(C/2024/6075)Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 21 października 2024 r.)
Sąd odsyłający
Bundesgerichtshof
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Speyer & Grund GmbH & Co. KG
Druga strona postępowania: Werner & Mertz GmbH
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 3 ust. 1 lit. a) zdanie pierwsze rozporządzenia (UE) nr 528/2012 1 należy interpretować w ten sposób, że przeznaczenie wymagane dla statusu danego produktu jako biocydu musi stanowić jedyny lub przeważający cel, czy też wystarczy, że produkt jest również przeznaczony do stosowania - choćby w sposób drugorzędny - jako produkt biobójczy?
2) Czy art. 2 ust. 1 zdanie drugie w związku z załącznikiem V do rozporządzenia (UE) nr 528/2012 należy interpretować w ten sposób, że produkt biobójczy, który jest przeznaczony (również) do czyszczenia żywności, jest objęty zakresem stosowania rozporządzenia (UE) nr 528/2012 jako produkt należący do grupy produktowej 4 (dziedzina żywności i pasz) w kategorii 1 (środki dezynfekujące)?
3) Czy art. 2 ust. 2 akapit pierwszy lit. e), akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012 należy interpretować w ten sposób, że produkt biobójczy, który jest przeznaczony (również) do czyszczenia/dezynfekcji żywności, jest objęty wyłącznie zakresem stosowania rozporządzenia (WE) nr 852/2004 2 , a w szczególności w drodze odstępstwa od wyjątku na podstawie art. 2 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012 nie zostaje włączony do zakresu stosowania tego ostatniego rozporządzenia?
4) Czy wyjątek ratione materiae dla żywności, o którym mowa w art. 1 ust. 5 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 3 , należy interpretować w ten sposób, że rozporządzenie to należy stosować do produktu, który jest przeznaczony do stosowania zarówno jako środek spożywczy zgodnie z art. 2 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 4 , jak również jako produkt biobójczy zgodnie z art. 2 ust. 1, art. 3 ust. 1 lit. a) zdanie pierwsze rozporządzenia (UE) nr 528/2012, niezależnie od tego wyjątku, w danym wypadku pod warunkiem, że przeważa przeznaczenie do stosowania jako produkt biobójczy?
5) Czy wyjątek ratione materiae dla żywności, o którym mowa w art. 2 ust. 6 lit. d), w związku z tytułem IV rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 5 należy interpretować w ten sposób, że nie jest wyłączone zastosowanie tytułu IV do produktu, o którym mowa w czwartym pytaniu prejudycjalnym, niezależnie od tego wyjątku, w danym wypadku pod warunkiem, że przeważa przeznaczenie do stosowania jako środek biobójczy?
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. 2012, L 167, s. 1).
2 Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.U. 2004, L 139, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. 2008, L 353, s. 1).
4 Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z dnia 1 lutego 2002 r., s. 1).
5 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. 2006, L 396, s. 1).