Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lutego 2024 r. w sprawie priorytetów UE na 68. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (2023/2973(RSP))

P9_TA(2024)0074
Priorytety Unii Europejskiej na 68. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lutego 2024 r. w sprawie priorytetów UE na 68. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (2023/2973(RSP))
(C/2024/6338)

Parlament Europejski,

- uwzględniając 68. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet i jej temat przewodni "Przyspieszenie osiągnięcia równości płci i wzmacnianie pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt przez zaradzenie problemowi ubóstwa oraz wzmocnienie instytucji i finansowania uwzględniających aspekt płci",

- uwzględniając deklarację pekińską i pekińską platformę działania z 15 września 1995 r. oraz wyniki ich konferencji przeglądowych,

- uwzględniając Konwencję ONZ z 1979 r. w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet,

- uwzględniając art. 21 i 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając Agendę ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, zasadę "niepozostawiania nikogo w tyle", a w szczególności cel zrównoważonego rozwoju nr 1 dotyczący likwidacji ubóstwa, cel nr 5 dotyczący osiągnięcia równości płci i poprawy warunków życia kobiet oraz cel nr 8 dotyczący osiągnięcia zrównoważonego wzrostu gospodarczego,

- uwzględniając unijny plan działania na rzecz równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji kobiet w działaniach zewnętrznych na lata 2021-2025 (GAP III),

- uwzględniając unijną strategię na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025 z 5 marca 2020 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z 5 lipca 2022 r. w sprawie wspólnych europejskich działań w dziedzinie opieki 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 24 czerwca 2022 r. w sprawie ubóstwa kobiet w Europie 2 ,

- uwzględniając art. 157 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając pytania do Rady i Komisji w sprawie priorytetów UE na 68. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (O-000056/2023 - B9-0005/2024 i O-000057/2023 - B9-0006/2024),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia,

A. mając na uwadze, że zapewnienie praw kobiet i równouprawnienia płci jest jedną z podstawowych zasad UE zapisaną w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej i art. 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej; mając na uwadze, że uwzględnianie aspektu płci i sporządzanie budżetu z uwzględnieniem aspektu płci są ważnymi narzędziami umożliwiającymi osiągnięcie tego celu i włączanie tych zasad do wszystkich strategii politycznych, środków i działań UE, w tym także do działań zewnętrznych;

B. mając na uwadze, że podczas Czwartej Światowej Konferencji w sprawie Kobiet w Pekinie w 1995 r. 189 państw z całego świata, w tym Unia Europejska i jej państwa członkowskie, zobowiązało się do działania na rzecz równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt; mając na uwadze, że w celu zrównoważonego rozwoju nr 5, zapisanym w Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju przyjętej przez państwa członkowskie ONZ w 2015 r., wyznaczono rok 2030 jako termin osiągnięcia równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt w całej ich różnorodności;

C. mając na uwadze, że UE, aby mieć wpływ na eliminację ubóstwa kobiet na świecie, musi uznać swoją odpowiedzialność za uwzględnianie perspektywy płci we wszystkich obszarach jej polityki zewnętrznej, takich jak współpraca na rzecz rozwoju, pomoc humanitarna, handel, rolnictwo, klimat i migracja;

D. mając na uwadze, że koncepcja feministycznej polityki zagranicznej ma na celu wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt, rozwiązywanie kryzysów i ograniczanie negatywnego wpływu na kobiety, dziewczęta i równouprawnienie płci, a także na zwalczanie ubóstwa kobiet; mając na uwadze, że UE powinna dążyć do stosowania takiego całościowego podejścia w swoich działaniach zewnętrznych;

E. mając na uwadze, że w pekińskiej platformie działania z 1995 r. podkreślono, że równouprawnienie płci i wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt oraz przestrzeganie ich praw człowieka są kluczowymi czynnikami eliminacji ubóstwa; mając na uwadze, że istnieje silna wzajemna zależność między ubóstwem a wykluczeniem społecznym i politycznym; mając na uwadze, że ubóstwo kobiet jest złożonym, wielowymiarowym problemem, którego źródła leżą zarówno w sferze krajowej, jak i międzynarodowej; mając na uwadze, że z tego względu kluczowe znaczenie ma zwalczanie wszelkich podstawowych przyczyn i przejawów ubóstwa kobiet; mając na uwadze, że z tych powodów kobiety nie są w stanie wykorzystywać w pełni swojego potencjału ani korzystać ze swoich praw w społeczeństwie, aby móc zapewnić sobie stabilne źródła utrzymania;

F. mając na uwadze, że kobiety i dziewczęta nadal w nieproporcjonalnie większym stopniu niż mężczyźni odczuwają skutki ubóstwa i są narażone na wykluczenie społeczne, w szczególności kobiety i dziewczęta doświadczające krzyżowych form dyskryminacji ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną 3 , płeć społecznokulturową, tożsamość płciową i ekspresję płciową oraz cechy płciowe; mając na uwadze, że szacuje się, iż na całym świecie 383 mln kobiet i dziewcząt żyje za mniej niż 1,90 USD dziennie w porównaniu z 368 mln mężczyzn i chłopców 4 ; mając na uwadze, że wskaźnik ubóstwa kobiet jest wyższy niż w przypadku mężczyzn (12,8 % w porównaniu z 12,3 %) 5 ;

G. mając na uwadze, że ubóstwo kobiet oraz różnice w wynagrodzeniach i emeryturach są wynikiem nagromadzenia się nierówności systemowych i strukturalnych i dyskryminacji; mając na uwadze, że szkodliwe stereotypy płci i normy społeczne nadal wpływają na podział pracy w domu, edukacji, miejscu pracy i społeczeństwie oraz na dostęp do władzy i zasobów, m.in. na dostęp do finansowania lub kredytów z różnych źródeł, takich jak kapitał wysokiego ryzyka, w tym sieci inwestycyjne kobiet, a także na własność gruntów i dziedziczenie oraz podejmowanie decyzji; mając na uwadze, że nieodpłatna opieka i praca w gospodarstwie domowym stanowią nieproporcjonalne obciążenie dla kobiet i dziewcząt, a te obowiązki domowe i opiekuńcze nie są odpowiednio uznawane;

H. mając na uwadze, że dostęp do usług, np. usług opieki nad dziećmi i opieki długoterminowej, w szczególności wpływa na kobiety, ponieważ to one często wypełniają luki w opiece i wspieraniu rodziny, co tylko utrwala ich nieproporcjonalną odpowiedzialność za nieodpłatną opiekę;

I. mając na uwadze, że w ujęciu globalnym kobiety stanowią ponad 70 % pracowników w sektorze ochrony zdrowia i opieki 6 ; mając na uwadze, że praca tego rodzaju jest ciągle niedoceniana, ponieważ była i jest nadal wykonywana nieodpłatnie przez kobiety w gospodarstwach domowych; mając na uwadze, że kobiety częściej zatrudnia się w niepełnym wymiarze godzin ze względu na nieproporcjonalne obciążenie nieodpłatną opieką; mając na uwadze, że kobiety doświadczają ubóstwa pracujących, które prowadzi do wykluczenia społecznego; mając na uwadze, że należy pilnie zająć się skutkami społecznymi, gospodarczymi i związanymi z równością płci, których doświadczają osoby sprawujące obowiązki opiekuńcze;

J. mając na uwadze, że sektory zdominowane przez kobiety, takie jak ochrona zdrowia i opieka, są systematycznie niedostatecznie opłacane i niedoceniane; mając na uwadze, że propagowanie niezależności ekonomicznej wymaga uznania i wdrożenia odpowiednich środków, by zapewnić równy udział kobiet w rynku pracy, równe wynagrodzenie za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości, dostęp do godnych możliwości pracy, a także uznawanie związku między niedocenianą i niedostatecznie opłacaną pracą w sektorach zdominowanych przez kobiety;

K. mając na uwadze, że z powodu ubóstwa pogłębia się wpływ przemocy ze względu na płeć na kobiety i dziewczęta, ponieważ rosnące trudności gospodarcze sprawiają, że kobietom pozostającym w związkach, w których panuje przemoc, trudniej jest odejść od partnera; mając na uwadze, że przemoc ze względu na płeć jest problemem strukturalnym i społecznym, który występuje we wszystkich grupach społeczno-gospodarczych i jest niezależny od pochodzenia lub przekonań; mając na uwadze, że przemoc ze względu na płeć również przyczynia się do ubóstwa i wykluczenia społecznego, ponieważ przemoc radykalnie wpływa na zdrowie i może prowadzić do utraty pracy i do bezdomności;

L. mając na uwadze, że ubóstwo naraża kobiety na większe ryzyko handlu ludźmi i wykorzystywania seksualnego, ponieważ sprawia, że kobiety i ich rodziny są ekonomicznie zależne od swoich oprawców;

M. mając na uwadze, że ważne jest, by zrozumieć powiązania między ubóstwem a dostępem do zdrowia i praw reprodukcyjnych i seksualnych; mając na uwadze, że ubóstwo wraz z innymi barierami praktycznymi, prawnymi, finansowymi, kulturowymi i społecznymi może zarówno prowadzić do braku dostępu kobiet do zdrowia i praw reprodukcyjnych i seksualnych, w tym bezpiecznej i legalnej aborcji oraz nowoczesnej antykoncepcji, jak i być wynikiem tego braku; mając na uwadze, że opóźnianie bezpiecznej i legalnej opieki aborcyjnej i odmawianie dostępu do niej stanowi formę przemocy wobec kobiet i dziewcząt; mając na uwadze, że wiele organów zajmujących się prawami człowieka uznało, iż odmowa bezpiecznej i legalnej aborcji może stanowić tortury lub okrutne, nieludzkie i poniżające traktowanie;

N. mając na uwadze, że profilaktyka, wczesne wykrywanie i leczenie HIV i innych zakażeń przenoszonych drogą płciową, nowotworów narządów płciowych, m.in. raka szyjki macicy, oraz opieka zdrowotna w zakresie płodności i leczenie niepłodności mają zasadnicze znaczenie dla ratowania życia;

O. mając na uwadze, że dostęp do artykułów sanitarnych i menstruacyjnych jest utrudniony z powodu dyskryminującego kobiety opodatkowania takich produktów, co pogłębia problem ubóstwa menstruacyjnego; mając na uwadze, że z powodu wstydu, nieleczonych bóli menstruacyjnych i dyskryminujących tradycji oraz braku wody i urządzeń sanitarnych do higieny menstruacyjnej dziewczęta przedwcześnie kończą naukę w szkole i są częściej nieobecne w szkole, a kobiety w pracy;

P. mając na uwadze, że niezależność ekonomiczna kobiet i wzmocnienie ich pozycji, zapewnienie równego wynagrodzenia za taką samą pracę i pracę o takiej samej wartości oraz możliwość równego uczestnictwa w rynku pracy i w podejmowaniu decyzji gospodarczych mają kluczowe znaczenie nie tylko dla osiągnięcia równości płci, przestrzegania praw kobiet i położenia kresu ubóstwu, ale są również korzystne dla gospodarki i całego społeczeństwa; mając na uwadze, że równe wynagrodzenie za taką samą pracę i pracę o takiej samej wartości oraz zdolność do równego uczestnictwa w rynku pracy i w podejmowaniu decyzji gospodarczych to warunki wstępne równych gospodarek i społeczeństw; mając na uwadze, że wspieranie niezależności ekonomicznej wymaga m.in. pobudzania przedsiębiorczości i samozatrudnienia kobiet oraz że powinny temu towarzyszyć odpowiednie środki;

Q. mając na uwadze, że równouprawnienie płci na rynku pracy jest ważnym instrumentem eliminowania ubóstwa kobiet, który przynosi korzyści nie tylko kobietom, ale całej gospodarce, i ma pozytywny wpływ na PKB, poziom zatrudnienia i wydajność; mając na uwadze, że poprawa równouprawnienia płci doprowadziłaby do wzrostu PKB na mieszkańca w UE o 6,1-9,6 % oraz do stworzenia dodatkowych 10,5 mln miejsc pracy do 2050 r.;

R. mając na uwadze, że kryzysy, w tym zmiana klimatu i wszystkie związane z nią konsekwencje, m.in. utrata różnorodności biologicznej, klęski żywiołowe, pandemie i konflikty zbrojne, w nieproporcjonalnym stopniu wpływają na kobiety; mając na uwadze, że kobiety i dziewczęta znajdujące się w trudnej sytuacji mają mniejszy dostęp do zasobów potrzebnych, by radzić sobie z kryzysami i przezwyciężać je, oraz mają mniejszą kontrolę nad tymi zasobami; mając na uwadze, że kryzysy nie są neutralne pod względem płci i pogłębiają nierówności społeczne i nierówności płci; mając na uwadze, że ubóstwo rodziców, a w szczególności matek, często prowadzi do ubóstwa dzieci;

S. mając na uwadze, że od 2021 r. inflacja gwałtownie wzrosła, głównie ze względu na wysokie koszty energii i żywności; mając na uwadze, że według przewidywań płace nie będą rosły tak szybko jak inflacja, co spowoduje kryzys kosztów życia; mając na uwadze, że kryzys ten poważnie zagraża źródłom utrzymania, zdrowiu, dobrostanowi i niezależności ekonomicznej kobiet, a jednocześnie ogranicza ich zdolność do zakupu produktów pierwszej potrzeby, w tym żywności i mieszkań, oraz pogłębia ubóstwo energetyczne;

T. mając na uwadze, że należy zwiększyć postępy poczynione w ostatnich latach w UE w zakresie wzmacniania pozycji kobiet i wspierania równego społeczeństwa dzięki inicjatywom takim jak przejrzyste procedury rekrutacyjne w przedsiębiorstwach lub przejrzystość wynagrodzeń, ponieważ mają one zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia równości płci, co jest szczególnie ważne w czasach kryzysu;

U. mając na uwadze, że inwestowanie w politykę na rzecz wzmocnienia pozycji kobiet poprawia także warunki życia ich rodzin, a w szczególności dzieci; mając na uwadze, że rodziny z jednym rodzicem, z których większość prowadzą matki, są bardziej zagrożone ubóstwem i wykazują większe prawdopodobieństwo dziedziczenia ubóstwa pokoleniowego;

1. występuje do Rady z następującymi zaleceniami:

a) ponownie potwierdzić niezachwiane zobowiązanie UE na rzecz pekińskiej platformy działania i późniejszych konferencji przeglądowych oraz szeregu określonych w niej działań na rzecz równouprawnienia płci;

b) doprowadzić do pełnego zaangażowania Parlamentu i jego Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia w proces decyzyjny dotyczący stanowiska UE na 68. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet oraz zadbać o to, by Parlament dysponował odpowiednimi i aktualnymi informacjami oraz miał dostęp do dokumentu zawierającego stanowisko UE przed negocjacjami, a także poprawić dalszą współpracę międzyinstytucjonalną i nieformalne konsultacje, w tym przed negocjacjami i w ich trakcie, tak aby właściwie uwzględnić priorytety Parlamentu;

c) podkreślić znaczenie pozytywnego wyniku 68. sesji Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet, która odbędzie się w dniach 22 marca 2024 r.-22 marca 2024 r., np. przez przyjęcie zestawu dalekosiężnych i ambitnych zobowiązań przedstawionych w deklaracji politycznej;

d) zobowiązać się do zdecydowanego wspierania prac Jednostki Narodów Zjednoczonych ds. Równości Płci i Uwłasnowolnienia Kobiet (UN Women), która jest głównym podmiotem w systemie ONZ działającym na rzecz wspierania praw kobiet i dziewcząt w całej ich różnorodności i łączenia wszystkich odpowiednich zainteresowanych stron, by doprowadzić do zmiany polityki i koordynacji działań; wezwać wszystkie państwa członkowskie ONZ oraz UE, by zapewniły odpowiednie finansowanie UN Women;

e) zadbać, aby UE dawała przykład i wykazała się silnym przywództwem, a jednocześnie zajęła jednolite stanowisko w sprawie znaczenia wzmacniania pozycji kobiet i dziewcząt w całej ich różnorodności oraz osiągnięcia równości płci na całym świecie;

f) zapewnić równe szanse w edukacji, na rynku pracy oraz w podejmowaniu decyzji politycznych i gospodarczych, a także równy dostęp do usług gospodarczych i finansowych;

g) propagować przywództwo kobiet i dziewcząt oraz ich pełny, równy i znaczący udział na wszystkich szczeblach podejmowania decyzji, ponieważ zaangażowanie kobiet w życie publiczne i polityczne oraz podejmowanie decyzji ma zasadnicze znaczenie dla dobrego zarządzania i kształtowania polityki;

h) uwzględnić aspekt płci oraz sporządzanie budżetu z uwzględnieniem aspektu płci we wszystkich obszarach polityki UE i państw członkowskich, ponieważ są to powszechnie uznawane narzędzia wdrażania praw kobiet i osiągnięcia równości płci;

i) tworzyć i dostosowywać wewnętrzne i zewnętrzne strategie polityczne i programy UE w celu lepszego wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt w całej ich różnorodności oraz poszanowania, ochrony i przestrzegania ich praw oraz zapewnienia równości płci;

j) zająć się wieloma systemowymi przyczynami ubóstwa kobiet na świecie, takimi jak nadreprezentacja kobiet na nisko płatnych i niepewnych stanowiskach oraz w pracy w niepełnym wymiarze czasu, przerwy w karierze zawodowej kobiet, by opiekować się dziećmi i innymi członkami rodziny, brak dostępu do rynków pracy i zatrudnienia, zróżnicowanie wynagrodzenia i emerytur ze względu na płeć, a także niedostateczna reprezentacja kobiet w procesie podejmowania decyzji politycznych i gospodarczych;

k) zwrócić uwagę na to, jak ważne jest, by propagować wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt przez kształcenie, szkolenie i uczenie się przez całe życie, co ma zasadnicze znaczenie dla zwalczania szkodliwych stereotypów i utrzymujących się nierówności prowadzących do ubóstwa, a także by zająć się problemem wskaźnika zatrudnienia kobiet i ich niedostatecznej reprezentacji w niektórych sektorach, takich jak nauki przyrodnicze, technologia, inżynieria i matematyka (STEM) oraz sztuczna inteligencja (SI);

l) wspierać i propagować przedsiębiorczość kobiet na wszystkich szczeblach przez zwiększenie ich udziału w rynku pracy, poprawę ich niezależności finansowej oraz uznanie i wspieranie kobiet jako wzorców do naśladowania, mentorek i twórczyń miejsc pracy;

m) dopilnować, by w przyszłych strategiach, programach i inicjatywach politycznych UE ująć konkretne działania i odpowiednie zobowiązania budżetowe w celu uwzględnienia różnych aspektów i przyczyn ubóstwa kobiet wskazanych w unijnej strategii na rzecz równouprawnienia płci;

n) podkreślać niszczycielskie skutki przemocy ze względu na płeć w społeczeństwie i w konfliktach zbrojnych prowadzące do wykluczenia społecznego i ubóstwa kobiet i podnosić świadomość na ten temat, a także podkreślać, że należy stworzyć solidne krajowe i międzynarodowe ramy prawne i pociągnąć sprawców takiej przemocy do odpowiedzialności przed sądem oraz że ofiary mają prawo do skutecznych środków odwoławczych i zadośćuczynienia;

o) przeciwdziałać szkodliwym praktykom, takim jak dziecięce i przymusowe małżeństwa czy okaleczanie żeńskich narządów płciowych, a także zwalczać te praktyki;

p) zapewnić środki, które pozwolą zapobiec opuszczaniu zajęć w szkole przez dziewczęta podczas miesiączki dzięki poprawie warunków sanitarnych, usług higienicznych i dostępu do miejsc ułatwiających dbałość o higienę podczas menstruacji w szkołach oraz przez przeciwdziałanie ubóstwu menstruacyjnemu i zwalczanie stygmatyzacji w tym obszarze, m.in. dzięki kształceniu i szkoleniu wszystkich obywateli; zapewnić większą synergię między programami dotyczącymi zdrowia, praw i zdrowia reprodukcyjnego i seksualnego oraz dostępu do wody, urządzeń sanitarnych i usług higienicznych w szkołach a osobistym wsparciem dla dziewcząt;

q) stosować zasady Europejskiego filaru praw socjalnych przez wdrożenie podejścia opartego na prawach człowieka, by zagwarantować podstawową ochronę socjalną;

r) zagwarantować, że państwa członkowskie wdrożą solidne systemy zabezpieczenia społecznego, w tym badanie dochodu minimalnego, aby zapewnić siatkę bezpieczeństwa wszystkim kobietom, zwłaszcza najbardziej zagrożonym ubóstwem i wykluczeniem społecznym, zgodnie z postulatami wyrażonymi przez obywateli UE na Konferencji w sprawie przyszłości Europy;

s) zapewnić, by państwa członkowskie priorytetowo traktowały inwestycje w infrastrukturę społeczną i zielone miejsca pracy w celu zapewnienia dobrostanu i wzmocnienia pozycji kobiet;

t) usprawnić usługi użyteczności publicznej, np. usługi zdrowotne, wysokiej jakości i przystępne cenowo kształcenie publiczne i transport publiczny, a także uznać kluczową rolę dostępnego i niezawodnego transportu publicznego w umożliwianiu kobietom udziału w pracy i życiu społecznym;

u) propagować zielone miejsca pracy i inwestowanie w pełne uczestnictwo kobiet w transformacji ekologicznej, ponieważ zasadnicze znaczenie ma dążenie do zrównoważonej gospodarki przy jednoczesnym zapewnieniu równości płci w nowych i powstających sektorach;

v) uznać, że ubóstwo energetyczne dotyka w nieproporcjonalnym stopniu kobiety, i zaproponować konkretne środki umożliwiające wsparcie osób znajdujących się w trudnej sytuacji, a jednocześnie zapewnić wszystkim dostęp do energii elektrycznej, ogrzewania i chłodzenia w ramach zielonej transformacji energetycznej;

w) zapewnić dostęp do zdrowia i praw seksualnych i reprodukcyjnych, w tym dostosowanej do wieku kompleksowej edukacji seksualnej i edukacji w zakresie związków dla wszystkich, przystępnej cenowo nowoczesnej antykoncepcji, bezpiecznej i legalnej opieki aborcyjnej oraz innych usług w zakresie zdrowia i praw seksualnych i reprodukcyjnych, takich jak wysokiej jakości usługi macierzyńskiej opieki zdrowotnej;

x) popierać, wspierać i podejmować konkretne działania mające zapewnić każdemu prawo do korzystania z najwyższego osiągalnego poziomu zdrowia fizycznego i psychicznego, w tym przez zapewnienie powszechnego dostępu do zdrowia i praw seksualnych i reprodukcyjnych;

y) podjąć zdecydowane działania, by jednoznacznie potępić obecny regres w dziedzinie równości płci oraz zdrowia i praw seksualnych i reprodukcyjnych, a także ataki na nie, m.in. ze strony skrajnie prawicowych organizacji i ruchów antydemokratycznych, które podważają prawa podstawowe kobiet, ich autonomię i emancypację we wszystkich dziedzinach;

z) wzmacniać i popierać organizacje społeczeństwa obywatelskiego i organizacje pozarządowe, które wspierają prawa kobiet i wzmacnianie ich pozycji;

aa) przyspieszyć realizację już podjętych zobowiązań międzynarodowych, takich jak cele zrównoważonego rozwoju, Powszechna deklaracja praw człowieka, konwencja stambulska, konwencja MOP nr 190 i rezolucja RB ONZ nr 1325; wspierać nowe środki, które pozwolą wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt, a tym samym zwalczać ich ubóstwo i wykluczenie społeczne;

ab) działać na rzecz propagowania we wszystkich organach ONZ oraz w UE i jej państwach członkowskich koncepcji zwalczania dyskryminacji z wielu przyczyn jednocześnie i dyskryminacji krzyżowej;

ac) ponownie podkreślić przewodnią rolę, jaką Unia powinna odgrywać na szczeblu wielostronnym na rzecz feministycznej dyplomacji, by realizować międzynarodowe umowy dotyczące praw kobiet i dziewcząt oraz wzmocnienia ich pozycji; wzywa UE, jej państwa członkowskie, Komisję i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ), by zobowiązały się do poczynienia postępów w kierunku feministycznej polityki zagranicznej, bezpieczeństwa i rozwoju, która wiąże się z wizją transformacyjną z punktu widzenia równości płci, oraz by uczyniły równouprawnienie płci kluczowym elementem ich działań zewnętrznych i priorytetów;

ad) wziąć pod uwagę potrzebę lepszego uwzględniania aspektu płci i skuteczniejszego stosowania zasad sporządzania budżetu z uwzględnieniem aspektu płci, również w polityce zewnętrznej UE, by rozwiązać problem nierówności płci na całym świecie;

ae) w pełni wdrożyć trzeci unijny plan działania w sprawie równości płci oraz zapewnić, aby do 2025 r. 85 % wszystkich nowych działań zewnętrznych przyczyniło się do równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji kobiet; stosować całościowe i zrównoważone podejście do feministycznej polityki zagranicznej we wszystkich swoich działaniach i politykach zewnętrznych;

af) zapewnić porównywalne i zdezagregowane według wieku i płci dane o sytuacji osób doświadczających wielorakich i krzyżowych form dyskryminacji, tak aby poprawić analizę danych i dostarczyć informacji na potrzeby opracowywania i wdrażania polityki, ponieważ obecnie dostępna jest mniej niż połowa danych wymaganych do monitorowania celu zrównoważonego rozwoju nr 5;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz specjalnemu przedstawicielowi UE ds. praw człowieka.

1 Dz.U. C 47 z 7.2.2023, s. 30.
2 Dz.U. C 47 z 7.2.2023, s. 2.
3 Karta praw podstawowych Unii Europejskiej, art. 21.
4 Azcona, G. i Bhatt, A., "Poverty is not genderneutral" [Ubóstwo nie jest neutralne pod względem płci], UN Women, marzec 2023.
5 Gender differences in poverty and household composition through the life cycle [Różnice płci w zakresie ubóstwa i składu gospodarstw domowych na przestrzeni całego życia], UN Women i Bank Światowy.
6 Rezolucja z 5 lipca 2022 r. w sprawie ubóstwa kobiet w Europie, teksty przyjęte, P9_TA(2022)0274.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6338

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lutego 2024 r. w sprawie priorytetów UE na 68. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (2023/2973(RSP))
Data aktu: 08/02/2024
Data ogłoszenia: 07/11/2024