united kingdom
ukraine

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie niedawnej decyzji Norwegii o rozpoczęciu górnictwa głębokomorskiego w Arktyce (2024/2520(RSP))

P9_TA(2024)0068
Niedawna decyzja Norwegii o rozpoczęciu górnictwa głębokomorskiego w Arktyce Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie niedawnej decyzji Norwegii o rozpoczęciu górnictwa głębokomorskiego w Arktyce (2024/2520(RSP))
(C/2024/6333)

Parlament Europejski,

- uwzględniając decyzję parlamentu norweskiego z 9 stycznia 2024 r. w sprawie działalności wydobywczej na norweskim szelfie kontynentalnym - otwarcie obszaru i strategia zarządzania zasobami,

- uwzględniając przeprowadzoną przez norweskie Ministerstwo Energii strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko minerałów z dna morskiego na norweskim szelfie kontynentalnym z 27 października 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie rządu norweskiego z 20 czerwca 2023 r. w sprawie działalności wydobywczej na norweskim szelfie kontynentalnym - otwarcie obszaru i strategia zarządzania zasobami,

- uwzględniając oświadczenie Norweskiej Agencji Środowiska z 27 stycznia 2023 r. w sprawie wysłuchania i oceny skutków działalności dotyczących wydobycia minerałów na norweskim szelfie kontynentalnym,

- uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. pt. "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640),

- uwzględniając komunikat Komisji z 20 maja 2020 r. pt. "Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030: Przywracanie przyrody do naszego życia" (COM(2020)0380) oraz rezolucję Parlamentu z 9 czerwca 2021 r. w sprawie tej strategii 1 , a także konkluzje Rady z 23 października 2020 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z 17 maja 2021 r. w sprawie nowego podejścia do zrównoważonej niebieskiej gospodarki w UE - "Przekształcenie niebieskiej gospodarki UE na rzecz zrównoważonej przyszłości" (COM(2021) 0240),

- uwzględniając swoją rezolucję z 3 maja 2022 r. pt. "W kierunku zrównoważonej niebieskiej gospodarki w UE: rola sektorów rybołówstwa i akwakultury" 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 7 października 2021 r. w sprawie Arktyki: możliwości, obawy i wyzwania związane z bezpieczeństwem 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 stycznia 2018 r. w sprawie międzynarodowego zarządzania oceanami - program działań na rzecz przyszłości oceanów w kontekście celów zrównoważonego rozwoju do roku 2030 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 6 października 2022 r. w sprawie impulsu do działań na rzecz oceanów w celu poprawy zarządzania oceanami i różnorodności biologicznej 5 ,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 24 czerwca 2022 r. pt. "Wyznaczenie kierunku działań na rzecz zrównoważonej niebieskiej planety - wspólny komunikat w sprawie unijnego programu międzynarodowego zarządzania oceanami" (JOIN(2022)0028),

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 10 listopada 2016 r. pt. "Międzynarodowe zarządzanie oceanami - program działań na rzecz przyszłości oceanów" (JOIN(2016)0049),

- uwzględniając notę werbalną Komisji nr 21/13 z października 2023 r. wysłaną do Ministerstwa Spraw Zagranicznych Królestwa Norwegii,

- uwzględniając Konwencję o różnorodności biologicznej, która weszła w życie 29 grudnia 1993 r., globalne ramy różnorodności biologicznej z Kunming/Montrealu oraz decyzję 15/24 piętnastej Konferencji Stron Konwencji o różnorodności biologicznej w sprawie ochrony i zrównoważonego wykorzystania morskiej i przybrzeżnej różnorodności biologicznej,

- uwzględniając Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS), w szczególności jej art. 145 dotyczący ochrony środowiska morskiego,

- uwzględniając porozumienie w ramach UNCLOS o ochronie i zrównoważonym wykorzystywaniu morskiej różnorodności biologicznej na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową (porozumienie BBNJ),

- uwzględniając zakres kompetencji Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego ustanowionej na mocy UNCLOS oraz porozumienie z 1994 r. dotyczące wdrożenia części XI UNCLOS,

- uwzględniając Konwencję o ochronie środowiska morskiego obszaru północnowschodniego Atlantyku (konwencja OSPAR), która obejmuje wody Arktyki,

- uwzględniając traktat spitsbergeński z 1920 r. podpisany w Paryżu 9 lutego 1920 r.,

- uwzględniając Konwencję o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym 6  podpisaną w Espoo 25 lutego 1991 r. (konwencja z Espoo) oraz protokół do niej w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko 7 ,

- uwzględniając panel wysokiego szczebla ds. zrównoważonej gospodarki oceanicznej, którego członkiem założycielem jest Norwegia,

- uwzględniając rezolucję nr 122 Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody (IUCN) pt. "Ochrona ekosystemów głębinowych i różnorodności biologicznej przez wprowadzenie moratorium na górnictwo głębokomorskie",

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ pt. "Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030" przyjętą 25 września 2015 r. na szczycie ONZ w Nowym Jorku poświęconym zrównoważonemu rozwojowi, a w szczególności cel zrównoważonego rozwoju nr 14 określony w tej agendzie, który zakłada ochronę i zrównoważone wykorzystywanie oceanów, mórz i zasobów morskich,

- uwzględniając sprawozdanie Międzyrządowej Platformy Naukowo-Politycznej w sprawie Różnorodności Biologicznej i Funkcjonowania Ekosystemów z maja 2019 r. na temat globalnej oceny różnorodności biologicznej i usług ekosystemowych,

- uwzględniając porozumienie przyjęte podczas 21. Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (COP 21) w Paryżu 12 grudnia 2015 r., które weszło w życie 4 listopada 2016 r., a także późniejsze decyzje COP,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu z 24 września 2019 r. na temat oceanów i kriosfery w warunkach zmiany klimatu,

- uwzględniając art.132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że 9 stycznia 2024 r. parlament norweski zatwierdził decyzję, by umożliwić zbadanie obszaru o powierzchni 281 200 km2 w Arktyce na potrzeby potencjalnego wydobycia z dna morskiego; proces ten ma charakter otwarty, a dalsze decyzje w sprawie planów wydobycia lub pozwoleń na wydobycie zależą od dalszych demokratycznych decyzji rządu norweskiego, zgodnie z norweską ustawą o minerałach dna morskiego; mając na uwadze, że zgodnie ze wspomnianą decyzją pierwsze plany wydobycia musi zatwierdzić parlament;

B. mając na uwadze, że Norweska Agencja Środowiska uważa, iż ocena oddziaływania na środowisko zawiera znaczne luki w wiedzy o przyrodzie, technologii i potencjalnych skutkach dla środowiska i dlatego nie zapewnia wystarczającej podstawy do wydobycia minerałów;

C. mając na uwadze, że Norwegia i UE utrzymują głębokie i długoletnie stosunki jako sąsiedzi i partnerzy, podzielają wspólne cele polityczne i podstawowe wartości oraz są częścią jednolitego rynku dzięki Europejskiemu Obszarowi Gospodarczemu;

D. mając na uwadze, że znaczna część proponowanego obszaru badawczego znajduje się na rozszerzonym norweskim szelfie kontynentalnym, a znaczną część obszaru nad nim uznaje się za morze pełne i obszary rybołówstwa międzynarodowego; mając na uwadze, że ten szelf kontynentalny podlega postanowieniom traktatu spitsbergeńskiego z 1920 r.; mając na uwadze, że obszar ten znajduje się w strefie ochrony rybołówstwa w rejonie Svalbardu, co daje państwom-stronom, w tym 22 państwom członkowskim UE i 23 innym państwom, równe szanse na rozpoczęcie działalności połowowej;

E. mając na uwadze, że w październiku 2023 r. UE przesłała Norwegii notę werbalną, w której wyraziła zaniepokojenie znaczącym negatywnym wpływem zapowiedzianego górnictwa głębokomorskiego na stada ryb, łowiska i dostęp do łowisk, m.in. na szelf kontynentalny archipelagu Svalbard;

F. mając na uwadze, że Norwegia jest sygnatariuszem konwencji z Espoo i protokołu w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, więc ma prawny obowiązek, by unikać znaczących skutków transgranicznych; mając na uwadze, że Norwegia ma również prawny obowiązek, by chronić środowisko morskie na mocy konwencji OSPAR;

G. mając na uwadze, że ekosystemy Arktyki uznano za mające kluczowe znaczenie dla środowiska i różnorodności biologicznej, stad ryb i regulacji klimatu; mając na uwadze, że te szczególnie wrażliwe ekosystemy już teraz zmagają się ze zmianą klimatu, której skutkiem są coraz kwaśniejsze i cieplejsze oceany, a to prawdopodobnie wpłynie na modele migracji stad ryb o dużym znaczeniu; mając na uwadze, że wydobycie minerałów z dna morskiego Arktyki grozi uwolnieniem metanu przechowywanego w ekosystemach podlodowcowych i arktycznej wiecznej zmarzlinie; mając na uwadze, że ekosystemy Arktyki są wysoce podatne na zanieczyszczenie i inny wpływ działalności człowieka; mając na uwadze, że ze względu na trudne warunki naturalne i duże odległości od portów bardzo ciężko jest przeprowadzić niezbędne procesy naprawy lub oczyszczania;

H. mając na uwadze, że głębiny morskie są najstarszym biomem na naszej planecie i najmniej znanym ludzkości obszarem planety; mając na uwadze, że głębiny morskie uznaje się za miejsca o największej bioróżnorodności na Ziemi i zapewniające kluczowe usługi ekosystemowe, m.in. długoterminową sekwestrację dwutlenku węgla, oraz za podatne na zakłócenia powodowane przez człowieka; mając na uwadze, że ocean pochłania około 90 % nadmiaru ciepła i 25 % światowych emisji CO2; mając na uwadze, że pojawiły się poważne obawy dotyczące wpływu górnictwa głębokomorskiego na utratę różnorodności biologicznej i funkcjonowanie ekosystemu, czego skutki będzie odczuwać wiele pokoleń; mając na uwadze, że oceany należy uznać na szczeblu międzynarodowym za światowe dobro wspólne i chronić je ze względu na ich wyjątkowy charakter i wzajemne powiązania oraz podstawowe usługi ekosystemowe, które zapewniają; mając na uwadze, że od tych usług zależy przetrwanie i dobrostan obecnych i przyszłych pokoleń;

I. mając na uwadze, że w czerwcu 2023 r. zawarto porozumienie BBNJ; mając na uwadze, że UE i Norwegia były jednymi z jego pierwszych sygnatariuszy; mając na uwadze, że porozumienie BBNJ było priorytetem UE, która prowadziła negocjacje w ramach globalnej koalicji o wysokim poziomie ambicji BBNJ, zainicjowanej na szczycie "Jeden Ocean" w Breście w lutym 2022 r., do której również przystąpiła Norwegia; mając na uwadze, że porozumienie BBNJ wymaga przeprowadzenia ocen wpływu działalności gospodarczej na różnorodność biologiczną na pełnym morzu;

J. mając na uwadze, że obecny stan wiedzy naukowej nie pozwala na dokładną ocenę wpływu górnictwa głębokomorskiego na środowisko, a międzynarodowe działania badawcze są nadal niezbędne, by osiągnąć naukowy konsensus w tej sprawie; mając na uwadze, że Komisja podkreśliła, iż należy prowadzić długoterminowe badania, by właściwie ocenić skutki górnictwa głębokomorskiego; mając na uwadze, że przedwczesne badania i wydobycie mogłyby powodować trwałe i nieodwracalne szkody w ekosystemach; mając na uwadze, że potrzebne są dalsze badania naukowe, aby w pełni zrozumieć potencjalny wpływ górnictwa głębokomorskiego na środowisko morskie i różnorodność biologiczną;

K. mając na uwadze, że otwarcie tego obszaru na górnictwo głębokomorskie mogłoby być szkodliwe dla stad ryb i rybołówstwa oraz wpłynąć na dostęp statków państw członkowskich UE do łowisk na tym obszarze; mając na uwadze, że w ocenie skutków tej decyzji nie uwzględniono międzynarodowych interesów połowowych, w tym rybołówstwa UE; mając na uwadze, że w listopadzie 2021 r. Komitet Doradczy ds. Rybołówstwa Dalekomorskiego, Komitet Doradczy ds. Zasobów Pelagicznych i Komitet Doradczy ds. Wód Północno-Zachodnich wezwały do wprowadzenia moratorium na górnictwo głębokomorskie, zgodnie z podobnymi zaleceniami z 2020 i 2019 r.; mając na uwadze, że norweskie stowarzyszenie rybaków również bardzo krytycznie odnosiło się do tej decyzji;

L. mając na uwadze, że na arenie międzynarodowej coraz więcej państw, w tym siedem państw członkowskich UE (Finlandia, Francja, Niemcy, Irlandia, Portugalia, Hiszpania i Szwecja), wyraża poparcie dla moratorium, przerwy zapobiegawczej lub całkowitego zakazu górnictwa głębokomorskiego; mając na uwadze, że we wrześniu 2021 r. Światowy Kongres Ochrony Przyrody Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody zdecydowaną większością głosów przyjął wniosek o moratorium na górnictwo głębokomorskie, np. Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego, który poparły m.in. Austria, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Hiszpania i Szwecja;

M. mając na uwadze, że 37 instytucji finansowych o łącznej wartości aktywów przekraczającej 3,3 bln EUR zgłosiło państwom członkowskim Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego obawy dotyczące działalności wydobywczej z dna morskiego; mając na uwadze, że przedsiębiorstwa międzynarodowe, takie jak Volvo, BMW, Google, Samsung, Phillips, Northvolt i Volkswagen, wyraziły poparcie dla moratorium na górnictwo głębokomorskie i zobowiązały się nie zaopatrywać się w minerały z dna morskiego ani nie finansować ich; mając na uwadze, że Equinor, największe norweskie przedsiębiorstwo, podkreślił, iż należy poszerzyć wiedzę o górnictwie głębokomorskim u wybrzeży Norwegii, i stwierdził, że nie jest ono jeszcze możliwe ze względu na ryzyko środowiskowe; mając na uwadze, że inicjatywa finansowa Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska ostrzegła środowisko finansowe, że obecnie nie da się pogodzić finansowania górnictwa głębokomorskiego z zasadami finansowania zrównoważonej niebieskiej gospodarki;

N. mając na uwadze, że znaczną część popytu na surowce można i należy zaspokoić przez recykling i gospodarkę o obiegu zamkniętym, opracowanie materiałów zastępczych i politykę ograniczania popytu;

1. wyraża zaniepokojenie decyzją parlamentu Norwegii z 9 stycznia 2024 r. o otwarciu obszarów dla działalności głębokomorskiej;

2. zauważa, że decyzja parlamentu Norwegii obejmuje proces ciągłego mapowania, zdobywania wiedzy i oceny wpływu potencjalnej działalności wydobywczej na środowisko i nie zatwierdza automatycznie działalności wydobywczej, ponieważ zgodnie z tą decyzją pierwsze plany wydobycia musi zatwierdzić parlament;

3. ponawia apele do Komisji i państw członkowskich, aby wspierały międzynarodowe moratorium na górnictwo głębokomorskie, m.in. w Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego, do czasu przeprowadzenia wystarczających badań i analiz wpływu górnictwa głębokomorskiego na środowisko morskie, różnorodność biologiczną i działalność człowieka na morzu oraz do czasu wprowadzenia takich metod zarządzania górnictwem głębokomorskim, które pozwolą zapobiec utracie różnorodności biologicznej mórz i degradacji ekosystemów morskich; wzywa wszystkie kraje, by stosowały zasady ostrożności i poparły międzynarodowe moratorium na górnictwo głębokomorskie;

4. przypomina o zobowiązaniach Norwegii jako strony szeregu traktatów, w szczególności traktatu spitsbergeńskiego, w odniesieniu do różnych umów dotyczących zarządzania stadami ryb na tym obszarze, konwencji OSPAR o ochronie środowiska morskiego obszaru północnowschodniego Atlantyku, w tym wód arktycznych, przed negatywnymi skutkami działalności człowieka oraz konwencji z Espoo; podkreśla, że porozumienie BBNJ podpisały zarówno UE, jak i Norwegia, i wzywa wszystkie pozostałe strony UNCLOS, w tym Norwegię, by niezwłocznie ją podpisały i ratyfikowały;

5. wzywa Norwegię do dalszej współpracy z UE w duchu wzajemnego partnerstwa i zielonego sojuszu podpisanego w kwietniu 2023 r., by rozwiązać wszystkie problemy i zapewnić ochronę środowiska morskiego i ekosystemów arktycznych; wzywa Komisję i Norwegię, by zaangażowały się w stały dialog oraz wymieniały się badaniami naukowymi i wiedzą o dnie morskim i zrównoważonym zarządzaniu oceanami; podkreśla, że Norwegia i UE, za pośrednictwem swoich odpowiednich strategii, stosują podobne podejście do wyważonej polityki w zakresie surowców opartej na łagodzeniu popytu, ponownym wykorzystaniu, wydajności, recyklingu, wykorzystaniu strumieni odpadów i zastępowaniu;

6. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, parlamentowi i rządowi Norwegii.

1 Dz.U. C 67 z 8.2.2022, s. 25.
2 Dz.U. C 465 z 6.12.2022, s. 2.
3 Dz.U. C 132 z 24.3.2022, s. 113.
4 Dz.U. C 458 z 19.12.2018, s. 9.
5 Dz.U. C 132 z 14.4.2023, s. 106.
6 Dz.U. C 104 z 24.4.1992, s. 7.
7 Dz.U. L 308 z 19.11.2008, s. 35.

Zmiany w prawie

Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 12.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6333

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie niedawnej decyzji Norwegii o rozpoczęciu górnictwa głębokomorskiego w Arktyce (2024/2520(RSP))
Data aktu: 07/02/2024
Data ogłoszenia: 07/11/2024