(C/2024/6129)(Dz.U.UE C z dnia 22 października 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Ukrainy i Rosji, zwłaszcza te przyjęte po rozpoczęciu okupacji Półwyspu Krymskiego 27 lutego 2014 r. i po eskalacji rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie 24 lutego 2022 r.,
- uwzględniając art. 167 ust. 2 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r. Rosja prowadzi bezprawną, niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną pełnoskalową wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, co jest kontynuacją działań zapoczątkowanych w 2014 r. przez aneksję Krymu, a następnie okupację części obwodów donieckiego i ługańskiego;
B. mając na uwadze, że Ukraina i jej obywatele wykazują się niezachwianą determinacją w skutecznej obronie kraju, mimo że płacą za to wysoką cenę w postaci ofiar cywilnych i wojskowych; mając na uwadze, że Rosja umyślnie dopuszcza się powszechnych i systematycznych okrucieństw na okupowanych terytoriach oraz prowadzi masowe ataki na obszary zamieszkałe i infrastrukturę cywilną, czego najnowszym przykładem jest zbombardowanie szpitala dziecięcego Ochmatdyt; mając na uwadze, że miliony Ukrainek i Ukraińców w kraju i poza jego granicami to nadal uciekinierzy uchodzący przed rosyjską napaścią; mając na uwadze, że te nieludzkie działania sił rosyjskich i ich popleczników są zbrodniami wojennymi i zbrodniami przeciwko ludzkości;
C. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie przeznaczyły jak dotąd dla Ukrainy około 108 mld EUR na pomoc finansową, humanitarną, wsparcie dla uchodźców i pomoc wojskową, w tym około 39 mld EUR na pomoc wojskową, a do 2025 r. ma przydzielić kolejne 21 mld EUR; mając na uwadze, że misja pomocy wojskowej UE dla Ukrainy (EUMAM Ukrainę) przeprowadziła szkolenia dla ponad 55 000 członków ukraińskich sił zbrojnych - zarówno dla połączonych rodzajów wojsk, jak i dla specjalistów; mając na uwadze, że NATO zapewni coroczny wkład dla Ukrainy w wysokości 40 mld EUR;
D. mając na uwadze, że 25 czerwca 2024 r. UE oficjalnie rozpoczęła negocjacje akcesyjne z Ukrainą i Mołdawią i zorganizowała pierwsze konferencje międzyrządowe;
E. mając na uwadze, że Viktor Orbán, premier Węgier, które sprawują obecnie rotacyjną prezydencję w Radzie, 5 i 8 lipca 2024 r. bez koordynacji złożył zaskakujące wizyty w Federacji Rosyjskiej i Chińskiej Republice Ludowej; mając na uwadze, że spotkań tych nie zatwierdziła żadna instytucja UE ani państwa członkowskie;
1. potwierdza, że niezmiennie popiera niepodległość, suwerenność i nienaruszalność terytorialną Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, oraz podtrzymuje niezachwiane zaangażowanie UE we wsparcie polityczne, finansowe, gospodarcze, humanitarne, wojskowe i dyplomatyczne, dopóty, dopóki będzie tego wymagało zapewnienie zwycięstwa Ukrainy; wzywa UE i jej państwa członkowskie do aktywnych starań o utrzymanie i zdobywanie jak najszerszego międzynarodowego wsparcia dla Ukrainy;
2. przypomina, że Ukraina jako ofiara agresji ma zgodnie z art. 51 Karty Narodów Zjednoczonych uzasadnione prawo do samoobrony; przypomina, że znaczna, choć nadal niewystarczająca pomoc wojskowa ze strony UE, USA i partnerów o podobnych poglądach ma pozwolić Ukrainie skutecznie bronić się przed państwem agresorem i przywrócić pełną kontrolę nad całym terytorium uznanym przez społeczność międzynarodową;
3. z zadowoleniem przyjmuje niedawne rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych z Ukrainą i Republiką Mołdowy; uważa, że ich postępująca integracja z UE jest geostrategiczną i demokratyczną szansą oraz inwestycją w zjednoczoną i silną Europę; przypomina, że przystąpienie do UE to proces ściśle oparty na zasługach, wymagający spełnienia kryteriów członkostwa, w tym kryteriów demokracji, praworządności, podstawowych wartości i walki z korupcją; przypomina, że proces akcesyjny wymaga odpowiedniej pomocy finansowej i technicznej ze strony UE;
4. potępia niedawną wizytę premiera Węgier Viktora Orbána w Federacji Rosyjskiej; podkreśla, że podczas tej wizyty nie reprezentował on UE, i uważa, że wizyta ta jest rażącym naruszeniem traktatów i wspólnej polityki zagranicznej UE, w tym zasady lojalnej współpracy; zaznacza, że premier Węgier nie może twierdzić, iż reprezentuje UE, gdy działa wbrew wspólnemu stanowisku UE; uważa, że naruszenie to powinno wiązać się z konsekwencjami dla Węgier; przypomina, że bezpośrednio po tzw. misji pokojowej premiera Węgier Rosja dopuściła się ataku na szpital dziecięcy Ochmatdyt w Kijowie, co wykazało próżność jego rzekomych starań, przyjętych skądinąd ze sceptycyzmem przez przywódców ukraińskich; ponownie wyraża poparcie dla formuły pokojowej przedstawionej przez prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego; ubolewa, że Węgry nadużyły prawa weta w Radzie, by uniemożliwić przyznanie Ukrainie niezbędnej pomocy; apeluje do Węgier, by przestały blokować przekazywanie Ukrainie środków z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju, w tym uzgodniony zwrot kosztów pomocy wojskowej już udzielonej przez państwa członkowskie;
5. przypomina, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie jest elementem szerzej zakrojonych działań wymierzonych w Zachód, naszą demokrację i nasze wartości; z zadowoleniem przyjmuje wynik szczytu NATO i ponownie wyraża przekonanie, że Ukraina znajduje się na nieodwracalnej drodze do członkostwa w NATO; wzywa UE i jej państwa członkowskie do zwiększenia wsparcia wojskowego dla Ukrainy na tak długo, jak będzie to konieczne i w każdej formie, jaka będzie potrzebna; ponownie wyraża stanowisko, zgodnie z którym wszystkie państwa członkowskie UE i sojusznicy NATO powinni indywidualnie i wspólnie zobowiązać się do udzielania Ukrainie wsparcia militarnego w wysokości co najmniej 0,25 % ich PKB rocznie; wzywa państwa członkowskie do dalszego rozszerzania działań szkoleniowych dla ukraińskich sił zbrojnych, takich jak EUMAM Ukraine, w celu dalszego zwiększania ich zdolności operacyjnych; podkreśla, że niewystarczające lub opóźnione dostawy broni i amunicji mogą zniweczyć dotychczasowe wysiłki, dlatego wzywa państwa członkowskie, aby dużo szybciej udzielały znacznie większego wsparcia wojskowego oraz aby rozbudowały zdolności przemysłu wojskowego; zdecydowanie opowiada się za zniesieniem ograniczeń w stosowaniu zachodnich systemów uzbrojenia dostarczanych Ukrainie przeciwko celom wojskowym na terytorium Rosji; z zadowoleniem przyjmuje decyzję NATO, która w najbliższej przyszłości zagwarantuje dostawy wojskowe o wartości co najmniej 40 mld EUR;
6. potępia niedawny barbarzyński atak na szpital dziecięcy Ochmatdyt w Kijowie; wyraża pełną solidarność z rodzinami ofiar i składa im kondolencje; przypomina o udokumentowanych przypadkach tortur, gwałtów i uprowadzeń dzieci; wzywa UE i jej państwa członkowskie do aktywnego wspierania wysiłków na rzecz rozliczenia zbrodni wojennych - w ramach istniejących sądów i instytucji międzynarodowych, a także zbrodni agresji - między innymi przez ustanowienie specjalnego trybunału międzynarodowego; ponownie wyraża głębokie przekonanie, że Rosja musi zapewnić rekompensatę finansową za ogromne szkody wyrządzone w Ukrainie; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje niedawną decyzję Rady o przeznaczeniu nadzwyczajnych przychodów z immobilizowanych aktywów Rosji na wsparcie ukraińskich działań wojennych, a także decyzję grupy G-7 o zaoferowaniu Ukrainie pożyczki w wysokości 50 mld USD zabezpieczonej immobilizowanymi rosyjskimi aktywami państwowymi; wzywa UE do ustanowienia solidnego systemu prawnego służącego konfiskacie rosyjskich aktywów państwowych zamrożonych przez UE;
7. potępia rosnącą liczbę ataków hybrydowych prowadzonych przez Rosję na UE i jej państwa członkowskie w celu osłabienia europejskiego wsparcia dla Ukrainy za pomocą manipulowania informacją, tajnych prób destabilizacji i korumpowania polityków; jest zbulwersowany doniesieniami, że Rosja stoi za próbą zorganizowania zamachu na szefa jednego z europejskich przedsiębiorstw z sektora obronności;
8. wzywa Komisję, aby zaproponowała długoterminową pomoc finansową na rzecz odbudowy Ukrainy w oparciu o doświadczenia związane z nowo utworzonym Instrumentem na rzecz Ukrainy;
9. wzywa Radę, aby utrzymała i rozszerzyła politykę sankcji wobec Rosji i Białorusi i jednocześnie monitorowała, sprawdzała i zwiększała jej skuteczność i oddziaływanie; wzywa Radę do systematycznego poruszania kwestii obchodzenia sankcji przez przedsiębiorstwa z UE, osoby trzecie i państwa trzecie oraz do przyjęcia i ścisłego wdrożenia środków ograniczających wobec wszystkich podmiotów, które ułatwiają obchodzenie sankcji lub dostarczają rosyjskiemu kompleksowi wojskowemu technologie oraz sprzęt wojskowy i wyposażenie podwójnego zastosowania;
10. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, prezydentowi, rządowi i Radzie Najwyższej Ukrainy, prezydent, rządowi i parlamentowi Mołdawii, Sekretarzowi Generalnemu ONZ oraz władzom rosyjskim.