(Odesłanie prejudycjalne - Artykuł 99 regulaminu postępowania przed Trybunałem - Odpowiedź, którą można wywieść w sposób jednoznaczny z orzecznictwa - Polityka społeczna - Organizacja czasu pracy - Dyrektywa 2003/88/WE - Artykuł 12 lit. a) - Artykuły 20 i 31 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - Bezpieczeństwo i zdrowie pracowników wykonujących pracę w porze nocnej - Poziom ochrony pracowników wykonujących pracę w porze nocnej dostosowany do charakteru ich pracy - Policjanci i strażacy zmianowi wykonujący pracę w porze nocnej - Pracownicy sektora publicznego i pracownicy sektora prywatnego - Równość traktowania)(C/2024/5963)
Język postępowania: bułgarski
(Dz.U.UE C z dnia 14 października 2024 r.)
Sąd odsyłający
Okrazhen sad - Smolyan
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Glavna direktsia "Granichna politsia " kam Ministerstvo na vatreshnite raboti
Druga strona postępowania: BO
Sentencja
1) Artykuł 12 lit. a) dyrektywy 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy oraz art. 20 i 31 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej
należy interpretować w ten sposób, że:
stoją one na przeszkodzie uregulowaniu, które w odniesieniu do zwykłego wymiaru czasu pracy w porze nocnej wprowadza odmienne traktowanie grupy pracowników sektora publicznego wykonujących podstawowe zadania w zakresie ochrony porządku publicznego i ochrony ludności w stosunku do innej grupy pracowników sektora publicznego wykonujących te same zadania lub pracowników sektora prywatnego, chyba że to odmienne traktowanie opiera się na obiektywnym i racjonalnym kryterium, to znaczy pozostaje w związku z dopuszczalnym prawnie celem realizowanym przez to ustawodawstwo i jest proporcjonalne do tego celu.
2) Artykuł 12 lit. a) dyrektywy 2003/88 oraz art. 20 i 31 Karty praw podstawowych
należy interpretować w ten sposób, że:
stoją one na przeszkodzie stosowaniu wiążącego orzecznictwa krajowego, jeżeli takie zastosowanie prowadzi do rezultatu niezgodnego z tymi przepisami prawa Unii, w szczególności do odmiennego traktowania, które nie jest oparte na obiektywnym i racjonalnym kryterium.