Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(C/2024/6307)
(Dz.U.UE C z dnia 23 października 2024 r.)
Pismem z dnia 31 lipca 2024 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji o rozszerzeniu zakresu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja rozszerza zakres postępowania, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission,
Directorate-General Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Belgii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub fragmentów zgłaszanych uwag.
TEKST STRESZCZENIA
W dniu 1 marca 2019 r. przedsiębiorstwa Rocoluc NV oraz European Amusement Company NV ("Rocoluc" i "EAC") skierowały do Komisji skargę dotyczącą domniemanej niezgodnej z prawem pomocy państwa przyznanej przez Belgię na rzecz przedsiębiorstwa Derby NV (zwanego dalej "Ladbrokes" zgodnie z nazwą, pod jaką prowadzi działalność handlową w Belgii).
W dniu 2 września 2020 r. Komisja przyjęła decyzję ("decyzja o wszczęciu postępowania") o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego, w której wstępnie stwierdziła, że przedsiębiorstwu Ladbrokes przysługiwało de facto wyłączne prawo - bez uiszczania żadnej konkretnej opłaty licencyjnej - do oferowania wirtualnych zakładów w Belgii w okresie najwcześniej od dnia 10 lutego 2014 r. i najpóźniej do dnia 4 maja 2018 r.
W dniu 26 maja 2021 r., w następstwie unieważnienia z mocą wsteczną dekretu królewskiego w sprawie gier losowych na wirtualnych imprezach sportowych w zakładach gier o stałej klasie IV z dnia 4 maja 2018 r. ("dekret królewski z 2018 r."), skarżący zwrócili się do Komisji o przyjęcie poprawionej decyzji o wszczęciu postępowania (oraz o zorganizowanie nowego zaproszenia do zainteresowanych stron do zgłaszania uwag) w celu przedłużenia okresu domniemanej pomocy objętej dochodzeniem.
Niniejsza decyzja oraz decyzja o wszczęciu postępowania dotyczą wydanego przez Belgię przedsiębiorstwu Ladbrokes zezwolenia ad hoc na prowadzenie wirtualnych zakładów w Belgii. Skarżący twierdzą, że środek ten skutkował faktycznie przyznaniem temu przedsiębiorstwu wyłącznego prawa do prowadzenia od 2014 r. wirtualnych zakładów w Belgii, bez uiszczania za to opłat.
Wirtualne zakłady to gra losowa, w ramach której gracze obstawiają fikcyjne wydarzenie sportowe, którego wynik określa się przy pomocy generatora liczb losowych. W trzech "notach ramowych" wydanych w latach 2012-2015 Komisja ds. Gier Hazardowych - belgijski federalny organ regulujący i kontrolujący ten sektor - wyjaśniła, że uważa wirtualne zakłady za zakłady dotyczące (wirtualnych) wydarzeń i że w związku z tym, jej zdaniem, powinny być one oferowane wyłącznie przez ośrodki gier hazardowych klasy IV. Za pośrednictwem wiadomości e-mail z dnia 10 lutego 2014 r. oraz 5 marca 2015 r. Komisja ds. Gier Hazardowych zezwoliła przedsiębiorstwu Ladbrokes na prowadzenie wirtualnych zakładów.
Następnie w latach 2015-2016 wspomniany organ odmówił kilkukrotnie innym podmiotom klasy IV prawa do oferowania wirtualnych zakładów, powołując się na prowadzoną przez siebie w owym czasie ocenę adekwatności ram regulacyjnych. Nie zawiesił on jednak przy tym swoich not ramowych, ani nie anulował zezwolenia udzielonego przedsiębiorstwu Ladbrokes do 2017 r.
Dekret królewski z 2018 r. zaklasyfikował wirtualne zakłady jako "automatyczną grę losową" i umożliwił wszystkim operatorom klasy IV oferowanie wirtualnych zakładów w Belgii. W dekrecie królewskim z 2018 r. wprowadzono bowiem warunki, zgodnie z którymi maksymalnie dwie automatyczne gry losowe oferujące zakłady obejmujące "działalność podobną do działalności agencji zakładów wzajemnych" (tj. wirtualne gry hazardowe) mogą być prowadzone w zakładach gier o stałej klasie IV.
Komisja zauważa, że niektóre fakty i okoliczności opisane w decyzji o wszczęciu postępowania zmieniły się po przyjęciu tej decyzji. W szczególności w następstwie postępowań wszczętych na szczeblu krajowym przez skarżących belgijska Rada Stanu uchyliła w dniu 7 maja 2021 r. z mocą wsteczną dekret królewski z 2018 r.
Według skarżących w następstwie wyroku Rady Stanu z dnia 7 maja 2021 r. dekret królewski z 2018 r. należy uznać za nieistniejący w prawie belgijskim i w związku z tym nie można go uznać za akt umożliwiający wykonywanie wirtualnych zakładów w Belgii. Oznacza to również, że dzień 4 maja 2018 r., w którym przyjęto (unieważniony później) dekret królewski z 2018 r., nie ma już znaczenia dla oceny czasu trwania domniemanej pomocy państwa przyznanej przedsiębiorstwu Ladbrokes. Rocoluc i EAC uważają ponadto, że wyrok Rady Stanu potwierdza ich stanowisko, zgodnie z którym Ladbrokes nadal korzysta z niezgodnej z prawem pomocy państwa belgijskiego, które nadal toleruje działalność Ladbrokes w zakresie wirtualnych zakładów, podczas gdy działalność ta była zawsze niezgodna z prawem w świetle prawa belgijskiego. W związku z tym zdaniem skarżących przedłużenie czasu trwania domniemanej niezgodnej z prawem pomocy zwiększyłoby również kwotę domniemanej pomocy przyznanej przedsiębiorstwu Ladbrokes.
W świetle niepewności dotyczącej ram prawnych mających zastosowanie do wirtualnych zakładów (offline i online) począwszy od dnia 4 maja 2018 r., niezależnie od faktu, że po tej dacie na tym rynku mogli działać operatorzy inni niż Ladbrokes, Komisja musiałaby dokładniej zbadać, czy tolerancja państwa belgijskiego wobec tej sytuacji braku pewności prawa faworyzowała przedsiębiorstwo Ladbrokes.
Biorąc pod uwagę, że niektóre fakty i okoliczności zmieniły się po przyjęciu decyzji o wszczęciu postępowania, w szczególności że stwierdzono nieważność dekretu królewskiego z 2018 r. z mocą wsteczną i w związku z tym zmienił się czas trwania kwestionowanego środka, w szczególności w odniesieniu do daty zakończenia i obliczenia domniemanej pomocy, w niniejszej decyzji Komisja rozszerza zakres postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE w celu uwzględnienia tych nowych elementów.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
TEXT OF LETTER
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.6307 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | POMOC PAŃSTWA - BELGIA - Pomoc państwa SA.53630 (2019/FC) - Belgia - Domniemana pomoc przyznana przedsiębiorstwu Ladbrokes w związku z wirtualnymi zakładami - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 23/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 23/10/2024 |