(C/2024/6192)INFORMACJE OGÓLNE
(Dz.U.UE C z dnia 22 października 2024 r.)
Departament |
LIFE: Rolnictwo, Rybołówstwo, Sprawy Społeczne i Zdrowie |
Miejsce pracy |
Bruksela, budynek "Justus Lipsius" |
Nazwa stanowiska |
Dyrektor generalny (k./m.) |
Grupa funkcyjna i grupa zaszeregowania |
AD 15 |
Wymagane poświadczenie bezpieczeństwa osobowego |
SECRET UE/EU SECRET |
TERMIN ZGŁOSZEŃ |
12 listopada 2024 r. o godz. 12.00 w południe (czasu brukselskiego) |
Kim jesteśmy
Sekretariat Generalny Rady ("Sekretariat") pomaga Radzie Europejskiej i Radzie UE oraz ich organom przygotowawczym we wszystkich obszarach działalności. Pod zwierzchnictwem sekretarz generalnej służy doradztwem i wsparciem Radzie Europejskiej, Radzie UE i ich przewodniczącym we wszystkich dziedzinach prac: zapewnia doradztwo polityczne i prawne, koordynuje działania z działaniami innych instytucji, opracowuje kompromisy i dokumenty, nadzoruje i prowadzi wszelkie praktyczne czynności niezbędne do dobrego przygotowania i prawidłowego przebiegu posiedzeń Rady Europejskiej i Rady UE.
Dyrekcja Generalna ds. Rolnictwa, Rybołówstwa, Spraw Społecznych i Zdrowia (DG LIFE) składa się z pięciu dyrekcji: LIFE.1 zajmuje się rolnictwem (Specjalny Komitet ds. Rolnictwa); LIFE.2 - rybołówstwem; LIFE.3 - kwestiami weterynaryjnymi i fitosanitarnymi, żywnością i leśnictwem; LIFE.4 - zatrudnieniem i polityką społeczną; a LIFE.5 - zdrowiem. Wszystkie te jednostki podlegają dyrektorowi generalnemu.
Dyrekcja generalna koordynuje organizację posiedzeń Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa oraz Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów. Zbierają się one odpowiednio około dziesięciu i czterech razy w roku. Posiedzenia te są przygotowywane przez Coreper i kilka grup roboczych zajmujących się projektami ustawodawczymi i nieustawodawczymi oraz stosunkami międzynarodowymi, które dotyczą tych projektów.
Co oferujemy
Stanowisko dyrektora generalnego w DG LIFE to ambitna funkcja w politycznie ciekawym otoczeniu. Osoba na tym stanowisku kieruje zespołem około 70 pracowników o wysokich kwalifikacjach.
Na stanowisku tym będą Państwo - pod zwierzchnictwem sekretarz generalnej i we współpracy z dyrektorami pięciu dyrekcji LIFE - w profesjonalny sposób zarządzać dyrekcją generalną i jej zasobami, organizować i koordynować jej działalność oraz wspierać i motywować personel. Opracują Państwo i będą wdrażać strategię i program prac dyrekcji generalnej, wytyczą jej cele i zapewnią ich realizację zgodnie z wymaganym harmonogramem i z odpowiednimi normami jakości. Będą Państwo budować kulturę skutecznej komunikacji i współpracy w ramach dyrekcji generalnej, z innymi dyrekcjami generalnymi oraz z innymi służbami Sekretariatu.
We współpracy z innymi dyrekcjami generalnymi będą Państwo odpowiadać za koordynację polityki horyzontalnej i koordynację proceduralną w celu wspierania ciągłości i spójności prac Rady UE i Rady Europejskiej.
Będą Państwo służyć strategicznym doradztwem politycznym i proceduralnym wysokiego szczebla sekretarz generalnej oraz przewodniczącemu Rady Europejskiej, prezydencjom Rady UE, Coreperowi i innym organom przygotowawczym we wszystkich sprawach podlegających dyrekcji generalnej. Będą też Państwo brali udział w posiedzeniach oraz w stosownym przypadku - w briefingach lub negocjacjach, pomagając szukać kompromisów i rozwiązań. W tym kontekście będą Państwo pomagać przewodniczącym w negocjacjach oraz zapewniać skuteczną komunikację i współpracę z instytucjami, agencjami i innymi organami UE w dziedzinach podlegających kompetencjom dyrekcji generalnej LIFE.
Będą Państwo zapewniać ogólną koordynację strategiczną, w tym z innymi dyrekcjami generalnymi w zakresie realizowanej polityki i założonych celów.
Wymagane są okazjonalne delegacje zagraniczne, zazwyczaj do innych krajów UE.
Kogo szukamy
Szukamy menedżera lub menedżerki ze znacznym doświadczeniem w kształtowaniu polityki UE oraz w procedurze legislacyjnej UE, a także z rozległą wiedzą na temat Rady UE i Rady Europejskiej oraz kwestii instytucjonalnych UE. Atutem będzie znajomość obszarów podlegających kompetencjom LIFE.
Wszystkie osoby zajmujące stanowiska kierownicze w Sekretariacie doradzają swoim zwierzchnikom i partnerom, zarządzają personelem i zasobami finansowymi oraz reprezentują Sekretariat. Oczekiwania Sekretariatu zostały ujęte w horyzontalnym profilu menedżera/menedżerki 1 .
Ponadto muszą Państwo posiadać:
- umiejętność myślenia i planowania strategicznego, przewidywania i identyfikowania potencjalnych problemów oraz proponowania wykonalnych kompromisów i rozwiązań;
- doskonałe umiejętności komunikacyjne, w tym interpersonalne;
- umiejętność podtrzymywania dobrych relacji zawodowych z szeregiem partnerów wewnętrznych i zewnętrznych oraz umiejętności dyplomatyczne;
- umiejętności przywódcze, umiejętność budowania zgodnej współpracy w zespole i udzielania wskazówek, umiejętność motywowania pracowników i zapewniania im poczucia sprawczości w wielokulturowym i różnorodnym środowisku, ze szczególnym naciskiem na rozwój;
- umiejętność planowania i organizowania całości prac dyrekcji generalnej pod kątem kluczowych terminów oraz dbania o sprawiedliwe obciążenie pracą w zespole, a także umiejętność zarządzania zmianami i wspierania personelu w okresie zmian;
- umiejętność wypracowywania porozumień, zapewniania efektów i dążenia do wspólnych celów poprzez ukierunkowane doradzanie partnerom oraz poprzez skuteczne i konstruktywne moderowanie dyskusji.
Sekretariat stosuje politykę mobilności kadry kierowniczej. Kadra ta powinna mieć rozległe doświadczenie, dlatego od osób kandydujących oczekuje się, że w czasie kariery w Sekretariacie będą gotowe i zdolne do pracy w różnych dziedzinach.
POLITYKA REKRUTACYJNA
W dniu, w którym upływa termin nadsyłania zgłoszeń, osoby kandydujące muszą spełniać następujące wymogi:
a) Warunki ogólne
- posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej;
- korzystać z pełni praw obywatelskich;
- mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
b) Warunki szczegółowe
- posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych 2 ;
- mieć co najmniej 15-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe;
- mieć co najmniej 3-letnie doświadczenie w pełnieniu funkcji kierowniczych wyższego szczebla w dziedzinie polityki UE;
- w komunikacji wewnątrz Sekretariatu i z innymi instytucjami powszechnie stosowane są języki angielski i francuski, dlatego wymagana jest doskonała znajomość jednego z tych języków oraz dobra znajomość drugiego z nich. Atutem będzie znajomość innych języków urzędowych UE.
Uwaga:
1) Praca na tym stanowisku wymaga poświadczenia bezpieczeństwa osobowego umożliwiającego dostęp do dokumentów niejawnych (poziom SECRET UE/EU SECRET). Osoby zgłaszające się na stanowisko muszą być gotowe poddać się postępowaniu sprawdzającemu w myśl decyzji Rady 2013/488/UE 3 . Powołanie na stanowisko stanie się skuteczne wyłącznie pod warunkiem uzyskania przez wybraną osobę ważnego poświadczenia bezpieczeństwa osobowego. Osobie nieposiadającej poświadczenia bezpieczeństwa osobowego zostanie zaoferowana umowa na czas określony do chwili otrzymania wyników postępowania sprawdzającego.
2) Osoba wybrana na stanowisko musi być gotowa odbyć opracowany przez Sekretariat program szkoleń z zakresu zarządzania.
PROCEDURA WYBORU
- Przy wyborze organ powołujący korzysta z pomocy doradczej komisji selekcyjnej. Doradcza komisja selekcyjna będzie korzystać ze wsparcia ośrodka oceny zintegrowanej (assessment centre), prowadzonego przez zewnętrznych konsultantów rekrutacyjnych. Raporty sporządzone przez ośrodek odnośnie do tego samego rodzaju stanowiska tracą ważność po dwóch latach od dnia, w którym miał miejsce stosowny test, lub w momencie rozwiązania umowy ramowej między Sekretariatem a ośrodkiem oceny zintegrowanej - w zależności od tego, która data będzie wcześniejsza.
- Najpierw na podstawie zgłoszeń doradcza komisja selekcyjna oceni i porówna kwalifikacje, doświadczenie i motywację wszystkich osób ubiegających się o stanowisko. Na podstawie oceny porównawczej sporządzi listę najodpowiedniejszych jej zdaniem osób kandydujących, które miałyby zostać zaproszone na pierwszą rozmowę kwalifikacyjną. Ponieważ pierwsza selekcja opiera się na porównawczej ocenie zgłoszeń, spełnienie wymogów niniejszego ogłoszenia nie gwarantuje otrzymania zaproszenia na pierwszą rozmowę kwalifikacyjną. Po przeprowadzeniu rozmów komisja wybierze osoby, które wezmą udział w ocenie zintegrowanej oraz w drugiej rozmowie kwalifikacyjnej z komisją.
Wstępny harmonogram procedury wyboru jest następujący:
- przewiduje się, że osoby kandydujące zaproszone na rozmowę otrzymają stosowne informacje w połowie listopada 2024 r.;
- pierwsze rozmowy kwalifikacyjne mają się odbyć pod koniec listopada 2024 r.;
- ocena zintegrowana jest przewidziana na pierwszą połowę grudnia 2024 r.;
- druga runda rozmów jest planowana na pierwszą połowę stycznia 2025 r.
Uwaga: Harmonogram ma charakter wyłącznie orientacyjny i może ulec zmianie.
PODSTAWA PRAWNA
Stanowisko jest publikowane dla wszystkich instytucji Unii Europejskiej i poza instytucjami, zgodnie z art. 29 ust. 1 i 2 Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej 4 .
ZGŁOSZENIA
Termin zgłoszeń upływa 12 listopada 2024 r. o godz. 12.00 w południe (czasu brukselskiego).
Zgłoszenia będą przyjmowane wyłącznie pocztą elektroniczną. Należy je przesłać na adres: applications.management@con silium.europa.eu 5 przed upływem terminu. Zgłoszenia nadesłane po terminie nie będą rozpatrywane.
Wszelką korespondencję dotyczącą procedury wyboru należy kierować na podany wyżej adres poczty elektronicznej (pole "temat" musi zawierać następujący numer referencyjny: CONS/AD/196/24 LIFE).
Przed wysłaniem zgłoszenia osoby kandydujące powinny dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie wymogi określone wyżej w punkcie "Polityka rekrutacyjna", ponieważ ich niespełnienie skutkuje automatycznym wykluczeniem z procedury wyboru.
Aby zgłoszenie było ważne, musi zawierać następujące dokumenty w formacie PDF (uwaga: dokumenty zablokowane, zabezpieczone hasłem lub podpisane elektronicznie nie będą akceptowane):
a) należycie wypełniony i opatrzony datą formularz zgłoszeniowy (nazwa pliku: "XXX (PANI/PANA NAZWISKO) - Application form.pdf"); aby pobrać elektroniczną wersję formularza (w języku angielskim lub francuskim), należy kliknąć odpowiedni link poniżej lub skopiować go i wkleić do przeglądarki 6 :
https://www.consilium.europa.eu/media/68640/gsc-application_form_senior_management_en.docx
https://www.consilium.europa.eu/media/68641/gsc-application_form_senior_management_fr.docx
b) szczegółowy życiorys w języku angielskim lub francuskim (bez zdjęć), najlepiej w formacie Europass (https://europa. eu/europass/en/create-europass-cv; (https://europa.eu/europass/fr/create-europass-cv. W życiorysie należy uwzględnić całą karierę zawodową i wyszczególnić m.in. kwalifikacje, znajomość języków, doświadczenie oraz obecne obowiązki (nazwa pliku: "XXX (PANI/PANA NAZWISKO) - CV.pdf");
c) list motywacyjny w języku angielskim lub francuskim (nazwa pliku: "XXX (PANI/PANA NAZWISKO) - Motivation letter.pdf").
Brak dokumentów spowoduje, że zgłoszenie będzie nieważne.
Uwaga: Wstępnie wybrani kandydaci zaproszeni na pierwszą rundę rozmów kwalifikacyjnych będą musieli przedstawić kopie dyplomów potwierdzających wykształcenie oraz kopie dokumentów i zaświadczeń dotyczących doświadczenia zawodowego. Dokumenty potwierdzające muszą być wydane przez osobę trzecią.
Dokumenty potwierdzające powinny być ponumerowane (Annex 1, 2 itd.) i zebrane razem w jednym dokumencie PDF (nazwa pliku "XXX (PANI/PANA NAZWISKO) - Supporting documents.pdf"). Wśród dokumentów powinien znaleźć się ich spis.
Nieprzedłożenie wszystkich dokumentów potwierdzających najpóźniej w dniu poprzedzającym pierwszą rozmowę może zostać uznane za podstawę do wykluczenia z procedury.
Zgłoszenia, które nadejdą pocztą, poprzez systemy archiwizacyjne "w chmurze" lub przez platformy wzajemnego udostępniania plików, nie będą rozpatrywane.
Osoba ostatecznie wybrana na stanowisko zostanie poproszona o przedstawienie oryginałów wspomnianych powyżej dokumentów.
Osoby kandydujące otrzymają e-mail z potwierdzeniem odbioru zgłoszenia. Zdarzają się jednak trudności techniczne wpływające na wysyłkę e-maili. Dlatego osoby kandydujące, które nie otrzymały emaila z potwierdzeniem odbioru zgłoszenia, są proszone o kontakt pod adresem: applications.management@consilium.europa.eu. Ponieważ doradcza komisja selekcyjna rozpocznie pracę krótko po upływie terminu zgłoszeń, wszelkie emaile na temat potwierdzeń odbioru należy wysyłać w tygodniu, który nastąpi po tym terminie.
RÓŻNORODNOŚĆ I INKLUZYWNOŚĆ
Sekretariat prowadzi politykę różnorodności i inkluzywności. Więcej informacji znajduje się w stosownym oświadczeniu:
https://www.consilium.europa.eu/pl/general-secretariat/jobs/diversity-and-inclusion/.
PONOWNE ROZPATRZENIE ZGŁOSZENIA
Informacje na temat procedur składania zażaleń oraz wnoszenia skarg sądowych i skarg do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich znajdują się na stronie:
https://www.consilium.europa.eu/media/56648/complaint-pl.pdf.
OCHRONA DANYCH
Zasady przetwarzania danych osobowych w związku z procedurą wyboru znajdują się w oświadczeniu o ochronie prywatności:
https://www.consilium.europa.eu/media/f2oh3izn/jobs-data-protection-083r01-pl.pdf.