WTO powinna stanowić oficjalny punkt wyjścia dla rozwoju i modernizacji WTO, tak aby mogła ona pomóc sprostać wyzwaniom XXI wieku, w tym związanym ze zmianą klimatu, bezpieczeństwem żywności, utratą bioróżnorodności, zdrowiem, zrównoważonym rozwojem i ograniczaniem ubóstwa; wzywa wszystkich członków WTO do wzmożenia wysiłków, aby skupić się na konkretnych wynikach, które pokażą, że WTO jest w stanie sprostać obecnym wyzwaniom; z zadowoleniem przyjmuje wytyczne przedstawione na posiedzeniu urzędników wyższego szczebla 22 i 23 października 2023 r.; w szczególności zwraca się do członków WTO o zakończenie drugiego etapu wielostronnego Porozumienia w sprawie subsydiów dla rybołówstwa oraz o przezwyciężenie utrzymujących się trudności, by WTO mogła w końcu przyjąć kompleksowy pakiet dotyczący reform instytucjonalnych, w tym decyzję, która doprowadzi do w pełni funkcjonującego systemu rozstrzygania sporów; przypomina, że należy jeszcze bardziej zwiększyć rolę Sekretariatu WTO;

3. uważa, że należy pilnie przystąpić do gruntownej reformy WTO i że powinno to znaleźć odzwierciedlenie w wyniku 13. konferencji ministerialnej; z zadowoleniem przyjmuje wszystkie prace w tym zakresie od czasu ostatniej konferencji ministerialnej; wzywa członków WTO do przyjęcia kompleksowego pakietu dotyczącego przeglądu zadań WTO w zakresie monitorowania, negocjacji, deliberacji i rozstrzygania sporów, w którym należy również zwrócić należytą uwagę na parlamentarny wymiar WTO, aby zwiększyć skuteczność, inkluzywność, przejrzystość, wiarygodność i legitymację WTO;

4. apeluje o większe i jeszcze bardziej konstruktywne zaangażowanie wszystkich członków WTO w jak najszybsze przywrócenie w pełni funkcjonującego systemu rozstrzygania sporów, który zajmie się m.in. zbyt długim czasem trwania procedur; pochwala pracę pośrednika w kierowaniu procesem, który powinien doprowadzić do przedstawienia skonsolidowanego projektu tekstu na 13. konferencji ministerialnej; ubolewa jednak, że do tej pory nie osiągnięto znaczących postępów; wzywa członków do zaangażowania się w konstruktywne i przejrzyste dyskusje, aby osiągnąć porozumienie w sprawie systemu rozstrzygania sporów na 13. konferencji ministerialnej; przypomina, że głównym celem powinien pozostać wiążący, dwustopniowy i niezależny proces;

5. zachęca członków do rozważenia przyłączenia się do tymczasowego arbitrażu odwoławczego, aby wykazać swojego zaangażowania na rzecz sprawiedliwego i funkcjonującego systemu rozstrzygania sporów, a także wypełnić lukę czasową do chwili ponownego powołania w pełni funkcjonującego organu rozstrzygania sporów;

6. wzywa wszystkich członków WTO, którzy jeszcze tego nie zrobili, do szybkiej ratyfikacji Porozumienia WTO w sprawie subsydiów dla rybołówstwa, tak aby porozumienie weszło w życie jak najszybciej, do czego konieczna jest ratyfikacja przez dwie trzecie członków WTO; podkreśla, jak ważne jest szybkie osiągnięcia porozumienia w sprawie zasad dotyczących subsydiów dla rybołówstwa skutkujących nadmierną zdolnością połowową i przełowieniem, aby uniknąć wyczerpania się morskich zasobów biologicznych i umożliwić bardziej zrównoważone gospodarowanie nimi; należy przy tym uwzględnić potrzebę dotyczących specjalnego i zróżnicowanego traktowania zgodnie z celem zrównoważonego rozwoju nr 14.6;

7. podkreśla potrzebę uwzględnienia wymiaru WTO związanego z rozwojem, w tym poprzez proces reformy WTO oraz taką reformę specjalnego i zróżnicowanego traktowania, aby skuteczniej zaspokajać potrzeby krajów rozwijających się; ubolewa, że WTO nie zrealizowała jeszcze w pełni swojej dauhańskiej agendy rozwoju; z zadowoleniem przyjmuje podjętą już decyzję w sprawie przedłużenia środków wsparcia, które pomagają krajom wyjść z grupy krajów najsłabiej rozwiniętych, aby zagwarantować płynny i zrównoważony okres przejściowy, podczas którego wycofywane będą preferencje handlowe; ponownie apeluje, aby przeanalizować mechanizm specjalnego i zróżnicowanego traktowania oraz poddać go przeglądowi przy należytym zaangażowaniu wszystkich członków WTO, tak by lepiej odzwierciedlić wskaźniki rozwoju społecznego, a zarazem chronić przestrzeń polityczną służącą zwalczaniu nieuczciwego handlu, i w związku z tym wzywa członków WTO do dokonania przeglądu tego systemu; podkreśla jednocześnie, że stosowanie samodzielnego określania statusu pod względem rozwoju jako jedynego kryterium może prowadzić do niesprawiedliwego handlu;

8. podkreśla, że należy ożywić dyskusje na temat pomocy państwa dla sektorów przemysłowych w ramach WTO, w tym aktualizacji Porozumienia w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych (porozumienie SCM), w celu zwiększenia przejrzystości i dostosowania zbioru przepisów WTO dotyczących subsydiów tak, aby móc reagować na współczesne wyzwania, na przykład na zmianę klimatu, oraz zwalczać nieuczciwe praktyki niektórych członków WTO i skutecznie przeciwdziałać negatywnym skutkom ubocznym, takim jak nadwyżka mocy produkcyjnych i wysokoemisyjne łańcuchy dostaw; jest zdania, że podczas 13. konferencji ministerialnej należy zainicjować ograniczony w czasie program prac, który umożliwi dyskusję na temat interwencji państwa w celu wsparcia sektorów przemysłu, tak aby przedstawić zalecenia na 14. konferencję ministerialną;

9. podkreśla potrzebę poczynienia postępów w negocjacjach w sprawie rolnictwa, aby uzyskać wiarygodne rezultaty w takich obszarach jak trwałe rozwiązanie w zakresie utrzymywania rezerw publicznych na potrzeby bezpieczeństwa żywnościowego, wsparcie krajowe, dostęp do rynku, bawełna, ograniczenia wywozowe i konkurencja eksportowa, a także wzmocnienie sektora rolnego w odpowiedzi na współczesne wyzwania, w tym związane ze źródłami utrzymania na obszarach wiejskich i zrównoważeniem środowiskowym; podkreśla potrzebę zapewnienia uczciwej konkurencji i równych warunków działania dla rolników; apeluje o lepszą wymianę informacji i przejrzystość w dziedzinie polityki rolnej i dopłat dla rolników, co pomoże poczynić postępy w negocjacjach oraz wspierać większą wymianę danych z Komitetem ds. Światowego Bezpieczeństwa Żywnościowego na temat handlu towarami i zapasów prywatnych na szczeblu WTO; z zadowoleniem przyjmuje podpisanie protokołu ustaleń między WTO a FAO podczas konferencji ONZ w sprawie zmiany klimatu (COP 28) w 2023 r., co wzmocni współpracę m.in. w zakresie reformy rolnej, bezpieczeństwa żywnościowego i zmiany klimatu; podkreśla, że UE powinna opowiadać się za wyższymi kryteriami zrównoważonego rozwoju zgodnie z celami Zielonego Ładu;

10. podkreśla potrzebę osiągnięcia wyników w dziedzinie bezpieczeństwa żywnościowego, w tym konkretnych działań na rzecz zwiększenia odporności krajów najsłabiej rozwiniętych i krajów rozwijających się będących importerami netto żywności w odpowiedzi na wysoką niestabilność w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego;

11. oczekuje, że reforma WTO umożliwi łatwiejsze włączanie otwartych porozumień fakultatywnych do struktury wielostronnej, aby zapewnić postęp w obszarach, które nie są wystarczająco zaawansowane dla wszystkich członków; w związku z tym ponawia swój apel do członków WTO, by zastanowili się nad tym, jak opracować nowy system zawierający jasne zasady i określający minimalną liczbę członków, którzy powinni uczestniczyć w inicjatywie wielostronnej, oraz by na tej podstawie ustanowili prosty mechanizm umożliwiający włączenie porozumień wynikających z tego systemu do struktury WTO;

12. z zadowoleniem przyjmuje zakończenie negocjacji w sprawie porozumienia o ułatwieniach inwestycyjnych na rzecz rozwoju, które ma stworzyć bardziej sprawiedliwe, przejrzyste, skuteczne i przewidywalne otoczenie ułatwiające inwestycje transgraniczne i umożliwiające krajom rozwijającym się udział w globalnych przepływach inwestycyjnych; popiera włączenie tego porozumienia do zbioru przepisów WTO na mocy załącznika 4 dotyczącego fakultatywnych porozumień handlowych, zgodnie z art. X ust. 9 Porozumienia WTO, i uważa, że może to służyć za model dla przyszłych porozumień fakultatywnych;

13. podkreśla znaczenie zasad multilateralnych i wielostronnych dotyczących handlu cyfrowego, ponieważ stanowi on obecnie 25 % całego handlu; zdecydowanie zachęca do wysiłków na rzecz znalezienia sprawiedliwego i trwałego rozwiązania w zakresie transmisji elektronicznych związanych z moratorium, zwłaszcza z uwagi na negatywny wpływ nieprzedłużenia moratorium, w szczególności na kobiety oraz na małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP); z zadowoleniem przyjmuje i popiera szerokie członkostwo, ambitny program negocjacyjny oraz dotychczasowe postępy w wielostronnych negocjacjach WTO w sprawie handlu elektronicznego; podkreśla znaczenie swobodnego przepływu transmisji elektronicznych, które mają zasadnicze znaczenie dla handlu elektronicznego i zmniejszają koszty handlu, zwiększają dobrobyt konsumentów i konkurencyjność eksportu oraz przynoszą znaczne korzyści, zwłaszcza MŚP i krajom rozwijającym się; przypomina swoje stanowisko, zgodnie z którym potencjalne porozumienie musi gwarantować sprawiedliwy dostęp do rynku towarów i usług związanych z handlem elektronicznym w państwach trzecich oraz ochronę praw konsumentów i praw pracowniczych, a także ułatwiać innowacje biznesowe; podkreśla, że potencjalne porozumienie w sprawie handlu elektronicznego musi być zgodne z obowiązującymi i przyszłymi przepisami UE oraz zapewniać wystarczającą swobodę polityczną dla regulacji cyfrowych, w szczególności w kwestiach takich jak przepływ danych, lokalizacja danych, ochrona danych, sztuczna inteligencja i kod źródłowy; wzywa wszystkich partnerów do pełnego zaangażowania się i wspierania działań na rzecz zakończenia negocjacji w ramach 13. konferencji ministerialnej; podkreśla potrzebę zniwelowania przepaści cyfrowej poprzez wymianę najlepszych praktyk i poprawę budowania zdolności;

14. przypomina o zobowiązaniu WTO na rzecz MMŚP i przypomina, że MMŚP stanowią znaczną część światowej gospodarki i że można by jeszcze lepiej wykorzystać ich potencjał w globalnych łańcuchach wartości; wzywa członków WTO do dalszego poszukiwania rozwiązań, które pomogłyby MMŚP zwiększyć ich udział w handlu światowym, przy jednoczesnym uwzględnieniu ich szczególnych potrzeb;

15. uważa, że wynikiem 13. konferencji ministerialnej WTO powinien być program działań w obszarze polityki handlowej wspierający cele zrównoważonego rozwoju do 2030 r. i porozumienie paryskie; zdecydowanie zachęca członków WTO do rozważenia wszelkich możliwych środków, które pomogą ograniczyć emisje gazów cieplarnianych zgodnie z UNFCCC i konkluzjami COP 28, zwiększyć zgodność z porozumieniem paryskim i neutralność klimatyczną oraz zacieśnić współpracę w ramach WTO w zakresie środków przyjętych na szczeblu krajowym; z zadowoleniem przyjmuje konstruktywne dyskusje prowadzone w ramach wielostronnych inicjatyw dotyczących reformy dopłat do paliw kopalnych, dialogu na temat zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi oraz zorganizowanych dyskusji dotyczących handlu i zrównoważoności środowiskowej (TESSD); wzywa do wznowienia negocjacji w sprawie umowy w sprawie towarów środowiskowych; zachęca WTO do ułatwiania wymiany informacji i współpracy między członkami WTO w zakresie metod ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych; podkreśla potrzebę przyspieszenia rozmów w sprawie towarów i usług, w tym procesów i metod produkcji, pomagających w uporaniu się z wyzwaniami środowiskowymi i klimatycznymi; przypomina, że wszelkie jednostronne środki podejmowane przez członków WTO muszą być zgodne z zasadami WTO, a decyzję o zastosowaniu zwolnień GATT należy dokładnie rozważyć; wzywa UE do podnoszenia świadomości na temat swoich przepisów dotyczących zrównoważonego rozwoju, takich jak dyrektywa w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM) i rozporządzenie dotyczące wylesiania, oraz do wyjaśnienia powodów, które leżą u podstaw tych regulacji, aby upewnić się, że będą one postrzegane jako rzeczywista i niedyskryminacyjna próba przyczynienia się do realizacji globalnych celów środowiskowych i uczynienia handlu bardziej zrównoważonym, w tym poprzez dostarczanie bardziej praktycznych informacji na temat stosowania przepisów w praktyce; z zadowoleniem przyjmuje pierwszy w historii "dzień poświęcony handlowi" podczas COP 28 oraz historyczne osiągnięcie COP dotyczące uniezależnienia się od paliw kopalnych; oczekuje, że decyzja COP znajdzie odzwierciedlenie w pracach WTO;

16. potwierdza, że istnieje związek między równością płci a inkluzywnym rozwojem, a także podkreśla, że wzmocnienie pozycji kobiet jest kluczem do likwidacji ubóstwa oraz że jednoczesne zniesienie barier utrudniających uczestnictwo kobiet w handlu oraz przeciwdziałanie niekorzystnemu wpływowi obecnych zasad handlu na kobiety w ich rozmaitych rolach ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju gospodarczego; zachęca wszystkich członków WTO do podpisania deklaracji z Buenos Aires z 2017 r. w sprawie handlu i upodmiotowienia ekonomicznego kobiet, a jej sygnatariuszy - do wywiązania się ze swoich zobowiązań; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie nieformalnej grupy roboczej WTO ds. handlu i płci; gratuluje WTO zorganizowania w grudniu 2022 r. Światowego Kongresu Handlu poświęconego kwestiom płci - pierwszej międzynarodowej konferencji badawczej na temat handlu i płci;

17. przyjmuje do wiadomości, że członkowie WTO zgodzili się podjąć dyskusję, czy należy rozszerzyć zakres decyzji w sprawie TRIPS, tak aby uwzględnić w niej diagnostykę i terapię COVID-19; wzywa członków WTO, aby podjęli decyzję w tej sprawie na 13. konferencji ministerialnej, przy czym powinni pamiętać o zachętach do wprowadzania innowacji; wzywa członków WTO do dokonania przeglądu krajowych przepisów i strategii politycznych w celu zapewnienia pełnego uwzględnienia wszystkich odpowiednich mechanizmów elastyczności w zakresie własności intelektualnej chroniących dostęp do produktów medycznych;

18. wzywa Komisję i Radę, aby zagwarantowały, że Parlament będzie ściśle zaangażowany w prace nad przygotowaniem 13. konferencji ministerialnej oraz że będzie niezwłocznie otrzymywał aktualne informacje i będzie konsultowany podczas konferencji ministerialnej w 2024 r.;

19. wzywa członków WTO do zapewnienia legitymacji demokratycznej i przejrzystości poprzez wzmocnienie parlamentarnego wymiaru WTO i konferencji parlamentarnej; pochwala ważne prace wspólnej konferencji parlamentarnej Parlamentu Europejskiego i Unii Międzyparlamentarnej dotyczące WTO; podkreśla, że należy zadbać o to, aby parlamentarzyści mieli łatwiejszy dostęp do wszystkich negocjacji handlowych oraz byli zaangażowani w formułowanie i wdrażanie decyzji WTO; zachęca przywódców do wspierania nowej narracji na temat handlu, zgodnie z którą handel jest postrzegany jako czynnik ułatwiający osiągnięcie zrównoważonego rozwoju, bezpieczeństwa i inkluzywności, a nie jako przeszkoda w ich osiąganiu;

20. wzywa członków WTO do zintensyfikowania wymiany informacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, w tym ze społeczeństwem obywatelskim, związkami zawodowymi i organizacjami przedsiębiorców, a także do zacieśnienia współpracy z innymi organizacjami międzynarodowymi, takimi jak Międzynarodowa Organizacja Pracy oraz, w szerszym ujęciu, system ONZ; oczekuje, że przywódcy będą lepiej informować na wszystkich szczeblach o korzyściach wynikających z handlu opartego na zasadach;

21. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, dyrektor generalnej Światowej Organizacji Handlu oraz Unii Międzyparlamentarnej.

1 Deklaracja ministerialna z Ad-Dauhy (WT/MIN(01)/DEC/1) z 14 listopada 2001 r.
2 Dz.U. C 224 z 8.6.2022, s. 89.
3 Dz.U. C 363 z 28.10.2020, s. 113.
4 Dz.U. C 232 z 16.6.2021, s. 62.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6342

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lutego 2024 r. w sprawie negocjacji wielostronnych w kontekście 13. konferencji ministerialnej WTO w Abu Zabi w dniach 26-29 lutego 2024 r. (2023/2868(RSP))
Data aktu: 08/02/2024
Data ogłoszenia: 07/11/2024